Irc-kanal för oss med A.S.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-10-07 17:50:16

Använder ni IceChat där ni inte kan se å,ä och ö, prova då att uppgradera till IceChat version 9.0 vilken släpptes September 25, 2014.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav kiddie » 2014-10-07 18:43:17

Tack... funderar på det.

Gillar Icechat men en sak jag stör mig på är att det är samma inputfält för alla rum/queries. Är det så i nya versionen med? Jag saknar att kunna påbörja en mening i ett rum, skriva ngt i ett annat och sen gå tillbaka till den meningen jag höll på med. Går ju inte om samma fält återanvänds till alla kanaler man är i.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav Flatline » 2014-11-15 22:27:51

Får väl lov att göra lite reklam nu när deltagandet gått ned till bara tre ständigt ansluta.
Ircen är uppe och ligger på layserseven.se:6666 #aspergerforum.
För de teknikinkompetenta finns en webklient på www.layerseven.se och klicka sedan in på layer2.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav hassanisaba » 2014-11-16 13:54:23

kiddie skrev:Ja! Och dessutom rockar IRC och är större än någonsin. Men nu ska vi alla hjärndött ta till oss nya saker för det är 2014! En IRC chatt skulle dessutom dra folk som inte är på forumet men kollar runt, dvs mer aktivitet, mindre samma samma ASF.

Bara för att ngt är äldre så är det inte dåligt. Alla nya koncept är inte bra, alla gamla koncept är inte dåliga.

Sånna hära forum är förresten VÄLDIGT mkt 2004!!! Nu ska du ha en grupp på FB fattar du väl!!!

internet var mycket bättre då, innan storföretagen hann ifatt.
innan det var det ju nästan anarki på nätet :-)173
ICQ va bra, har mitt nr, men ingen man känner finns där.

sen gick det åt helvete med trynaboga(fb) och massa annan skit.
trynaboga är det sämsta som hänt på internet.
myspace va ju bra i början, åhh, jag älskade myspace, sen blev det rena skiten.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav iuftfy547s » 2015-02-22 23:58:36

[b]Ny IRC-chatt[/b]
Då den förra IRC-chatten verkar vara död så har jag skapat en ny IRC-server.
Denna har flera fördelar, den gömmer din host (så ingen ser var du bor), du kan registrera ditt nick så ingen kan stjäla ditt nick och servern hostas hos Digital Ocean för att maximera upptid och stabilitet.

Chattkanalen är #chat. Skriv /join #chat när du loggat in på servern.
Adressen är följande:
I mIRC skriv "/server irc.jix.nu".
I Irssi skriv "/connect -ssl irc.jix.nu 6697".


Jag har skrivit en kort guide för hur du kommer online med chattklienten mIRC här http://jix.nu/irc/ där också nedladdningslänk för mIRC finns.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav kiddie » 2015-03-18 4:45:39

Flatline, har du tagit ner din server? :-)003
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav kiddie » 2017-01-24 18:13:01

Hallå!

Nån som vill prova detta igen? Kör lite på test bara. Du behöver inte något speciellt chattprogram om du inte vill, utan du kan gå direkt hit:

http://webchat.euirc.net/

I rutan nickname skriver du ditt användarnamn. Notera dock att det redan finns en hel del kanaler/användare så just ditt namn kan vara upptaget och du kan behöva göra en variant på det.

I rutan channels skriver du #aspiesweden som jag valde att kalla kanalen.

Sedan klickar du connect och ska då förhoppningsvis vara inne.

Denna kanal är bara på prov och kommer inte att vara gömd för robotar som kollar kanalnamn eller för andra inloggade på nätverket, dvs inte en specifik kanal för just AF.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav Flatline » 2017-01-24 18:32:04

Jag dunkade faktiskt upp servern igen igår.
Finns lite kvar att dona med men den ligger uppe på layerseven.se port 6666
Nickserv och allt sådant är uppe och snurrar samt znc-bouncer för dom som önskar sådan funktionalitet.
Kanalen #Chat ligger uppe i dagsläget iaf men det är ju fritt fram att skapa kanaler efter tycke och smak.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav DIProgan » 2017-01-24 18:51:11

Funderar på om inte en Discord hade varit lättare för folk men kanske fel klientel...
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav Flatline » 2017-01-24 18:55:26

DIProgan skrev:Funderar på om inte en Discord hade varit lättare för folk men kanske fel klientel...


Jo discord har ju sina fördelar men det blir ett jäkla virrvarr om det blir ett gäng som är dåliga på att ställa in sina mikrofoner eller slamrar med kastruller stup i kvarten.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav Flatline » 2017-01-24 18:59:35

http://layerseven.se/chat.html webbklienten ligger också uppe och snurrar nu men jag skall fixa till sidan så att den blir större då chattfönstret blir ganska så begränsat och det är skönt att kunna se användare och hantera privata sessioner utan att behöva klicka runt.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav DIProgan » 2017-01-24 19:24:06

Flatline skrev:
DIProgan skrev:Funderar på om inte en Discord hade varit lättare för folk men kanske fel klientel...


Jo discord har ju sina fördelar men det blir ett jäkla virrvarr om det blir ett gäng som är dåliga på att ställa in sina mikrofoner eller slamrar med kastruller stup i kvarten.
Discord som i textchat tänkte jag på.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav Flatline » 2017-01-24 20:34:20

http://www.layerseven.se/chat.html sådär nu är det lite lättare att använda iaf.
Servern är helt privat så det sker ingen annan aktivitet på den irc-servern, för den som vill kan jag sätta upp bouncer så att man får ssl in mot servern och meddelandehistorik då man rent praktiskt sett får en bot som alltid är ansluten.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav ankhh » 2017-01-24 23:03:20

Flatline skrev:http://www.layerseven.se/chat.html sådär nu är det lite lättare att använda iaf.
Servern är helt privat så det sker ingen annan aktivitet på den irc-servern, för den som vill kan jag sätta upp bouncer så att man får ssl in mot servern och meddelandehistorik då man rent praktiskt sett får en bot som alltid är ansluten.

