Är AS en funktionsnedsättning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-04 22:51:28

kiddie skrev:
Toblerone skrev:Problem med det sociala har däremot ALLA med Asperger.


Det ingår ju i diagnoskriteriet så tar man bort det och har det andra så kanske man har atypisk autism eller något? Så, man måste ha problem, annars kan man inte få diagnos.



I alla former utav autism ingår ju problem med det sociala, så även atypis autism.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-04 22:53:19

Men om man inte har så svåra sociala problem att det räcker helt till diagnos? Men man har alla andra delarna i diagnosen? Hm. :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Schmetterling » 2017-01-04 22:56:07

kiddie skrev:Men om man inte har så svåra sociala problem att det räcker helt till diagnos? Men man har alla andra delarna i diagnosen? Hm. :-)063

Då blir det ingen diagnos.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-04 23:05:00

kiddie skrev:Men om man inte har så svåra sociala problem att det räcker helt till diagnos? Men man har alla andra delarna i diagnosen? Hm. :-)063


Atypisk autism.

B. Det föreligger kvalitativa avvikelser i ömsesidig social interaktion eller i kommunikativ förmåga eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter


http://habilitering.se/autismforum/om-d ... isk-autism

Fast det som står ovanför verkar vara väldigt förvirrande skrivet tycker jag, alltså vad Habliteringen har skrivit.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-04 23:06:13

Schmetterling skrev:
kiddie skrev:Men om man inte har så svåra sociala problem att det räcker helt till diagnos? Men man har alla andra delarna i diagnosen? Hm. :-)063

Då blir det ingen diagnos.


Då blir det väl autistiska drag om man har någon annan diagnos, det hade jag innan jag blev diagnostiserad med AS, då stod det ADD+autistiska drag i min journal.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-04 23:11:52

Jo, det måste ju bli så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav ankhh » 2017-01-04 23:24:53

kiddie skrev:Sedan kan man trots sin sociala nedsättning kanske just pga denna vara bättre just i vissa specifika sociala situationer. För att man ser på ett annat vis. Fast man suger på det vardagssociala. Jag vet inte hur många gånger i mitt liv jag försökt varna folk för någon specifik människa som jag direkt ser ljuger, fejkar och utnyttjar och jag fattar helt enkelt inte hur de inte kan se det. Jag tycker det är helt självklart. Men de tittar kanske efter andra sociala signaler. Det har alltid blivit att jag fått rätt med tiden. Lite spooky faktiskt.

Jag läste just om det någonstans (hittar inte källan nu), att en del aspies har säkrare känselspröt för just lögnare och fejkare än de flesta "normala" människor. Den som skrev om det liknade det vid vissa sorters färgblindhet som leder till att den "färgblinde" (det är oftast en "han") faktiskt kan skilja på fler olika nyanser av grönt än de med normalt färgseende, vilket lär ha kommit till användning vid krigföring: de "färgblinda" ser kamouflage och flyttade växter på ett sätt som normalseende helt enkelt inte kan göra.

Sen tar det ju tid att lita på sin perception. Det gjorde det i alla fall för mig.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-04 23:28:59

ankhat skrev:
kiddie skrev:Sedan kan man trots sin sociala nedsättning kanske just pga denna vara bättre just i vissa specifika sociala situationer. För att man ser på ett annat vis. Fast man suger på det vardagssociala. Jag vet inte hur många gånger i mitt liv jag försökt varna folk för någon specifik människa som jag direkt ser ljuger, fejkar och utnyttjar och jag fattar helt enkelt inte hur de inte kan se det. Jag tycker det är helt självklart. Men de tittar kanske efter andra sociala signaler. Det har alltid blivit att jag fått rätt med tiden. Lite spooky faktiskt.

