Hur många av er här har ett ordinarie jobb? (Omröstning)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många har ett ordinarie arbete?

Ja, jobbar heltid
34
29%
Ja, men jobbar deltid
8
7%
Jobbar deltid och resten är sjukersättning
6
5%
Jobbar på samhall
0
Inga röster
Har OSA
1
1%
Lönebidragsarbete
2
2%
Arbetslös
6
5%
Sjukpensionerad, sjukskriven
28
24%
Aktivitetstöd, praktik, arbetsträning, daglig verksamhet
14
12%
Student
17
15%
 
Antal röster : 116

Inläggav Mats » 2008-09-12 7:03:27

Det var speciella omständigheter...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 15:52:28, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-12 7:04:46

Jaja, det är bara att prova sina vingar!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:52:28, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Mats » 2008-09-12 7:09:19

Det är det jag gör men det är väldigt tydligt just nu att vingarna inte fungerar. Och jag har ingenstans att prata av mig. Därför blir det en massa deppinlägg på forumet. *sorry*
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 15:52:28, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2008-09-12 7:15:05

Lime skrev:Klart de har, men det är nog mycket svårare, men den frågan är väl bättre att killarna själva svarar på: Hörni grabbar, varför gör ni inte som många tjejer och och blir tillsammans med högavlönade partners och förbättrar er ekonomi på det viset? (Rätta mig gärna om ni anser att jag har fel i mina kommentarer om ämnet)


Kanske för att de högavlönade tjejerna inte är intresserade? Det är ju hos tjejerna mekanismen att bara välja de som har lika hög eller högre status som de själva finns.

Kanske iofs oxå att en del killar har problem med att deras partner tjänar mer än de själva, men det är nog inte så vanligt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:52:28, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-12 7:15:54

Be inte om ursäkt! Forumet är till för att man ska kunna kverulera av sig. Bland annat. Det dummaste man kan göra är att ge upp, oavsett vad det gäller.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:52:28, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rapchic » 2008-09-12 8:19:37

[quote="Lime"]---klipp---

Menade inte dig som person, utan mer företeelsen som sådan att det är så otroligt vanligt att kvinnor är ihop med män som tjänar mycker mer än de själva och att de därigenom drar stor ekonomisk fördel av relationen ifråga.
Omvända situationen är lika ovanlig som ovanstående är vanlig, att män med väldigt låg inkomst blir ihop med välavlönade kvinnor och vinner ekonomiskt på det.
Det var ett neutralt konstaterande inte ett "angrepp", det är ju så det är.

---klipp---[quote]


kankse för att kvinnor i snitt tjänar mindre än männ bland annat pga "kvinnojobben" tjänar man mindre i?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 15:52:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav barracuber » 2008-09-12 9:44:02

Jag jobbar heltid som teknikinformatör. Dock inte fast. Min anställningsform (minns inte vad den heter) är en provanställning som är förlängd ytterligare sex månader, vilket innebär att jag får veta om jag blir fast eller förlängt prov eller sparkad i januari nästa år.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 15:52:28, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Apophis » 2008-09-12 9:58:56

Jag är för närvarande arbetslös, blev avstängd från AF så fort jag fick min diagnos, då personalen på AF(åtminstone där jag bor) varken har intresse eller kompetens till att hjälpa folk med Aspergers.
Dem är ju bara intresserade av att upprätthålla en snygg fasad genom att frisera statistiken. Och i mitt fall så kunde statistiken bli snyggast genom att stänga av mig och låta min socialsekreterare hjälpa mig att bli förtidspensionerad.
Och jag väntar nu fortfarande på besked från FK.

