Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav AspusMemoriae » 2017-01-22 9:09:46

Hej,

Finns det någon som har eller vet om det går att få hörselskydd som förskrivet hjälpmedel vid autism nivå 1? Om så, vet ni om det går att få av typen öronproppar eller är det enkom hörselkåpor som gäller?

Jag diagnostiserades relativt nyligen och ska snart på mitt första möte hos habiliteringen. Jag är också purfärsk medlem här på forumet så om min fråga redan finns i en annan tråd tar jag tacksamt emot vägledning.
AspusMemoriae
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-01-22

Re: Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav slackern » 2017-01-22 12:18:17

Det som finns på "öppnamarknaden" har jag för mig att man får köpa själv. Dessutom är öronproppar inte speciellt dyra.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav rapchic » 2017-01-22 16:43:36

slackern skrev:Det som finns på "öppnamarknaden" har jag för mig att man får köpa själv. Dessutom är öronproppar inte speciellt dyra.

Formgjutna öronproppar är inte speciellt billiga
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Titti » 2017-01-22 16:52:31

Min son, som har asperger, fick formgjutna via hab utan kostnad.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav AspusMemoriae » 2017-01-22 16:57:58

Det är just precis formgjutna jag hoppas att kunna få. Nu kommer jag att gå till mitt första hab-möte med betydligt mer hopfulla steg. Tack så mycket :)
AspusMemoriae
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-01-22

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav slackern » 2017-01-22 17:36:21

Titti skrev:Min son, som har asperger, fick formgjutna via hab utan kostnad.


Tack för tipset, det var bra att veta, visste inte ens att sådana fanns.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Flinta » 2017-01-22 18:26:42

AspusMemoriae skrev:Det är just precis formgjutna jag hoppas att kunna få. Nu kommer jag att gå till mitt första hab-möte med betydligt mer hopfulla steg. Tack så mycket :)


Kan man ha dom när man sover? Kan man sova med dom eller är dom i vägen när man lägger örat mot kudden?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Ananas » 2017-01-22 18:55:04

Off topic, men vad innebär autism nivå 1? :)

AspusMemoriae skrev:Hej,

Finns det någon som har eller vet om det går att få hörselskydd som förskrivet hjälpmedel vid autism nivå 1? Om så, vet ni om det går att få av typen öronproppar eller är det enkom hörselkåpor som gäller?

Jag diagnostiserades relativt nyligen och ska snart på mitt första möte hos habiliteringen. Jag är också purfärsk medlem här på forumet så om min fråga redan finns i en annan tråd tar jag tacksamt emot vägledning.
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav slackern » 2017-01-22 18:59:55

Ananas skrev:Off topic, men vad innebär autism nivå 1? :)

AspusMemoriae skrev:Hej,

Finns det någon som har eller vet om det går att få hörselskydd som förskrivet hjälpmedel vid autism nivå 1? Om så, vet ni om det går att få av typen öronproppar eller är det enkom hörselkåpor som gäller?

Jag diagnostiserades relativt nyligen och ska snart på mitt första möte hos habiliteringen. Jag är också purfärsk medlem här på forumet så om min fråga redan finns i en annan tråd tar jag tacksamt emot vägledning.


I nya DSM-5 har den nya diagnosen ASD 3 nivåer utav svårighetsgrad och hjälpbehov tror jag det är, men det är fortfarande samma diagnos det är bara som ett hjälpmedel till socialtjänsten och habliteringen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Mountain_lion » 2017-01-22 22:38:15

AspusMemoriae skrev:Det är just precis formgjutna jag hoppas att kunna få. Nu kommer jag att gå till mitt första hab-möte med betydligt mer hopfulla steg. Tack så mycket :)

Det kan bero på vilket län du bor i.
På en del ställen är det troligen egenansvar men på vissa kan det nog ingå. Det beror på vilka hjälpmedel ditt län valt ska ingå.
Lycka till. Jag hoppas att det går bra för dig.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav rapchic » 2017-01-23 10:05:00

Mountain_lion skrev:
AspusMemoriae skrev:Det är just precis formgjutna jag hoppas att kunna få. Nu kommer jag att gå till mitt första hab-möte med betydligt mer hopfulla steg. Tack så mycket :)

Det kan bero på vilket län du bor i.
På en del ställen är det troligen egenansvar men på vissa kan det nog ingå. Det beror på vilka hjälpmedel ditt län valt ska ingå.
Lycka till. Jag hoppas att det går bra för dig.

