Är AS en funktionsnedsättning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-05 19:37:48

Jag håller med. För mig har det varit mycket mindre jobbigt att vara klantig socialt (folk gillar mig iallafall pga andra sidor som är positiva i sociala situationer, som att jag inte är speciellt egoistisk och att det går att lita på mig...), än att se alla vardagssaker som extremt komplexa, i detalj och med dålig autopilot. Därför tar allt så himla lång tid för mig. Folk gör allt så snabbt, jag kan inte det, dels kan jag inte i ögonblicket och skyndar jag mig för mycket och gör för mycket så har hjärnan en massa osorterade intryck som jag inte är klar med.

Det hade varit justare om jag fått en strategi för att hantera det, än ständigt tjat som barn om att jag måste vara mer som de andra ungarna. Anpassa dig! Min barndoms slagord.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Flinta » 2017-01-05 19:45:20

ankhat skrev:Det som tydligen är värst för många aspies, dvs. att (misslyckas med att) hantera intryck och bevara energi, det får man lista ut själv x antal år efter diagnosen.


Ja det tog ganska många år innan jag förstod hur jag kunde börja försöka hantera intryck och spara energi. Samt ta hänsyn till och respektera dessa behov.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Selma » 2017-01-06 12:18:07

Karamell skrev:Så om man är ett geni kan man också vara utvecklingsstörd?
Allt är väl på ont och gott?

Får mig att tänka på geniala savanter, t ex Kim Peek.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav december16 » 2017-01-06 15:22:53

Flinta skrev:
december16 skrev:Finns ju olika grader av asperger. Alltifrån de som behöver ledsagare till personer som lever fullt normala liv.


"Fullt normalt liv" med AS, vem lever så? Kanske någon som får hjälp av ledsagare till arbetet eller boendestödjare som följer med till dagishämtningen av barnen? Eller någon som inte har några insatser, sjukskrivningar eller liknande och därmed lyckas "hålla fasaden uppe" (en kortare eller längre period)?


Hej

Vad som är normalt, det är en fråga för sig. Men om man har en mild asperger så behöver man varken ledsagare, boendestödjare eller annan form av personal. Sen tror jag att det är svårare i vissa fall att ha mild asperger än allvarlig asperger. Om man har mild asperger och lever ett "svenssonliv" så kanske inte omgivningen förstår det lika väl som om man har svår asperger. En person med svår asperger är på ett sätt - ironiskt nog - enklare att förstå (i vår upplysta tid dvs. I en annan kontext så skulle det varit tvärtom).

Asperger får närmast betraktas som en funktionsnedsättning. Men sen finns det ju positiva sidor av asperger också :-)Happy Jag skulle nog inte välja bort asperger om jag hade kunnat. Asperger är ju, som någon skrev tidigare, ett sätt att fungera. Det finns mycket positivt i det, enligt mig.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-06 15:27:15

december16 skrev:
Flinta skrev:
december16 skrev:Finns ju olika grader av asperger. Alltifrån de som behöver ledsagare till personer som lever fullt normala liv.


"Fullt normalt liv" med AS, vem lever så? Kanske någon som får hjälp av ledsagare till arbetet eller boendestödjare som följer med till dagishämtningen av barnen? Eller någon som inte har några insatser, sjukskrivningar eller liknande och därmed lyckas "hålla fasaden uppe" (en kortare eller längre period)?


Hej

Vad som är normalt, det är en fråga för sig. Men om man har en mild asperger så behöver man varken ledsagare, boendestödjare eller annan form av personal. Sen tror jag att det är svårare i vissa fall att ha mild asperger än allvarlig asperger. Om man har mild asperger och lever ett "svenssonliv" så kanske inte omgivningen förstår det lika väl som om man har svår asperger. En person med svår asperger är på ett sätt - ironiskt nog - enklare att förstå (i vår upplysta tid dvs. I en annan kontext så skulle det varit tvärtom).

Asperger får närmast betraktas som en funktionsnedsättning. Men sen finns det ju positiva sidor av asperger också :-)Happy Jag skulle nog inte välja bort asperger om jag hade kunnat. Asperger är ju, som någon skrev tidigare, ett sätt att fungera. Det finns mycket positivt i det, enligt mig.


