Hantera troll

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hantera troll

Inläggav ankhh » 2017-01-20 20:55:32

Det finns ett flertal sidor på nätet med goda råd om hur man hanterar troll. Här citerar jag några utdrag från välformulerade poster jag hittade, utan att veta någonting om skribenterna i övrigt. Det är ibland enklare att citera än självformulera. :wink:

Standardhantering, citerat från https://medium.com/@ArturHulu/s%C3%A5-h ... 78cec27977

Regler nummer ett är det väldigt uppenbara DON’T FEED THE TROLLS — mata inte trollen. Om ett troll vill ha din uppmärksamhet och reaktion — ge inte trollet din uppmärksamhet och reaktion. Du MÅSTE inte svara på kommentarer, tweets och inlägg. Det är inte konstigare än att låta bli att svara när telefonförsäljare ringer. Du har ingen som helst skyldighet gentemot andra människor på Internet, man får ignorera. Varje inlägg du gör kan och kommer att användas emot dig. Om du ändå känner att du måste argumentera med trollen eller om du av misstag målat in dig i ett hörn, sjunk ALDRIG till trollens nivå. När du börjar visar upprörda känslor har trollen fått som de vill — du har redan förlorat och trollen bryr sig inte ett dugg om att du tycker att de är omogna idioter.


Den finns en annan approach, citerat från http://www.torbjornperttu.se/2016/04/ma ... i-stallet/

Vanligtvis ger man rådet: ”Mata inte trollet”. Konsensus har länge varit att det enda sättet att hantera troll på är genom att ignorera dem. Men att ställa frågor är ett avsevärt mycket bättre sätt att hantera dem på.
(...)
Dessutom behöver du inte fundera på ifall den du diskuterar med är ett troll eller inte. Ställer du frågor till någon som inte är ett troll, gör du den personen en tjänst. Att ställa frågor till en vanlig människa är positivt! Ställer du frågor till ett troll, gör du trollet en otjänst.

Icketroll vill försöka lösa eventuella konfrontationer på ett bra sätt. De svarar ärligt på dina frågor. Troll undviker att svara på frågor eller svarar med fler absurditeter.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hantera troll

Inläggav Wine » 2017-01-20 22:31:42

Man kan titta på hur folk uttrycker sig på internet och sociala medier och få en indikation på hur mycket psykopatiska drag de har.

När man studerat och analyserat hur psykopater eller individer med ett psykopatiskt beteende uttrycker sig, både i skrift och tal, har man sett att de uttrycker sig lite annorlunda.

Bland annat är det vanligt med arga reaktioner, att de är aggressiva i sin respons, snabba med att ge svar på tal, att de använder svordomar och ord som "hata". De använder sig också av ordet "vi" och utfyllnadsord som exempelvis "blah" och "um".

Här nedan i artikeln finns beskrivet hur individer med egenskaper och beteenden som räknas in i den mörka triaden, "the dark triad", psykopati, narcissism och Machiavellianism, uttrycker sig på internet:

Forbes - Using Twitter To Identify Psychopaths
Jul 20, 2012 @ 01:25 PM

People’s nasty traits have a way of revealing themselves on social networks: in writing. Or rather in how they write. That means an analysis of how someone tweets could reveal whether he or she is narcissistic, Machiavellian, or psychopathic, according to researchers who plan to present their findings at DefCon next week.

What are some of the Twitter stylings of these undesirables? Curse words. Angry responses to other people, including swearing and use of the word “hate.” Using the word “we.” Using periods. Using filler words such as “blah” and “I mean” and “um.”


The research team recruited regular Twitter users to take part in the study. Those efforts were helped by British actor/comedian Stephen Fry and skateboarder Tony Hawk who each tweeted about it, and sent users to BigFive.me, where participants took a personality test which rated them from 1-5 for eight traits, including the “dark triad: psychopathy, narcissism, and Machiavellianism,” says Sumner. Over 3,000 users then allowed their public tweets to be downloaded for study — Incentive: one lucky participant won an iPad — and over 2,900 of those were put into a data-set that the Online Privacy Foundation turned over to Kaggle users to work their big data magic on. Of the 2,900, about 41 users were certifiable, i.e., rated high for all of the nasty traits. Everyone else fell in a spectrum. (We all have these traits, to a greater or lesser extent.)


