Jobba! Lönebidrag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jobba! Lönebidrag?

Inläggav Aceber » 2017-01-18 13:18:00

Hej! Såg en liknande tråd om detta men beskrev inte riktigt mitt fall så skriver en egen tråd.

Är 21 år och precis blivit diagnoserad med aspberges +borderline drag. Har nu påbörjat ett "vårdprogram" och snart ett "planering och organiseringsprogram" på psyk. Känns jättebra att äntligen få förklaring och hjälp med en massa som ställt till det för mig tidigare.

Har jobbat som timvikarie 2 år inom barnomsorgen. Där man får sms på morgonen mellan kl 7-10 oftast "du ska vara där om 15 min och jobba dessa tider " och det kan vara vilken förskola som helst inom kommunen. Detta jpbb var något jag avskyde... gillade barnen men det blev för mycket.. höll på att kolapsa på jobbwt och direkt när jag kom hem fick jag sova 2h för att kunna stå upp resten av kvällen. Ständig stress över att inte veta hur och när jag ska jobba med mera.

Blev avskedad för 4 månader sedan pga för många lasdagar. I samband med detta kom jag till psyk och dom sa att jag var påväg till utbrändhet. Tyckte inte detta lät möjligt då jag är 21 år, jobbat 2 år och inte ens heltid. Men när jag fick min diagnos blev det väldigt tydligt... stress av att inte ha planering, trött av människor, ljud och ljuskänslig. Har efter detta behövt lite ledighet men nu har det gått 4 månader och det har börjat gå över till något negativt att gå hemma för nu behöver jag rutiner och struktur i mitt liv. Är helt slut om dagarna även om jag inte gör så mycket.. orken är alltså mitt största problem just nu.

Hörde något av min psykolog om lönebidrag ifrån arbetsförmedlingen och undrar om någon har erfarenhet av det? Någon som kan förklara vad som gäller osv. Har dom problem jag har och blir begränsad inom vissa yrken tex inom vården...samt att jag bor i en stad med nästan 30% arbetslöshet vilket ger min extremt små chanser på arbetsmarknaden. Flytta är inget alternativ då jag inte kan flytta hemifrån fören jag blivit mer stabil och på något sätt fått mer ork för att orka både jobb och allt vad att bo själv innebär. Läst lite om drt och vissa säger att lönebidrag inte hjälper så mycket och vissa säger att du kan få nästan vilket jobb som helst då du nästan blir gratis arbetskraft för företaget. Är det en lång prosess för att se om man har rätt till detta? Undrar även om ni nämner för arbetsgivare när ni söker jobb att ni har aspberges och vänder det till något positivt och om det blir positivt eller negativt bemött?
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Jobba! Lönebidrag?

Inläggav Toblerone » 2017-01-18 13:38:58

Jag kan bara säga att jag aldrig igen skulle avslöja det, efter att jag har blivit mobbat ur ett jobb när det kom fram. Och då hade jag varit anställd i många år redan när jag fick diagnos och det var inga klagomål innan. Det kan förstås hända att det inte alltid är så, men personligen skulle jag inte ta chansen. Möjligtvis kan det vara en fördel om man ska ge råd om Asperger eller föreläsa om det, annars ser jag inte många användningsområden.

Däremot tycker jag att det är just inte alls passande att jobba som "spring-vikarie". Något fast, på ett och samma ställe, skulle vara bättre.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jobba! Lönebidrag?

Inläggav Aceber » 2017-01-18 15:24:45

Toblerone skrev:Jag kan bara säga att jag aldrig igen skulle avslöja det, efter att jag har blivit mobbat ur ett jobb när det kom fram. Och då hade jag varit anställd i många år redan när jag fick diagnos och det var inga klagomål innan. Det kan förstås hända att det inte alltid är så, men personligen skulle jag inte ta chansen. Möjligtvis kan det vara en fördel om man ska ge råd om Asperger eller föreläsa om det, annars ser jag inte många användningsområden.

Däremot tycker jag att det är just inte alls passande att jobba som "spring-vikarie". Något fast, på ett och samma ställe, skulle vara bättre.


Förstår! Vissa ställen söker ju folk med just aspberges och anställer bara dom. Utvecklingen går iaf framåt! Känns som om det är något dom bör veta men inget jag vill ska själpa mig till jobb. Tänker att det kanske kan vändas till en fördel om man trycket på dom bra sidorna med det... eller om lönebidrag lockar arbetsgivare.

Ne "vidbehovvikarie" är verkligen inget optimalt.. mår väldigt dåligt av det. Kan inte slappna av ens på fritiden men tror inte jag kommer undan det när det finns så extremt lite jobb redan som det är.. bara att hoppas på att det iaf kan bli ett längre vikariat med ett schema efter ett tag iaf :)
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in