Diagnosförslag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav JohnNorum » 2008-09-12 17:52:19

McDonalds-mat är en av de få, som jag antingen inte blir mätt på, eller illamående av om jag äter för mycket. 140-kr meny = någon blandning däremellan.

OT: Jag har många judiska vänner, och ALLA älskar McDonalds. Det måste vara något politiskt/filosofiskt, snarare än bara smak och effektivitet. Men alla ger ungefär samma svar som du, sssssm. :?
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:53:04, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Kvasir » 2008-09-12 18:00:59

JohnNorum skrev:OT: Jag har många judiska vänner, och ALLA älskar McDonalds. Det måste vara något politiskt/filosofiskt, snarare än bara smak och effektivitet. Men alla ger ungefär samma svar som du, sssssm. :?


Fast det är väl ont om Koscher-McDonalds utanför Israel?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 15:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Anastasia » 2008-09-12 18:28:30

docfrasse skrev: Vid tvång upplever man sig tvungen att tänka obehagliga tankar eller utföra motbjudande handlingar - men man gillar det inte. Autistiska ritualer/love of sameness är snarare uppskattade trygghetsskapande handlingar - som man gillar.

Men visst finns det gråzoner: autistiska ritualhandlingar kan under extrema stressperioder allt mer få karaktären av tvång, och då upplevas behöva utföras obehagligt ofta eller länge.

Andra gråzoner kan ju vara att man tycker olika tvångsmässiga rutiner är jobbiga, men att man ändå tror att man kan vinna på att utföra dem i längden för att det är det enda sättet att uppnå något man vill. Man kan också ha motstridiga känslor inför en del tvång, t:ex vid ätstörningar så kan man ju må dåligt av en del beteenden men ändå känna sig "duktig" som lyckas med dem. Så har det varit för mig iallafall, och jag brukar också känna att jag medvetet vill vara mer extrem än andra och hålla på mina principer, av speciella skäl.

Men det här kanske inte är samma sak som autistiska ritualhandlingar ? Det tahlia skrev om verkar ju t:ex mer oändamålsenligt, och är mest till för att få en känsla av trygghet.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Lime » 2008-09-12 19:45:42

Får man bjuda på några läckerheter kanske?:P :P

Bild

Bild

Bild

sssssm, vad skulle du tycka om att vinna gratis Bic Mac resten av ditt liv?
och vad tycker du om Burger Kings Angus burgare?
Vad spelar pommes friten för roll i ditt liv?
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-09-12 19:54:55

Pemer skrev:Är det någon som ska :oops:-a är det definitivt jag. Ju mer jag läser om meningen nu, så är den knappt tvetydig ens.

"Så tänkte jag om honom precis som Pemer" kan rimligen bara bli "tänkte jag om honom precis som Pemer gjorde", det är riktigt feltänkt av mig att tolka in "tänkte jag om honom precis som jag gjorde om Pemer".

So the joke is completely on me! :lol:


Ingen fara, ingen skada gjord!!!
Och du ska inte skämmas heller!!!! :D
Jag kan lätt fastna i hur jag skrivit det jag vill säga, möjliga tolkningar, så när jag såg ditt svar öppnades en hel ny värld i mitt huvud av massor med olika tolkningar, även felaktiga... och då blev det typ "ojdå, vad jag skriver kan betyda ngt helt annat för de andra än för mig" och sedan blev det totalt förvirring och tvivel i mitt huvud... vilket skapar dåligt sambete och
skam :roll:
Men nu vet vi båda hur det blev :)
Jag tycker att det kan bli så roligt med mänsklig kommunikation ibland...
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-09-12 19:57:25

Jonte skrev:
Pemer skrev:Är det någon som ska :oops:-a är det definitivt jag. Ju mer jag läser om meningen nu, så är den knappt tvetydig ens.

"Så tänkte jag om honom precis som Pemer" kan rimligen bara bli "tänkte jag om honom precis som Pemer gjorde", det är riktigt feltänkt av mig att tolka in "tänkte jag om honom precis som jag gjorde om Pemer".

So the joke is completely on me! :lol:
Tyckte också det lät lite taskigt att han kallade dig supersized eller möjligen hamburgare så du är inte ensam...


