Är dina grannar otrevliga mot dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-13 14:23:13

Det är skitkul på vinter! Då kan man sitta bakom en buske och kasta snöbollar på sina grannar. Då blir dom skit arga och förvirrade för de vet inte vem som har kastat! :P :lol:
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav slackern » 2016-10-13 17:18:36

rapchic skrev:
slackern skrev:
Men grannfastigheten kan u ägas utav Sveaskog eller liknande. Men är det en person som äger grannfastigheten så är ni ju grannar även om vederbörande bor 1 mil bort om det ligger inom samma fastighet, men har för mig att fastigheter kan ligga inom flera olika skiften och så.

Hemma så spelar det ingen roll om skogen som ligger mellan ägs av nån annan, grannar är dom människor som bor närmast, varesig det är 1 meter eller 1 mil bort.
Ägandet av fastigheten är inte heller så viktigt, annars så kan ju ingen i ett hyreslägenhetkomplex räknas som grannar eller hur?


Fast i en hyresfastighet så bor ju alla på samma fastighet. En fastighet är ju ett stycka mark, det kan stå en bostad på den eller inte. Så bor ingen på grannfastigheterna så har du ju inga grannar.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav rapchic » 2016-10-13 18:34:35

slackern skrev:
Fast i en hyresfastighet så bor ju alla på samma fastighet. En fastighet är ju ett stycka mark, det kan stå en bostad på den eller inte. Så bor ingen på grannfastigheterna så har du ju inga grannar.

Inte enligt definitionen hemma inte
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav slackern » 2016-10-13 19:30:05

rapchic skrev:
slackern skrev:
Fast i en hyresfastighet så bor ju alla på samma fastighet. En fastighet är ju ett stycka mark, det kan stå en bostad på den eller inte. Så bor ingen på grannfastigheterna så har du ju inga grannar.

Inte enligt definitionen hemma inte


Jag tror bestämt att du tänker på ordet grannskapet?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav rapchic » 2016-10-13 19:43:56

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Fast i en hyresfastighet så bor ju alla på samma fastighet. En fastighet är ju ett stycka mark, det kan stå en bostad på den eller inte. Så bor ingen på grannfastigheterna så har du ju inga grannar.

Inte enligt definitionen hemma inte


Jag tror bestämt att du tänker på ordet grannskapet?

Nej jag tänker på ordet granne. Du vet ord har inte exakt samma betydelse i hela Sverige, Sverige är stort
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav slackern » 2016-10-13 20:17:42

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Inte enligt definitionen hemma inte


Jag tror bestämt att du tänker på ordet grannskapet?

Nej jag tänker på ordet granne. Du vet ord har inte exakt samma betydelse i hela Sverige, Sverige är stort


Jo jag vet jag ger mig. För mig bor det typ 1 miljon människor inom en mils radie typ. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-14 18:15:15

Jag har slutat att hälsa på mina grannar. Jag hälsade glatt och trevligt på dom. Men en del hälsade inte tillbaka och andra svarade lite halvtaskigt, -hej hej.. :-)051

Har börjat störa mig på dom. Och jag har funderat på om jag skall börja skrika och tjoa på dom. - NÄMEN HEEEEEEEEEEJ!!!! VA TREVLIGT HEJ!!!, Så att det ekar långt långt bort. Då hade dom blivit tvungna att hälsa tillbaka. :twisted: :P :lol:
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Kostymhippie » 2016-10-14 21:28:13

På nuvarande stället är alla schyssta och trevliga.
På förra stället hade jag en mupp till granne som ofta inte hälsade, bodde vägg i vägg dessutom och smällde alltid igen sin dörr när han gick in.
Har haft en del problem på andra ställen med folk som klagat till hyresvärd och påstått saker m.m.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav vofff » 2016-10-20 17:48:31

Nu börja jag bli irriterad och arg på min intill liggande granne, ett par med en skum dotter som är rädd för människor. Och mannen är en ynklig feg och lättskrämd kille som följer efter sin tjej och som gör allting som hon säger.