Jag är för övrigt väldigt glad över att ingen i nuläget har kryssat i alternativet "Jobbar på Samhall".
Vet inte hur ni andra har haft det, men mina handläggare på AF och andra myndigheter jag har haft kontakt med har tjatat nästan nonstop om vilket underbart paradis på jorden Samhall är. Och jag har gång på gång fått förklara varför jag inte vill börja där. Bland annat för att jag känner att jag inte skulle stå ut med att jobba med den sortens människor som huvudsakligen finns där.
Det värsta var när jag just fått min diagnos. Min kontaktperson sa att eftersom jag låg över genomsnittet intelligensmässigt, så skulle hon försöka hitta något intellekutellt stimulerande. Och nästan omedelbart började hon prata sig varm om Samhall....
Säg vad man vill om Samhall, men jag tror de flesta här är överens om att det knappast är intellektuellt stimulerande. Ska väl också tillägga att jag av förståeliga skäl inte har någon kontakt med henne mer.
Det kanske låter lite melodramatiskt, men det känns nästan som om jag skulle dö inombords på ett sådant ställe.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 15:52:31, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Nilale » 2008-09-12 11:00:01

Apophis skrev:Det kanske låter lite melodramatiskt, men det känns nästan som om jag skulle dö inombords på ett sådant ställe.

I så fall är jag också melodramatisk för jag delar din känsla. Jag tog upp frågan en gång för att jag just var rädd att jag skulle bli hänvisad dit, men blev försäkrad om att ingen ens skulle komma på den tanken i mitt fall. Jag blir mer och mer medveten om vilken tur jag har haft i hela den här karusellen, vad gäller psykologer, utredare, pedagoger etc.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 15:52:31, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav JohnNorum » 2008-09-12 11:40:26

Pemer skrev:Den som läser detta och känner någon som kunde vara i behov av mina tjänster, och känner för att betala för dem också, får gärna förmedla kontakt... ;) Något sådant skulle jag återgälda med stor tacksamhet och generositet!!


Pemer, skulle du kunna tänka dig att arbeta heltid för 30100 kr med ett sådant arbete, om du blev erbjuden ett?
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Anastasia » 2008-09-12 13:03:55

Nilale skrev:
Apophis skrev:Det kanske låter lite melodramatiskt, men det känns nästan som om jag skulle dö inombords på ett sådant ställe.

I så fall är jag också melodramatisk för jag delar din känsla.

Samma här. Jag skulle säkert kunna klara av ett monotont, meningslöst jobb, men jag tänker inte gå med på det. Jag skulle kanske hellre ta livet av mig än att sortera skruvar på Samhall, om någon nu skulle få för sig att hota mig med det.

Jag har bestämt mig för att vägra allt som inte är utvecklande för mig själv och "under min värdighet". Det enda jag kan tänka mig är nog olika former av personlig utveckling, och såsmåningom kanske plugga. Jag prioriterar mig själv framför samhället.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Kristofer » 2008-09-12 21:35:51

Lime: De som är mest förolämpade är (som vanligt?) de lågavlönade männen... Jämlikhet tycks vara något som ska tillämåpas när det passar kvinnan. *bah* Nu är jag inte så bitter just nu då det kommer an på kvinnofronten, fatiskt. Men jag kommer mycket väl ihåg hur det kändes och därav mitt inlägg.

Mats: Så mycket som jag gnällt här på forumet utan att någon motsatt sig så kan du lugnt häva ur dig. Vi ska väl stötta varandra här? Finns det några saker du är intresserad av/duktig på som skulle kunna få dig att komma i kontakt med kvinnor du gillar?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Pemer » 2008-09-12 21:46:00

JohnNorum skrev:
Pemer skrev:Den som läser detta och känner någon som kunde vara i behov av mina tjänster, och känner för att betala för dem också, får gärna förmedla kontakt... ;) Något sådant skulle jag återgälda med stor tacksamhet och generositet!!


Pemer, skulle du kunna tänka dig att arbeta heltid för 30100 kr med ett sådant arbete, om du blev erbjuden ett?

Oh ja! Min tröskel för en lön som skulle göra det värt det skulle vara lägre än så. 30100 är snittet, och jag borde väl förvisso mycket väl kunna vara säkert genomsnittligt bra på det jag gör, men skulle jag bli erbjuden så mycket skulle det ändå vara som en overklig dröm, men en angenäm en.

