VILL du jobba?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

VILL du jobba?

Inläggav antonius » 2017-01-18 10:57:31

Om man har den lyckan att arbeta med ngt som intresserar, är svaret, javisst. Annars är det ju ngt man gör bara för att få en lön, utan ngt större engagemang. Har man dessutom fått arbetsskador, sjukdomar och blivit deprimerad av sitt jobb är det naturligtvis ännu svårare att motivera sig, men alla kan väl ha perioder då det känns värre.

Fast man får lära sig att se fram emot de stunder då det går lite lättare. Då det är svårare får man försöka tänka bort på annat och ta smällen att man verkar frånvarande, man måste nog efter en tid lära sig hur man kan överleva, utan för mycket "collatral damages" av sig själv, annars blir man till slut urholkad själsligt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

VILL du jobba?

Inläggav Chrilleb » 2017-01-18 12:13:03

Hej ! Ja, jag vill jobba . Är deltagare och jobbar med musik nuförtiden men har haft en del hemmaperioder / sjukperioder pga halsproblem ( sjunger och spelar i band...saknar det nu ). Jag hade väl aldrig trott att min främsta intresse skulle jag få jobba med direkt :) .
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

VILL du jobba?

Inläggav manne » 2017-01-18 12:54:35

cello87 skrev:Hur funkar det för er.. vill ni jobba?

Jag har fått den frågan från min pappa för ett x-antal år sedan och jag funderar fortfarande på den frågan. hur är det för er? vill ni jobba? eller trivs ni som jag väldigt bra hemma? men ändå vill ut och göra något nån dag i veckan några timmar bara?


jag vill ha ett riktigt äkta jobb på en djurpark vill inte hålla på med möbler hela dagarna i ända. :cry:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-01-18 14:11:35

Chrilleb skrev:Hej ! Ja, jag vill jobba . Är deltagare och jobbar med musik nuförtiden men har haft en del hemmaperioder / sjukperioder pga halsproblem ( sjunger och spelar i band...saknar det nu ). Jag hade väl aldrig trott att min främsta intresse skulle jag få jobba med direkt :) .

Härligt att du också kan jobba med det du älskar :-)Happy

Dessutom inom ett svårt jobb, det är inte lätt att kunna jobba med att sjunga, då är det enklare att starta butik inom sitt specialintresse :D
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2017-01-18 14:23:43

rapchic skrev:
Dessutom inom ett svårt jobb, det är inte lätt att kunna jobba med att sjunga, då är det enklare att starta butik inom sitt specialintresse :D


Är det inte svårt att få det att gå runt att kunna leva på det som enda inkomst?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-01-18 14:30:35

slackern skrev:
rapchic skrev:
Dessutom inom ett svårt jobb, det är inte lätt att kunna jobba med att sjunga, då är det enklare att starta butik inom sitt specialintresse :D


Är det inte svårt att få det att gå runt att kunna leva på det som enda inkomst?

Visst, det är inte det jag lever på. Men då är det ju inte vår enda inkomst heller

edit: men det kommer nog att ändras då jag inte är föräldraledig på deltid utan faktiskt har tid att satsa på företaget
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2017-01-18 14:36:21

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:
Dessutom inom ett svårt jobb, det är inte lätt att kunna jobba med att sjunga, då är det enklare att starta butik inom sitt specialintresse :D


Är det inte svårt att få det att gå runt att kunna leva på det som enda inkomst?

Visst, det är inte det jag lever på. Men då är det ju inte vår enda inkomst heller

edit: men det kommer nog att ändras då jag inte är föräldraledig på deltid utan faktiskt har tid att satsa på företaget


Fast som egenföretagare som säljer produkter och tjänster kan man väl inte bestämma hur mycket tid man ska lägga ner på försäljning för då förlorar man ju kunder om man inte kan leverera, där jag ser var du kan påverka hur mycket du lägger ner i företaget är tjänster, om du inte har tid att håla en föreläsning behöver ju inte hålla den om den inte är bokad.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 14:37:50

Chrilleb skrev:Hej ! Ja, jag vill jobba . Är deltagare och jobbar med musik nuförtiden men har haft en del hemmaperioder / sjukperioder pga halsproblem ( sjunger och spelar i band...saknar det nu ). Jag hade väl aldrig trott att min främsta intresse skulle jag få jobba med direkt :) .


