Vilken daglig verksamhet går du på?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-14 20:29:32

Alien skrev:Jag siktar inte på något riktigt jobb längre.

Så jag nöjer mig med att det ska vara givande för mig.

Jag jobbar på hunddagis, men bara en dag i veckan ("vecklig verksamhet?). Orkar och hinner inte mera. Hundar är underbara!

Tidigare jobbade jag en dag på katthem. Det var att mocka i lådor istf gå ut på promenad. Men man fick mer kontakt med katterna, när man hade tid kunde man sitta inne i deras boxar och gosa med dem. En del katter ville ha sällskap, andra var skygga och behövde sällskap (men dem var man försiktig att gosa med).


I någon annan tråd jag läste här om daglig verksamhet så var det någon som menade att man måste gå tre dagar i veckan. Men bra att det finns sådana som det räcker att gå en gång i veckan på. Det kanske är olika krav från verksamhet till verksamhet?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Re: Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav slackern » 2017-01-14 20:33:35

Fleure123 skrev:
Alien skrev:Jag siktar inte på något riktigt jobb längre.

Så jag nöjer mig med att det ska vara givande för mig.

Jag jobbar på hunddagis, men bara en dag i veckan ("vecklig verksamhet?). Orkar och hinner inte mera. Hundar är underbara!

Tidigare jobbade jag en dag på katthem. Det var att mocka i lådor istf gå ut på promenad. Men man fick mer kontakt med katterna, när man hade tid kunde man sitta inne i deras boxar och gosa med dem. En del katter ville ha sällskap, andra var skygga och behövde sällskap (men dem var man försiktig att gosa med).


I någon annan tråd jag läste här om daglig verksamhet så var det någon som menade att man måste gå tre dagar i veckan. Men bra att det finns sådana som det räcker att gå en gång i veckan på. Det kanske är olika krav från verksamhet till verksamhet?

Du ska nog inte lita för mycket på vad folk skriver på ett forum. Dom mest korrekta svaren du kan få är från någon i din kommun om vad som gäller. Nu betvivlar jag inte att Alien jobbar en dag i veckan.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-14 20:35:44

slackern skrev:
Fleure123 skrev:
Alien skrev:Jag siktar inte på något riktigt jobb längre.

Så jag nöjer mig med att det ska vara givande för mig.

Jag jobbar på hunddagis, men bara en dag i veckan ("vecklig verksamhet?). Orkar och hinner inte mera. Hundar är underbara!

Tidigare jobbade jag en dag på katthem. Det var att mocka i lådor istf gå ut på promenad. Men man fick mer kontakt med katterna, när man hade tid kunde man sitta inne i deras boxar och gosa med dem. En del katter ville ha sällskap, andra var skygga och behövde sällskap (men dem var man försiktig att gosa med).


I någon annan tråd jag läste här om daglig verksamhet så var det någon som menade att man måste gå tre dagar i veckan. Men bra att det finns sådana som det räcker att gå en gång i veckan på. Det kanske är olika krav från verksamhet till verksamhet?

Du ska nog inte lita för mycket på vad folk skriver på ett forum. Dom mest korrekta svaren du kan få är från någon i din kommun om vad som gäller. Nu betvivlar jag inte att Alien jobbar en dag i veckan.


Hm, ok. fast det känns Ändå som man kan få en del bra tips från det här forumet!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Re: Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav slackern » 2017-01-14 20:41:39

Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Fleure123 skrev:
I någon annan tråd jag läste här om daglig verksamhet så var det någon som menade att man måste gå tre dagar i veckan. Men bra att det finns sådana som det räcker att gå en gång i veckan på. Det kanske är olika krav från verksamhet till verksamhet?

Du ska nog inte lita för mycket på vad folk skriver på ett forum. Dom mest korrekta svaren du kan få är från någon i din kommun om vad som gäller. Nu betvivlar jag inte att Alien jobbar en dag i veckan.