Vad jag än kan numera, och vad som än är en marknadsmässig lön för sådant om man väl lyckas bli den lyckliga att få en anställning med sådant på ett riktigt jobb, så har jag under strax 22 år som myndig hittills haft en snittinkomst netto på motsvarande kanske 6000 i dagen penningvärde. Så det skulle vara en ofattbar skillnad att (hypotetiskt?) äntligen tjäna vad folk normalt sett faktiskt kan göra för sådant som jag onekligen kan...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Mats » 2008-09-12 22:33:06

Kristofer skrev:Finns det några saker du är intresserad av/duktig på som skulle kunna få dig att komma i kontakt med kvinnor du gillar?

Har inte kommit på något än... :|

*grubblar vidare*
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Lime » 2008-09-12 23:08:28

Kristofer skrev:Lime: De som är mest förolämpade är (som vanligt?) de lågavlönade männen... Jämlikhet tycks vara något som ska tillämåpas när det passar kvinnan. *bah* Nu är jag inte så bitter just nu då det kommer an på kvinnofronten, fatiskt. Men jag kommer mycket väl ihåg hur det kändes och därav mitt inlägg.


Ja, lite så är det, har du kommit på det nu? :wink:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav ASterix » 2008-09-13 0:25:00

Ordinarie arbete på heltid. Igentligen så skulle det optimala i mitt fall vara att arbeta deltid 75% då koncetrationen börjar svikta och fjäskmusklerna börjar ömma runt tre tiden på e.m. :roll: Borde igentligen arbeta mer hemifrån för att slippa ödsla kraft på att vara social men nackdelen är att jag har svårt att lägga i från mig arbetet när jag sitter hemma.
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Inläggav Kristofer » 2008-09-13 12:05:01

Lime:

Nej, men för en gångs skull kan jag säga det utan att bli beskylld för att vara bakåsrävande och kvinnofientlig, eller annat sådant.

Feminism går ju bara ut på att kvinnor ska kunna utnyttja män maximalt när det passar dem och dessutom få männen att lyda deras vilja helt. Men det får jag inte säga för då jag jag ett svin.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav slatten » 2008-09-13 20:23:35

Det är fel att sätta dig på Samhall eftersom det inte inte finns särskilt intellektuellt stimulerande arbeten där. Det är bra att Samhall finns för de som behöver ett skyddat arbete. Du ska ha arbete på den fria marknaden. Nu vet jag inte vad du är duktig på men något måste finnas för dig, antar jag. Jag tror att det finns så mycket okunskap om speciellt Asperger; de tror att man är knäpp i huvudet, inte fattar något.
Senast redigerad av slatten 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Inläggav Alien » 2008-09-14 1:31:37

Mats skrev:Jag har fast jobb inom IT och tjänar bra.
Kristofer skrev:Pengar är något som kvinnor gillar. Snygga kvinnor blir ihop med rika och framgångs-rika män.

Men var är alla dessa kvinnor som gillar pengar? Jag lyckas inte hitta dem och inte hittar de mig heller! Det är uppenbart att det inte räcker att ha pengar för att bli ihop en kvinna. Är man som Stig-Helmer är det kört i alla fall.


Du har väl inte inkomsten tatuerad i pannan heller! :lol:

Fast vill man ha en kvinna som vill ha en välavlönad man kanske man ska satsa på utlandet? Såg iaf ett TV-program om ryska kvinnor som ville gifta sig utomlands. En orsak var att ryska män ofta var alkoholiserade, så äktenskapen sprack. En rysk kvinna med en son sa rent ut att hon ville utomlands för sonens skull, eftersom hon inte ville att han skulle tvingas genomgå den tyska militärtjänsten när han blev vuxen. Den är fruktansvärd, en del kommer inte levande ifrån den. Andra handikappas för livet (en fick testiklarna förstörda). Det är deras egna överordnade som misshandlar dem.

De ryska kvinnorna var ofta välutbildade också. Jag tror inte du vill ha vem som helst ...

Sen klagar Kristofer över att "snygga kvinnor" vill ha välavlönade män. Andra kvinnor duger tydligen inte.

