Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sv: Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Titti » 2014-10-23 19:48:11

adddd skrev:Ingredienser:
- Makrill i tomatsås på konserv
- smör
- majonäs
- gurka
- tomat (valfritt)
- valfritt bröd, tex. Skogaholmslimpa

Tillvägagångssätt:

Ta ett bröd och lägg på en talrik. Bred smör på brödet. Lägg makrillen i en skål och krossa ihop med en gaffel. Blanda i lite majonäs och rör om. Lägg makrillssmeten på brödet och skär valfritt antal gurk och tomatskivor som du också lägger på brödet. Garnera med lite majonäs om du vill.

Det går också att skära lite löktärningar och blanda i smeten. Risk för halsbränna och sprutmage.

Ännu enklare:

Välj bort allt utom makrill och majonnäs (och visst kan du äta smör också, då blir du mättare). Lägg på en tallrik eller ät direkt ur burken i nödfall. Bryt en bit av en gurka och ät direkt ur handen om du har någon tillgänglig. Gott och nyttigt - betydligt bättre utan bröd än med.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-10-23 22:18:08

Man är olika. Skulle jag försöka äta mest fett utan någon grund skulle jag nog kräkas. Bara tanken på bara makrill och majonnäs känns ungefär som om jag skulle mumsa i mig en klick smör. Då äter jag nog hellre bara gurkan eller kanske gurka och fisken, fast känns spontant som en skum kombination.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-10-23 22:24:21

elle skrev:
kullan skrev:Min mage hatar cittusfrukt. Jag får halsbränna av dom.

Har du provat äta Esomeprasol från Apoteket ?

Själv kan jag äta citrusfrukter varje dag och får aldrig halsbränna


Tur jag inte är förtjust i citron. Det är en sådan där smak jag undrar hur någon kan gilla. De som gillar den måste uppleva den annorlunda än jag. Jag tål inte heller för mycket citrus men för att jag ens ska närma mig den måste den vara så lite sur som möjligt som vissa apelsiner är.

Esomeprazol tror jag fortfarande är receptbelagd. Omeprazol finns att köpa vet jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Hettan » 2014-12-19 18:04:59

Bakad potatis med vegetarisk fyllning

2 bakpotatisar
1 röd lök
Fetaost
Soltorkade tomater
Cremé Fraiche

Tvätta bakpotatisarna och sticka några hål i varje potatis.
Skär ett kryss med en kniv på ovansidan av potatisarna.
Kör i mikron på full effekt ca 15 min.
Stick med en kniv i potatisen, om den känns mjuk är den färdig annars får man köra en stund till i mikron.
När potatisen är färdig så klämmer man lite på den, så att krysset öppnar sig

Blanda fyllningen:
Finhacka 3-4 skivor soltorkad tomat. Finhacka rödlöken och smula i fetaosten.
Om man vill ha en krämig fyllning så kan man röra ner 2-3 msk cremé fraiche.
Blanda alltsammans och klicka ner det i potatisen.

(Fyllningen kan varieras med det man tycker om. Man kan även blanda i hackad ruccolasallad, räkor, caviar, hackad skinka m.m.)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Wine » 2015-04-18 8:46:21

Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kattmat » 2015-04-18 11:40:01

Vet ej om dessa varit med innan i tråden, men:

Spenatsoppa, nyttigt
Lägg fryst spenat, vatten och grönsaksbuljong i en kastrull.
Koka upp och rör om.
Färdigt.
(Man kan lägg kokt ägg i soppan så får man protein också, och det är mer mättande)

Stekta grönsaker, nyttigt
Dela några olika sorters grönsaker, vilka som helst går bra, och lägg i en stekpanna med olja.
Fräs upp grönsakerna.
Färdigt.
(Kan även ätas med ris.)

Bacon Mc Tekaka, onyttigt
2 tekakor, 2 ägg och 1 paket bacon
Klipp baconet i 2 delar.
Stek baconet och äggen.
Lägg ägg och bacon i varje tekaka.
Ät!
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kattmat » 2015-04-18 11:43:14

Svensk chili con carne är också enkelt.

Stek köttfärs. (Ha lite salt på den.)
Lägg den i en kastrull tillsammans med vita bönor i tomatsås och ev. lite vatten.
Krydda med chilipulver i önskad mängd.
Värm upp under omrörning.

(Vill man göra den lite intressantare kan man tillsätta tomatpuré och paprika delad i småbitar.)
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2015-04-18 17:46:46

Båda de senaste förslagen innebär att göra saker på spisen, "röra om", vidare kräver de diskning och kan därmed sammantaget inte anses förenklade.

EDIT: dessutom tar allt som har med spisen att göra tid.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Huggorm » 2015-04-18 17:53:32

Kattmat skrev:Svensk chili con carne är också enkelt.

Stek köttfärs. (Ha lite salt på den.)
Lägg den i en kastrull tillsammans med vita bönor i tomatsås och ev. lite vatten.
Krydda med chilipulver i önskad mängd.
Värm upp under omrörning.