Jag läste just om det någonstans (hittar inte källan nu), att en del aspies har säkrare känselspröt för just lögnare och fejkare än de flesta "normala" människor. Den som skrev om det liknade det vid vissa sorters färgblindhet som leder till att den "färgblinde" (det är oftast en "han") faktiskt kan skilja på fler olika nyanser av grönt än de med normalt färgseende, vilket lär ha kommit till användning vid krigföring: de "färgblinda" ser kamouflage och flyttade växter på ett sätt som normalseende helt enkelt inte kan göra.

Sen tar det ju tid att lita på sin perception. Det gjorde det i alla fall för mig.


Kan inte det ha att göra med att man har varit "naiv" som barn/ung och det har härdat en att se igenom?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav joey_truelove » 2017-01-05 0:00:08

Jag föredrar "funktionsuppsättning" eller "funktionstyp". På många sätt kan jag tycka att man som AS:are har många fördelar över neurotypiska - bara så synd att neurotypiska inte har vett nog att uppskatta det. ;)
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2017-01-05 0:20:34

joey_truelove skrev:Jag föredrar "funktionsuppsättning" eller "funktionstyp".

Bra idé!
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Toblerone » 2017-01-05 0:51:41

Flinta skrev:
Toblerone skrev:
Flinta skrev:
"Fullt normalt liv" med AS, vem lever så? Kanske någon som får hjälp av ledsagare till arbetet eller boendestödjare som följer med till dagishämtningen av barnen? Eller någon som inte har några insatser, sjukskrivningar eller liknande och därmed lyckas "hålla fasaden uppe" (en kortare eller längre period)?


Nja, jag har hittills jobbat heltid och tagit hand om tre barn (varav två med ADHD). Och jag har inte haft några insatser för egen del (barnen har haft lite hjälp i skolan och sånt). Fick diagnos först i 45-års-åldern. Visst, jag har bytt jobb ganska många gånger, har också haft utmattningsdepression två gånger och måste i alla fall försöka spara på krafterna och kan då inte visa mig duktig på jobbet utan försöker bara att prestera lite lagom/acceptabelt. Har gått ned till 80 % i arbetstid och orkar inget förutom jobbet numera. Barnen är vuxna, som tur är. Energin har minskat tydligt.

Det finns ganska stor spridning också, ganska stora skillnader mellan de som har lätt Asperger och de som har svår(are) Asperger. För att inte prata om komorbiditeterna.


Tycker du att du haft tur i livet med AS om du jämför dig med andra? Vad har fått dig att orka jobba och ta hand om flera barn? T ex förståelse från omgivningen, rimliga krav på dig själv, trygg uppväxt, fått fördjupa dig i specialintressen, utveckla dina starka sidor ytterligare? Vad/hur har du hämtat energi under alla år :wink: ?


Nja, jag ska inte vara alltför otacksam, jag vet att andra har större problem. Samtidigt får de kanske inte heller så höga krav på sig. Jag har än så länge inte lyckats förmedla för någon att jag faktiskt har svårigheter. Dvs. jag "måste" fungera på normalnivå för att folk annars påstår att jag bara är slarvig eller ointresserad eller nåt sånt.

Nä, INGEN förståelse från omgivningen, definitivt otrygg uppväxt och fortfarande för höga krav på mig själv. Det som driver mig är nog övertygelsen att jag måste klara saker och ting för att mitt liv annars kommer att vara trist, fattigt och olidligt. Jag har även ADHD och har haft ganska mycket energi ändå. Barn ville jag absolut ha och jag har inte heller upplevt det som en belastning. Visst är barn krävande, men man får också mycket tillbaka.

Det som har tagit bort energin, sakta men säkert, har varit alla misslyckanden i sociala kontakter, alla jobb-byten, alla gånger som det blev fel, antigen i jobbet eller också privat. Och jag har väldigt svårt att "ställa om" från normal fungerande (vilket jag aldrig var, men jag fattade ju inte det) till funktionshindrad, men jag håller på att köra slut på mig själv så här. Jag försöker att begränsa mig mer och mer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Toblerone » 2017-01-05 0:58:24

ankhat skrev:
kiddie skrev:Sedan kan man trots sin sociala nedsättning kanske just pga denna vara bättre just i vissa specifika sociala situationer. För att man ser på ett annat vis. Fast man suger på det vardagssociala. Jag vet inte hur många gånger i mitt liv jag försökt varna folk för någon specifik människa som jag direkt ser ljuger, fejkar och utnyttjar och jag fattar helt enkelt inte hur de inte kan se det. Jag tycker det är helt självklart. Men de tittar kanske efter andra sociala signaler. Det har alltid blivit att jag fått rätt med tiden. Lite spooky faktiskt.