Jag klickade länken i tanken att det kunde vara kul att titta in - för lat för att sätta upp IRC-klient direkt.

Men jag får en blank sida (FF 50.1.0 på Linux Mint 17.3 Rosa) även då jag tillåter alla script i tillägget NoScript förutom scorecardresearch (se bild). Måste jag acceptera att bli web-trackad för att delta?

OBS: inte menat som kritik! Bara en ärlig fråga från en som är lite petig vad gäller online-integritet.

irc-noscript.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav kiddie » 2017-01-24 23:10:30

Flatline skrev:Jag dunkade faktiskt upp servern igen igår.


Säääkert... :roll:

Nu är det fan krig! :-)069 :x icon



Nä skoja bara. Klart najs faktiskt. :P
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav Flatline » 2017-01-24 23:26:26

kiddie skrev:
Flatline skrev:Jag dunkade faktiskt upp servern igen igår.


Säääkert... :roll:

Nu är det fan krig! :-)069 :x icon



Nä skoja bara. Klart najs faktiskt. :P


Löste problemet med inkommande anslutningar nu, blir vi inte fler än 512st så är det chill
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav Flatline » 2017-01-24 23:28:03

ankhat skrev:
Flatline skrev:http://www.layerseven.se/chat.html sådär nu är det lite lättare att använda iaf.
Servern är helt privat så det sker ingen annan aktivitet på den irc-servern, för den som vill kan jag sätta upp bouncer så att man får ssl in mot servern och meddelandehistorik då man rent praktiskt sett får en bot som alltid är ansluten.

Jag klickade länken i tanken att det kunde vara kul att titta in - för lat för att sätta upp IRC-klient direkt.

Men jag får en blank sida (FF 50.1.0 på Linux Mint 17.3 Rosa) även då jag tillåter alla script i tillägget NoScript förutom scorecardresearch (se bild). Måste jag acceptera att bli web-trackad för att delta?

OBS: inte menat som kritik! Bara en ärlig fråga från en som är lite petig vad gäller online-integritet.

irc-noscript.png


Hoppla det var lite script deras tunna klient ville köra där ja.
Skall se om jag hittar en annan att lägga upp för det där var inte helt vettigt.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav snuggelhund » 2017-01-25 0:01:46

Krävs det lösenord för att komma in ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav Flatline » 2017-01-25 0:03:44

snuggelhund skrev:Krävs det lösenord för att komma in ?


nope bara att knacka in ett användarnamn och trycka anslut.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav Flatline » 2017-01-25 0:45:32

ankhat skrev:
Flatline skrev:http://www.layerseven.se/chat.html sådär nu är det lite lättare att använda iaf.
Servern är helt privat så det sker ingen annan aktivitet på den irc-servern, för den som vill kan jag sätta upp bouncer så att man får ssl in mot servern och meddelandehistorik då man rent praktiskt sett får en bot som alltid är ansluten.

Jag klickade länken i tanken att det kunde vara kul att titta in - för lat för att sätta upp IRC-klient direkt.

Men jag får en blank sida (FF 50.1.0 på Linux Mint 17.3 Rosa) även då jag tillåter alla script i tillägget NoScript förutom scorecardresearch (se bild). Måste jag acceptera att bli web-trackad för att delta?

OBS: inte menat som kritik! Bara en ärlig fråga från en som är lite petig vad gäller online-integritet.

irc-noscript.png


Kollade och hittar inga direkt värdiga alternativ som inte varit discontinued i 2 år.
Rotade igenom deras privacy agreement iaf och kikade på deras github och dom verkar ju vara lugna.
Länkar deras privacy agreement och github om du vill kolla sourcen.

https://kiwiirc.com/privacy
https://github.com/prawnsalad/KiwiIRC
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav ankhh » 2017-01-25 0:56:24

Flatline skrev:Kollade och hittar inga direkt värdiga alternativ som inte varit discontinued i 2 år.
Rotade igenom deras privacy agreement iaf och kikade på deras github och dom verkar ju vara lugna.
Länkar deras privacy agreement och github om du vill kolla sourcen.

https://kiwiirc.com/privacy
https://github.com/prawnsalad/KiwiIRC

Tack, Flatline! :-)154

Jag ska kolla upp med hjälp av länkarna.

Om inte annat får jag väl göra mig omaket att välja IRC-klient. Senast jag höll på med sånt körde jag fortfarande Windows (ofta enklast online, men jag slutade helt p.g.a. MS förbaskade spioneri i samband med Win10 - jodå, det porterades till Win 7 också). Då var det mIRC som gällde för mig. Kanske xchat nu...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav kiddie » 2017-01-29 20:44:38

Jag struntar i min kanal. Men kom gärna och hälsa på hos Flatline, tycker det skulle vara kul om fler loggade in och var där samtidigt. Jag skulle tro att det är OK att logga in och inte vara översig aktiv utan bara kolla ibland om nån kommit in. :-)Happy
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav ankhh » 2017-01-30 2:17:33

I morgon. I morgon ska jag kolla upp IRC-klienter och installera något vettigt.

Kanske. :roll:

^ självironi
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Irc-kanal för oss med A.S.

Inläggav kiddie » 2017-02-06 11:09:19

Min kanal står fortfarande öppen men är helt omodererad just nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in