Att vara benägen att ofta och gärna ägna sig åt smutskastning av andra tror jag också är ett utmärkande drag för individer med ett psykopatiskt beteende eller individer med hög grad av psykopatiska egenskaper.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hantera troll

Inläggav Toblerone » 2017-01-20 22:54:32

Wine, troll och psykopater är egentligen två olika saker.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hantera troll

Inläggav Toblerone » 2017-01-20 22:55:56

Tack för tippsen, ankhat. Det vore läge att tänka på sånt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hantera troll

Inläggav Batte » 2017-01-20 23:04:12

Fine tips, ankhat. :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hantera troll

Inläggav ankhh » 2017-01-20 23:17:45

Tack! :-)Happy

Jag funderade lite, och tror att det är bra att förtydliga det som sägs i sista citatet, det om att ställa frågor till ett (eventuellt) troll:

  • Det ska inte vara slumpmässiga frågor, utan vara uppföljningar av vad den personen postat.
  • Man ska aldrig läsa ut något underförstått, hur starkt det än antyds, och svara på det, utan ställa frågor som bara bygger på själva texten i det eventuella trollets inlägg.
Ett icke-troll svarar med att förtydliga och faktiskt vilja ha en diskussion. För trollet gäller det som står i citatets avslutning: "Troll undviker att svara på frågor eller svarar med fler absurditeter." De läser t.ex. gärna ut något "underförstått" i dina poster, och ställer kanske följdfrågor om det istället för att svara på dina frågor.

Det kan bli hur kul som helst. Det är en anledning till att jag själv oftast kör med metod 1 (mata inte...) om jag får troll-respons på inledande diskussionsförsök.

Med andra ord: det är inte ämnesval i sig som utmärker ett troll. Visst, de väljer ofta ämnen som de räknar med att få reaktioner på, men trollandet består mer i hur de undviker diskussion, och istället ägnar sig åt att provocera fram respons.

Håller med, för övrigt: troll och psykopater är två olika företeelser. De kan förstås kombineras i en person, men självklart är det inte.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hantera troll

Inläggav Wine » 2017-01-20 23:24:13

Trollen på webben är sadister
2014-02-13 14:35

Personer som saboterar kommentarsmöjligheterna på internet är ett gäng sadistiska psykopater. Det sägs i en forskningsrapport från Kanada.


En grupp forskare vid några universitet i Kanada ger svaret. De så kallade internettrollen visar klara drag av sadism, psykopati och Machiavellism.

De njuter helt enkelt av att andra människor lider eller känner obehag.
Senast redigerad av Wine 2017-01-20 23:31:21, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hantera troll

Inläggav kiddie » 2017-01-20 23:28:16

Finns olika slags troll, de som bara vill ha tillfällig uppmärksamhet och tillfälliga konflikter. Som egentligen inte känner folk och inte har något investerat. Sedan finns det de som skapar konflikt men som ändå blir djupt sårade när de ignoreras, de känner sig som de hör till och att alla borde beröras av dem. De kan göra vad som helst för att skada ett community. Har sett flera communities masslaktas pga sådana människor. De är fan inte att leka med.

Därför, innan man iggar, kan man fråga sig, vet trollet något om en, eller ens vänner på forumet? Kan hen hänga ut saker inför alla andra? Vet hen var man bor eller kan hitta detta?

Det är väldigt svårt att få ihop ett community där hälften har hängts ut, där mjukvara hackats, där alla IP spridits, osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hantera troll

Inläggav Beskow » 2017-01-20 23:40:03

Det är jobbigt med troll.
Beskow
Bannad
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2017-01-19

Hantera troll

Inläggav elle » 2017-01-21 11:17:26

ankhat skrev:Troll undviker att svara på frågor eller svarar med fler absurditeter."

Ja eller det känns snarare som om man diskuterar med något obestämt som inte verkar en människa av blod och kött. Svårt att förklara.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hantera troll

Inläggav Batte » 2017-01-21 11:32:27

elle skrev:
ankhat skrev:Troll undviker att svara på frågor eller svarar med fler absurditeter."

Ja eller det känns snarare som om man diskuterar med något obestämt som inte verkar en människa av blod och kött. Svårt att förklara.