Det var inte alls det jag menade... :(
Skulle aldrig kallar ngn sådana saker....
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav MsTibbs » 2008-09-12 20:01:00

JohnNorum skrev:OT: Jag har många judiska vänner, och ALLA älskar McDonalds. Det måste vara något politiskt/filosofiskt, snarare än bara smak och effektivitet. Men alla ger ungefär samma svar som du, sssssm. :?


McDonalds är judiskägt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Savanten Svante » 2008-09-12 20:24:53

MsTibbs skrev:
JohnNorum skrev:OT: Jag har många judiska vänner, och ALLA älskar McDonalds. Det måste vara något politiskt/filosofiskt, snarare än bara smak och effektivitet. Men alla ger ungefär samma svar som du, sssssm. :?


McDonalds är judiskägt.


Är det? Precis som allt storkapital?

Eller pratar vi olika definition av "judar" nu?

Jude för mig är framförallt de som bekänner sig till judendomen.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Jonte » 2008-09-12 21:28:20

TheBoxSaysNo skrev:
Jonte skrev:
Pemer skrev:Är det någon som ska :oops:-a är det definitivt jag. Ju mer jag läser om meningen nu, så är den knappt tvetydig ens.

"Så tänkte jag om honom precis som Pemer" kan rimligen bara bli "tänkte jag om honom precis som Pemer gjorde", det är riktigt feltänkt av mig att tolka in "tänkte jag om honom precis som jag gjorde om Pemer".

So the joke is completely on me! :lol:
Tyckte också det lät lite taskigt att han kallade dig supersized eller möjligen hamburgare så du är inte ensam...


Det var inte alls det jag menade... :(
Skulle aldrig kallar ngn sådana saker....
Trodde väl inte det egentligen men misstänkte nåt internt skämt. Borde plockat in en smiley.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-09-12 21:49:11

Jonte skrev:
TheBoxSaysNo skrev:
Jonte skrev:[quote="Pemer"]Är det någon som ska :oops:-a är det definitivt jag. Ju mer jag läser om meningen nu, så är den knappt tvetydig ens.

"Så tänkte jag om honom precis som Pemer" kan rimligen bara bli "tänkte jag om honom precis som Pemer gjorde", det är riktigt feltänkt av mig att tolka in "tänkte jag om honom precis som jag gjorde om Pemer".

So the joke is completely on me! :lol:
Tyckte också det lät lite taskigt att han kallade dig supersized eller möjligen hamburgare så du är inte ensam...


Det var inte alls det jag menade... :(
Skulle aldrig kallar ngn sådana saker....
Trodde väl inte det egentligen men misstänkte nåt internt skämt. Borde plockat in en smiley.[/quote]

Tack för förtydligandet! Det känns bättre nu.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav MsTibbs » 2008-09-12 21:52:45

Savanten Svante skrev:
MsTibbs skrev:McDonalds är judiskägt.


1. Är det?
2. Precis som allt storkapital?
3. Eller pratar vi olika definition av "judar" nu?
4. Jude för mig är framförallt de som bekänner sig till judendomen.


1. Ja (det har det iallafall varit och är sannolikt).
2. Nej, men en stor del av det. Jag är inte ironisk.
3. Ja, vi talar om olika definitioner.
4. Det du kallar jude är bara en enda liten del av det jag definerar som jude, jag inkluderar även etniska judar. Ofta är dessa två grupper samma, men inte alltid. http://sv.wikipedia.org/wiki/Judar
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sssssm » 2008-09-13 17:13:33

Ja, han själv säger att han är tvångsmässig, men inget i länkarna talar för något tvång. Ofta blandas sånt här ihop, även av folk i sjukvården. Vid tvång upplever man sig tvungen att tänka obehagliga tankar eller utföra motbjudande handlingar - men man gillar det inte. Autistiska ritualer/love of sameness är snarare uppskattade trygghetsskapande handlingar - som man gillar.

Men visst finns det gråzoner: autistiska ritualhandlingar kan under extrema stressperioder allt mer få karaktären av tvång, och då upplevas behöva utföras obehagligt ofta eller länge.

I det här fallet finns inget hittills som pekar på annat än att killen skulle vilja få sina Big Mac.