Deltagare? Menar du att du är delägare i ett företag?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-01-18 14:46:11

slackern skrev:
Fast som egenföretagare som säljer produkter och tjänster kan man väl inte bestämma hur mycket tid man ska lägga ner på försäljning för då förlorar man ju kunder om man inte kan leverera, där jag ser var du kan påverka hur mycket du lägger ner i företaget är tjänster, om du inte har tid att håla en föreläsning behöver ju inte hålla den om den inte är bokad.

Problemet är snarare att jag inte hunnit med lika mycket marknadsföring och produktutveckling jag skulle behöva för att växa.

Men jag tror fortfarande det är enklare än att leva på att sjunga
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 14:48:55

rapchic skrev:
slackern skrev:
Fast som egenföretagare som säljer produkter och tjänster kan man väl inte bestämma hur mycket tid man ska lägga ner på försäljning för då förlorar man ju kunder om man inte kan leverera, där jag ser var du kan påverka hur mycket du lägger ner i företaget är tjänster, om du inte har tid att håla en föreläsning behöver ju inte hålla den om den inte är bokad.

Problemet är snarare att jag inte hunnit med lika mycket marknadsföring och produktutveckling jag skulle behöva för att växa.

Men jag tror fortfarande det är enklare än att leva på att sjunga


Låter kul med en te-butik! :) Hoppas allt går bra. Vi är många som gillar te, jag dricker flera koppar om dagen.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-01-18 14:59:50

Fleure123 skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Fast som egenföretagare som säljer produkter och tjänster kan man väl inte bestämma hur mycket tid man ska lägga ner på försäljning för då förlorar man ju kunder om man inte kan leverera, där jag ser var du kan påverka hur mycket du lägger ner i företaget är tjänster, om du inte har tid att håla en föreläsning behöver ju inte hålla den om den inte är bokad.

Problemet är snarare att jag inte hunnit med lika mycket marknadsföring och produktutveckling jag skulle behöva för att växa.

Men jag tror fortfarande det är enklare än att leva på att sjunga


Låter kul med en te-butik! :) Hoppas allt går bra. Vi är många som gillar te, jag dricker flera koppar om dagen.

Jo det är kul, men föreläsningarna och provsmakningarna är roligare. Skulle jag ha en fysisk tebutik också skulle det nog bli roligare med själva tebutik delen
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav bwyra » 2017-01-18 15:46:23

Skulle verkligen vilja ha ett jobb om det kändes meningsfullt och om det var rimligt betalt. Har jobbat på dagis som vikarie förut men stället jag jobbade på hade en så hemsk barnsyn. Personalen skrek på barnen och kunde inte ta hand om de barn som hade autismspektrumdiagnoser på ett bra sätt och det slet verkligen i själen. Kände visserligen att jag gjorde nytta men var inte så uppskattad hos chefen eftersom jag motsatte mig hennes "pedagogik".
bwyra
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav Karamell » 2017-01-18 18:50:06

Vill inte alla jobba? Däremot har jag svårt att hitta något som passar mig eftersom jag är så pass deprimerad. Men sen kanske det inte är värt att jobba hur mycket som helst heller.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

VILL du jobba?

Inläggav kiddie » 2017-01-18 22:40:43

Jag har alldeles för lite energi att ens tänka mig hur det är att vilja jobba. Hur jag än försöker föreställa mig hur det är att vara frisk kan jag inte, utan jag tror hela tiden att jobba skulle vara att jobba med denna energilöshet dag efter dag.

Då blir jag ledsen och tror att jag inte vill jobba.

Vill man inte jobba så är man lat och värdelös och ska inte ha pengar. Jag får sjukpeng, och borde skämmas!

Jag vet att detta resonemang inte stämmer, men för mig verkar det just nu helt logiskt. :-|
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

VILL du jobba?

Inläggav Savanten Svante » 2017-01-18 23:13:04

KrigarSjäl skrev:Det finns liksom ingen såg eller fabrik som bara står och väntar på min arbetskraft och Arbetsförmedlingen förmedlar inte arbeten utan gör helt andra saker.


Den sortens fabriker fanns nånstans till fram på slutet av 80talet. Sen skulle saker effektiviseras och outsourcas. SAAB volvo electrolux..