Jag läste just om det någonstans (hittar inte källan nu), att en del aspies har säkrare känselspröt för just lögnare och fejkare än de flesta "normala" människor. Den som skrev om det liknade det vid vissa sorters färgblindhet som leder till att den "färgblinde" (det är oftast en "han") faktiskt kan skilja på fler olika nyanser av grönt än de med normalt färgseende, vilket lär ha kommit till användning vid krigföring: de "färgblinda" ser kamouflage och flyttade växter på ett sätt som normalseende helt enkelt inte kan göra.

Sen tar det ju tid att lita på sin perception. Det gjorde det i alla fall för mig.


Absolut! Jag känner igen psykopater ganska snabbt. Det krävs förstås en grundläggande kunskap om hur de är, men sen märker jag lätt, när folk inte är "på riktigt" dvs. när de överdriver känslor för att de ska låtsas ha känslor, som de inte har.

Det kan ha att göra med ett analytiskt sätt att tänka. Jag har märkt det hos andra med AS. Jag kände en som kunde lägga ihop all fakta som man berättade för henne och ge superbra råd vad som skulle vara bäst att göra. Otroligt bra på det. Vi lägger märke till detaljer. Det är som de här bilderna där man ska hitta fel på den ena bilden - man ser små-fel hos folk som ljuger, låtsas eller utnyttjar. Samtidigt kan man vara bra på vissa saker och dåligt på andra. Jag brukar t.ex. lätt tro vad folk säger. Särskilt om det inte finns anledning varför de skulle ljuga.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Toblerone » 2017-01-05 1:01:01

slackern skrev:
ankhat skrev:
kiddie skrev:Sedan kan man trots sin sociala nedsättning kanske just pga denna vara bättre just i vissa specifika sociala situationer. För att man ser på ett annat vis. Fast man suger på det vardagssociala. Jag vet inte hur många gånger i mitt liv jag försökt varna folk för någon specifik människa som jag direkt ser ljuger, fejkar och utnyttjar och jag fattar helt enkelt inte hur de inte kan se det. Jag tycker det är helt självklart. Men de tittar kanske efter andra sociala signaler. Det har alltid blivit att jag fått rätt med tiden. Lite spooky faktiskt.

Jag läste just om det någonstans (hittar inte källan nu), att en del aspies har säkrare känselspröt för just lögnare och fejkare än de flesta "normala" människor. Den som skrev om det liknade det vid vissa sorters färgblindhet som leder till att den "färgblinde" (det är oftast en "han") faktiskt kan skilja på fler olika nyanser av grönt än de med normalt färgseende, vilket lär ha kommit till användning vid krigföring: de "färgblinda" ser kamouflage och flyttade växter på ett sätt som normalseende helt enkelt inte kan göra.

Sen tar det ju tid att lita på sin perception. Det gjorde det i alla fall för mig.


Kan inte det ha att göra med att man har varit "naiv" som barn/ung och det har härdat en att se igenom?


Nja, det förbättrar ju ändå inte förmågan. Jag tror att vi helt enkelt även här är bättre än NTs på vissa saker och sämre på andra. Men det du säger kan ju spela in också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav ankhh » 2017-01-05 1:06:20

Just det där med att köra slut på sig har jag (av naturliga skäl) funderat en del på, och hoppas att alla som är på väg att göra det slutar genast! :-)196

Jag har läst många kloka saker kring detta och annat på Trollhares blogg, t.ex. det här (från posten Autism är ingen tragedi. Autismforskningen är det däremot.):

Jag möter ständigt aspergare/autister som fått en diagnos, men sedan inte riktigt känt att det stöd de behöver finns att få. Utredningen har bekräftat att de har svårigheter med sociala kontakter, och kanske svårigheter med att planera och strukturera livet. I bästa fall får de hjälp att brottas med myndigheter, antidepressiv medicin, och kanske något planeringshjälpmedel som Handi eller Comai. Några får bolltäcke eller kedjetäcke förskrivet av arbetsterapeut.

