Vilken daglig verksamhet går du på?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:39:33

Flinta skrev:
slackern skrev:
Fleure123 skrev:
Jaha, jag kanske har en sträng biståndsbedömare då. Hon sa att eftersom jag har LSS så tillhör jag inte socialpsykiatrin. Vet inte om det är annorlunda i Stockholm?


Aha det har hon i och för sig rätt i vi tillhör LSS fast dom brukar kunna godkänna sådana saker eller i varje fall här i STHLM.


Om du har en psykiatriker kanske den personen kan skriva ett intyg som beskriver orsakerna till dina behov av sysselsättning genom SoL? Kanske kan du överklaga beslutet och bifoga läkarutlåtandet?


Aha, det är så det heter. Vad skiljer sysselsättning genom SoL och daglig verksamhet via LSS?
Varför ska LSS vara arbetsliknande och att man ska kratta löv typ ( förlåt jag överdriver antagligen nu) medan SoL-varianten har en massa roliga kurser? Om man vill gå en kurs i till exempel Digital foto på ett vanligt studieförbund så tror jag att det kostar åtskilliga tusenlappar. Har man låg sjukersättning har man kanske inte råd. Keramikkurs kostar nog också en hel del?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:44:25

kiddie skrev:Jag har blivit skickad innan till "korgmålning" aka arbetsterapi innan, men det var genom psykiatrin.


Hur får man sådan arbetsterapi? Har har talas om folk som fått måla tavlor också. jag har träffat arbetsterapeut inom psykiatri, men då har det "bara" varit för att få hjälpmedel vilket varit bra, eller för att kartlägga mina svårigheter vilket jag inte fick ut någonting av.

Är det en annan sorts arbetsterapi än när Man träffar en arbetsterapeut? Är det en speciell lokal man går till?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:48:48

Flinta skrev:
slackern skrev:
Fleure123 skrev:
Jaha, jag kanske har en sträng biståndsbedömare då. Hon sa att eftersom jag har LSS så tillhör jag inte socialpsykiatrin. Vet inte om det är annorlunda i Stockholm?


Aha det har hon i och för sig rätt i vi tillhör LSS fast dom brukar kunna godkänna sådana saker eller i varje fall här i STHLM.


Om du har en psykiatriker kanske den personen kan skriva ett intyg som beskriver orsakerna till dina behov av sysselsättning genom SoL? Kanske kan du överklaga beslutet och bifoga läkarutlåtandet?


Jag pratade med min psykiater men han lät bara osäker och sa att jag skulle kartlägga mina svårigheter hos arbetsterapeuten först. Sedan minns jag inte riktigt vad som hände, jag fick inte ut någonting av den där kartläggningen i alla fall. :( :evil: Det var typ samma som när jag diagnostiserades bara, inget nytt framför allt inget Praktist användbart i min verklighet.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav slackern » 2017-01-15 1:53:55

Jag måste nog erkänna att jag blandade ihop saker, jag hade sysselsättning via socialpsykiatrin via SOL.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-15 1:54:22

Jag har märkt att efter jag fick DV beviljat så skiter psyk i mig vad gäller sysselsättning, de bara förutsätter att ALLA mina behov kan tillgodoses därifrån. Det var som när jag hade specialpedagog från hab. Då fick jag nästan noll hjälp från psyk precis som det var samma sak.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:54:59

kiddie skrev:Skulle också vilja veta det. Men vad jag fattar så är det lönlöst under åtgärden DV. Men hoppas såklart att jag har fel.


Har alltså en bekant som lyckades, och en bekant som inte lyckades. Men hon som lyckades brukar vara bra på att orkar överklaga och ha sig. Fast jag tror inte hon behövde det den här gången. Hon har iför sig inte bara AS utan är bipolär också, Kan det vara därför? Jag har inte riktigt fattat.

Vilka grupper av människor är socialpsykiatrin för? Och varför har man delat upp det på det här sättet? Varför ska vår grupp ha "arbetsliknande" och en annan grupp kurser?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:55:35

slackern skrev:Jag måste nog erkänna att jag blandade ihop saker, jag hade sysselsättning via socialpsykiatrin via SOL.


