FK godkänner färre sjukskrivningar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

FK godkänner färre sjukskrivningar

Inläggav Alien » 2016-12-15 3:00:19

De godkänner inte läkarnas sjukintyg och kräver kompletteringar, något som tar mycket arbetstid för läkarna. Är det läkarna som skriver dåliga intyg el FK som ställer orimliga krav?

UNT skrev:I april lanserade regeringen en satsning för att minska sjukskrivningarna. Bakgrunden är att kostnaderna för sjukpenningen har ökat med 75 procent sedan år 2010.

Frågan är om kostnadsjakten riskerar att gå ut över de sjuka.

Statistiken visar att Försäkringskassan i allt fler fall stoppar pågående utbetalningar av sjukpenning eller avslår nya ansökningar genom att underkänna läkarnas sjukintyg.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/penga ... 67091.aspx

Det blir för dyrt med sjukskrivningarna anser regeringen. Det gäller att stoppa utvecklingen.

Hårdare bedömningar

Under januari–september 2015 drog Försäkringskassan in sjukpenningen för 6 750 personer i riket som helhet.

Motsvarande period i år var siffran 14 000 personer.

Cirka 190 000 personer har sjukpenning i Sverige. Med oförändrad utveckling räknar regeringen med 230 000 sjukskrivna år 2020.

Det skulle innebära en kostnad för sjukpenningen på cirka 45 miljarder kronor år 2020.

2010 uppgick kostnaderna till 21 miljarder kronor.


Ja, det låter som svindlande mycket pengar.

Men det riskerar förstås att drabba sjuka som stressas av att varken kunna arbeta och få lön el få någon sjukpenning. Här står om ett fall:

En sjuksköterska i Uppsalaregionen som vi kan kalla Lena lider sedan flera år av smärtproblem och i maj sjukskrevs hon en månad av sin husläkare.

– Jag hade så ont att jag inte ens klarade att stå upp i fem minuter men Försäkringskassan sa att de först måste utreda om jag hade rätt till sjukpenning.

– De skickade totalt 20 brev där de begärde ständiga kompletteringar av sjukintyget. Det var helt vansinnigt. Utredningen pågick i fyra månader och under den tiden fick jag ingen sjukpenning, berättar Lena.

För att försörja sig och barnen lånade hon av vänner och sålde tillgångar. När utredningen var klar beviljades hon sjukpenning men så kom ett nytt dråpslag.

En gräns på 180 dagars sjukskrivning hade passerats och hennes rätt till ersättning ska återigen utredas. Hon säger att allt detta skapat så mycket oro att hon nyligen blev inlagd vid psykiatrin med panikångest.

– Om jag fått vila utan den stress som Försäkringskassan orsakat hade jag troligen varit tillbaka i arbete idag, tror Lena.


UNT skickade ut en enkät till vårdcentralerna om hur de upplevde FK:s arbete med att sänka sjukskrivningarna.

Av de 27 vårdcentraler som svarat uppger en klar majoritet, 18 stycken, att Försäkringskassans bedömningar av sjukintyg blivit tuffare. Två av vårdcentralerna har inte märkt någon skillnad medan sju vårdcentraler uppger att de inte vill eller kan svara.

Erik Pettersson, läkare vid Ekeby Hälsocenter i Uppsala, upplever en skärpning sedan i februari.

–  Då fick jag plötsligt svårt att få mina sjukskrivningar godkända, vilket tidigare inte varit något nämnvärt problem. Försäkringskassan begär nu fler kompletteringar på utfärdade sjukintyg, i synnerhet för diagnoser kopplade till psykisk ohälsa.

Han menar att sjukskrivningsförloppet inte blir förutsägbart för patienten, vilket kan utgöra ett hinder för rehabiliteringen och en del patienter får även svårt att försörja sig.


Ja, finns det något sätt att få ner sjukskrivnngssiffrorna utan att det drabbar verkligt sjuka?

Inte för att detta är något specielt för Sverige. Det tycks vara ännu värre i STorbritannien enligt filmen Jag, Daniel Blake:

DN skrev:Titelpersonen är en snickare som efter en hjärtinfarkt är för sjuk för att arbeta. Men samtidigt konstateras att han är för frisk för att inte göra det.

Så fastnar Daniel Blake i en malström av jobbsökarkurser, blanketter, tortyrkammarmöten och nya blanketter som måste fyllas i på dator vilket han – skam över all skam – aldrig lärt sig.
http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-h ... ara-hoger/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

FK godkänner färre sjukskrivningar

Inläggav kiddie » 2017-01-06 4:14:42

De har ju börjat med den läskiga reklamen igen... "Vi frågar inte hur sjuk du är, utan hur mycket du kan jobba"... för att vi inte bryr oss om du är jättesjuk, kan du ta dig samman och arbeta på ren viljestyrka så ska du det, även om det kostar dig livet ett år senare. För vi har noll sympati för er. *elakt skratt*

Så upplever jag reklamen iallafall...

Jag tror inte de tjänar en krona på att utförsäkra sjuka människor. Det kostar bara mer i längden.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

FK godkänner färre sjukskrivningar

Inläggav Krillo » 2017-01-06 11:50:39

Har varit sjukskriven sedan augusti. Har inte fått ut en spänn.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

FK godkänner färre sjukskrivningar

Inläggav Selma » 2017-01-06 15:19:38

Krillo skrev:Har varit sjukskriven sedan augusti. Har inte fått ut en spänn.

De pengarna har säkert gjort tillvaron lite drägligare för någon pensionsräddare. Se dig som den barmhärtige samariten.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in