Annars gifter sig både lågavlönade män och kvinnor som inte är 10-poängare (kanske med varandra). Och det blir givetvis billigare om två bor ihop än om de bor för sig. Så krasst räknat borde just låginkomsttagare absolut gifta sig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-09-14 1:35:54

Kristofer skrev:Feminism går ju bara ut på att kvinnor ska kunna utnyttja män maximalt när det passar dem och dessutom få männen att lyda deras vilja helt. Men det får jag inte säga för då jag jag ett svin.


Du avslöjar iaf dina fördomar och okunnighet.

Så om kvinnor vill ha samma rättigheter som männen så utnyttjar de männen? Hur får du ihop den logiken?

Vill du ha tillbaka femtiotalet då mannen förväntades försörja sin hemmafru eller vad? Det borde väl varit ännu svårare för en lågavlönad man att hitta en partner då.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Mats » 2008-09-14 7:31:31

Alien skrev:Du har väl inte inkomsten tatuerad i pannan heller! :lol:

Det kanske vore en idé? Tror du det skulle funka? :wink:


Alien skrev:Fast vill man ha en kvinna som vill ha en välavlönad man kanske man ska satsa på utlandet?

Utan att säga för mycket... Jag har viss erfarenhet av detta. Problemet är att även om man vill väl blir den första tiden i Sverige svår för kvinnan som inte kan språket, inte förstår samhället och har lämnat alla sina vänner i hemlandet. Det tar förmodligen lång tid innan ett sådant förhållande kan bli bra.


Alien skrev:Jag tror inte du vill ha vem som helst ...

Ja, det stämmer. Jag vill inte bli ihop med vem som helst bara för att bli ihop.


Alien skrev:Sen klagar Kristofer över att "snygga kvinnor" vill ha välavlönade män. Andra kvinnor duger tydligen inte.

Det får stå för Kristofer. Jag vill hitta en intelligent kvinna som tycker om mig. En sådan kvinna skulle jag med stor sannolikhet tycka är vacker eftersom jag skulle associera hennes utseende med hennes inre egenskaper. Om resten av världen tycker hon är ful skulle jag inte bry mig ett skvatt om det. Då ökar bara sannolikheten att jag får behålla henne. Det enda jag har svårt för utseendemässigt är övervikt. Det tycker jag är oattraktivt.


Alien skrev:Annars gifter sig både lågavlönade män och kvinnor som inte är 10-poängare (kanske med varandra). Och det blir givetvis billigare om två bor ihop än om de bor för sig. Så krasst räknat borde just låginkomsttagare absolut gifta sig.

Kvinnans inkomst spelar ingen roll för mig. Så till alla lågavlönade intelligenta omtänksamma kvinnor: Lyssna på Alien! Krasst sett borde ni absolut gifta er! Och jag är ledig... :wink:
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2008-09-14 19:35:19

Mats skrev:
Alien skrev:Fast vill man ha en kvinna som vill ha en välavlönad man kanske man ska satsa på utlandet?

Utan att säga för mycket... Jag har viss erfarenhet av detta. Problemet är att även om man vill väl blir den första tiden i Sverige svår för kvinnan som inte kan språket, inte förstår samhället och har lämnat alla sina vänner i hemlandet. Det tar förmodligen lång tid innan ett sådant förhållande kan bli bra.


Ja, det beror ju på. Skulle "sann kärlek" uppstå så står man ut med mycket. Likaså om man har goda skäl att vilja lämna sitt hemland.

Min man har en kompis som fick kontakt med rysk kvinna. Hon kom hit och bodde med honom några månader. Hon var ung, söt och hade ett mjukt sätt. Men hon ville att hennes mor skulle komma hit också. Mannen ifråga vägrade, det räckte att han måste garantera kvinnans uppehälle, han ville inte garantera hennes mors också. Han var rädd för att bli utnyttjad. Så ryskan fick åka hem igen. Mannen är förtfarande ensam. Min man tyckte han var dum, som lät en så trevlig tjej gå.

