Hur hittar/får jag en vettig läkare?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur hittar/får jag en vettig läkare?

Inläggav Syrenlila » 2017-01-11 15:23:31

Hej,

Med anledning av en flytt för ett 1,5 år sedan bytte jag läkare och den nya är katastrof. De två senaste läkarintygen har nekats av FK. Jag har provat att kontakta enhetschefen på mottagningen för att få byta läkare där men jag får aldrig tag i människan. Har provat på min gamla mottagning men där är jag inte välkommen längre då jag inte bor kvar i kommunen. Bor ändå i Storstockholm med fritt vårdval men det verkar vara näst intill omöjligt att få välja själv. Har nu ett telefonmöte med en annnan mottagning på fredag, och jag hoppas de ska kunna ta emot mig. Har ringt HAB men dom kan inte hjälpa mig säger de.

Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga? Eller tips på läkare/mottagning som tar emot nya patienter. Behöver ju en bra läkare somm kan skriva vettiga intyg och vet vad FK kräver. Bor ett par mil nordväst om Stockholm.
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Hur hittar/får jag en vettig läkare?

Inläggav slackern » 2017-01-11 15:42:38

Jag går på Norra Stockholms Psykiatri och där har dom en autism mottagning i Alvik. Själv går jag på ADHD mottagningen vid S:t Eriksplan, men ADHD mottagningen II ska tydligen vända sig till folk med både autism och ADHD, själv går jag kvar på ADHD mottagningen I för att jag började där.
Alvik

http://norrastockholmspsykiatri.se/vard ... rom-alvik/

S:t Eriksplan.

http://norrastockholmspsykiatri.se/vard ... eriksplan/
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur hittar/får jag en vettig läkare?

Inläggav Syrenlila » 2017-01-11 15:46:50

Tack för svar.

Det är den i Alvik jag går på :roll:
Kanske borde ta reda på om det finns någon annan läkare som är mer insatt i just autismdiagnoser. För han har nog mest patienter med depression tror jag.
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Hur hittar/får jag en vettig läkare?

Inläggav slackern » 2017-01-11 15:50:41

Varsågod. Trist att du redan går där fast du kanske går på deras mottagning affektiva sjukdomar?

http://norrastockholmspsykiatri.se/vard ... mar-alvik/
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur hittar/får jag en vettig läkare?

Inläggav Syrenlila » 2017-01-11 16:20:54

Ja det är det jag gör. Ska jag kanske be att få en läkare på autismmottagningen istället tro?
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Re: Hur hittar/får jag en vettig läkare?

Inläggav slackern » 2017-01-11 16:25:51

Jo jag tror nog att det kan vara vettigt, förhoppningsvis har dom större förståelse för din problematik.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur hittar/får jag en vettig läkare?

Inläggav Gripandekylig » 2017-01-11 16:57:46

Syrenlila skrev:Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga? Eller tips på läkare/mottagning som tar emot nya patienter. Behöver ju en bra läkare somm kan skriva vettiga intyg och vet vad FK kräver. Bor ett par mil nordväst om Stockholm.

Man bör kunna söka sig till landstingsanslutna privatläkare i närheten av där du bor. De brukar vara mer kvalificerade och framförallt kunna erbjuda bättre patientbemötanden m.a.p. kontinuitet och patientkännedom. Inom Stockholms läns landsting är dessa mottagningar anslutna. Man kan välja att klicka på kartan så kan man söka efter de som ligger närmast där man bor.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Hur hittar/får jag en vettig läkare?

Inläggav Syrenlila » 2017-01-11 20:17:39

Gripandekylig skrev:
Syrenlila skrev:Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga? Eller tips på läkare/mottagning som tar emot nya patienter. Behöver ju en bra läkare somm kan skriva vettiga intyg och vet vad FK kräver. Bor ett par mil nordväst om Stockholm.

Man bör kunna söka sig till landstingsanslutna privatläkare i närheten av där du bor. De brukar vara mer kvalificerade och framförallt kunna erbjuda bättre patientbemötanden m.a.p. kontinuitet och patientkännedom. Inom Stockholms läns landsting är dessa mottagningar anslutna. Man kan välja att klicka på kartan så kan man söka efter de som ligger närmast där man bor.


Tack för ditt svar! Så är också min uppfattning. Tyvärr finns det inga privatmottagningar runt där jag bor. Bara en massa trötta landstingsdrivna. Jag har ringt en av dem (privat) som ligger närmast mig men det är inte ens i en gränskommun. Väntetiden kan bli väldigt lång eftersom jag inte är prioriterad :(
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in