Jag fattar inte riktigt skillnaden.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-15 1:56:35

Fleure123 skrev:Hur får man sådan arbetsterapi? Har har talas om folk som fått måla tavlor också. jag har träffat arbetsterapeut inom psykiatri, men då har det "bara" varit för att få hjälpmedel vilket varit bra, eller för att kartlägga mina svårigheter vilket jag inte fick ut någonting av.

Är det en annan sorts arbetsterapi än när Man träffar en arbetsterapeut? Är det en speciell lokal man går till?


Detta var i en egen lokal där de hade material och en "ledare". Det var psykiskt sjuka och utmattade som gick där.

Det skulle tydligen vara en slags terapi. Så det kanske inte räknades som sysselsättning. Minns faktiskt inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:57:21

kiddie skrev:Jag har märkt att efter jag fick DV beviljat så skiter psyk i mig vad gäller sysselsättning, de bara förutsätter att ALLA mina behov kan tillgodoses därifrån. Det var som när jag hade specialpedagog från hab. Då fick jag nästan noll hjälp från psyk precis som det var samma sak.


Är sysselsättning enligt SoL via psykiatrin?

Och vad var det med arbetsterapi hos psykiatrin?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-15 1:57:59

Jag vet inte varför det är så olika. Kanske för att de inte vill öda "terapi" på hopplösa fall? :-|
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:58:37

kiddie skrev:
Fleure123 skrev:Hur får man sådan arbetsterapi? Har har talas om folk som fått måla tavlor också. jag har träffat arbetsterapeut inom psykiatri, men då har det "bara" varit för att få hjälpmedel vilket varit bra, eller för att kartlägga mina svårigheter vilket jag inte fick ut någonting av.

Är det en annan sorts arbetsterapi än när Man träffar en arbetsterapeut? Är det en speciell lokal man går till?


Detta var i en egen lokal där de hade material och en "ledare". Det var psykiskt sjuka och utmattade som gick där.

Det skulle tydligen vara en slags terapi. Så det kanske inte räknades som sysselsättning. Minns faktiskt inte.


Aha, tack. Var det inne på psyk, i deras egna lokaler?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-15 2:00:23

Jag minns inte om det var genom SoL eller vad... tror aldrig jag ens frågade. Men jag fick det när jag "bara" var psykiskt sjuk. Skulle nog inte få det nu.

Det var en egen lokal som hette typ arbetsterapin. En rejält stor lokal med lite snickeri och färg och alla möjliga material.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 2:05:35

kiddie skrev:Jag vet inte varför det är så olika. Kanske för att de inte vill öda "terapi" på hopplösa fall? :-|


Haha, men många som får gå på kurser i sysselsättning verkar ju gå där år efter år. Så det måste bero på något annat. skulle vara intressant att få veta varför det är så uppdelat!

Jag fattade det som att en del av de som går på kurser som sysselsättning är psykossjuka - dvs haft en psykos någon gång och kan riskera att åter insjukna - men det finns ju många som både har Asperger och psykoser. Men så fort man hamnat inom LSS så kanske det inte finns någon väg tillbaka? Det vill säga då får man inte längre chans till sysselsättning inom SoL? jag skulle gärna vilja veta mer om detta, eftersom jag hellre skulle gå en kurs jag hittade förut. Nu vet jag inte ens om den finns kvar förstås.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 2:11:22

kiddie skrev:Jag minns inte om det var genom SoL eller vad... tror aldrig jag ens frågade. Men jag fick det när jag "bara" var psykiskt sjuk. Skulle nog inte få det nu.

Det var en egen lokal som hette typ arbetsterapin. En rejält stor lokal med lite snickeri och färg och alla möjliga material.


Tack! Jag tror sysselsättning inom SoL är till för de som "bara" är psykiskt sjuka. Men jag försökte få en sådan plats tidigare, när jag "bara" hade adhd-diagnos, gad-diagnos, depression och annat "smått och gott", men då fick jag veta att det bara var för folk som var svårt psykiskt sjuka, typ att man hade haft en psykos. Jag vet inte om det stämmer.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 2:12:20

Vad innebar "korgmålning"?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-15 3:26:23

Jag tror olika landsting drar gränsen olika för hur mycket sjuk man måste vara, gränsen dras nog där ekonomin tar slut. Jag kan tänka mig att denna verksamhet jag gick på kanske accepterar färre nu. För det börjar bli längesedan jag gick där. Det var inte folk med psykos som gick där.