Ja. :shock:

Noen ganger føles det som man diskuterer med "noe ubestemmelig" i "den andre enden". Eller kanskje en manifestasjon av sint arroganse og provokasjon.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hantera troll

Inläggav Furienna » 2017-01-21 11:58:32

Det sjukaste är när folk kallar mig för troll, bara för att jag och de har olika åsikter i diskussionen. Sådant kan göra mig riktigt lack. Och jag undrar såklart om inte det egentligen är de, som är de verkliga trollen...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hantera troll

Inläggav elle » 2017-01-21 12:08:21

Batte skrev:Ja. :shock:

Noen ganger føles det som man diskuterer med "noe ubestemmelig" i "den andre enden". Eller kanskje en manifestasjon av sint arroganse og provokasjon.

Just det.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hantera troll

Inläggav Toblerone » 2017-01-21 12:43:53

Furienna skrev:Det sjukaste är när folk kallar mig för troll, bara för att jag och de har olika åsikter i diskussionen. Sådant kan göra mig riktigt lack. Och jag undrar såklart om inte det egentligen är de, som är de verkliga trollen...


Det förstår jag, folk ska inte bara slänga ur sig sånt. Tyvärr så har ju de flesta råkat ut för konstiga människor på nätet och är därför lite misstänksamma. Men man måste självklart vara lite vettig där och får inte dra förhastade slutsatser.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hantera troll

Inläggav Wine » 2017-01-21 13:40:53

Furienna skrev:Det sjukaste är när folk kallar mig för troll, bara för att jag och de har olika åsikter i diskussionen. Sådant kan göra mig riktigt lack. Och jag undrar såklart om inte det egentligen är de, som är de verkliga trollen...


Ja, håller med, det man bör ha i åtanke är att det är ett retoriskt knep som används av en del för att misstänkliggöra och försöka tysta någon med åsikter som inte anses vara de "rätta", har märkt att en del kan bli oerhört provocerade av att andra skriver om vissa saker eller har vissa åsikter, en del kan verkligen inte hantera att människor har olika uppfattningar om saker och ting, och då kommer personangreppen med insinuationer, smutskastning, anklagelser om att någon trollar o.s.v.

Det är viktigt att vara medveten om att det medför en risk i sig att dra alltför stora växlar på begreppet troll. Det händer att internetanvändare falskeligen anklagas för "trollande", trots att de har ett seriöst uppsåt med positiva förtecken. Användare kan exempelvis anklagas för att vara "troll" antingen som ett uppsåtligt retoriskt knep, eller som en följd av missförstånd. En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens upplevs lätt av andra debattörer som provokativ, och kan i förlängningen komma att beskrivas som ett "troll", trots att en mer neutral genomlysning av diskussionen kanske visar att det egentligen inte alls ligger till på det sättet. En annan orsak till att en person felaktigt upplevs som "troll" kan vara att personens meddebattörer har en annan uppfattning om vart forumets debatt bör leda. Om någon part uppfattar att socialt umgänge är forumets huvudsakliga syfte, och en annan part istället ser exempelvis analytiskt resonemang för att nå logiska slutsatser som det primära syftet, kan de två parterna uppfatta varandra som troll utan att någon av dem egentligen alls bär internettrollets attribut. Man kan därmed konstatera vikten av att forumets arrangör/moderator tydligt förklarar vad som är diskussionens syfte, om det finns gränser för yttrandefriheten i forumet, och var de i så fall bör dras.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hantera troll

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-21 16:47:09

Att skriva och citera långa stycken om troll samtidigt som man inte känner igen dom när man har dom framför näsan... är det att ljuga för sig själv eller bara naivt så det förslår?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hantera troll

Inläggav Batte » 2017-01-21 17:14:06

KrigarSjäl skrev:Att skriva och citera långa stycken om troll samtidigt som man inte känner igen dom när man har dom framför näsan... är det att ljuga för sig själv eller bara naivt så det förslår?

Jeg forstår ikke hva du mener. Kan du være snill å omformulere eller utdype?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hantera troll

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-21 17:29:23

Batte skrev:
KrigarSjäl skrev:Att skriva och citera långa stycken om troll samtidigt som man inte känner igen dom när man har dom framför näsan... är det att ljuga för sig själv eller bara naivt så det förslår?

Jeg forstår ikke hva du mener. Kan du være snill å omformulere eller utdype?