Kostymhippie skrev:På nuvarande stället är alla schyssta och trevliga.
På förra stället hade jag en mupp till granne som ofta inte hälsade, bodde vägg i vägg dessutom och smällde alltid igen sin dörr när han gick in.
Har haft en del problem på andra ställen med folk som klagat till hyresvärd och påstått saker m.m.


Samma här, dom stänger dörren våldsamt och de gör det minst 20ggr varje dag. Dags att sätta en lapp på deras dörr att stäng dörren försiktigare annars blir det våld och blod!
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav honeypie81 » 2016-10-24 17:27:51

Svar på frågan: nej det är de inte men vi har ingen större kontakt heller. Kanske att DEM tror att JAG är otrevlig för jag pratar inte så mkt. men det är ett vanlig Svensson område med några invandrar familjer: lungt och skönt o trevligt men ingen s.k. gemenskap
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Zima33 » 2016-10-26 15:17:43

Mina grannar är rätt osynliga, man säger hej när man möts bara. Inga bråk, inga fester förutom någon barnfamilj som har halloweenfest varje år. Om någon vuxen har fest går de alltid ut före midnatt.
Fattar att jag haft tur som hamnat i ett så lugnt hus. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Richard » 2016-11-18 20:21:13

Jag har ställt mig i kö för runt ett halvår sen (hos Ängelholmshem) för att få en lägenhet i centrala Ängelholm. Nästan alla de förslag jag fått ligger inom samma bostadskomplex som där jag bor nu. För jag har fått för mig att Backahill (min nuvarande hyresvärd), o mina grannar tycker inte om mig.

För jag ringde för typ 1,5 månad sen till Backahill o frågade om det var ok att skaffa mig två katter. Men hon jag pratade med sa i.o.f. att det var ok, men påpekade samtidigt att "jag inte är så omtyckt av mina grannar".
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav antonius » 2016-11-19 2:06:06

Det är nog många i vår situation, där grannarna inte direkt står och gör vågen när man passerar... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Mikael89 » 2017-01-09 18:00:12

Nej mina grannar är inte otrevliga mot mig.
En granne brukar ibland prata rätt mycket med mig, jag är bara tyst och lyssnar när han börjar prata.
De flesta grannar säger hej bara, men vissa säger inte ens hej.
Så själv har man inga problem på det området.
Mikael89
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2016-07-30
Ort: Stockholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Kostymhippie » 2017-01-11 9:57:41

Förutom att en av mina grannar hostar likt Skorpan i Bröderna Lejonhjärta så är alla fortfarande hyggliga på mitt ställe.
Vi morsar i trappan men sällan något mer.
Mitt emot bor en äldre farbror, när vi ses brukar vi småsnacka lite, han är f.d. vicevärd i föreningen och hjälpte mig lite grand då jag flyttade in.
Så jag är djävligt nöjd med mitt boende, bästa hittills faktiskt.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-11 11:13:58

Xtrail3344 skrev:Det är skitkul på vinter! Då kan man sitta bakom en buske och kasta snöbollar på sina grannar. Då blir dom skit arga och förvirrade för de vet inte vem som har kastat! :P :lol:

Det är ju en bra idé om man är mån om hur man uppfattas.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav manne » 2017-01-11 13:01:36

mina förra grannar i Kungsängen var inte så trevliga mot mig de hälsade knappt när man gick förbi dem.
antar att de berodde på att jag var psyksjuk. :? :cry:
många grannar vill inte bo med psyksjuka samma sak de vill inte heller bo med missbrukare.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav honeypie81 » 2017-01-11 20:17:32

Före skrev jag att jag inte hade så mycket kontakt med mina grannar mer att jag kanske säger "Hej" på dom. Nu har det dock inträffat i julas en tant som kom fram till mig när jag var o lekte med min son i lekparken, hon sade (jag kan inte citera exact men ändå)
"Jag bor i samma hus som du. du vet väll att man brukar önska sina grannar en God Jul?"
Först förstod jag inte ett dyft. Vad menade hon och vem var hon. Sedan kom jag på det.
Jag svarade Jag har aldrig uppfatta det osm att man måste önska grannar God jul.