Enligt psykologen som utredde mig så har jag tydligen "mild AS" men trotts det har jag boendestöd 1 timme i veckan, i och för sig så hade jag det även innan jag blev diagnostiserad med AS, kan väl bero på att jag även har ADD.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Furienna » 2017-01-06 16:01:21

december16 skrev:Jag skulle nog inte välja bort asperger om jag hade kunnat. Asperger är ju, som någon skrev tidigare, ett sätt att fungera. Det finns mycket positivt i det, enligt mig.

Framför allt känner jag att Aspergers är en stor del av vem jag är. Och jag vill faktiskt inte vara någon annan.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-06 16:04:24

Jag har boendestöd lite på nåders. Egentligen ska jag tydligen ha det via SoL, jag är för "frisk" för LSS. Jag har det tydligen det för att jag sökte LSS direkt efter diagnosen, hade jag sökt nu hade jag fått avslag. Känns som mitt boendestöd visst behövs, men det är hela jag som behöver det för alla mina problem sammantaget. Men man ser ju inte så på en människa, utan ett problem i taget. Vet inte om jag behöver BS bara för aspergern. Men nu får det "fuskas" eftersom jag faktiskt är en hel människa.

Vad som är nedsättningen kan vara svårt att tänka ut ibland. En person med grav aspergers kan klara sig om hen är rutinstyrd och livet fungerar med den rutinen. Kanske bättre än vad jag gör. Jag tycker inte ens om rutiner. Men en person som kanske vill göra allt samma varje dag kan säkert funka i specifika sammanhang.

Att fungera ses som så snävt. Man ska aldrig ha problem med något för då är man funktionsnedsatt. Folk med jämn begåvningsprofil men som ligger i understa delen av normalt IQ kan ju ha ganska stora problem, men där har man bestämt att de är normala och inte behöver extra hjälp. Fastän de absolut inte kan studera vidare och bara ta enklare arbeten.

Ska man detaljkolla så är nog alla handikappade på något område. Det som anses normalt idag kommer anses onormalt i morgon, och de personernas problem kommer pekas ut.

Jag vet en massa saker folk i min omgivning inte kan, då kommer de till mig för hjälp. Men i samhällets ögon ska jag ha noll cred för det. Har man fått en stämpel kan man not inte vara bra på något alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Flinta » 2017-01-06 16:31:06

december16 skrev:
Flinta skrev:
december16 skrev:Finns ju olika grader av asperger. Alltifrån de som behöver ledsagare till personer som lever fullt normala liv.


"Fullt normalt liv" med AS, vem lever så? Kanske någon som får hjälp av ledsagare till arbetet eller boendestödjare som följer med till dagishämtningen av barnen? Eller någon som inte har några insatser, sjukskrivningar eller liknande och därmed lyckas "hålla fasaden uppe" (en kortare eller längre period)?


Hej

Vad som är normalt, det är en fråga för sig. Men om man har en mild asperger så behöver man varken ledsagare, boendestödjare eller annan form av personal. Sen tror jag att det är svårare i vissa fall att ha mild asperger än allvarlig asperger. Om man har mild asperger och lever ett "svenssonliv" så kanske inte omgivningen förstår det lika väl som om man har svår asperger. En person med svår asperger är på ett sätt - ironiskt nog - enklare att förstå (i vår upplysta tid dvs. I en annan kontext så skulle det varit tvärtom).


Det här med grader är omdiskuterat (och har också diskuterats en hel del på forumet tidigare) för att det är så svårt att sätta en siffra på någon. Vissa proffs som ska kunna autism/AS slänger sig med t ex "mild variant", autism grad 3, medan andra förklarar att man aldrig sätter någon grad då man utreder utan att det enda intressanta och viktiga är att man utreder behoven.