Hm, ok. fast det känns Ändå som man kan få en del bra tips från det här forumet!

Sorry jag var otydlig, alla kommuner har nog olika regler och vilken form utav DV dom erbjuder. Men du bor i en storstad så du kommer nog att få ett rätt bra utbud.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-14 20:57:44

slackern skrev:
Fleure123 skrev:
slackern skrev:Du ska nog inte lita för mycket på vad folk skriver på ett forum. Dom mest korrekta svaren du kan få är från någon i din kommun om vad som gäller. Nu betvivlar jag inte att Alien jobbar en dag i veckan.


Hm, ok. fast det känns Ändå som man kan få en del bra tips från det här forumet!

Sorry jag var otydlig, alla kommuner har nog olika regler och vilken form utav DV dom erbjuder. Men du bor i en storstad så du kommer nog att få ett rätt bra utbud.


Ok, tack! :)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Flinta » 2017-01-14 21:27:46

Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Fleure123 skrev:
Hm, ok. fast det känns Ändå som man kan få en del bra tips från det här forumet!

Sorry jag var otydlig, alla kommuner har nog olika regler och vilken form utav DV dom erbjuder. Men du bor i en storstad så du kommer nog att få ett rätt bra utbud.


Ok, tack! :)


Chans till Sveriges näst bästa utbud :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-14 21:34:40

Vem har bäst? Stockholm?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Flinta » 2017-01-14 22:26:02

Fleure123 skrev:Vem har bäst? Stockholm?


Det kan jag inte avgöra och inte kan jag hänvisa till någon undersökning heller men där det bor flest människor brukar utbudet av ställen - som skiljer sig åt mer -vara fler.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-14 23:42:10

Fleure123 skrev:I någon annan tråd jag läste här om daglig verksamhet så var det någon som menade att man måste gå tre dagar i veckan. Men bra att det finns sådana som det räcker att gå en gång i veckan på. Det kanske är olika krav från verksamhet till verksamhet?


För att få åtgärden DV så behöver du bara gå en gång i veckan. Tiderna ska helt anpassas till dig.

Men sedan vad gäller att hitta en plats, då måste platsen godkänna tiden med. Vissa arbetsplatser känner att det tar lång tid att skola in dig och lära känna dig med så få dagar, särskilt arbetsplatser som egentligen bara vill ha dig som gratis arbetskraft. De kan alltid säga nej.

Men om platsen du vill vara på tycker att det är helt OK att du är bara en dag i veckan (båda mina sa att det var OK, inget snack), så får man naturligtvis det.

Sedan har jag märkt att det ofta finns en press från handläggaren att OK starta med en dag så vänjer du dig och så ökar vi din tid. Då har jag bara lallat med och sagt att vi får se hur det går om det går att öka. Sedan har jag aldrig ökat och de har aldrig bråkat om det för jag har gjort klart för dem att det är min gräns. Men de ser självklart helst att man jobbar "som vanligt", dvs 5 dagar i veckan eftersom deras smygmål inte bara att ge DIG en mening utan för att de vill att alla ska leva samma liv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-14 23:54:16

Fleure123 skrev:
kiddie skrev:Extern daglig verksamhet går nästan alltid ut på praktiskt slitsamt arbete, arbete i stökiga miljöer, arbete med mycket folk runtomkring. Det som föreslås är att man ska städa, kratta löv, plocka skräp utmed stora vägar eller sitta i café och ta betalt.

Mn jag fick välja mellan det och sitta med utvecklingsstörda på intern verksamhet och torka kryckor med isopropylalkohol. Som jag dessutom kräks av när jag känner lukten.


Ber om ursäkt ifall det verkar vara en dum fråga: Men varför går du på den dagliga verksamheten då?


Finns inga dumma frågor.

Det jag menar är att det kan vara svårt att hitta en bra plats för aspergare. Visst, en del vill ha massor av social kontakt och vissa vill jobba med händerna. Det är inget fel på det. Det är ju bara det att det är nog ännu fler aspergare som vill jobba i små grupper utan massa spring runt sig och många som är urusla på praktiskt arbete och finner det frustrerande.

