Förintelsen - historiens värsta brott (dokumentär)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förintelsen - historiens värsta brott (dokumentär)

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-17 15:14:12

Dokumentärserie om åtta avsnitt om Förintelsen.

Det är oerhört viktigt att påminna om vad som skett i vår historia, inte minst i tider då extremhögern är på frammarsch.
Man måste komma ihåg för att inte upprepa.
Som europé och som medmänniska måste man känna till det här.
Man måste förstå mekanismerna bakom Förintelsen för att kunna förstå hur det kunde hända.

Förintelsen har faktiskt skett på riktigt.
Samma sak kan ske igen.
Och det börjar alltid med att de andra pekas ut.
De som är främmande, de som inte är som vi.
Man måste förstå att Auschwitz är den yttersta konsekvensen av att peka ut de andra.

Fransk dokumentärserie från 2014.
70 år efter andra världskrigets slut och befrielsen av Auschwitz är nazisternas utrotning av Europas judiska befolkning fortfarande ett blödande sår. Frågan som återstår för många är inte varför, utan snarare hur förintelsen var möjlig.

Den här serien berättar hela historien. En skakande analys av nazisternas tidiga försök att utrota världens judar. Året är 1933 och Adolf Hitler utses till rikskansler. Han inleder därmed arbetet med att sprida den antisemitiska ideologin och judar utesluts alltmer öppet från olika delar av samhället.


http://www.svtplay.se/video/6067173/for ... -avsnitt-1

Det här är inte en diskussionstråd varför jag kommer anmäla alla pappskallar som skriver "men kommunisterna då!" som ett sätt att relativisera Förintelsen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Toblerone » 2017-01-17 18:02:55

Det är väldigt viktigt att minnas förintelsen, så att det aldrig händer igen. Nu är det så att jag hade "grävt ned" mig i det ämnet ganska extremt i sena tonåren och sedan var jag liksom klar med det. :) Men man bör lyfta det igen då och då. Det är också trist att det fortfarande verkar finnas så mycket fördomar mot judar och ren antisemitism. Och jag förstår verkligen inte varför. T.ex. de som bodde i Tyskland då - de gick ju inte ens att skilja ut från övriga tyskar! De hade knappt en avvikande kultur - några religiösa traditioner kan man väl få ha. Nuförtiden har vi invandrare som skiljer sig mycket mer från vårt sätt att leva. Och det går också.

Och jag undrar fortfarande vad man kan ha ha för problem med judar? Jag läste många böcker för att få nån slags förklaring. Även Hitlers Mein Kampf (för att få nån slags förklaring, även om jag inte skulle dela den). Men det står ju bara att de var annorlunda och därför måste de bort. Vilket inte säger mycket. Och olika historiker säger också bara att Hitler nånstans har missförstått saker och ting, att judarna ju inte är nån rass. Tyvärr så var det ju inte bara Hitler. Redan den tyske kejsaren före honom yttrade liknande saker. Konstigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav slackern » 2017-01-17 18:12:16

Toblerone skrev: Och olika historiker säger också bara att Hitler nånstans har missförstått saker och ting, att judarna ju inte är nån rass. Tyvärr så var det ju inte bara Hitler. Redan den tyske kejsaren före honom yttrade liknande saker. Konstigt.


Jag tror också att judarna har missförstått det, dom tror ju att dom är guds utvalda folk att det finns i blodet.

Bör tilläggas att jag har inget emot judar som folk och att jag är övertygad om att förintelsen hände och att judar mördades på industriell skala vilket är vidrigt, så att ingen vrider det till att jag är antisemit och nazist.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Toblerone » 2017-01-17 18:22:59

Nja, jag är ju övertygad om att det ursprungligen helt enkelt var Gud som sa till alla människor att de är speciella, utvalda, hans barn, eller nåt sånt. Och sedan börjar tjafset: "Han menade OSS!" "Nej, OSS!" :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Bali » 2017-01-17 18:52:59

Ja, det är verkligen viktigt att inte glömma, särskilt som världen ser ut som den gör idag!

Härom dagen såg jag på filmen Denial om rättegången mot historikern David Irving, som förnekade att förintelsen existerat, och det är verkligen skrämmande att hans syn (trots fällande dom i just det fallet) likt förbaskat tycks delas av allt fler människor.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav manne » 2017-01-17 21:24:12

man får inte glömma bort att de dödade utvecklingsstörda också ju.
och även psyk sjuka döade de också, folk med psykos blev nog dödade av nazister också.

nazister och pedofiler har aldrig stått mig nära mitt hjärta. :x icon
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav slackern » 2017-01-17 21:35:54

manne skrev:man får inte glömma bort att de dödade utvecklingsstörda också ju.
och även psyk sjuka döade de också, folk med psykos blev nog dödade av nazister också.

nazister och pedofiler har aldrig stått mig nära mitt hjärta. :x icon


Men kära manne det ingår ju i förintelsen, alla minoriteter och andra som nazistena mördade.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Toblerone » 2017-01-17 21:43:15

slackern skrev:
manne skrev:man får inte glömma bort att de dödade utvecklingsstörda också ju.
och även psyk sjuka döade de också, folk med psykos blev nog dödade av nazister också.

nazister och pedofiler har aldrig stått mig nära mitt hjärta. :x icon


Men kära manne det ingår ju i förintelsen, alla minoriteter och andra som nazistena mördade.