Men hur många aspergare har fått hjälp att lära sig att hantera en värld full av intryck? Hur många har ens diskuterat perception ingående med en NPF-kompetent psykolog eller arbetsterapeut? Hur många fortsätter att krascha gång på gång efter diagnos, för att de fortfarande inte fått lära sig att hushålla med energin?

Hur många lärare, arbetsterapeuter, psykologer etc har fått lära sig att hjälpa autister utveckla strategier för att förebygga överbelastning? Hur stor del av autismforskningen handlar om att hjälpa autister, jämfört med den del som handlar om att kunna förebygga att autister överhuvudtaget föds? Hur stor roll i allt detta spelar det faktum att “autism” ofta förknippas med små barn, och nästan aldrig med vuxna? Hur stor roll spelar det att både forskare, föreningar och media ofta utgår från att icke-autister automatiskt vet mer om autism än autister själva?

Där finns en länk till en diskussion här på forumet också med många tänkvärda poster.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-05 1:10:12

ankhat skrev:Just det där med att köra slut på sig har jag (av naturliga skäl) funderat en del på, och hoppas att alla som är på väg att göra det slutar genast! :-)196

Jag har läst många kloka saker kring detta och annat på Trollhares blogg, t.ex. det här (från posten Autism är ingen tragedi. Autismforskningen är det däremot.):

Jag möter ständigt aspergare/autister som fått en diagnos, men sedan inte riktigt känt att det stöd de behöver finns att få. Utredningen har bekräftat att de har svårigheter med sociala kontakter, och kanske svårigheter med att planera och strukturera livet. I bästa fall får de hjälp att brottas med myndigheter, antidepressiv medicin, och kanske något planeringshjälpmedel som Handi eller Comai. Några får bolltäcke eller kedjetäcke förskrivet av arbetsterapeut.

Men hur många aspergare har fått hjälp att lära sig att hantera en värld full av intryck? Hur många har ens diskuterat perception ingående med en NPF-kompetent psykolog eller arbetsterapeut? Hur många fortsätter att krascha gång på gång efter diagnos, för att de fortfarande inte fått lära sig att hushålla med energin?

Hur många lärare, arbetsterapeuter, psykologer etc har fått lära sig att hjälpa autister utveckla strategier för att förebygga överbelastning? Hur stor del av autismforskningen handlar om att hjälpa autister, jämfört med den del som handlar om att kunna förebygga att autister överhuvudtaget föds? Hur stor roll i allt detta spelar det faktum att “autism” ofta förknippas med små barn, och nästan aldrig med vuxna? Hur stor roll spelar det att både forskare, föreningar och media ofta utgår från att icke-autister automatiskt vet mer om autism än autister själva?

Där finns en länk till en diskussion här på forumet också med många tänkvärda poster.


Perception är nog det jag har störst problem med. Fuckar upp livet totalt för mig.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2017-01-05 1:15:51

slackern skrev:Perception är nog det jag har störst problem med. Fuckar upp livet totalt för mig.
Som t.ex...?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-05 1:19:13

Karamell skrev:
slackern skrev:Perception är nog det jag har störst problem med. Fuckar upp livet totalt för mig.
Som t.ex...?


Ljud, ljus, rörelser och beröring utav vissa material.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-05 1:56:05

Toblerone skrev:Absolut! Jag känner igen psykopater ganska snabbt. Det krävs förstås en grundläggande kunskap om hur de är, men sen märker jag lätt, när folk inte är "på riktigt" dvs. när de överdriver känslor för att de ska låtsas ha känslor, som de inte har.