Då sa hon, på ett surt vis, Det tillhör God uppfostran!

denna "dam" ska jag undvika!!! Hon bor nog på trean eller fyran (Våningen. ) :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Re: Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav slackern » 2017-01-11 20:23:35

honeypie81 skrev:Före skrev jag att jag inte hade så mycket kontakt med mina grannar mer att jag kanske säger "Hej" på dom. Nu har det dock inträffat i julas en tant som kom fram till mig när jag var o lekte med min son i lekparken, hon sade (jag kan inte citera exact men ändå)
"Jag bor i samma hus som du. du vet väll att man brukar önska sina grannar en God Jul?"
Först förstod jag inte ett dyft. Vad menade hon och vem var hon. Sedan kom jag på det.
Jag svarade Jag har aldrig uppfatta det osm att man måste önska grannar God jul.

Då sa hon, på ett surt vis, Det tillhör God uppfostran!

denna "dam" ska jag undvika!!! Hon bor nog på trean eller fyran (Våningen. ) :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging

Vilken konstig tant att hon anklagar dig för att inte säga god jul, om det är tradition i erat hus skulle ju hon har börjat med att önska en god jul istället för att beskylla och anklaga dig. Bra att du kommer att ignorera henne.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav manne » 2017-01-11 21:07:51

mina förra grannar när jag bodde ensam var inte så snälla mot mig en del vill inte hälsa på mig.
men alla pensionärer var i alla fall snälla de kom alltid fram och ville hälsa och hade med sig hundar mm. 8)

Men faktum var att jag ville aldrig bo ensam och det var ett misstag att flytta ut från mitt gruppboende i täby. :cry:
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav RapeRegs » 2017-01-11 21:51:02

De flesta av mina grannar är livrädda för mig. För det mesta passar det mig alldeles utmärkt, men ibland känner jag att jag kanske missar något.

Grannsämja kan ju vara en enkel och naturlig kontaktyta mot andra människor tänker jag.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Corvus Corone » 2017-01-11 22:09:49

Mina grannar är inte otrevliga, problemet är snarare att de vill vara för trevliga. Räcker det inte med bara ett hej! måste man varje gång stå o babbla om fan o hans moster.

I början försökte ett gammalt pensionärspar alltid bjuda in mig på fika, men den frågan får jag inte mer.
Kan tillägga att jag bor på en mindre ort, där alla har koll på alla.
Corvus Corone
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2017-01-10

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav honeypie81 » 2017-01-18 21:46:55

slackern skrev:
honeypie81 skrev:Före skrev jag att jag inte hade så mycket kontakt med mina grannar mer att jag kanske säger "Hej" på dom. Nu har det dock inträffat i julas en tant som kom fram till mig när jag var o lekte med min son i lekparken, hon sade (jag kan inte citera exact men ändå)
"Jag bor i samma hus som du. du vet väll att man brukar önska sina grannar en God Jul?"
Först förstod jag inte ett dyft. Vad menade hon och vem var hon. Sedan kom jag på det.
Jag svarade Jag har aldrig uppfatta det osm att man måste önska grannar God jul.

Då sa hon, på ett surt vis, Det tillhör God uppfostran!

denna "dam" ska jag undvika!!! Hon bor nog på trean eller fyran (Våningen. ) :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging

Vilken konstig tant att hon anklagar dig för att inte säga god jul, om det är tradition i erat hus skulle ju hon har börjat med att önska en god jul istället för att beskylla och anklaga dig. Bra att du kommer att ignorera henne.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk



Ja jag vet, hon är verkeligen inte särskilt trevlig! Hoppas att jag inte blir så'n när den dagen kommer.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in