De som skaffar fram praktiken verkar ha missat att aspergare kan vara extremt duktiga med teoretiska saker, många har hög intelligens och kanske extra intelligens på något speciellt som språk, data eller matte. Då kanske det skulle vara mer meningsfullt för dem att ha en teoretisk DV. Platserna man skakar fram bygger mycket på vad man erbjuder utvecklingsstörda, som kan ha det ENKLARE med vissa saker än aspergare. Och de kanske inte är datasnillen eller mattegenier.

Så de behöver skaffa fram ett bredare utbud av platser.

Jag är inte minsta intresserad av att kratta. Jag försöker hitta DV som har något som jag tycker är kul. Därför har jag alltid tackat nej till sånt som enbart är slitigt, praktiskt och tärande. Men då står jag där jag står just nu, att vi inte hittat en plats åt mig. Jag behöver det inte för pengarna eftersom det kostar mig mer att ha DV i bussresa än vad jag får ut. Jag vill bara ha något att gå till som har något som inte finns hemma och inte kan skapas hemma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-14 23:57:27

Flinta skrev:Det kan jag inte avgöra och inte kan jag hänvisa till någon undersökning heller men där det bor flest människor brukar utbudet av ställen - som skiljer sig åt mer -vara fler.


Det lär ju finnas fler ställen att välja på i en stor stad. Men samtidigt längre till landet så om man vill DV:a med att mjölka kor eller jobba i plantskola så lär det ju vara mer lättuppnåeligt på ett litet ställe.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-15 0:03:47

Fleure123 skrev:Jag funderar på hur man bäst ska lägga upp såna dagar när man inte orkar jobba eller åka iväg på något, men börjar må LITE bättre. Hur gör ni andra som "saknar sysselsättning" för att "sysselsätta" er själva?


Jag tyckte förr det var enklare att göra något om jag åkte hemifrån för hemma var det mycket som drog fokus från det jag ville göra. Men med ökad trötthet så blev det jobbigare att ta sig ut och då har det mer jämnat ut sig för mig.

Jag skulle vilja ha en kurs som DV, men det får man inte. Det ska vara likt arbete, inte likt skola. Hade jag mer ork och mer pengar så finns det massor av kurser jag skulle vilja gå. Jag har många intressen.

Jag har många intressen som även kan ordnas hemma på egen hand, olika projekt. Ibland jobbar jag på dem, ibland inte på evigheter. Det är väl brist på rutiner och att man är mer lättdistraherad hemma och lätt att skjuta på saker.

Men i teorin så skulle jag kunna jobba på egna projekt 12 timmar om dagen och ändå inte få slut på dem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 0:56:12

kiddie skrev:
Fleure123 skrev:Jag funderar på hur man bäst ska lägga upp såna dagar när man inte orkar jobba eller åka iväg på något, men börjar må LITE bättre. Hur gör ni andra som "saknar sysselsättning" för att "sysselsätta" er själva?


Jag tyckte förr det var enklare att göra något om jag åkte hemifrån för hemma var det mycket som drog fokus från det jag ville göra. Men med ökad trötthet så blev det jobbigare att ta sig ut och då har det mer jämnat ut sig för mig.

Jag skulle vilja ha en kurs som DV, men det får man inte. Det ska vara likt arbete, inte likt skola. Hade jag mer ork och mer pengar så finns det massor av kurser jag skulle vilja gå. Jag har många intressen.

Jag har många intressen som även kan ordnas hemma på egen hand, olika projekt. Ibland jobbar jag på dem, ibland inte på evigheter. Det är väl brist på rutiner och att man är mer lättdistraherad hemma och lätt att skjuta på saker.

Men i teorin så skulle jag kunna jobba på egna projekt 12 timmar om dagen och ändå inte få slut på dem.


