Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-14 20:49:09

Fleure123 skrev:Kom att tänka på: om man jobbar som författare eller konstnär eller frilansjournalist någonting i den stilen, och inte har familj och bor själv och dessutom inte har ett arbetsrum någon annanstans (för att man kanske inte har råd med det eller nåt) utan behöver vara hemma hela tiden. Då är det att man verkligen måste klara att vara ensam och att vara disciplinerad i sitt yrke.


Fast kanske ett bra aspie-yrke? Konstnär, författare eller något sådant där man får jobba själv? Fast jag har behov av att "träffa folk" ibland.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-14 20:56:36

Huggorm skrev:
Fleure123 skrev:Jag drömmer ibland om en blombutik. Jobba som florist. Men det är inte säkert att det är roligt på riktigt. Jag tycker blommor är vackra och luktar gott.
Risken finns att det blir "för mycket" om man jobbar med sitt intresse, så man helt enkelt tappar lusten för det. Du får trösta dig med det om du aldrig får någon blombutik :-)Happy


Ja, det är inte särskilt genomtänkt heller. Jag vet inte ens om jag är tillräckligt intresserad av blommor. Det var mer för att blommor är vackra och för att det brukar lukta så gott i blombutiker.

Men om något verkligen är ens stora intresse på alldeles riktigt, så tycker jag iofs att det verkar vara jättebra att då också på jobba med det. Skådespelare som har teater och film och rollspel som sitt stora intresse måste väl rimligen bli en bättre skådespelare? Och att det behövs stort intresse för att stå ut med udd arbetstider på teatern. Alla kvällsföreställningar då du inte kan vara hemma och titta på TV med din eventuella familj. Eller gå en kvällskurs. Eller tidiga morgnar på filminspelningar?? Det var kanske ett drastiskt exempel, men iallafall. :-)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav rapchic » 2017-01-14 21:10:16

Huggorm skrev:
Fleure123 skrev:Jag drömmer ibland om en blombutik. Jobba som florist. Men det är inte säkert att det är roligt på riktigt. Jag tycker blommor är vackra och luktar gott.
Risken finns att det blir "för mycket" om man jobbar med sitt intresse, så man helt enkelt tappar lusten för det. Du får trösta dig med det om du aldrig får någon blombutik :-)Happy

Varför skulle inte Fleure kunna få en blombutik? (undrar en som startade företag med sitt specialintresse och är långt ifrån less på det, man får ju göra annat, tråkigt också som bokföring och marknadsföring)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Huggorm » 2017-01-14 21:54:06

rapchic skrev:
Huggorm skrev:
Fleure123 skrev:Jag drömmer ibland om en blombutik. Jobba som florist. Men det är inte säkert att det är roligt på riktigt. Jag tycker blommor är vackra och luktar gott.
Risken finns att det blir "för mycket" om man jobbar med sitt intresse, så man helt enkelt tappar lusten för det. Du får trösta dig med det om du aldrig får någon blombutik :-)Happy

Varför skulle inte Fleure kunna få en blombutik? (undrar en som startade företag med sitt specialintresse och är långt ifrån less på det, man får ju göra annat, tråkigt också som bokföring och marknadsföring)
Det skrev jag inte, jag skrev bara att det är en risk. Så är det med drömmar, inte alla går i uppfyllelse.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-14 22:03:25

Huggorm skrev:
rapchic skrev:
Huggorm skrev:Risken finns att det blir "för mycket" om man jobbar med sitt intresse, så man helt enkelt tappar lusten för det. Du får trösta dig med det om du aldrig får någon blombutik :-)Happy

Varför skulle inte Fleure kunna få en blombutik? (undrar en som startade företag med sitt specialintresse och är långt ifrån less på det, man får ju göra annat, tråkigt också som bokföring och marknadsföring)
Det skrev jag inte, jag skrev bara att det är en risk. Så är det med drömmar, inte alla går i uppfyllelse.


Aha, ok.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-14 22:04:30

rapchic skrev:
Huggorm skrev:
Fleure123 skrev:Jag drömmer ibland om en blombutik. Jobba som florist. Men det är inte säkert att det är roligt på riktigt. Jag tycker blommor är vackra och luktar gott.
Risken finns att det blir "för mycket" om man jobbar med sitt intresse, så man helt enkelt tappar lusten för det. Du får trösta dig med det om du aldrig får någon blombutik :-)Happy

Varför skulle inte Fleure kunna få en blombutik? (undrar en som startade företag med sitt specialintresse och är långt ifrån less på det, man får ju göra annat, tråkigt också som bokföring och marknadsföring)


Man kanske kan skaffa hjälp med bokföring?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav rapchic » 2017-01-14 22:06:07

Fleure123 skrev:
Man kanske kan skaffa hjälp med bokföring?