Korgmålning säger jag lite nedsättande för ska man göra något meningslöst så iallafall förr så var det ofta att måla korgar. Som ingen ville ha. Vi hade dock inte korgar utan väldigt bra material, massor av olika att göra saker av. Det som var så trist var att ledaren inte kunde mycket om dessa, hon kunde lite om vissa bara. Så det låg massa material som ingen kunde använda för ingen kunde visa. Det var jättesynd. Folk fick lära sig själva. Det hade varit roligt med en kunnig ledare. Så det som hade kunnat vara ett skitkul ställe blev mest pest.

Det vore trist om man inte kunde få samma stöd för psykisk sjukdom bara för att man har en aspergerdiagnos. Men om det är så är jag oförvånad. De tycker ju att DV ska täcka allt. Funderar på fråga min handläggare om man får gå och göra något kreativt. Om det finns sådana DV-platser. Eller om det bara är att torka kryckor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-15 8:30:02

Fleure123 skrev:Vad innebar "korgmålning"?

Bildligt språk med betydelsen konstruerade och meningslösa arbetsuppgifter.

Annars är väl ordet rätt självförklarande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Flinta » 2017-01-15 19:18:39

Fleure123 skrev:
Vad skiljer sysselsättning genom SoL och daglig verksamhet via LSS?
Varför ska LSS vara arbetsliknande och att man ska kratta löv typ ( förlåt jag överdriver antagligen nu) medan SoL-varianten har en massa roliga kurser? Om man vill gå en kurs i till exempel Digital foto på ett vanligt studieförbund så tror jag att det kostar åtskilliga tusenlappar. Har man låg sjukersättning har man kanske inte råd. Keramikkurs kostar nog också en hel del?


Det är en fråga jag också skulle vilja ha svar på. Du får gärna fråga din LSS-handläggare. Det är säkert bra att förtydliga din fråga med ovanstående funderingar (dom är jättebra) i mötet. Där jag bor har socialpsykiatrin grupper i
t ex data, matlagning, skriva, promenader, "pyssel" men inte i samarbete med något studieförbund vad jag förstått.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav manne » 2017-01-15 20:10:13

KrigarSjäl skrev:
Fleure123 skrev:Vad innebar "korgmålning"?

Bildligt språk med betydelsen konstruerade och meningslösa arbetsuppgifter.

Annars är väl ordet rätt självförklarande.


på vissa dvs så får man göra slav jobb tex klippa gräsmattor eller klippa häckar eller lego arbete och anat skit
eller måla möbler eller flytta saker .

istället för dessa meninglösa uppgifter så kan man träna eller besöka museum eller ant eller ut och gå några timmar per dag i stället.

oftast så får man inget betalt heller och inga pengar till busskort eller så.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav marxisten » 2017-01-15 20:45:31

Ingen alls då jag precis blivit överskriven till AF.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav nisse » 2017-01-15 20:48:03

Tidigare hade jag daglig verksamhet via LSS men jag tröttnade på detta då jag blev bemött som om jag vore förståndshandikappad. Nu har jag daglig verksamhet via socialpsykiatrin vilket också är i kommunal regi. Och där blir jag även behandlad som en vuxen människa. Någon borde skriva en doktorsavhandling i kulturskillnaden mellan LSS och socialpsykiatrin.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav manne » 2017-01-15 21:07:25

jag jobbade på dv under 2 års tid i Danderyd tyckte att den var rena slavgöra man renoverade möbler ca 6 timmar per dag och buss ditt och tillbaka som tog tid också. :cry:

hade jag inte behövt jobba så mycket så hade jag stannat kvar i täby. :cry:
jag gillar gruppboende mera än att bo ensam i egen lägenhet vilket kändes otäckt det.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav manne » 2017-01-15 21:09:43

jag tycker att dv som inte ger något betalt kan åtminstående bjuda på buss pengar kan man tycka.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-15 21:37:30

DV ger ofta ersättning men der räcker inte till bussen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in