CPT-test

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

CPT-test

Inläggav Azalean » 2014-12-21 15:54:31

Hej!

Jag undrar om ni gjort CPT eller motsvarande under era neuropsykiatriska utredningar, alltså datoriserat uppmärksamhetstest, och vad dessa i så fall visade.

Jag har svårt med exekutiva funktioner och sökte för misstanke om ADD, men uppmärksamhetstestet visade tvärtom 100% inte uppmärksamhetsstörning, ett resultat psykologen aldrig tidigare sett och blev mycket förvånad över. Jag kunde alltså behålla fokus på uppgiften extremt bra.

Jag har andra svårigheter och mycket stämmer in på autismspektrumstörning, så jag är lite nyfiken på andras CPT-resultat. Kanske någon annan också fått avvikande "bra" resultat på liknande test?
Azalean
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-11-02

CPT-test

Inläggav Flawed » 2014-12-21 16:19:31

Jag presterade bra på det.
Det vore ju oerhört tragiskt om jag inte var bra på det eftersom jag spelade first person shooters x timmar om dagen då.
Min riktiga uppmärksamhet är inget vidare.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

CPT-test

Inläggav Azalean » 2014-12-21 17:21:30

Det är lite det jag är ute efter, att det är för lättvindigt att utesluta uppmärksamhetsstörning enbart på grund av det testet, som min psykolog gjorde. Min tävlingsinstinkt vaknade till liv och jag hade antagligen kunnat sitta två timmar och inte missat en bokstav. I verkligheten däremot yrar jag runt som en förvirrad hörna och vet inte vad jag sysslar med och kommer av mig i det jag tänkt göra (om jag ens lyckas komma igång med något alls, vill säga).
Azalean
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-11-02

CPT-test

Inläggav Flawed » 2014-12-21 18:44:13

Azalean skrev:Det är lite det jag är ute efter, att det är för lättvindigt att utesluta uppmärksamhetsstörning enbart på grund av det testet, som min psykolog gjorde. Min tävlingsinstinkt vaknade till liv och jag hade antagligen kunnat sitta två timmar och inte missat en bokstav. I verkligheten däremot yrar jag runt som en förvirrad hörna och vet inte vad jag sysslar med och kommer av mig i det jag tänkt göra (om jag ens lyckas komma igång med något alls, vill säga).

Det är svårt att hitta någon liknande sitution i verkliga livet förutom datorspel tycker jag.
Mer realistiskt skulle vara att telefonen ringer och att man ska koka gröt samtidigt utan att den brinner upp samtidigt som man löser uppgifter på datorn.
Tveksam validitet minst sagt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: CPT-test

Inläggav slackern » 2017-01-24 16:00:53

När jag gjorde mitt fick jag 2% så 98% får bättre resultat än jag, fast inte så konstigt när jag är diagnostiserad med ADD.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CPT-test

Inläggav kiddie » 2017-01-26 1:03:34

Är lite för snabb på reaktioner i dataspel och därför blev det likadant på testet. Jag förklarade att jag gjorde som jag gjorde för jag kunde bara se det som ett spel som man skulle vara bra på. Dessutom är man van vid datorer sitter man inte och fumlar med musen som vissa gör.

Jag klickade då för lite för ofta och räknades som högimpulsiv. Men bara för att jag är så i dataspel betyder det inte att jag är så i verkliga livet.

Jag dänger omkring och kör in i saker i Mariokart men vinner ofta iallafall. Men samtidigt tycker jag att i verkligheten går cykel för fort.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

CPT-test

Inläggav Zima33 » 2017-01-26 12:31:36

Jag minns inte några siffror men vet att jag fick se min kurva efter testet, den låg delvis exakt på samma kurva som ADHD-kurvan. Mina uppåtkurvor var inte lika höga som ADHD-gruppens.
Fick ADD-diagnos.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

CPT-test

Inläggav Wine » 2017-01-26 14:06:45

Jag har aldrig gjort testet, misstänktes inte heller ha ADHD då jag utreddes men det verkar som att man inte kan ta ett CPT-resultat på alltför stort allvar, ett visst testresultat kan indikera även annat än ADHD.