Visst kan man det men vissa saker måste man göra själv
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2017-01-14 22:07:48

Förut tror jag att det var ett krav att man hade en revisor, men tor att det kan ha ändrats.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav rapchic » 2017-01-14 22:09:06

slackern skrev:Förut tror jag att det var ett krav att man hade en revisor, men tor att det kan ha ändrats.

Endast med AB eller enskild firma om man har nog hög omsättning. Men vissa saker måste man fortfarande göra själv
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2017-01-14 22:11:27

Ja har man enskildfirma är ju du som privatperson ansvarig för företaget och går företaget i konkurs går du i personlig konkurs och får gå från gård och hem om företaget har stora skulder.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav rapchic » 2017-01-14 22:16:07

slackern skrev:Ja har man enskildfirma är ju du som privatperson ansvarig för företaget och går företaget i konkurs går du i personlig konkurs och får gå från gård och hem om företaget har stora skulder.
Jo men AB kräver större kostnader i början.

Båda har för och nackdelar beroende på typ av företag m.m det är dessutom möjligt att göra om enskild firma till AB om det går bra. Personligen har jag inga skulder förutom lite moms (momsredovisar var tredje månad) så det värsta för mig skulle vara att jag skulle ha en hel hög med te över :lol:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2017-01-14 22:30:17

Om skattemasen inte godkänner dit bokslut så får du ju skatteskulder för det är ju inte bara momsen du ska betala in utan även skatt på vinsten.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Huggorm » 2017-01-14 23:03:19

För en liten webshop eller liknande är enskild firma helt rätt, där riskerar man som sagt inte någon stor konkurs. Aktiebolag kan vara lämpligt när man har en betydligt större omsättning och anställda. Och i det läget är 50k eller vad som krävs i aktiekapital inte någon större summa. Dessutom är ju inte pengarna förbrukade, de finns ju kvar i företaget.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2017-01-14 23:11:49

Huggorm skrev:För en liten webshop eller liknande är enskild firma helt rätt, där riskerar man som sagt inte någon stor konkurs. Aktiebolag kan vara lämpligt när man har en betydligt större omsättning och anställda. Och i det läget är 50k eller vad som krävs i aktiekapital inte någon större summa. Dessutom är ju inte pengarna förbrukade, de finns ju kvar i företaget.


Jag tror att det har höjts till 100K eller kan vara mer, jag tror också att ditt varulager räknas till kapital eller i varje fall om du har en firmabil som är värd mer än 100K duger det som kapital.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Julianus » 2017-01-14 23:21:54

Arbetstränar på ett fraktföretag inom åkeribranschen :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2017-01-14 23:28:14

Julianus skrev:Arbetstränar på ett fraktföretag inom åkeribranschen :)


UPS?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav rapchic » 2017-01-15 9:52:33

slackern skrev:Om skattemasen inte godkänner dit bokslut så får du ju skatteskulder för det är ju inte bara momsen du ska betala in utan även skatt på vinsten.

Fortfarande inte så stor omsättning att jag skulle förlora gården om inte dom kan skatta många gånger mer än ens omsättning
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Julianus » 2017-01-15 18:50:29

slackern skrev:
Julianus skrev:Arbetstränar på ett fraktföretag inom åkeribranschen :)


UPS?

Nej :P En annan firma som fraktar bilar till bilhandlare :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2017-01-15 18:56:18

Julianus skrev:
slackern skrev:
Julianus skrev:Arbetstränar på ett fraktföretag inom åkeribranschen :)


UPS?

Nej :P En annan firma som fraktar bilar till bilhandlare :)


OK det låter ju som ett drömjobb för dig som är intresserad utav bilar. :) Hoppas att du får ta bilarna på en provrunda när dom ska lastas å lossas.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Julianus » 2017-01-15 19:30:25

slackern skrev:
Julianus skrev:
slackern skrev:
UPS?

Nej :P En annan firma som fraktar bilar till bilhandlare :)


OK det låter ju som ett drömjobb för dig som är intresserad utav bilar. :) Hoppas att du får ta bilarna på en provrunda när dom ska lastas å lossas.

