Ta körkort som aktivitet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ta körkort som aktivitet?

Inläggav rapchic » 2017-01-14 21:52:52

Jag kommer antagligen få aktivitetsersättning igen på deltid och funderar om det går att få att ta körkort som aktivitet? Någon som haft det eller vet om någon som haft det?

Jag förstår att man antagligen inte kan få pengar för att ta själva körkortet men tex resa dit skulle det vara praktiskt att få bidrag för.

Körkort skulle hjälpa mig oerhört på mitt egna företag, är ett måste om man bor på vår gård och det öppnar ju upp betydligt fler jobb än om man inte har körkort så man kan ju inte säga att det inte skulle leda till jobb på sikt.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Körkort som aktivitet

Inläggav slackern » 2017-01-14 22:00:44

Sök och se vad som händer.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Körkort som aktivitet?

Inläggav rapchic » 2017-01-14 22:01:41

slackern skrev:Sök och se vad som händer.

Jo kommer göra det på måndag (kom just på det) eller iallafall fråga. Men det skulle vara kul att veta om det är omöjligt eller inte redan nu (otålig)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Körkort som aktivitet?

Inläggav slackern » 2017-01-14 22:03:29

Du kanske kan skriva av det på firman, kan ju vara något att tänka på.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Körkort som aktivitet?

Inläggav rapchic » 2017-01-14 22:05:05

slackern skrev:Du kan säkert skriva av det på firman, kan ju vara något att tänka på.

Tror du det går? Det måste jag kolla upp (jag gör det ju till stor del för företaget, jag måste kunna ta mig till mina föreläsningar och provsmakningar på ett praktiskt sätt och har antagligen ett regelbundet "gig" när jag flyttar hem till Lycksele där det krävs)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Körkort som aktivitet?

Inläggav slackern » 2017-01-14 22:06:48

Om jag vore dig skulle jag ringa upp skattekontoret och fråga. För det är ju trotts allt något du behöver till företaget men skattekontoret kanske tycker att nej det ska du skaffa som privatperson, men det kanske går igenom värt att kolla upp.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Körkort som aktivitet?

Inläggav rapchic » 2017-01-14 22:08:19

slackern skrev:Om jag vore dig skulle jag ringa upp skattekontoret och fråga. För det är ju trotts allt något du behöver till företaget men skattekontoret kanske tycker att nej det ska du skaffa som privatperson, men det kanske går igenom värt att kolla upp.

Efter en snabb googling verkar det vara nej på det, iallafall för vanligt B körkort
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Körkort som aktivitet?

Inläggav slackern » 2017-01-14 22:09:38

rapchic skrev:
slackern skrev:Om jag vore dig skulle jag ringa upp skattekontoret och fråga. För det är ju trotts allt något du behöver till företaget men skattekontoret kanske tycker att nej det ska du skaffa som privatperson, men det kanske går igenom värt att kolla upp.

Efter en snabb googling verkar det vara nej på det, iallafall för vanligt B körkort


OK drygt, men det finns massa grejer du kan dra av på företaget som är i en gråzon och hur pass ärlig du är.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Körkort som aktivitet?

Inläggav rapchic » 2017-01-14 22:13:23

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:Om jag vore dig skulle jag ringa upp skattekontoret och fråga. För det är ju trotts allt något du behöver till företaget men skattekontoret kanske tycker att nej det ska du skaffa som privatperson, men det kanske går igenom värt att kolla upp.

Efter en snabb googling verkar det vara nej på det, iallafall för vanligt B körkort


OK drygt, men det finns massa grejer du kan dra av på företaget som är i en gråzon och hur pass ärlig du är.

Min mamma har fortfarande kvar de pengar jag skulle få till körkort som jag inte använt upp tidigare (har börjat sen tidigare men tog uppehåll) så helt omöjligt är det inte, tänkte mest att jag måste ju ta mig till staden där man kan ta körkort här nere
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Körkort som aktivitet?