Det står nedan att CPT-testet inte är ett såpass tillförlitligt test att det kan anses vara ett diagnostiskt instrument, och i avsaknad av acceptabla nivåer av tillförlitlighet, kan det inte ens vara lämpligt för att övervaka effekter av behandling:

The CPT is thought to be useful as an adjunct to clinical diagnosis, as its popularity attests. But it is not a “diagnostic” instrument, and, in the absence of acceptable levels of reliability, it may not even be appropriate for monitoring treatment effects.39

In the opinion of one expert panel:18 Computerized tests of attention and vigilance (CPTs)33,40–42 are not generally useful in diagnosis because they suffer from low specificity and sensitivity.43,44 They are useful, however, as research tools.


Computerized Neurocognitive Batteries

The CPT is also found in a number of computerized neurocognitive batteries, including the MicroCOG,54 CogTest (http://www.cogtest.com), the NES2,55 and CNS Vital Signs.56 The batteries mentioned have been used, in research and in the clinic, to evaluate ADHD patients. But in addition to the CPT, which is simply a measure of vigilance of sustained attention, they also measure complex attention, visual and/or verbal memory, reaction time and information processing speed, psychomotor speed, and executive control.

The rationale for using a more comprehensive neurocognitive screening battery is that ADHD is not simply a disorder of sustained attention. Indeed, impairment in sustained attention is common to a certain extent to all children with psychiatric disorders.


The utility of a combined neurocognitive screening approach, employing a computerized battery, was demonstrated by Gualtieri, et al.56 Using a computerized battery with measures of sustained and selective attention, cognitive flexibility, memory, information processing speed, and psychomotor speed, the authors found that poor performance on the CPT scores was the least sensitive and specific measure of ADHD, but that measures of executive function/cognitive flexibility increased both sensitivity and specificity to a considerable degree. A summary score, comprised of all the tests in the battery, was the most effective predictor of ADHD status.


Även en mycket objektiv, omfattande och grundlig utredning kan ge ett missvisande resultat och leda till en felvisande slutsats, en patient som har en typisk ADHD-historia, ingen indikation på alternativ patologi, som presterar dåligt på CPT-testet, och som svarar bra på behandling med centralstimulerande/ADHD-läkemedel har förmodligen ADHD. Men det kan också handla om annan psykiatrisk problematik, han eller hon kan ha något annat.

För att en ADHD-diagnos ska vara aktuell bör man ha kunnat utesluta andra problem som depression, bipolär sjukdom, ångest, begynnande psykos, tvångssyndrom, drogmissbruk, hypotyreos, krampanfall, eller neurodegenerativ sjukdom:

Even the most objective and comprehensive evaluation is subject to occasional error. A patient who has a typical history of ADHD, no indication of alternative pathology, poor performance on the CPT, and a beneficial response to a stimulant probably has ADHD. But he or she may have something else. One always hopes that the initial evaluation has managed to exclude problems like depression, bipolar disorder, anxiety disorders, incipient psychosis, obsessive-compulsive disorder, substance abuse, hypothyroidism, seizure disorders, or neurodegenerative disease. If it hasn’t, then the truth will come out over time.

It is necessary, then, to follow up with the patient over time.


NCBI - ADHD: Is Objective Diagnosis Possible?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

CPT-test

Inläggav kiddie » 2017-01-26 15:53:41

Man ställer aldrig diagnos enbart på datortestet!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

CPT-test

Inläggav Wine » 2017-01-26 18:06:40

kiddie skrev:Man ställer aldrig diagnos enbart på datortestet!


Nej, jag vet att man inte gör det, det var lite det som var poängen också med det tidigare inlägget.

Det går ju att medvetet underprestera på CPT-testet för att på falska grunder skaffa sig en ADHD-diagnos.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

CPT-test

Inläggav kiddie » 2017-01-26 18:26:43

Du kanske borde förklarat det? Jag vet, ibland tycker man det man skriver är självklart, men det kan te sig kryptiskt för andra om man skriver för sparsmakat.

ADHD/ADD är en ganska bred diagnos och jag tror det är fullt möjligt att hamna lite i flera fack. Att det man har kanske inte är 100 % EN diagnos, diagnoserna är ju ganska grovt tillyxade. Det är lite som att, har man rätt symptom har man ADHD/ADD, man går ändå på symptomen. Jag tror att när man kan kolla in i folks hjärnor mer i framtiden, så kommer man nog se att vissa syndrom har starkt släktskap fast man inte fattat det nu, och att vissa syndromgrupper är mixade, att det är olika neurologiska fenomen som ger på ytan samma symptom.

Det finns en hjärnforskare (dr Amen) som anser att man redan nu kan urskilja undergrupper under det vi kallar ADHD. Med hjälp av SPECT. Jag vet inte om jag tror att han har rätt om allt, men jag tror att själva idén är hur psykiatri kommer se ut.