Alla skiljer sig åt och är olika bra och olika dåliga på olika saker och styrkor och svårigheter svänger rejält hos många aspergare. Den som har hemtjänst (privat eller kommunal) kan behöva ha det för att orka med sitt jobb som forskare, en annan har DV, någon är sjukskriven för utmattning och någon ägnar dagarna åt att måla tavlor osv. Bara för att man bor på gruppboende behöver man inte vara mer funktionsnedsatt i vardagen än en som lever själv med eller utan boendestöd och lider av psykisk ohälsa t ex. Den som bor på gruppboende kanske mår jättebra och tom har energi att vara produktiv på dagarna. Ju mer anpassat liv man lever, desto mindre syns aspergern (tänker på t ex jobb, skola sociala relationer). När aspergare befinner sig i miljöer där de mår bra så blir funktionsnedsättningarna inte heller lika tydliga.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Flinta » 2017-01-06 16:47:03

kiddie skrev:Jag har boendestöd lite på nåders. Egentligen ska jag tydligen ha det via SoL, jag är för "frisk" för LSS. Jag har det tydligen det för att jag sökte LSS direkt efter diagnosen, hade jag sökt nu hade jag fått avslag. Känns som mitt boendestöd visst behövs, men det är hela jag som behöver det för alla mina problem sammantaget. Men man ser ju inte så på en människa, utan ett problem i taget. Vet inte om jag behöver BS bara för aspergern. Men nu får det "fuskas" eftersom jag faktiskt är en hel människa.


Men insatsen boendestöd finns ju inte med i LSS? Det är en insats enligt SoL men handläggs ofta av LSS-handläggare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav december16 » 2017-01-06 17:35:31

Flinta skrev:
december16 skrev:
Flinta skrev:
"Fullt normalt liv" med AS, vem lever så? Kanske någon som får hjälp av ledsagare till arbetet eller boendestödjare som följer med till dagishämtningen av barnen? Eller någon som inte har några insatser, sjukskrivningar eller liknande och därmed lyckas "hålla fasaden uppe" (en kortare eller längre period)?


Hej

Vad som är normalt, det är en fråga för sig. Men om man har en mild asperger så behöver man varken ledsagare, boendestödjare eller annan form av personal. Sen tror jag att det är svårare i vissa fall att ha mild asperger än allvarlig asperger. Om man har mild asperger och lever ett "svenssonliv" så kanske inte omgivningen förstår det lika väl som om man har svår asperger. En person med svår asperger är på ett sätt - ironiskt nog - enklare att förstå (i vår upplysta tid dvs. I en annan kontext så skulle det varit tvärtom).


Det här med grader är omdiskuterat (och har också diskuterats en hel del på forumet tidigare) för att det är så svårt att sätta en siffra på någon. Vissa proffs som ska kunna autism/AS slänger sig med t ex "mild variant", autism grad 3, medan andra förklarar att man aldrig sätter någon grad då man utreder utan att det enda intressanta och viktiga är att man utreder behoven.

Alla skiljer sig åt och är olika bra och olika dåliga på olika saker och styrkor och svårigheter svänger rejält hos många aspergare. Den som har hemtjänst (privat eller kommunal) kan behöva ha det för att orka med sitt jobb som forskare, en annan har DV, någon är sjukskriven för utmattning och någon ägnar dagarna åt att måla tavlor osv. Bara för att man bor på gruppboende behöver man inte vara mer funktionsnedsatt i vardagen än en som lever själv med eller utan boendestöd och lider av psykisk ohälsa t ex. Den som bor på gruppboende kanske mår jättebra och tom har energi att vara produktiv på dagarna. Ju mer anpassat liv man lever, desto mindre syns aspergern (tänker på t ex jobb, skola sociala relationer). När aspergare befinner sig i miljöer där de mår bra så blir funktionsnedsättningarna inte heller lika tydliga.


Jag håller med dig i mångt och mycket. Men jag tror man måste skilja mellan hur handikappad en människa är och hur väl denna människa får sitt liv att fungera. En person med grav asperger kan leva ett väldigt välfungerande liv, med goda relationer och meningsfulla uppgifter. En annan kan leva helt utan insatser och må väldigt dåligt (trots att det ser bra ut utifrån). Man måste alltså skilja på graden funktionsnedsättning och hur väl livet fungerar.

Det sistnämnda, att personer med asperger fungerar bra i rätt miljö, håller jag helt med om. Jag fungerar väldigt dåligt när jag inte har tydliga uppgifter. Detta blev väldigt tydligt på en praktikplats jag hade; om jag inte fick konkreta besked på vad som skulle göras så blev ingenting gjort. Sånt är svårt (alltså abstrakta uppgifter).
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Flinta » 2017-01-06 18:49:09

december16 skrev:
Flinta skrev:
december16 skrev:
Hej

Vad som är normalt, det är en fråga för sig. Men om man har en mild asperger så behöver man varken ledsagare, boendestödjare eller annan form av personal. Sen tror jag att det är svårare i vissa fall att ha mild asperger än allvarlig asperger. Om man har mild asperger och lever ett "svenssonliv" så kanske inte omgivningen förstår det lika väl som om man har svår asperger. En person med svår asperger är på ett sätt - ironiskt nog - enklare att förstå (i vår upplysta tid dvs. I en annan kontext så skulle det varit tvärtom).