Undrar om det egentligen blev nån vinst? Rätt många av oss "konstiga" kunde jobba på sånna ställen. Jag har jobbat på en sån fabrik i slutet på 80talet, i början av mitt arbetsliv. Staten betalar ju ändå mitt uppehälle så det vore väl bättre om jag fick vara lite produktiv.. suck.


Rik behöver jag inte bli. Böcker är mitt stora intresse, och rätt ofta kan man låna på bibblan och köpa på loppis. Det behöver inte vara en dyr hobby med böcker.

Men en enda jävla gång... EN jävla gång.. så skulle jag vilja gå in i en affär och köpa nåt lite större, och köpa den som passar bäst till mig och mina behov och önskningar och INTE behöva köpa det billigaste alternativet. En enda jävla gång.


Ja. Jag vill jobba. Jag vill göra nåt meningsfullt.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2017-01-18 23:26:15

Jag vill egentligen inte jobba men det är onekligen praktiskt att kunna trolla bort större delen av vintern på det viset och när våren kommer är man lite äldre och har en bunt pengar.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2017-01-18 23:28:56

Huggorm skrev:Jag vill egentligen inte jobba men det är onekligen praktiskt att kunna trolla bort större delen av vintern på det viset och när våren kommer är man lite äldre och har en bunt pengar.


Ja är säkert skönt med en madrass fylld utav sedlar, kanske dock lite prassligt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2017-01-18 23:31:45

slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag vill egentligen inte jobba men det är onekligen praktiskt att kunna trolla bort större delen av vintern på det viset och när våren kommer är man lite äldre och har en bunt pengar.


Ja är säkert skönt med en madrass fylld utav sedlar, kanske dock lite prassligt.
Madrasser är fulla av kvalster, jag tror inte du skall stoppa in pengar i den för då kan det bli en alldeles speciell inflation
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

VILL du jobba?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 23:59:33

En stor sorg för mig att jag inte kan arbeta med det jag utbildat mig till, och måste tänka om. Jag försöker göra det bästa av tillvaron, men är nog fortfarande i lite av sorge-processen.

Sedan är det så för min del som många andra också beskrivit, att jag har alldeles för lite energi nu för att kunna jobba över huvudtaget. Jag är inte arbetsför.

Jag skulle helst ha varit frisk, haft mycket energi och kunnat arbeta. Men nu måste jag lära mig att lyssna på kroppen och sånt, jag tycker att det är svårt.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2017-01-19 0:02:07

Fleure123 skrev:En stor sorg för mig att jag inte kan arbeta med det jag utbildat mig till, och måste tänka om. Jag försöker göra det bästa av tillvaron, men är nog fortfarande i lite av sorge-processen.


Får jag fråga vad du är utbildad till?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav Charlie72 » 2017-01-19 0:04:01

Ge mig bara rätt jobb så ...
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

VILL du jobba?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-19 0:05:43

slackern skrev:
Fleure123 skrev:En stor sorg för mig att jag inte kan arbeta med det jag utbildat mig till, och måste tänka om. Jag försöker göra det bästa av tillvaron, men är nog fortfarande i lite av sorge-processen.


Får jag fråga vad du är utbildad till?


Orkar inte berätta mera än så, det river upp för mycket känslor. Men tack för frågan ändå. :-)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-19 0:08:11

Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Fleure123 skrev:En stor sorg för mig att jag inte kan arbeta med det jag utbildat mig till, och måste tänka om. Jag försöker göra det bästa av tillvaron, men är nog fortfarande i lite av sorge-processen.


Får jag fråga vad du är utbildad till?


Orkar inte berätta mera än så, det river upp för mycket känslor. Men tack för frågan ändå. :-)


Det var nog inget bra yrke för någon med Asperger, men jag hade inte fått diagnosen när jag studerade, skillnad på att vara studerande och yrkeslivet.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2017-01-19 0:09:37

Fleure123 skrev:
Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Får jag fråga vad du är utbildad till?


Orkar inte berätta mera än så, det river upp för mycket känslor. Men tack för frågan ändå. :-)


Det var nog inget bra yrke för någon med Asperger, men jag hade inte fått diagnosen när jag studerade, skillnad på att vara studerande och yrkeslivet.


OK tack för ditt svar, var inte min mening att riva upp sår.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in