Jag tror att CPT kan ge lite mer info än man hade innan, men att man måste se det i ett sammanhang. Jag hade gärna svarat på frågor om datorvana, dataspelsvana, vinnarinstinkt osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

CPT-test

Inläggav Wine » 2017-01-26 18:42:30

kiddie skrev:Du kanske borde förklarat det? Jag vet, ibland tycker man det man skriver är självklart, men det kan te sig kryptiskt för andra om man skriver för sparsmakat.


Det är möjligt, jag tyckte dock själv att det var tydligt men det kan ju bero på aspergern eller att man tror att andra fattar som en själv.

kiddie skrev:ADHD/ADD är en ganska bred diagnos och jag tror det är fullt möjligt att hamna lite i flera fack. Att det man har kanske inte är 100 % EN diagnos, diagnoserna är ju ganska grovt tillyxade. Det är lite som att, har man rätt symptom har man ADHD/ADD, man går ändå på symptomen. Jag tror att när man kan kolla in i folks hjärnor mer i framtiden, så kommer man nog se att vissa syndrom har starkt släktskap fast man inte fattat det nu, och att vissa syndromgrupper är mixade, att det är olika neurologiska fenomen som ger på ytan samma symptom.


Ja, det är också vad jag tror, därför är det också mycket bra att det finns så avancerad teknik numera så att det går att studera exempelvis skillnader i hjärnan hos olika individer.

kiddie skrev:Det finns en hjärnforskare (dr Amen) som anser att man redan nu kan urskilja undergrupper under det vi kallar ADHD. Med hjälp av SPECT. Jag vet inte om jag tror att han har rätt om allt, men jag tror att själva idén är hur psykiatri kommer se ut.


Intressant, en bra utveckling är det i alla fall.

kiddie skrev:Jag tror att CPT kan ge lite mer info än man hade innan, men att man måste se det i ett sammanhang. Jag hade gärna svarat på frågor om datorvana, dataspelsvana, vinnarinstinkt osv.


Ja, självklart, det kan ju ge en viss vägledning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

CPT-test

Inläggav slackern » 2017-01-26 18:54:05

kiddie skrev:Du kanske borde förklarat det? Jag vet, ibland tycker man det man skriver är självklart, men det kan te sig kryptiskt för andra om man skriver för sparsmakat.

ADHD/ADD är en ganska bred diagnos och jag tror det är fullt möjligt att hamna lite i flera fack. Att det man har kanske inte är 100 % EN diagnos, diagnoserna är ju ganska grovt tillyxade. Det är lite som att, har man rätt symptom har man ADHD/ADD, man går ändå på symptomen. Jag tror att när man kan kolla in i folks hjärnor mer i framtiden, så kommer man nog se att vissa syndrom har starkt släktskap fast man inte fattat det nu, och att vissa syndromgrupper är mixade, att det är olika neurologiska fenomen som ger på ytan samma symptom.

Det finns en hjärnforskare (dr Amen) som anser att man redan nu kan urskilja undergrupper under det vi kallar ADHD. Med hjälp av SPECT. Jag vet inte om jag tror att han har rätt om allt, men jag tror att själva idén är hur psykiatri kommer se ut.

Jag tror att CPT kan ge lite mer info än man hade innan, men att man måste se det i ett sammanhang. Jag hade gärna svarat på frågor om datorvana, dataspelsvana, vinnarinstinkt osv.


Jag har varit med i en forskarstudie kring ADHD, där fick jag göra om min ADHD utredning för att fastställa att diagnosen var korrekt satt, dessutom fick jag göra att CPT och en magnetröntgen utav min gärna och en jävla massa blodprover för att kolla upp olika värden, men jag hoppade över ryggmärgsprovet. Men teorin vad ADHD beror på är dopaminreceptorerna.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CPT-test

Inläggav Jamesqueen » 2017-01-28 23:17:08

Brister i exekutiva funktioner ses iof s till viss grad hos personer med ADHD - men är mer sammankopplat med autism och asperger.