Sen har vi en mer avlägsen bekant som haft flera "importerade" kvinnor. Han har iofs god inkomst (hantverkare) men hans personlighet är lite oborstad och han är ingen Adonis till utseendet. Så det är väl ett sätt för honom att få snyggare kvinnor än han kan räkna med här.

Mats skrev:
Alien skrev:Jag tror inte du vill ha vem som helst ...

Ja, det stämmer. Jag vill inte bli ihop med vem som helst bara för att bli ihop.

Jag vill hitta en intelligent kvinna som tycker om mig. En sådan kvinna skulle jag med stor sannolikhet tycka är vacker eftersom jag skulle associera hennes utseende med hennes inre egenskaper. Om resten av världen tycker hon är ful skulle jag inte bry mig ett skvatt om det. Då ökar bara sannolikheten att jag får behålla henne. Det enda jag har svårt för utseendemässigt är övervikt. Det tycker jag är oattraktivt.


Nej, det gäller att hitta någon med liknande intressen och utbildning. För ung bör hon tydligen inte vara heller enligt denna artikel:
På tio ryska kvinnor går det tre män och frågan är då vart de övriga sju kvinnorna ska försöka hitta sina män. Därför söker de kontakt med utländska män via Internet och olika mer eller mindre seriösa kontaktbyråer.

Vissa av dessa kvinnor finner lyckan, men för en del andra av dem, går det kanske inte så bra precis, som i de övriga delarna av livet.
Hon vill också försöka utröna varför äktenskapen mellan svenska män och ryska kvinnor inte tycks vara så framgångsrika som man kanske skulle kunna hoppas och tro och när jag frågar vad hon anser vara skälet, svarar hon att det oftast beror på att ryska kvinnor gifter sig med äldre svenska män och det brukar aldrig fungera.

Det gör det inte heller i Ryssland. Det spelar ingen roll om mannen är aldrig så rik, så brukar det spricka efter en ganska kort period.

De unga giftaslystna ryska kvinnorna som oftast är mycket vackra, vill varken studera eller arbeta utan bara leka manekänger och tar inte så allvarligt på sina äktenskap med utländska män. De ser det mera som en trevlig underhållning och ett enkelt sätt att komma från Ryssland.

http://www.lasarnasfria.nu/artikel/8621

Mats skrev:
Alien skrev:Annars gifter sig både lågavlönade män och kvinnor som inte är 10-poängare (kanske med varandra). Och det blir givetvis billigare om två bor ihop än om de bor för sig. Så krasst räknat borde just låginkomsttagare absolut gifta sig.

Kvinnans inkomst spelar ingen roll för mig. Så till alla lågavlönade intelligenta omtänksamma kvinnor: Lyssna på Alien! Krasst sett borde ni absolut gifta er! Och jag är ledig... :wink:


Akta dig för sol-och vårare! 8) Du får väl följa Pemers exempel. Han träffade tydligen någon på ett slags community. Sen vet jag inte om du har samma krav som han: ingen hund och barnafödande ålder. Misstänker att du har samma syn betr hund iaf. :wink:

Nu har tråden blivit riktigt off topic. Men jag tror inte det behövs någon ny tråd betitlad "Hämta fru från utlandet". :lol:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav MiaM » 2008-09-14 20:12:51

Sorry att jag inte läst ikapp tråden, men vad sägs om att ha alternativ för att man är sjukskriven/sjukpensionerad nu och har jobbat för fullt flera år i sträck förr i tiden?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav Kristofer » 2008-09-14 22:42:49

Alien skrev:Du avslöjar iaf dina fördomar och okunnighet.

Så om kvinnor vill ha samma rättigheter som männen så utnyttjar de männen? Hur får du ihop den logiken?

Vill du ha tillbaka femtiotalet då mannen förväntades försörja sin hemmafru eller vad? Det borde väl varit ännu svårare för en lågavlönad man att hitta en partner då.


Nej. Jag har ingenting emot jämlikhet,men jag tycker att mycket av dagens feminism inte tycks handla om jämlikhet. Läs gärna boken Mansförtryck och kvinnovälde av Per Ström
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 15:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in