Jag får inventera bilarna som ska in i systemet, med hjälp av Ipaden :) Sedan får man flytta på bilarna till lediga platser som är numrerade. Bilarna är helt nya från fabrik, oregistrerade och inga regplåtar ;) Helt underbart :D Har hittills kört nya Volvo XC90, V90, Ford S-Max och sportbilen Ford Focus RS 2017 :D
Jag är mest ute på gården men har fått ett skrivbord och en dator av chefen så kan jobba med datasystemet i samband med inventering :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Wine » 2017-01-15 23:40:19

Julianus skrev:Jag får inventera bilarna som ska in i systemet, med hjälp av Ipaden :) Sedan får man flytta på bilarna till lediga platser som är numrerade. Bilarna är helt nya från fabrik, oregistrerade och inga regplåtar ;) Helt underbart :D Har hittills kört nya Volvo XC90, V90, Ford S-Max och sportbilen Ford Focus RS 2017 :D
Jag är mest ute på gården men har fått ett skrivbord och en dator av chefen så kan jobba med datasystemet i samband med inventering :)


Grattis, detta låter som ett riktigt bra ställe att vara på och ett roligt och intressant arbete, att provköra helt nya fina bilar är inte helt fel.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Julianus » 2017-01-16 0:28:04

Wine skrev:
Julianus skrev:Jag får inventera bilarna som ska in i systemet, med hjälp av Ipaden :) Sedan får man flytta på bilarna till lediga platser som är numrerade. Bilarna är helt nya från fabrik, oregistrerade och inga regplåtar ;) Helt underbart :D Har hittills kört nya Volvo XC90, V90, Ford S-Max och sportbilen Ford Focus RS 2017 :D
Jag är mest ute på gården men har fått ett skrivbord och en dator av chefen så kan jobba med datasystemet i samband med inventering :)


Grattis, detta låter som ett riktigt bra ställe att vara på och ett roligt och intressant arbete, att provköra helt nya fina bilar är inte helt fel.


Tack så mycket :) Det är helt underbart att få köra bilar direkt från fabriken ;) Jag flyttar bara på bilarna så skulle inte vilja kalla det för provköra :P Men det är kul på firman :) Och jag har en bra chef som är tillmötesgående med mina svårigheter.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-16 0:58:00

Fleure123 skrev:
Fleure123 skrev:Kom att tänka på: om man jobbar som författare eller konstnär eller frilansjournalist någonting i den stilen, och inte har familj och bor själv och dessutom inte har ett arbetsrum någon annanstans (för att man kanske inte har råd med det eller nåt) utan behöver vara hemma hela tiden. Då är det att man verkligen måste klara att vara ensam och att vara disciplinerad i sitt yrke.


Fast kanske ett bra aspie-yrke? Konstnär, författare eller något sådant där man får jobba själv? Fast jag har behov av att "träffa folk" ibland.


Tror ni annars att detta vore bra AS-yrken? Eller finns det nackdelar med dessa yrken för just en aspergare - jämfört med neurotypiska alltså?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2017-01-16 1:11:26

Julianus skrev:
Wine skrev:
Julianus skrev:Jag får inventera bilarna som ska in i systemet, med hjälp av Ipaden :) Sedan får man flytta på bilarna till lediga platser som är numrerade. Bilarna är helt nya från fabrik, oregistrerade och inga regplåtar ;) Helt underbart :D Har hittills kört nya Volvo XC90, V90, Ford S-Max och sportbilen Ford Focus RS 2017 :D
Jag är mest ute på gården men har fått ett skrivbord och en dator av chefen så kan jobba med datasystemet i samband med inventering :)


Grattis, detta låter som ett riktigt bra ställe att vara på och ett roligt och intressant arbete, att provköra helt nya fina bilar är inte helt fel.


Tack så mycket :) Det är helt underbart att få köra bilar direkt från fabriken ;) Jag flyttar bara på bilarna så skulle inte vilja kalla det för provköra :P Men det är kul på firman :) Och jag har en bra chef som är tillmötesgående med mina svårigheter.


Fast du kan väl brännadäck och testa hur bra acceleration bilarna har? Det måste väl hända titt som tätt att du hör motorer varva upp som fan och skrikande däck? Eller är alla värsta seriösa och kör jätte försiktigt?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in