Inläggav december16 » 2017-01-15 10:37:14

Jag fick ekonomiskt stöd till gitarrlektionerna. Då fick jag både lektionerna och bensinen betald.

Aktivitetsersättning börja gälla först sommaren samma år som man fyller 19, om jag minns rätt. Det innebär att man måste låna, eller i bästa fall få, pengar av sina föräldrar om man vill ta körkort i tid. Annars kan man ju göra som jag gjorde. Jag tog mitt körkort vid 19 års ålder istället för vid 18 års ålder. Fördelen med att vara 19 istället för 18 är att man är ett år mognare.

Jag fick inget extra bidrag utöver aktivitetsersättning. Men det var 5 år sedan så reglerna kanske ändrat sig. Jag fick som sagt gitarrlektionerna betalda.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Körkort som aktivitet?

Inläggav rapchic » 2017-01-15 11:17:38

december16 skrev:Jag fick ekonomiskt stöd till gitarrlektionerna. Då fick jag både lektionerna och bensinen betald.

Aktivitetsersättning börja gälla först sommaren samma år som man fyller 19, om jag minns rätt. Det innebär att man måste låna, eller i bästa fall få, pengar av sina föräldrar om man vill ta körkort i tid. Annars kan man ju göra som jag gjorde. Jag tog mitt körkort vid 19 års ålder istället för vid 18 års ålder. Fördelen med att vara 19 istället för 18 är att man är ett år mognare.

Jag fick inget extra bidrag utöver aktivitetsersättning. Men det var 5 år sedan så reglerna kanske ändrat sig. Jag fick som sagt gitarrlektionerna betalda.

Då jag är 29 blir åldern inget problem när det gäller körkortet, det enda problemet åldern ger är en begränsad tid av aktivitetsersättning
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Körkort som aktivitet?

Inläggav december16 » 2017-01-15 11:23:33

rapchic skrev:
december16 skrev:Jag fick ekonomiskt stöd till gitarrlektionerna. Då fick jag både lektionerna och bensinen betald.

Aktivitetsersättning börja gälla först sommaren samma år som man fyller 19, om jag minns rätt. Det innebär att man måste låna, eller i bästa fall få, pengar av sina föräldrar om man vill ta körkort i tid. Annars kan man ju göra som jag gjorde. Jag tog mitt körkort vid 19 års ålder istället för vid 18 års ålder. Fördelen med att vara 19 istället för 18 är att man är ett år mognare.

Jag fick inget extra bidrag utöver aktivitetsersättning. Men det var 5 år sedan så reglerna kanske ändrat sig. Jag fick som sagt gitarrlektionerna betalda.

Då jag är 29 blir åldern inget problem när det gäller körkortet, det enda problemet åldern ger är en begränsad tid av aktivitetsersättning


Aktivitetsersättning kan gå över i sjukersättning om man har nedsatt arbetsförmåga. Vet dock inte hur det fungerar (om man kan ha sjukersättning på deltid).
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17


Körkort som aktivitet?

Inläggav rapchic » 2017-01-15 12:12:42

december16 skrev:
Aktivitetsersättning kan gå över i sjukersättning om man har nedsatt arbetsförmåga. Vet dock inte hur det fungerar (om man kan ha sjukersättning på deltid).

Jag vet (även om jag tvivlar att jag får det då det ska vara svårare än aktivitetsersättning och om jag får aktivitetsersättning nu så blir det lägre än vad jag sökte för)
Men man får inte aktiviteter betalda om man har sjukersättning
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Körkort som aktivitet?

Inläggav Julianus » 2017-01-15 18:49:08

Man kan få bidrag till körkort från Försäkringskassan. Det kallas för bilstöd, kolla upp det :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Körkort som aktivitet?

Inläggav rapchic » 2017-01-15 19:27:00

Julianus skrev:Man kan få bidrag till körkort från Försäkringskassan. Det kallas för bilstöd, kolla upp det :)

tack ska kolla upp det
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in