När är inlägg egentligen off-topic?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

När är inlägg egentligen off-topic?

Inläggav Wine » 2017-01-22 18:10:49

Eftersom flera trådar som jag och andra medlemmar har startat i avdelningen "Regler, nyheter och synpunkter" har låsts, nu senast tråden Off-topic samt sönderhackade trådar, och det därför inte längre är möjligt att posta fler inlägg i dessa trådar och föra en diskussion om moderatorernas agerande och hur man tillämpar de angivna forumreglerna, så startar jag en ny tråd.

Undrar nu hur det kommer sig att följande inlägg:

post1440480.html#p1440480

samt ett antal inlägg som postats efter detta inlägg inte också har ansetts vara off-topic och flyttats, ni har ju flyttat en del andra inlägg efter påpekande från TS:

ankhat skrev:Hörrni, det här är en tråd som handlar om att tipsa om hur man hanterar troll (och först identifierar dem genom hur de undviker diskussion, inte genom deras eventuellt "avvikande" åsikter).

Kan ni vara snälla och inte gå off topic? Utpekande av specifika troll och interna oenigheter hör inte hit. :(

post1440521.html#p1440521
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

När är inlägg egentligen off-topic?

Inläggav ankhh » 2017-01-23 0:14:45

Nu är det förstås egentligen bara forumledningen som har svaret, men jag tillåter mig att spekulera lite. :-)Happy

Jag undrade faktiskt också, först, men jag misstänker att de här kvarlämnade posterna faktiskt beror på dig, Wine. Du postade nämligen hantera-troll-t50114.html#p1440494, som jag tycker tillför något till trådens ämne. Och då blir det ju konstigt om man tar bort de inlägg som ledde fram till din post (som du också citerar), även om jag också tycker att de annars borde tagits bort när det ändå rensades.

---

Allmänt är det en grannlaga uppgift att rensa trådar. Ibland är det förbaskat svårt att se exakt när de glider iväg för mycket, och att avgöra hur man i så fall ska hantera mellanliggande poster när tråden kommer tillbaka on topic.

Min bedömningsförmåga är kanske inte så god; jag har gjort några off topic-anmälningar, men det blir aldrig något resultat av dem. :wink: Kanske ska det vara en längre radda off topic-poster + övrig olämplighet för att moddarna ska tycka att det är värt att lägga tid & energi på dem.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

När är inlägg egentligen off-topic?

Inläggav Alien » 2017-01-23 1:50:32

Moderator:

Ja, som sagt är det inte alltid självklart vad som är OT och vad som inte är det. Och det är helt rätt att vi oftast inte bryr oss om ett enstaka OT-inlägg men däremot flyttar dem när det blir en lång sidodiskussion. Eller bara tjafs mellan medlemmar.

När TS själv vädjar i tråden om att slippa OT så låter jag det inlägget vara kvar som en påminnelse till alla i tråden att inte gå OT i framtiden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När är inlägg egentligen off-topic?

Inläggav Wine » 2017-01-23 10:32:48

Alien skrev:Moderator:

Ja, som sagt är det inte alltid självklart vad som är OT och vad som inte är det. Och det är helt rätt att vi oftast inte bryr oss om ett enstaka OT-inlägg men däremot flyttar dem när det blir en lång sidodiskussion. Eller bara tjafs mellan medlemmar.

När TS själv vädjar i tråden om att slippa OT så låter jag det inlägget vara kvar som en påminnelse till alla i tråden att inte gå OT i framtiden.


Men varför har ni då exempelvis valt att ha kvar detta inlägg:

post1440495.html#p1440495

samt detta:

post1440531.html#p1440531

Varför anses inte inläggen vara off-topic när TS har formulerat sig som nedan:

ankhat skrev:Hörrni, det här är en tråd som handlar om att tipsa om hur man hanterar troll (och först identifierar dem genom hur de undviker diskussion, inte genom deras eventuellt "avvikande" åsikter).

Kan ni vara snälla och inte gå off topic? Utpekande av specifika troll och interna oenigheter hör inte hit. :(

post1440521.html#p1440521
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in