Jag minns inte om jag gjorde detta CPT-test men ett test jag gjorde visade att jag kunde hålla uppmärksamheten begränsad period (10-15 sekunder) för att därefter försvinna men återkomma. Hon förklarade det med att jag hade ADHD fast AS tog över och återtog "kontrollen" när den förlorats. Jag har hyfsat god uthållighet inför mentala uppgifter för att ha ADHD.
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

CPT-test

Inläggav Ananas » 2017-01-28 23:36:18

Jag fick inte göra något sådant test, även fast jag utreddes för både AS och ADD. Är väldigt besviken på hur hela min utredning gjordes. De verkade redan på förhand ha bestämt sig för att jag hade asperger.
Nu blir det nog för mycket off topic om jag fortsätter, men om någon har liknande erfarenheter eller tankar får ni gärna kommentera.
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

CPT-test

Inläggav ankhh » 2017-01-29 3:19:06

Jag slapp göra ett sådant test. Utredande psykologen tyckte att jag verkade ha ADD också, och frågade om jag ville göra testet.

Jag tackade nej, dels för att jag just då var slutkörd på att bli utredd, dels (komiskt nog, det tyder nog i sig på ADD) för att det testet lät så otroligt tråkigt.

Nuvarande läkare tycks anse att AS och ADD är så närbesläktade att ett test varken skulle göra till eller från. Det tycker jag är bra, för ärligt talat fanns det en baktanke med att undgå ADD-diagnos också: jag vill inte att någon ska få för sig att envisas med att jag ska ta läkemedel som jag är rädd ändrar min personlighet.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

CPT-test

Inläggav Aceber » 2017-02-08 14:55:57

Hade 120iq på just det testet. Väldigt bra.. motsattsen till adhd/add och har aspergers:)
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Re: CPT-test

Inläggav slackern » 2017-02-08 16:18:30

Aceber skrev:Hade 120iq på just det testet. Väldigt bra.. motsattsen till adhd/add och har aspergers:)

Det lustiga är att CPT testet inte har något med IQ att göra eller mäter IQ så lite lustigt att dom mätte det, men du kanske blandade ihop det med något annat test?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CPT-test

Inläggav Toblerone » 2017-02-08 18:27:14

slackern skrev:
kiddie skrev:Du kanske borde förklarat det? Jag vet, ibland tycker man det man skriver är självklart, men det kan te sig kryptiskt för andra om man skriver för sparsmakat.

ADHD/ADD är en ganska bred diagnos och jag tror det är fullt möjligt att hamna lite i flera fack. Att det man har kanske inte är 100 % EN diagnos, diagnoserna är ju ganska grovt tillyxade. Det är lite som att, har man rätt symptom har man ADHD/ADD, man går ändå på symptomen. Jag tror att när man kan kolla in i folks hjärnor mer i framtiden, så kommer man nog se att vissa syndrom har starkt släktskap fast man inte fattat det nu, och att vissa syndromgrupper är mixade, att det är olika neurologiska fenomen som ger på ytan samma symptom.

Det finns en hjärnforskare (dr Amen) som anser att man redan nu kan urskilja undergrupper under det vi kallar ADHD. Med hjälp av SPECT. Jag vet inte om jag tror att han har rätt om allt, men jag tror att själva idén är hur psykiatri kommer se ut.

Jag tror att CPT kan ge lite mer info än man hade innan, men att man måste se det i ett sammanhang. Jag hade gärna svarat på frågor om datorvana, dataspelsvana, vinnarinstinkt osv.


Jag har varit med i en forskarstudie kring ADHD, där fick jag göra om min ADHD utredning för att fastställa att diagnosen var korrekt satt, dessutom fick jag göra att CPT och en magnetröntgen utav min gärna och en jävla massa blodprover för att kolla upp olika värden, men jag hoppade över ryggmärgsprovet. Men teorin vad ADHD beror på är dopaminreceptorerna.


Intressant. Kom det fram något nytt då? Jag menar, fick du några resultat om dig själv som var nya och intressanta?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

CPT-test

Inläggav Toblerone » 2017-02-08 18:33:06

kiddie skrev:
Det finns en hjärnforskare (dr Amen) som anser att man redan nu kan urskilja undergrupper under det vi kallar ADHD. Med hjälp av SPECT. Jag vet inte om jag tror att han har rätt om allt, men jag tror att själva idén är hur psykiatri kommer se ut.


Hans arbete är jättespännande. Det intressanta är just att man kan optimera medicineringen efter hur hjärnan ser ut. Det fanns ju t.ex. minst en typ då centralstimulerande inte fungerar. Fast man behöver egentligen inte göra SPECT för att komma fram till det. Symptomen är ju olika för olika typer och det borde räcka det också. Om läkare skulle titta på dem olika typerna och på vilken medicin Amen rekommenderar för det, så skulle man kanske inte behöva testa sig fram lika mycket.

http://www.amenclinics.com/healthy-vs-unhealthy/#
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

CPT-test

Inläggav slackern » 2017-02-08 23:14:33

Toblerone skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:Du kanske borde förklarat det? Jag vet, ibland tycker man det man skriver är självklart, men det kan te sig kryptiskt för andra om man skriver för sparsmakat.