Nja, det kan man diskutera. Det var ju två olika "aktioner" och de gjordes vid olika tillfällen och befolkningen reagerade väldigt olika. Mördandet av judar (och andra, men i koncentrationsläger/förintelseläger) brukar ju kallas för förintelsen, men mordet på utvecklingsstörda brukar man kalla för eutanasi.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav slackern » 2017-01-17 22:04:07

Toblerone skrev:
slackern skrev:
manne skrev:man får inte glömma bort att de dödade utvecklingsstörda också ju.
och även psyk sjuka döade de också, folk med psykos blev nog dödade av nazister också.

nazister och pedofiler har aldrig stått mig nära mitt hjärta. :x icon


Men kära manne det ingår ju i förintelsen, alla minoriteter och andra som nazistena mördade.


Nja, det kan man diskutera. Det var ju två olika "aktioner" och de gjordes vid olika tillfällen och befolkningen reagerade väldigt olika. Mördandet av judar (och andra, men i koncentrationsläger/förintelseläger) brukar ju kallas för förintelsen, men mordet på utvecklingsstörda brukar man kalla för eutanasi.


Här kan du läsa om Aktion T4 vilket faller under begreppet förintelsen i Sverige.

http://www.levandehistoria.se/fakta-for ... orintelsen
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Toblerone » 2017-01-17 22:34:30

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Men kära manne det ingår ju i förintelsen, alla minoriteter och andra som nazistena mördade.


Nja, det kan man diskutera. Det var ju två olika "aktioner" och de gjordes vid olika tillfällen och befolkningen reagerade väldigt olika. Mördandet av judar (och andra, men i koncentrationsläger/förintelseläger) brukar ju kallas för förintelsen, men mordet på utvecklingsstörda brukar man kalla för eutanasi.


Här kan du läsa om Aktion T4 vilket faller under begreppet förintelsen i Sverige.

http://www.levandehistoria.se/fakta-for ... orintelsen


Nja, det var inte särskilt mycket info, och inget som talar emot att eutanasin inte brukar räknas in i förintelsen. Det är i alla fall vad jag minns. Jag kan förstås ha fel, men jag tror det var så.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav manne » 2017-01-17 22:40:03

Charta 77 - Ensam Kvar - (Orginalet)


https://www.youtube.com/watch?v=0L0YVJC1E-A
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav snuggelhund » 2017-01-17 22:42:10

Folkmord har dock skett även efter Förintelsen.



(Är inte ute efter att relativisera utan bara påpeka)
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav manne » 2017-01-17 22:47:15

KrigarSjäl skrev:Dokumentärserie om åtta avsnitt om Förintelsen.

Det är oerhört viktigt att påminna om vad som skett i vår historia, inte minst i tider då extremhögern är på frammarsch.
Man måste komma ihåg för att inte upprepa.
Som europé och som medmänniska måste man känna till det här.
Man måste förstå mekanismerna bakom Förintelsen för att kunna förstå hur det kunde hända.

Förintelsen har faktiskt skett på riktigt.
Samma sak kan ske igen.
Och det börjar alltid med att de andra pekas ut.
De som är främmande, de som inte är som vi.
Man måste förstå att Auschwitz är den yttersta konsekvensen av att peka ut de andra.

Fransk dokumentärserie från 2014.
70 år efter andra världskrigets slut och befrielsen av Auschwitz är nazisternas utrotning av Europas judiska befolkning fortfarande ett blödande sår. Frågan som återstår för många är inte varför, utan snarare hur förintelsen var möjlig.

Den här serien berättar hela historien. En skakande analys av nazisternas tidiga försök att utrota världens judar. Året är 1933 och Adolf Hitler utses till rikskansler. Han inleder därmed arbetet med att sprida den antisemitiska ideologin och judar utesluts alltmer öppet från olika delar av samhället.


http://www.svtplay.se/video/6067173/for ... -avsnitt-1

Det här är inte en diskussionstråd varför jag kommer anmäla alla pappskallar som skriver "men kommunisterna då!" som ett sätt att relativisera Förintelsen.



håller med helt klart nazismen är 100 gånger värre än kommunismen. :cry:
nazismen är ren ondska.

så här ser nazister ut enligt mig och de är monsters :x icon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav manne » 2017-01-17 23:08:37

monsters
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Corvus Corone » 2017-01-18 2:30:13

Jag har varit på ett koncentrationsläger, man fick gå in i gaskammaren, se ugnarna, se barackerna, massgravarna, gå dödsgången och på dödstrappan och det värsta var sen att gå in i museet och se bilderna på människorna som utsattes för hemskheter precis där man just hade gått, sett och känt , det var så hemskt.