Du har nu hävdat att det inte finns något som tyder på att någon lider av OCD, eller ens bör leda tankarna till med ditt språkbruk, när en person själv säger att han lider av det.
Jag är övertygad om att du har ordentligt fel och att ett enkelt experiment skulle visa en klar korrelation mellan att hävda att man lider av OCD och att man faktiskt gör det.
Däremot tror jag inte att du kommer att finna något nämnvärt samband mellan vad en tomte(du) på andra sidan jorden säger om saken.

OT: Jag har många judiska vänner, och ALLA älskar McDonalds. Det måste vara något politiskt/filosofiskt, snarare än bara smak och effektivitet. Men alla ger ungefär samma svar som du, sssssm. Confused


Inte hos mig iaf. Jag delar inga värderingar med Mcd, jag anser inte att de är 'bra' i den månen att de agerar gott för någon annan av annat än profitmaximeringsskäl, jag anser inte ens att det är lämpligt att som Mcd vill att låta dem fritt agera på dessa.


sssssm, vad skulle du tycka om att vinna gratis Bic Mac resten av ditt liv?
och vad tycker du om Burger Kings Angus burgare?
Vad spelar pommes friten för roll i ditt liv?


Ungefär samma sak som du skulle tycka om att få gratis valfri mat resten av ditt liv. Det skulle innebära nästan samma sak.
Angusburgarna har jag inte smakat, tyvärr.
Om Burger king i allmänhet tycker jag att de inte lyckas leva upp till SNABBmat. Det tar alltid lång tid där och är otroligt krångligt på alla sätt och vis. Man blir också råstressad av att bara titta på deras personal.
Pommes är gott, men jag hoppar ofta över den då det är klurigt att äta den på språng (jag måste ha ketchup till).

McDonalds är judiskägt.

McDonalds är sedan 60-talet börsnoterat på NY Stock Exchange.
Att för en allmänt handlad aktie lyckas avgöra ägandeförhållanden och konstatera att ägarna 'är' (Är till hel del? Stor del? Viss del?) judar är löjligt.
Antingen blir det om man menar till 'viss del' en självklarhet, vem tvivlade någonsin=
Om man menar till 'hel del' så är det uppenbarligen felaktigt.
Menar man till stor del så är väl detta möjligt, men då får man faktiskt ta och definiera stor del och presentera lite siffror.
Som det står nu är ditt påstående bara korkat.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav docfrasse » 2008-09-13 19:56:45

sssssm skrev:
Ja, han själv säger att han är tvångsmässig, men inget i länkarna talar för något tvång. Ofta blandas sånt här ihop, även av folk i sjukvården. Vid tvång upplever man sig tvungen att tänka obehagliga tankar eller utföra motbjudande handlingar - men man gillar det inte. Autistiska ritualer/love of sameness är snarare uppskattade trygghetsskapande handlingar - som man gillar.

Men visst finns det gråzoner: autistiska ritualhandlingar kan under extrema stressperioder allt mer få karaktären av tvång, och då upplevas behöva utföras obehagligt ofta eller länge.

I det här fallet finns inget hittills som pekar på annat än att killen skulle vilja få sina Big Mac.


Du har nu hävdat att det inte finns något som tyder på att någon lider av OCD, eller ens bör leda tankarna till med ditt språkbruk, när en person själv säger att han lider av det.
Jag är övertygad om att du har ordentligt fel och att ett enkelt experiment skulle visa en klar korrelation mellan att hävda att man lider av OCD och att man faktiskt gör det.
Däremot tror jag inte att du kommer att finna något nämnvärt samband mellan vad en tomte(du) på andra sidan jorden säger om saken.
Jag har hört många människor använda ordet "tvångsmässig" om beteenden som visat sig vara lustfyllda. Jag har även hört och läst många människor tala om ett "maniskt" intresse utan att det handlat mani. Det är inte speciellt ovanligt att människor använder fackuttryck fel, så din argumentation övertygar inte.

Det är inte omöjligt att den här mannen även har ett tvångssyndrom - men det framgår inte av artikeln i AB eller av dina länkar. “I enjoy them every day,” säger Gorske om sina Bic Mac.

Vad i sammanhanget tyder på att Gorske är - som han säger - obsessive compulsive? Exempel?
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav sssssm » 2008-09-13 19:59:35

docfrasse skrev:
sssssm skrev:
Ja, han själv säger att han är tvångsmässig, men inget i länkarna talar för något tvång. Ofta blandas sånt här ihop, även av folk i sjukvården. Vid tvång upplever man sig tvungen att tänka obehagliga tankar eller utföra motbjudande handlingar - men man gillar det inte. Autistiska ritualer/love of sameness är snarare uppskattade trygghetsskapande handlingar - som man gillar.