(Vill man göra den lite intressantare kan man tillsätta tomatpuré och paprika delad i småbitar.)
Jag brukar köpa en sån påse med kryddmix istället för chilipulvret men annars är det samma. Och så gärna lite champinjoner då men jag skall prova paprika också någon gång. Lök hade kanske också funkat.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2015-04-18 18:24:25

nallen skrev:Båda de senaste förslagen innebär att göra saker på spisen, "röra om", vidare kräver de diskning och kan därmed sammantaget inte anses förenklade.

EDIT: dessutom tar allt som har med spisen att göra tid.


Precis, man ska bara behöva riva av kapsylen och trycka i sig födan, sen fort ut och arbeta... :wink:
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2015-04-18 18:43:23

antonius skrev:
nallen skrev:Båda de senaste förslagen innebär att göra saker på spisen, "röra om", vidare kräver de diskning och kan därmed sammantaget inte anses förenklade.

EDIT: dessutom tar allt som har med spisen att göra tid.


Precis, man ska bara behöva riva av kapsylen och trycka i sig födan, sen fort ut och arbeta... :wink:


Färdig risgröt, ärtsoppa, rotmos, dillstuvad potatis, spagetti o köttfärssås i "korv" e "bra"..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2015-04-18 18:45:33

Kattmat skrev:Svensk chili con carne är också enkelt.

Stek köttfärs. (Ha lite salt på den.)
Lägg den i en kastrull tillsammans med vita bönor i tomatsås och ev. lite vatten.
Krydda med chilipulver i önskad mängd.
Värm upp under omrörning.

(Vill man göra den lite intressantare kan man tillsätta tomatpuré och paprika delad i småbitar.)


D där e för svårt för mig..köper den färdig i konserv o får därtill i mig en massa onyttigheter.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2015-04-19 1:51:53

nallen skrev:Båda de senaste förslagen innebär att göra saker på spisen, "röra om", vidare kräver de diskning och kan därmed sammantaget inte anses förenklade.

EDIT: dessutom tar allt som har med spisen att göra tid.

Matlagning utan spis, röra om, diska. Kan det öht räknas som matlagning?
En limpa och en korv kanske? Ta en tugga från varannan, och drick lite vatten under kran ibland.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2015-04-19 13:27:32

Ja, lite jobb får man nog räkna med! Det är ju inte så att vi kan trolla och komma med recept som inte kräver någonting alls. Då får man nog gå ut och äta. Disk blir det ju bara man gör macka.

Sedan är det säkert olika typer av moment som är svåra för olika människor. Så alla förslag är välkomna tycker jag. Alla kan ju inte passa mig och mina problem. Vissa kanske tycker att det är helt OK att hacka en massa grönsaker men vill inte ha mer än en gryta, vissa kan inte med det där hackandet men kan ha två grytor osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav rbroberg » 2015-05-06 21:36:39

Två tips har jag. Lax i ugn och knäckebröd!

Lax i ugn
Du tar sådana där frysta laxfiléer(4 bitar),
Tinar de i förväg, jag glömmer det alltid innan, så får lägga de i hett vatten istället.
Ugnen sätter du på 200 grader

Smörj en form med smör
Lägg i laxfiléerna
Blanda grädde, smulad fiskbuljong, salt och citronpeppar i en skål och häll blandningen över laxfiléerna
(Om du vill kan du strö över dill)

Sätt in i ugnen, i 20-30 min

Knäckebröd
Det finns, i alla fall på hemköp dit jag går och handlar, en "bakmix"
Det är "Risenta" som gör den, och kallar den för "Fröknäcke bakmix med chiafrön"
Det blir sådana där tunna fröknäckebröd, som är hur goda som helst, perfekt som mellanmål! Mixen består bara av frön!
Mixen räcker till två plåtar, men man kan göra en plåt i taget om man vill det.

Man tar frömixen, häller i en skål och häller i kokande vatten och rapsolja, sedan rör man om.
Det ska stå i 10 min.
Sedan lägger man det på en plåt på bakplåtspapper, och plattar ut(med hjälp av bakplåtspapper)
Strör över flingsalt(och ev andra kryddor), och in i ugnen i 45 min(om jag minns rätt)

Alla instruktioner står på förpackningen

Det man behöver förutom mixen, är rapsolja, flingsalt och bakplåtspapper. Vatten kan vara bra också! :)
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zima33 » 2015-05-09 19:01:58

rbroberg skrev:Två tips har jag. Lax i ugn och knäckebröd!

Lax i ugn
Du tar sådana där frysta laxfiléer(4 bitar),
Tinar de i förväg, jag glömmer det alltid innan, så får lägga de i hett vatten istället.
Ugnen sätter du på 200 grader

Smörj en form med smör
Lägg i laxfiléerna
Blanda grädde, smulad fiskbuljong, salt och citronpeppar i en skål och häll blandningen över laxfiléerna
(Om du vill kan du strö över dill)

Sätt in i ugnen, i 20-30 min

Knäckebröd
Det finns, i alla fall på hemköp dit jag går och handlar, en "bakmix"
Det är "Risenta" som gör den, och kallar den för "Fröknäcke bakmix med chiafrön"
Det blir sådana där tunna fröknäckebröd, som är hur goda som helst, perfekt som mellanmål! Mixen består bara av frön!
Mixen räcker till två plåtar, men man kan göra en plåt i taget om man vill det.