Jag försökte gå en kurs, men inom socialpsykiatrin men det fick jag nej ni till.

Men en bekant till mig som bor i Stockholm fick gå kurser på nya Werkstan. Hon har också Asperger, vet inte riktigt om bestämmelserna är olika. Hon är i och för sig bipolär också. Ifall det spelar in.

Vet inte om det lönar sig att tjata? Det jag tycker verkar bra är att alla som ledde kurserna då verkar kunniga. Man Kan få en ledare som har gått inriktning Keramik på en konstskola som cirkelledare i Keramik till exempel. Medan de dagliga verksamheter jag har hört om inte verkar ha lika kunniga handledare.

Klippte och klistrade nedan:

"Nya Verkstan är en sysselsättningsverksamhet inom socialpsykiatrin. Vi erbjuder ett stort utbud av studiecirklar som leds av kompetenta cirkelhandledare. Vi finns i vackra lokaler nära Odenplan.

VÅRA STUDIECIRKLAR
Nya verkstan har studiecirklar inom matlagning, yoga, språk och musik och verkstäder för cirklar inom metall, smyckestillverkning, keramik, textil och foto.
VÅRA STUDIECIRKLAR
Nya verkstan har studiecirklar inom matlagning, yoga, språk och musik och verkstäder för cirklar inom metall, smyckestillverkning, keramik, textil och foto. Höstens schema för studiecirklar hittar du under rubriken relaterad information.

Studiecirklarna genomförs i samarbete med Vuxenskolan.

MÅLSÄTTNING MED DELTA I EN STUDIECIRKEL
Din målsättning med att delta i sysselsättningar på Nya verkstan kan vara allt från att bryta din isolering, få ett starkare självförtroende, hitta gemenskap med andra till att stärka din kompetens. På Nya verkstan erbjuds du individuellt stöd i din återhämtning.

Om du är intresserad av att delta i en studiecirkel på Nya verkstan så behöver du fylla i en anmälningsblankett som finns på den här webbplatsen. Blanketten lämnar du till din biståndshandläggare i den stadsdelsförvaltning där du bor. Studiecirklarna är enbart öppna för dig som fått ett biståndsbeslut.

DELAKTIGHET FÖR DELTAGARE PÅ NYA VERKSTAN
Vi för kontinuerligt en dialog med deltagarna i verksamheten och tar emot förslag på nya aktiviteter, och andra förändringar. Vi har regelbundet öppna möten för alla deltagare.

VÅRA LOKALER
Nya Verkstan ligger i ett vackert hus från slutet av 1800-talet på Norrtullsgatan, nära Odenplan.

Välkommen att besöka oss!

Typ av service
Sysselsättning
Organisationsform
Kommunalt
Verksam i
Norrmalm
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:01:43

Kurser de har där, exempel:

Data
Keramik
Konst på stan
Metall
Skrivarverkstad
Snickeri
Textil

vilka människor är det som går inom socialpsykiatrin? Alltså vilka räknas in i den gruppen?

Där får det tydligen vara likt skola, och inte "bara" arbetsliknande i alla fall. :)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:02:28

Vad är det för skillnad på daglig sysselsättning och daglig verksamhet?

I texten om Werkstan står det både "deltagarna i verksamheten blablabla" och att det är en sysselsättning, så man blir ju något förvirrad.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:06:25

Och tack Kiddie, många bra tankar där! :-)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav slackern » 2017-01-15 1:11:48

Fleure123 skrev:Kurser de har där, exempel:

Data
Keramik
Konst på stan
Metall
Skrivarverkstad
Snickeri
Textil

vilka människor är det som går inom socialpsykiatrin? Alltså vilka räknas in i den gruppen?