Det kan ha att göra med ett analytiskt sätt att tänka. Jag har märkt det hos andra med AS.


Det kan säkert vara så att man är analytisk och går på fakta, och man fattar snabbt när något inte stämmer. Men sedan kan det ju vara så att antisociala mest har tränat på NT och vet vilka känsloknappar de ska trycka på. Om vi inte reagerar likadant på detta som NT så kan det synas överdrivet och farsartat. De kanske skulle lura oss lika lätt om de hade tränat på att lura just oss...

Men jag tror det kan gå utanför det med. På vissa människor kan jag höra på rösten när de ljuger. Kanske för att NT mer fokuserar på andra saker och inte märker att lögnarens röst förändras medan jag gör det. Nu känner jag inte igen lögn på alla människors röst men på många utan de jag känner. Jag kanske inte är så känslig för ansiktsuttryck men rösten är lättare för mig att tolka.

Så det kan nog vara mer än en grej som spelar in. Tidigare trodde jag att det bara berodde på att jag var bra på logik och för att jag mindes vad personen sagt innan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Furienna » 2017-01-05 3:52:17

Toblerone skrev:På den tiden var inte kraven så höga heller. Krav att man måste klara av alla olika sakerna. Jag slår vad om att Einstein inte kunde laga mat. Men det behövde ju inte en man kunna på den tiden, han hade ju en fru som gjorde det.

Ja, precis.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Furienna » 2017-01-05 3:59:18

Jag möter ständigt aspergare/autister som fått en diagnos, men sedan inte riktigt känt att det stöd de behöver finns att få. Utredningen har bekräftat att de har svårigheter med sociala kontakter, och kanske svårigheter med att planera och strukturera livet. I bästa fall får de hjälp att brottas med myndigheter, antidepressiv medicin, och kanske något planeringshjälpmedel som Handi eller Comai. Några får bolltäcke eller kedjetäcke förskrivet av arbetsterapeut.

Men hur många aspergare har fått hjälp att lära sig att hantera en värld full av intryck? Hur många har ens diskuterat perception ingående med en NPF-kompetent psykolog eller arbetsterapeut? Hur många fortsätter att krascha gång på gång efter diagnos, för att de fortfarande inte fått lära sig att hushålla med energin?

Hur många lärare, arbetsterapeuter, psykologer etc har fått lära sig att hjälpa autister utveckla strategier för att förebygga överbelastning? Hur stor del av autismforskningen handlar om att hjälpa autister, jämfört med den del som handlar om att kunna förebygga att autister överhuvudtaget föds? Hur stor roll i allt detta spelar det faktum att “autism” ofta förknippas med små barn, och nästan aldrig med vuxna? Hur stor roll spelar det att både forskare, föreningar och media ofta utgår från att icke-autister automatiskt vet mer om autism än autister själva?

Bra skrivet!
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Hettan » 2017-01-05 9:36:40

Jag hade en läkare som en gång sa att asperger är ett funktionsalternativ, det tycker jag var bra sagt. Likadant tycker jag att ADHD är ett funktionsalternativ.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Toblerone » 2017-01-05 11:44:48

kiddie skrev:
Toblerone skrev:Absolut! Jag känner igen psykopater ganska snabbt. Det krävs förstås en grundläggande kunskap om hur de är, men sen märker jag lätt, när folk inte är "på riktigt" dvs. när de överdriver känslor för att de ska låtsas ha känslor, som de inte har.

Det kan ha att göra med ett analytiskt sätt att tänka. Jag har märkt det hos andra med AS.


Det kan säkert vara så att man är analytisk och går på fakta, och man fattar snabbt när något inte stämmer. Men sedan kan det ju vara så att antisociala mest har tränat på NT och vet vilka känsloknappar de ska trycka på. Om vi inte reagerar likadant på detta som NT så kan det synas överdrivet och farsartat. De kanske skulle lura oss lika lätt om de hade tränat på att lura just oss...