Man tar frömixen, häller i en skål och häller i kokande vatten och rapsolja, sedan rör man om.
Det ska stå i 10 min.
Sedan lägger man det på en plåt på bakplåtspapper, och plattar ut(med hjälp av bakplåtspapper)
Strör över flingsalt(och ev andra kryddor), och in i ugnen i 45 min(om jag minns rätt)

Alla instruktioner står på förpackningen

Det man behöver förutom mixen, är rapsolja, flingsalt och bakplåtspapper. Vatten kan vara bra också! :)

Jättekomplicerat ju. :-)006
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Krillo » 2015-05-09 19:56:59

stad: donken
ostad: corned biff
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Augusti » 2015-05-09 20:07:40

Super lat och enkelt pasta med tomatsås.

Koka pasta och Veggie (sojabaserad proteinprodukt) i en (samma) kastrull med vatten.

Häll av vatten när pastan (och veggieprodukten) är lagomt mjuk. Tar ungefär lika lång tid.

Stek dessa i stekpanna om du är pigg (eller i samma kastrull som innan om man är riktigt, lat/trött) för att avlägsna vatten.

Tilllsätt olja.

Krydda med valfri krydda. Salt och peppar.

Därefter tomatpure blandad med vatten eller tomatkross.

Snabbt.
Augusti
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2010-08-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2015-05-09 20:11:16

Linda bacon runt avgasröret på EPA-traktorn, dra en repa på byn och köp nödraketer (folkisar) kör hem, ät baconen, drick ölen... 8)
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav slackern » 2017-01-18 14:43:03

Sveriges godaste macka från grunden ser smarrig ut, säkert en hitt till ungarnas matsäck.

http://www.macksm.se/media/66755/Mack-S ... -Lundh.pdf

Såhär säger tjejen som har gjort den, så jag litar på henne att den går snabbt att göra om man har förberett och planerat lite.

– Det går snabbt och man kan variera den. Den kan bli vegetarisk eller med kött. Det kan vara allt från bara en smörgås med ost eller korv till en hel middag. Så jag tycker att en macka är ett bra alternativ både till mellanmål, frukost och lunch, säger hon.


http://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekin ... aste-macka
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav yumxi » 2017-01-18 14:56:53

Om en gillar havregrynsgröt och inte orkar hålla på att koka vid spisen så går det bra att hälla kokande vatten över valfri mängd havregryn och låta stå ett tag under lock (typ 10 min).

Så gör jag min frukost varje morgon i alla fall :D
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav bwyra » 2017-01-18 16:05:16

yumxi skrev:Om en gillar havregrynsgröt och inte orkar hålla på att koka vid spisen så går det bra att hälla kokande vatten över valfri mängd havregryn och låta stå ett tag under lock (typ 10 min).

Så gör jag min frukost varje morgon i alla fall :D


Haha, det har jag också börjat med :)
bwyra
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2017-01-19 2:14:30

bwyra skrev:
yumxi skrev:Om en gillar havregrynsgröt och inte orkar hålla på att koka vid spisen så går det bra att hälla kokande vatten över valfri mängd havregryn och låta stå ett tag under lock (typ 10 min).

Så gör jag min frukost varje morgon i alla fall :D


Haha, det har jag också börjat med :)


man kan sätta in en talrik med vatten och havregryn på kvällen i mikron så behöver man bara starta den med en timer och en minut, så vaknar man av plinget och får då varm gröt... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav ankhh » 2017-01-19 2:46:03

yumxi skrev:Om en gillar havregrynsgröt och inte orkar hålla på att koka vid spisen så går det bra att hälla kokande vatten över valfri mängd havregryn och låta stå ett tag under lock (typ 10 min).

Så gör jag min frukost varje morgon i alla fall :D

Jag gör något liknande för att koka ägg och slippa passa dem: tar äggen från kylen, lägger dem i kallt vatten, och kokar upp på högsta värme (det 6:e av 6 steg). När det kokar ordentligt (minst 2 stora bubblor) stänger jag av plattan och flyttar kastrullen till en kall platta. Då slipper man det otäcka ljudet när äggen slår i kastrullen under kokningen också.

Sedan sköter det sig självt.

Vänta minst 10 minuter. Det går bra att glömma äggen i ett par timmar. Resultatet, förutsatt att det inte är väldigt små eller väldigt stora ägg, kommer att bli fast vita och ganska fast gula som bara är aningen mjuk och mörkgul i mitten.

Vill man ha lös- eller hårdkokta ägg får man nog passa dem som vanligt, eller experimentera lite med ovanstående.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in