Där får det tydligen vara likt skola, och inte "bara" arbetsliknande i alla fall. :)


Alla får gå där med någon form utav diagnos tror jag, eller det är upp till din biståndshandläggare att bestämma om du får gå någon kurs.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:21:03

slackern skrev:
Fleure123 skrev:Kurser de har där, exempel:

Data
Keramik
Konst på stan
Metall
Skrivarverkstad
Snickeri
Textil

vilka människor är det som går inom socialpsykiatrin? Alltså vilka räknas in i den gruppen?

Där får det tydligen vara likt skola, och inte "bara" arbetsliknande i alla fall. :)


Alla får gå där med någon form utav diagnos tror jag, eller det är upp till din biståndshandläggare att bestämma om du får gå någon kurs.


Jaha, jag kanske har en sträng biståndsbedömare då. Hon sa att eftersom jag har LSS så tillhör jag inte socialpsykiatrin. Vet inte om det är annorlunda i Stockholm?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav slackern » 2017-01-15 1:23:38

Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Fleure123 skrev:Kurser de har där, exempel:

Data
Keramik
Konst på stan
Metall
Skrivarverkstad
Snickeri
Textil

vilka människor är det som går inom socialpsykiatrin? Alltså vilka räknas in i den gruppen?

Där får det tydligen vara likt skola, och inte "bara" arbetsliknande i alla fall. :)


Alla får gå där med någon form utav diagnos tror jag, eller det är upp till din biståndshandläggare att bestämma om du får gå någon kurs.


Jaha, jag kanske har en sträng biståndsbedömare då. Hon sa att eftersom jag har LSS så tillhör jag inte socialpsykiatrin. Vet inte om det är annorlunda i Stockholm?


Aha det har hon i och för sig rätt i vi tillhör LSS fast dom brukar kunna godkänna sådana saker eller i varje fall här i STHLM.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:24:39

Tror hon kallas just LSS-handläggare också.

Men vore ju för sig bra att veta om det skulle löna sig att stå på sig, eller om det är helt lönlöst.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Flinta » 2017-01-15 1:29:55

slackern skrev:
Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Alla får gå där med någon form utav diagnos tror jag, eller det är upp till din biståndshandläggare att bestämma om du får gå någon kurs.


Jaha, jag kanske har en sträng biståndsbedömare då. Hon sa att eftersom jag har LSS så tillhör jag inte socialpsykiatrin. Vet inte om det är annorlunda i Stockholm?


Aha det har hon i och för sig rätt i vi tillhör LSS fast dom brukar kunna godkänna sådana saker eller i varje fall här i STHLM.


Om du har en psykiatriker kanske den personen kan skriva ett intyg som beskriver orsakerna till dina behov av sysselsättning genom SoL? Kanske kan du överklaga beslutet och bifoga läkarutlåtandet?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-15 1:30:46

Skulle också vilja veta det. Men vad jag fattar så är det lönlöst under åtgärden DV. Men hoppas såklart att jag har fel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-01-15 1:31:28

Jag har blivit skickad innan till "korgmålning" aka arbetsterapi innan, men det var genom psykiatrin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-15 1:32:19

slackern skrev:
Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Alla får gå där med någon form utav diagnos tror jag, eller det är upp till din biståndshandläggare att bestämma om du får gå någon kurs.


Jaha, jag kanske har en sträng biståndsbedömare då. Hon sa att eftersom jag har LSS så tillhör jag inte socialpsykiatrin. Vet inte om det är annorlunda i Stockholm?


Aha det har hon i och för sig rätt i vi tillhör LSS fast dom brukar kunna godkänna sådana saker eller i varje fall här i STHLM.


Har i och för sig en bekant - nätkompis - med AS som fick nej i Sthlm också. Han ville gå på digital foto. jag tror han hittade en DV med foto sedan, dock. Men han ville visst hellre gå fortsättningskurs i digitalfoto på den där verkstaden eftersom de hade kunnigare ledare och han redan hade grundkunskaper, men det fick han nej till eftersom det inte var inom LSS. Och så var det visst ytterligare någon kurs Han ville gå, men jag har glömt vilken.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in