Det här med grader är omdiskuterat (och har också diskuterats en hel del på forumet tidigare) för att det är så svårt att sätta en siffra på någon. Vissa proffs som ska kunna autism/AS slänger sig med t ex "mild variant", autism grad 3, medan andra förklarar att man aldrig sätter någon grad då man utreder utan att det enda intressanta och viktiga är att man utreder behoven.

Alla skiljer sig åt och är olika bra och olika dåliga på olika saker och styrkor och svårigheter svänger rejält hos många aspergare. Den som har hemtjänst (privat eller kommunal) kan behöva ha det för att orka med sitt jobb som forskare, en annan har DV, någon är sjukskriven för utmattning och någon ägnar dagarna åt att måla tavlor osv. Bara för att man bor på gruppboende behöver man inte vara mer funktionsnedsatt i vardagen än en som lever själv med eller utan boendestöd och lider av psykisk ohälsa t ex. Den som bor på gruppboende kanske mår jättebra och tom har energi att vara produktiv på dagarna. Ju mer anpassat liv man lever, desto mindre syns aspergern (tänker på t ex jobb, skola sociala relationer). När aspergare befinner sig i miljöer där de mår bra så blir funktionsnedsättningarna inte heller lika tydliga.


Jag håller med dig i mångt och mycket. Men jag tror man måste skilja mellan hur handikappad en människa är och hur väl denna människa får sitt liv att fungera. En person med grav asperger kan leva ett väldigt välfungerande liv, med goda relationer och meningsfulla uppgifter. En annan kan leva helt utan insatser och må väldigt dåligt (trots att det ser bra ut utifrån). Man måste alltså skilja på graden funktionsnedsättning och hur väl livet fungerar.

:-)049

Jag känner inget behov av en grad. Jag vill bara att jag själv och andra förstår mig och hur jag fungerar i den omfattning det är möjligt. Har vi ngt att vinna på att myndigheter bemöter oss efter en grad av AS?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-06 20:20:00

Flinta skrev:Men insatsen boendestöd finns ju inte med i LSS? Det är en insats enligt SoL men handläggs ofta av LSS-handläggare.


Det räknas som om jag bor "hos" dem. Men jag är den sista som kom undan med detta. De andra som har samma boendestöd som jag hyr sina bostäder från kommunen som hyr dem av hyresvärden. Så det är typ "gruppboende" i egen lägenhet. Jag har egen lägenhet med eget kontrakt, vilket jag egentligen inte får ha enligt insatsen. Men de tolkade reglerna mer fritt innan så då gick det. Det som skiljer mot att ha det enligt SoL är att om jag får detta istället har jag ingen rätt att vara i "gruppboendets" gemensamma lokal, typ fritidsgård för vuxna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-06 20:24:10

Flinta skrev:Alla skiljer sig åt och är olika bra och olika dåliga på olika saker och styrkor och svårigheter svänger rejält hos många aspergare. Den som har hemtjänst (privat eller kommunal) kan behöva ha det för att orka med sitt jobb som forskare, en annan har DV, någon är sjukskriven för utmattning och någon ägnar dagarna åt att måla tavlor osv. Bara för att man bor på gruppboende behöver man inte vara mer funktionsnedsatt i vardagen än en som lever själv med eller utan boendestöd och lider av psykisk ohälsa t ex. Den som bor på gruppboende kanske mår jättebra och tom har energi att vara produktiv på dagarna. Ju mer anpassat liv man lever, desto mindre syns aspergern (tänker på t ex jobb, skola sociala relationer). När aspergare befinner sig i miljöer där de mår bra så blir funktionsnedsättningarna inte heller lika tydliga.