Dessutom kan det ändras, förr så fick man inte kedjetäcke utskrivet i Västerbottens län tex men numer kan man få det
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Flinta » 2017-01-23 18:58:27

rapchic skrev:
Mountain_lion skrev:
AspusMemoriae skrev:Det är just precis formgjutna jag hoppas att kunna få. Nu kommer jag att gå till mitt första hab-möte med betydligt mer hopfulla steg. Tack så mycket :)

Det kan bero på vilket län du bor i.
På en del ställen är det troligen egenansvar men på vissa kan det nog ingå. Det beror på vilka hjälpmedel ditt län valt ska ingå.
Lycka till. Jag hoppas att det går bra för dig.

Dessutom kan det ändras, förr så fick man inte kedjetäcke utskrivet i Västerbottens län tex men numer kan man få det


Både psykiatrin och habiliteringen skriver ut tygndtäcken där jag bor.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav rapchic » 2017-01-23 19:17:15

Flinta skrev:
rapchic skrev:
Mountain_lion skrev:Det kan bero på vilket län du bor i.
På en del ställen är det troligen egenansvar men på vissa kan det nog ingå. Det beror på vilka hjälpmedel ditt län valt ska ingå.
Lycka till. Jag hoppas att det går bra för dig.

Dessutom kan det ändras, förr så fick man inte kedjetäcke utskrivet i Västerbottens län tex men numer kan man få det


Både psykiatrin och habiliteringen skriver ut tygndtäcken där jag bor.

Fast hjälpmedel är som sagt olika i olika län
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Flinta » 2017-01-23 19:19:49

rapchic skrev:
Flinta skrev:
rapchic skrev:Dessutom kan det ändras, förr så fick man inte kedjetäcke utskrivet i Västerbottens län tex men numer kan man få det


Både psykiatrin och habiliteringen skriver ut tygndtäcken där jag bor.

Fast hjälpmedel är som sagt olika i olika län


Det stämmer.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Mountain_lion » 2017-01-23 21:04:33

Det kräver oftast en längre process innan nytt hjälpmedel tas in. Det bör finnas en nämnd som ska blandas in.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Vertigo » 2017-01-26 8:53:43

Jag har fått formgjutna öronproppar via habiliteringen, men det är såklart olika bestämmelser beroende på var du bor. Men om du på något vis kan få tag i formgjutna öronproppar så är de helt överlägsna vanliga proppar.
Vertigo
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2015-11-27

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Flinta » 2017-01-26 14:26:05

Vertigo skrev:Jag har fått formgjutna öronproppar via habiliteringen, men det är såklart olika bestämmelser beroende på var du bor. Men om du på något vis kan få tag i formgjutna öronproppar så är de helt överlägsna vanliga proppar.


Var/när/hur mycket använder du dom? Kan du sova med dom eller "känns dom" obekväma emot kudden när man ligger på sidan?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav AspusMemoriae » 2017-01-27 8:38:58

Det känns jobbigt att det skiljer sig åt län för län. Jag tycker det känns motigt att be dom om hjälp redan som det är. Jag tycker inte om att be om saker som jag inte vet om jag har rätt att få. Förr i tiden skulle jag bekostat öronpropparna själv för att slippa obehaget av att ställa frågan men nu är jag student så ekvationen ser lite annorlunda ut.

Jag bor i Stockholm, är det någon av er som fått därifrån?
AspusMemoriae
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-01-22

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Smoyy » 2018-04-19 12:29:12

Någon som använder såna här vid sömn och är nöjd? Vilket företag kommer de ifrån?
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Alyana » 2018-04-19 12:59:09

Jag använder vanliga öronproppar.
Men det går ju åt några.
Är dessa specialgjorda mer täta och hållbara?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Går det att få hörselskydd som hjälpmedel?

Inläggav Smoyy » 2018-04-19 13:17:09

Alyana skrev:Jag använder vanliga öronproppar.
Men det går ju åt några.
Är dessa specialgjorda mer täta och hållbara?


Jag med i nuläget men får klåda av dom. Testade Bellman chill formgjutna men fick ont i öronen och tyckte de inte satt bra. De är ju gjutna efter dina öron och görs i mediumhårt silikon. Lång hållbarhet.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Aspergare och vården



Logga in