Men visst finns det gråzoner: autistiska ritualhandlingar kan under extrema stressperioder allt mer få karaktären av tvång, och då upplevas behöva utföras obehagligt ofta eller länge.

I det här fallet finns inget hittills som pekar på annat än att killen skulle vilja få sina Big Mac.


Du har nu hävdat att det inte finns något som tyder på att någon lider av OCD, eller ens bör leda tankarna till med ditt språkbruk, när en person själv säger att han lider av det.
Jag är övertygad om att du har ordentligt fel och att ett enkelt experiment skulle visa en klar korrelation mellan att hävda att man lider av OCD och att man faktiskt gör det.
Däremot tror jag inte att du kommer att finna något nämnvärt samband mellan vad en tomte(du) på andra sidan jorden säger om saken.
Jag har hört många människor använda ordet "tvångsmässig" om beteenden som visat sig vara lustfyllda. Jag har även hört och läst många människor tala om ett "maniskt" intresse utan att det handlat mani. Det är inte speciellt ovanligt att människor använder fackuttryck fel, så din argumentation övertygar inte.

Det är inte omöjligt att den här mannen även har ett tvångssyndrom - men det framgår inte av artikeln i AB eller av dina länkar. “I enjoy them every day,” säger Gorske om sina Bic Mac.

Vad i sammanhanget tyder på att Gorske är - som han säger - obsessive compulsive? Exempel?


Vad som tyder på det, att han själv säger det.
Vad som visar det, ingenting.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav docfrasse » 2008-09-13 20:12:49

sssssm skrev:
docfrasse skrev:
sssssm skrev:[quote]
Ja, han själv säger att han är tvångsmässig, men inget i länkarna talar för något tvång. Ofta blandas sånt här ihop, även av folk i sjukvården. Vid tvång upplever man sig tvungen att tänka obehagliga tankar eller utföra motbjudande handlingar - men man gillar det inte. Autistiska ritualer/love of sameness är snarare uppskattade trygghetsskapande handlingar - som man gillar.

Men visst finns det gråzoner: autistiska ritualhandlingar kan under extrema stressperioder allt mer få karaktären av tvång, och då upplevas behöva utföras obehagligt ofta eller länge.

I det här fallet finns inget hittills som pekar på annat än att killen skulle vilja få sina Big Mac.


Du har nu hävdat att det inte finns något som tyder på att någon lider av OCD, eller ens bör leda tankarna till med ditt språkbruk, när en person själv säger att han lider av det.
Jag är övertygad om att du har ordentligt fel och att ett enkelt experiment skulle visa en klar korrelation mellan att hävda att man lider av OCD och att man faktiskt gör det.
Däremot tror jag inte att du kommer att finna något nämnvärt samband mellan vad en tomte(du) på andra sidan jorden säger om saken.
Jag har hört många människor använda ordet "tvångsmässig" om beteenden som visat sig vara lustfyllda. Jag har även hört och läst många människor tala om ett "maniskt" intresse utan att det handlat mani. Det är inte speciellt ovanligt att människor använder fackuttryck fel, så din argumentation övertygar inte.

Det är inte omöjligt att den här mannen även har ett tvångssyndrom - men det framgår inte av artikeln i AB eller av dina länkar. “I enjoy them every day,” säger Gorske om sina Bic Mac.

Vad i sammanhanget tyder på att Gorske är - som han säger - obsessive compulsive? Exempel?


Vad som tyder på det, att han själv säger det.
Vad som visar det, ingenting.[/quote]
Brukar du få höra ibland att du inte är nån självständig tänkare?
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 15:53:07, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Chilehead » 2008-09-14 4:59:09

[img]
Bild
Min egen spec.
Jag älskar också McD men även BK (speciellt deras Angus), Max e kul omväxling, Beckmans vid gamla TV-huset, men även Thai Kina Italiensk Mellan Östern m.m.
Sen om jag inte kan/inner äta hemma så är hamburgare det ultimata för den kan man äta samtidigt som man kör, särskilt QP för där finns inget som faller ner typ sallad o sånt(lök finns men den binds upp av ketchupen[/img]
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in