ADHD/ADD är en ganska bred diagnos och jag tror det är fullt möjligt att hamna lite i flera fack. Att det man har kanske inte är 100 % EN diagnos, diagnoserna är ju ganska grovt tillyxade. Det är lite som att, har man rätt symptom har man ADHD/ADD, man går ändå på symptomen. Jag tror att när man kan kolla in i folks hjärnor mer i framtiden, så kommer man nog se att vissa syndrom har starkt släktskap fast man inte fattat det nu, och att vissa syndromgrupper är mixade, att det är olika neurologiska fenomen som ger på ytan samma symptom.

Det finns en hjärnforskare (dr Amen) som anser att man redan nu kan urskilja undergrupper under det vi kallar ADHD. Med hjälp av SPECT. Jag vet inte om jag tror att han har rätt om allt, men jag tror att själva idén är hur psykiatri kommer se ut.

Jag tror att CPT kan ge lite mer info än man hade innan, men att man måste se det i ett sammanhang. Jag hade gärna svarat på frågor om datorvana, dataspelsvana, vinnarinstinkt osv.


Jag har varit med i en forskarstudie kring ADHD, där fick jag göra om min ADHD utredning för att fastställa att diagnosen var korrekt satt, dessutom fick jag göra att CPT och en magnetröntgen utav min gärna och en jävla massa blodprover för att kolla upp olika värden, men jag hoppade över ryggmärgsprovet. Men teorin vad ADHD beror på är dopaminreceptorerna.


Intressant. Kom det fram något nytt då? Jag menar, fick du några resultat om dig själv som var nya och intressanta?


Hmm nej tror inte det, men jag träffade min SSK idag för medicin uppföljning och jag frågade faktiskt henne om hjärnröntgen om jag kunde få reda på resultaten utav den eller uppföljning och hon skulle ta reda på det och kontaktade forsknings-SSK, så jag får se vad som händer och fötter, men vad forskningen gick ut på var att jag fick göra om utredningen för att fastställa diagnosen, så jag kan nog säga att jag är till 100% säker på min ADD diagnos så om någon tvivlar på min diagnos kan jag slänga det i ansiktet på dom. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CPT-test

Inläggav kiddie » 2017-02-09 2:55:04

slackern skrev:
Aceber skrev:Hade 120iq på just det testet. Väldigt bra.. motsattsen till adhd/add och har aspergers:)

Det lustiga är att CPT testet inte har något med IQ att göra eller mäter IQ så lite lustigt att dom mätte det, men du kanske blandade ihop det med något annat test?


WAIS kanske? Har gjort det två gånger. Första hade jag runt 130 och andra 110 typ. Brain rot!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

CPT-test

Inläggav kiddie » 2017-02-09 3:24:11

Toblerone skrev:Hans arbete är jättespännande. Det intressanta är just att man kan optimera medicineringen efter hur hjärnan ser ut. Det fanns ju t.ex. minst en typ då centralstimulerande inte fungerar. Fast man behöver egentligen inte göra SPECT för att komma fram till det. Symptomen är ju olika för olika typer och det borde räcka det också.


http://addtypetest.com/

Gjorde detta testet. Kanske inte så omfattande. Och det är svårt att gradera sig själv. Innan tyckte jag det var lätt men har blivit mer tveksam.

Jag fick ganska blandat. Försökte göra om det men testet vägrar just nu. Kanske testar senare för att se vad jag egentligen fick.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

CPT-test

Inläggav Zima33 » 2017-02-13 13:56:40

kiddie skrev:
slackern skrev:
Aceber skrev:Hade 120iq på just det testet. Väldigt bra.. motsattsen till adhd/add och har aspergers:)

Det lustiga är att CPT testet inte har något med IQ att göra eller mäter IQ så lite lustigt att dom mätte det, men du kanske blandade ihop det med något annat test?


WAIS kanske? Har gjort det två gånger. Första hade jag runt 130 och andra 110 typ. Brain rot!


Jag fick ingen IQ-siffra när jag gjorde WAIS. Det står bara "åtminstone normalbegåvad".
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in