Men jag tror det kan gå utanför det med. På vissa människor kan jag höra på rösten när de ljuger. Kanske för att NT mer fokuserar på andra saker och inte märker att lögnarens röst förändras medan jag gör det. Nu känner jag inte igen lögn på alla människors röst men på många utan de jag känner. Jag kanske inte är så känslig för ansiktsuttryck men rösten är lättare för mig att tolka.


Så det kan nog vara mer än en grej som spelar in. Tidigare trodde jag att det bara berodde på att jag var bra på logik och för att jag mindes vad personen sagt innan.


Visst, det är oftast flera saker som spelar in. Att du är bättre på att bedöma röstläge än ansiktsuttryck är ingen slump. Det gäller nog de flesta inom autismspektrum. Jag känner igen det också.

Det sägs att folk får ljusare röst när de ljuger. Det är nog det man kan höra då.

Intressant idé att antisociala har tränat på NT. Det kan stämma ibland. Jag har själv en elev i den "kategorin" och jag kan märka att han blir lite besviken när jag inte reagerar så mycket på provokationer. Jag har ju inte så mycket tävlingsinstinkt, däremot kan jag också bli provocerat när det gäller känslomässiga ämnen. Kanske inte på så många områden heller. Att de spelar på känslor och att folk går på det. Och folk med AS kanske inte går på lika många saker. Men att känna igen det - det bör ju vara en annan sak? Eller, iofs så skulle en antisocial kunna utveckla manipulation som funkar på Aspies. På andra sidan har de ju också sina brister inom det sociala. Svårt att säga.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Flinta » 2017-01-05 18:42:57

Furienna skrev:
Jag möter ständigt aspergare/autister som fått en diagnos, men sedan inte riktigt känt att det stöd de behöver finns att få. Utredningen har bekräftat att de har svårigheter med sociala kontakter, och kanske svårigheter med att planera och strukturera livet. I bästa fall får de hjälp att brottas med myndigheter, antidepressiv medicin, och kanske något planeringshjälpmedel som Handi eller Comai. Några får bolltäcke eller kedjetäcke förskrivet av arbetsterapeut.

Men hur många aspergare har fått hjälp att lära sig att hantera en värld full av intryck? Hur många har ens diskuterat perception ingående med en NPF-kompetent psykolog eller arbetsterapeut? Hur många fortsätter att krascha gång på gång efter diagnos, för att de fortfarande inte fått lära sig att hushålla med energin?

Hur många lärare, arbetsterapeuter, psykologer etc har fått lära sig att hjälpa autister utveckla strategier för att förebygga överbelastning? Hur stor del av autismforskningen handlar om att hjälpa autister, jämfört med den del som handlar om att kunna förebygga att autister överhuvudtaget föds? Hur stor roll i allt detta spelar det faktum att “autism” ofta förknippas med små barn, och nästan aldrig med vuxna? Hur stor roll spelar det att både forskare, föreningar och media ofta utgår från att icke-autister automatiskt vet mer om autism än autister själva?

Bra skrivet!

Instämmer fullständigt!
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav ankhh » 2017-01-05 19:21:36

Det där Trollhare-citatet som vi alla uppskattar kan faktiskt göra mig rätt förbannad. Ja, inte citatet i sig, det är ju himla bra skrivet. Men om man tänker efter så handlar den "hjälp med det sociala" man normalt erbjuds efter diagnos om hjälp bara med det som ger problem för "normala" människor som ska umgås med aspies. Hjälp för omgivningen snarare än aspie-personen själv, till stor del, alltså. "Uppför dig så här, lilla vän, så stör du inte de där empatiska NT-människorna genom att vara så annorlunda."

Det som tydligen är värst för många aspies, dvs. att (misslyckas med att) hantera intryck och bevara energi, det får man lista ut själv x antal år efter diagnosen. Personligen tycker jag att det funktionsnedsätter mer än det sociala (även om det är jobbigt med missförstånd i det sociala, etc).

Grrrrr. :evil:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in