Ja alltså Wine talar väldigt mycket om troll samtidigt som hon eller han tydligt missar eller väljer att bortse från aktiva troll.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hantera troll

Inläggav Batte » 2017-01-21 17:34:03

KrigarSjäl skrev:
Batte skrev:
KrigarSjäl skrev:Att skriva och citera långa stycken om troll samtidigt som man inte känner igen dom när man har dom framför näsan... är det att ljuga för sig själv eller bara naivt så det förslår?

Jeg forstår ikke hva du mener. Kan du være snill å omformulere eller utdype?

Ja alltså Wine talar väldigt mycket om troll samtidigt som hon eller han tydligt missar eller väljer att bortse från aktiva troll.
Takk for forklaringen! :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hantera troll

Inläggav Wine » 2017-01-21 17:46:03

KrigarSjäl skrev:
Batte skrev:
KrigarSjäl skrev:Att skriva och citera långa stycken om troll samtidigt som man inte känner igen dom när man har dom framför näsan... är det att ljuga för sig själv eller bara naivt så det förslår?

Jeg forstår ikke hva du mener. Kan du være snill å omformulere eller utdype?

Ja alltså Wine talar väldigt mycket om troll samtidigt som hon eller han tydligt missar eller väljer att bortse från aktiva troll.


Det är just det jag inte gör, jag har ingenstans någonsin pekat ut någon som ett troll eller påstått att någon trollar, och det beror på att jag anser att man inte kan veta vad folks avsikter är, vad de tänker eller om det bara handlar om att de har udda åsikter eller är allmänt udda.

Det tycker jag är ganska självklart, att man inte kan uttala sig om andras avsikter då man inte kan läsa någons tankar.

Är faktiskt inte särskilt förtjust i ordet troll och tycker att jag sett att det många gånger av en del används i syfte att peka ut någon som suspekt, för att misstänkliggöra och smutskasta någon då man inte kan tolerera att den andre inte tycker som en själv eller tycker "rätt", uttrycker sig som man önskar eller för en del kanske det i vissa fall också handlar om någon man inte tål, som man vill smutskasta eller hämnas på, för gamla oförätter o.s.v. som man då väljer att kalla troll.
Senast redigerad av Wine 2017-01-21 17:49:40, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hantera troll

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-21 17:49:00

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:
Batte skrev:
Jeg forstår ikke hva du mener. Kan du være snill å omformulere eller utdype?

Ja alltså Wine talar väldigt mycket om troll samtidigt som hon eller han tydligt missar eller väljer att bortse från aktiva troll.


Det är just det jag inte gör, jag har ingenstans någonsin pekat ut någon som ett troll eller påstått att någon trollar, och det beror på att jag anser att man inte kan veta vad folks avsikter är, vad de tänker eller om det bara handlar om att de har udda åsikter eller är allmänt udda.

Det tycker jag är ganska självklara saker, att man inte kan uttala sig om andras avsikter då man inte kan läsa någons tankar.

Är faktiskt inte särskilt förtjust i ordet troll och tycker att jag sett att det många gånger av en del används i syfte att peka ut någon som suspekt, för att misstänkliggöra och smutskasta någon då man inte kan tolerera att den andre inte tycker som en själv eller tycker "rätt", uttrycker sig som man önskar eller för kanske det i vissa fall också handlar om någon man inte tål, som man vill smutskasta eller hämnas på, för gamla oförätter o.s.v.

Men nu är det så att vi återigen har ett aktivt troll här inne, oavsett vad du tycker om vad man ska kalla det.
Och du gillar ju till och med vederbörandes framfart.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hantera troll

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-21 17:52:22

Det bästa sättet att hantera troll måste väl vara att identifiera och sen skicka ut dom.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2017-01-21 17:52:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hantera troll

Inläggav ankhh » 2017-01-21 18:43:37

Hörrni, det här är en tråd som handlar om att tipsa om hur man hanterar troll (och först identifierar dem genom hur de undviker diskussion, inte genom deras eventuellt "avvikande" åsikter).

Kan ni vara snälla och inte gå off topic? Utpekande av specifika troll och interna oenigheter hör inte hit. :(
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hantera troll

Inläggav Toblerone » 2017-01-21 18:49:03

Trollet är redan avstängd i alla fall. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in