Väldigt sant. Det är ganska komplicerat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-06 20:26:24

Man kan ju också skapat sig ett normalt liv med lite sociala kontakter, jobb och eget boende men må jättedåligt, för att man innerst inne går emot den person man är. Man skulle ses som bra fungerande, men det är inte värt mycket om man inte mår bra alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Alien » 2017-01-07 17:12:06

Flinta skrev:
december16 skrev:
Flinta skrev:
Det här med grader är omdiskuterat (och har också diskuterats en hel del på forumet tidigare) för att det är så svårt att sätta en siffra på någon. Vissa proffs som ska kunna autism/AS slänger sig med t ex "mild variant", autism grad 3, medan andra förklarar att man aldrig sätter någon grad då man utreder utan att det enda intressanta och viktiga är att man utreder behoven.

Alla skiljer sig åt och är olika bra och olika dåliga på olika saker och styrkor och svårigheter svänger rejält hos många aspergare. Den som har hemtjänst (privat eller kommunal) kan behöva ha det för att orka med sitt jobb som forskare, en annan har DV, någon är sjukskriven för utmattning och någon ägnar dagarna åt att måla tavlor osv. Bara för att man bor på gruppboende behöver man inte vara mer funktionsnedsatt i vardagen än en som lever själv med eller utan boendestöd och lider av psykisk ohälsa t ex. Den som bor på gruppboende kanske mår jättebra och tom har energi att vara produktiv på dagarna. Ju mer anpassat liv man lever, desto mindre syns aspergern (tänker på t ex jobb, skola sociala relationer). När aspergare befinner sig i miljöer där de mår bra så blir funktionsnedsättningarna inte heller lika tydliga.


Jag håller med dig i mångt och mycket. Men jag tror man måste skilja mellan hur handikappad en människa är och hur väl denna människa får sitt liv att fungera. En person med grav asperger kan leva ett väldigt välfungerande liv, med goda relationer och meningsfulla uppgifter. En annan kan leva helt utan insatser och må väldigt dåligt (trots att det ser bra ut utifrån). Man måste alltså skilja på graden funktionsnedsättning och hur väl livet fungerar.

:-)049

Jag känner inget behov av en grad. Jag vill bara att jag själv och andra förstår mig och hur jag fungerar i den omfattning det är möjligt. Har vi ngt att vinna på att myndigheter bemöter oss efter en grad av AS?


Det är myndigheterna som behöver graden. Hög grad av autism = stora behov av stöd = höga kostnader för kommunen. Låg grad av autism/AS = litet el inget behov av stöd = låga/inga kostnader för kommunen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Flinta » 2017-01-07 17:39:26

Alien skrev:
Flinta skrev:
december16 skrev:
Jag håller med dig i mångt och mycket. Men jag tror man måste skilja mellan hur handikappad en människa är och hur väl denna människa får sitt liv att fungera. En person med grav asperger kan leva ett väldigt välfungerande liv, med goda relationer och meningsfulla uppgifter. En annan kan leva helt utan insatser och må väldigt dåligt (trots att det ser bra ut utifrån). Man måste alltså skilja på graden funktionsnedsättning och hur väl livet fungerar.

:-)049

Jag känner inget behov av en grad. Jag vill bara att jag själv och andra förstår mig och hur jag fungerar i den omfattning det är möjligt. Har vi ngt att vinna på att myndigheter bemöter oss efter en grad av AS?


Det är myndigheterna som behöver graden. Hög grad av autism = stora behov av stöd = höga kostnader för kommunen. Låg grad av autism/AS = litet el inget behov av stöd = låga/inga kostnader för kommunen.


Ja lågfungerande autism (autism + IK under 70) resp högfungerande autism (autism + IK över 70) skiljer sig åt. Hur kan myndigheter hjälpa och förstå oss bättre om vi får en grad på vår AS? Jag tror det mest bara skulle skapa förvirring hos de som ska t ex habilitera eller vägleda och att det bästa är att förutsättningslöst lära känna den de har framför sig eftersom alla är ojämna på så olika sätt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Alien » 2017-01-07 18:44:35

Flinta skrev:
Alien skrev:
Flinta skrev::-)049

Jag känner inget behov av en grad. Jag vill bara att jag själv och andra förstår mig och hur jag fungerar i den omfattning det är möjligt. Har vi ngt att vinna på att myndigheter bemöter oss efter en grad av AS?


Det är myndigheterna som behöver graden. Hög grad av autism = stora behov av stöd = höga kostnader för kommunen. Låg grad av autism/AS = litet el inget behov av stöd = låga/inga kostnader för kommunen.