Det var inte bara judar, det var även handikappade, Jehovas vittnen, romer och andra minioriteter som blev slaktade.

Även om det var en solig dag när vi var där så kändes det så tungt i luften, en obeskrivlig känsla av ångest, hat, förakt, rädsla och sorg.

Jag minns en gigantisk tunna som de kokade människor i för att göra olika experiment, man fick se tvål gjord på människor, filtar gjorda av hår, lampskärmar gjorda av människohud. Så ofattbart!

Och tänkt det var faktiskt inte så länge sen, vi pratar inte om stenåldern eller så det hände för 72 år sen!
Corvus Corone
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2017-01-10

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-18 9:37:31

manne skrev:man får inte glömma bort att de dödade utvecklingsstörda också ju.
och även psyk sjuka döade de också, folk med psykos blev nog dödade av nazister också.

Visst är det så.
Handikappade, utvecklingsstörda, homosexuella, romer, socialdemokrater etcetera.

Det var många som inte platsade i Tredje riket och de gavs därför ingen rätt att leva.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2017-01-18 9:42:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-18 9:41:35

Corvus Corone skrev:Jag har varit på ett koncentrationsläger, man fick gå in i gaskammaren, se ugnarna, se barackerna, massgravarna, gå dödsgången och på dödstrappan och det värsta var sen att gå in i museet och se bilderna på människorna som utsattes för hemskheter precis där man just hade gått, sett och känt , det var så hemskt.

Det var inte bara judar, det var även handikappade, Jehovas vittnen, romer och andra minioriteter som blev slaktade.

Även om det var en solig dag när vi var där så kändes det så tungt i luften, en obeskrivlig känsla av ångest, hat, förakt, rädsla och sorg.

Jag minns en gigantisk tunna som de kokade människor i för att göra olika experiment, man fick se tvål gjord på människor, filtar gjorda av hår, lampskärmar gjorda av människohud. Så ofattbart!

Och tänkt det var faktiskt inte så länge sen, vi pratar inte om stenåldern eller så det hände för 72 år sen!

Kan tänka mig att det är många blandade känslor när man är på plats och ser lokalerna inifrån... de där väggarna har sett mycket, om man säger så.

Man måste också komma ihåg att allt det där skedde i ett kulturellt högtstående land.
Tyskarna var kända för sin litteratur, för sin filosofi, musik, arkitektur, vetenskap med mera.
Ändå detta totala barbari och denna totala avsaknad av medmänsklighet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Geastrum » 2017-01-18 11:13:08

KrigarSjäl skrev: Man måste också komma ihåg att allt det där skedde i ett kulturellt högtstående land.
Tyskarna var kända för sin litteratur, för sin filosofi, musik, arkitektur, vetenskap med mera.
Ändå detta totala barbari och denna totala avsaknad av medmänsklighet.

Det paradoxala är att det var detta som nazisterna sade sig vilja skydda. Enligt nazismens förryckta logik utgjorde judarna det största hotet mot den tyska kulturen.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav manne » 2017-01-18 11:33:14

jag kommer i håg att när jag bodde ensam en sommar i Kungsängen så lånade jag en bok om dr mengele.

Josef Mengele

det sjuka var att han höll sig undan och dog en naturlig död i Sydamerika.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav manne » 2017-01-18 11:35:46

KrigarSjäl skrev:
snuggelhund skrev:Folkmord har dock skett även efter Förintelsen.



(Är inte ute efter att relativisera utan bara påpeka)

Varför ett sådant påpekande då?
Tror du att jag eller andra som skriver i tråden behöver upplysas om den saken?



Disturbed- Never Again Lyrics

https://www.youtube.com/watch?v=ajnQeE7042M
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav manne » 2017-01-18 11:41:03

jag kan även ge lite tips på bra filmer som jag har sätt på bio också. :!:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Kahlokatt » 2017-01-18 23:44:45

manne skrev:
Josef Mengele

det sjuka var att han höll sig undan och dog en naturlig död i Sydamerika.


Äh vafan, jag som hoppades att han hade blivit middag åt ett gäng hungriga alligatorer eller nåt. :evil:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav Huggorm » 2017-01-19 0:25:38

Enligt wikipedia drunknade han så det var inte någon naturlig död även om det troligtvis inte vara några alligatorer inblandade
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Förintelsen - historiens värsta brott

Inläggav slackern » 2017-01-19 0:29:27

Huggorm skrev:Enligt wikipedia drunknade han så det var inte någon naturlig död även om det troligtvis inte vara några alligatorer inblandade


Finns dom ens i Brasilien?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in