Ja lågfungerande autism (autism + IK under 70) resp högfungerande autism (autism + IK över 70) skiljer sig åt. Hur kan myndigheter hjälpa och förstå oss bättre om vi får en grad på vår AS? Jag tror det mest bara skulle skapa förvirring hos de som ska t ex habilitera eller vägleda och att det bästa är att förutsättningslöst lära känna den de har framför sig eftersom alla är ojämna på så olika sätt.


Graden bör ju ange behovet av stöd. Men det är utredarna (läkare och psykologer) som anger det. Så kommunen kanske behöver en egen gradering. De har ju krav på sig att ge stöd samtidigt som de ska spara pengar.

I den mån den medicinska professionen graderar efter intelligens (IQ) och inte efter behov, så kan det ändå vara till hjälp för den utredda, som kanske hela livet fått höra hur dum hen är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Flinta » 2017-01-07 20:23:59

Jag ställde frågan om det finns olika grader av asperger till Sven-Olof Dahlgren efter hans föreläsning förra året och då svarade han att nej, det är behoven man utreder. Det var strax efter att det lyfts på forumet och jag tog chansen. Samtidigt använder vissa i vården uttryck som mild eller svår asperger . Begreppen används godtyckligt upplever jag..

Men jag har aldrig hört någon aspergare uttrycka att någon psykolog eller läkare sagt att de har t ex "medelsvår asperger"? Ska alla in under mild eller svår? Men de begreppen ger ju ingen fingervisning om eller sammanfattar vad man har för behov?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-07 20:52:36

Flinta skrev:Jag ställde frågan om det finns olika grader av asperger till Sven-Olof Dahlgren efter hans föreläsning förra året och då svarade han att nej, det är behoven man utreder. Det var strax efter att det lyfts på forumet och jag tog chansen. Samtidigt använder vissa i vården uttryck som mild eller svår asperger . Begreppen används godtyckligt upplever jag..

Men jag har aldrig hört någon aspergare uttrycka att någon psykolog eller läkare sagt att de har t ex "medelsvår asperger"? Ska alla in under mild eller svår? Men de begreppen ger ju ingen fingervisning om eller sammanfattar vad man har för behov?


Både jag och min son har psykologerna sagt att vi har "mild asperger", men både han och jag uppfyller ju kriterierna för att få diagnos vilket dom har poängterat.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Flinta » 2017-01-07 21:21:16

@TS: Har man svårt att på det ena eller det andra sättet ta hand om sig själv tycker jag man har allvarliga svårigheter – och skulle inte symptomen ställa till det i vardagen så skulle de flesta inte få diagnos. Om AS inte vore en allvarlig funktionsnedsättning (innebär ett antal funktionsnedsättningar) så skulle vi inte heller ingå i LSS personkrets (under autismliknande tillstånd).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Flinta » 2017-01-08 21:11:39

december16 skrev: Sen tror jag att det är svårare i vissa fall att ha mild asperger än allvarlig asperger. Om man har mild asperger och lever ett "svenssonliv" så kanske inte omgivningen förstår det lika väl som om man har svår asperger. En person med svår asperger är på ett sätt - ironiskt nog - enklare att förstå (i vår upplysta tid dvs. I en annan kontext så skulle det varit tvärtom).


Det tror jag i vissa fall också. En person med "mild asperger" (frisäger mig ev definition) blir än mer osynlig när varken omgivningen eller personen själv (till en början) förstår varför det inte går "att leva som alla andra".
Mina erfarenheter av andra och mig själv är att konsekvenserna av de osynliga funktionsnedsättningarna inte sällan blir så allvarliga att man inte orkar leva och att det inte är sällan som få förstår varför..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-08 21:41:45

"Svår" AS skulle jag nog definiera som att man har ett LSS-boende för annars skulle dom ju inte bli beviljade den insatsen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Mats » 2017-01-08 22:32:53

I min utredning för sjukersättning står det att jag har en svår asbergers. (Den stavningen!)
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-08 22:35:22

Mats skrev:I min utredning för sjukersättning står det att jag har en svår asbergers. (Den stavningen!)


Jag ifrågasätter inte alls att du har svår AS eller inte, men jag har förstått det som att läkarna måste "överdriva" för att få igenom intygen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in