Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav Zombie » 2012-11-05 16:01:20

pointblank skrev:Svårigheter i att förstå och avläsa andra människor, tillsammans med rigiditet tror jag kan vara en nackdel i forskningssammanhang. Det finns ju NT med dessa egenskaper också, jag ser dem som precis lika olämpliga.

Och det finns aspergare som inte har de nackdelarna "i signifikant grad" i något avseende som är relevant för forskningen.

Skulle man utesluta alla, enter som aspies, som hade något av det skulle det nog också bli rätt tomt på forskningsinstitutionerna. Litet måste man, som Tinto skriver, lita på att folk kompletterar varandra.

pointblank skrev:Däremot hävdar jag att det kan bli problem om man forskar på något man själv lider av. Det är lätt att göra generaliseringar utifrån sina egna upplevelser. Det kan bli introspektion mer än forskning.

Samma gäller för enter i fråga om sådant som sociologi och antropologi. Generalisering av eget finns det aspergare som tycks oläraktiga i, ja – men inte heller det gäller alla.

Jag undrar också vad du skulle svara på mitt och Plåtis' påpekande att inifrånförståelse också kan ge saker som man inte kommer åt på något annat sätt. För mig och många andra aspergare är det det kanske mest påtagliga av allt vi stöter på både i det vardagliga stödet (eller försöket till stöd) åt oss och när vi (även vetenskapligt skolade bland oss) läser om forskning: utomståendes oförmåga att förstå vissa centrala saker, och därmed även att ställa frågor som grundar sig i det, hur mycket de än försöker.

Bara för att egen inblandning har sina fallgropar är det faktiskt inte så att utomståendeskap skulle sakna sina. Att det skulle vara enbart av godo att vara utomstående är en uppfattning som också vetenskapare sedan rätt länge har börjat inse det farliga i. (Och i ämnen som konst-, litteratur- och musikvetenskap, som i mycket lär kunna jämföras med ämnen där folks personligheter och psykiska byggnad hör till forskningsmaterialet, skulle det ha varit rätt absurt från början.) Återigen, som Tinto skriver, man måste kunna lita på (och ordna så) att olika forskare kompletterar varandra.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav milve » 2012-11-05 16:23:28

3. Kommunikationsstöd och alternativ kommunikation (AAC)

Ett område som man har missat när det gäller vuxna, i artikeltexten handlar det om barn.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav Zombie » 2012-11-05 16:29:07

plåtmonster skrev:Risken finns iofs att eventull vinning med att lättare kunna hantera NT och omgivning tas för intäkt till att pressa AS personer ännu hårdare. Därför är det viktigt med vem som sätter dagsordningen.

Onekligen. Ytterligare ett skäl för aspergare att sikta på att forska om AS. Liksom för (kemiskt, sensoriskt, emotionellt...) överkänsliga att forska i överkänslighet, och så vidare.

Alltså: inte för att missbruka vetenskapen som plattform för att basunera ut subjektiviteter – utan för att kunna ställa frågor och tänka ut metoder, som leder fram till hårddata (eller de hårdaste inidicier ämnet medger), som ingen utan inifrånförståelse skulle ha kommit på.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav pointblank » 2012-11-05 16:47:39

Jag är inte emot ett inifrånperspektiv, förespråkar bara flera olika perspektiv.

Ju fler vinklar som täcks in ju tydligare bild. Så ser jag på det.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav Zombie » 2012-11-05 16:55:48

Okej, då är vi överens så långt. Jag tycker dock inte det är egalt vilka som sammanställer en forskningsrapport och jag tycker det är oklokt att bortse från forskarens eget förhållande till asperger, alltså vid sidan av "ren" kompetens, ens vid rekryteringen om så är. Just på grund av det jag försökte argumentera för, att flera perspektiv i sig kan vara en avgörande kvalitetshöjare som kvalitativt inte riktigt kan jämföras med en enskild forskares kompetens.

(Andra, som jag tycker närliggande, analogier är att man kan räkna med i efterhand svåridentifierade fel om bara folk med "bättre" bakgrund forskar i social klass, eller vad man nu vill kalla det, eller bara folk av ettdera könet i humsamämnen där kön/genus är relevant.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-05 17:27:48

Pratade nyss med en dam från Karolinska. Neurodiversitet hade hon inte hört talas om så jag bad henne googla och önskade lycka till.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav Karamell » 2017-01-05 1:18:08

Trötthet, seghet, försiktighet och blyghet.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-02-25 21:31:23

Trötthet.
Utmattning.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav TORatANDET » 2017-03-12 0:46:44

Forskningen borde handla hur man skall göra för att bygga bra liv med autism.
Och de flesta som forskar på autism borde själv vara autister/aspergare, annars kan det vara.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-12 0:57:17

http://ki.se/kind/tvillingforskning-om- ... l-du-delta

Det här verkar bra.
Man har inte heller skilt så mycket på ADHD och AST som man brukar göra.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav Flinta » 2017-03-12 15:40:00

Pinghis Khan skrev:Trötthet.
Utmattning.


Högfungerande autister borde kunna skapa egna nätverk för habilitering och rehabilitering. Många gör allt vad de förmår för att resa sig efter att ha försökt leva i NT-världen och gått sönder. Jag tror vi måste fungera som "läkningsresurser" åt varandra istället för att enbart ta emot det vi ibland erbjuds via sjukvården inkl psykiatrin och hab. Hämta kraft och inspiration av andra med inifrånperspektiv. Fler självhjälpsgrupper i verkligheten. Hoppas bara de som rest sig är intresserade av att engagera sig. De är nog inte så många. De som både rest sig och orkar engagera sig tänker jag.
Senast redigerad av Flinta 2017-03-12 15:53:50, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-12 15:52:53

Jag har stora förhoppningar på att man kan få mitokondrier och kalciumsignalering att fungera bättre i framtiden i npf hjärnan.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Re: Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav tahlia » 2017-03-12 16:00:43

Nu säger jag inte att vi borde dö ut men mest framgång lär möjligen kunna nås om du kan diagnostisera npf extremt tidigt då jag är rädd att många skulle vara mycket skeptisk till en mer övergripande (genomgripande?) behandling som vuxen då de blir rädda att deras personlighet ska förändras.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav TORatANDET » 2017-03-12 20:37:04

Flinta skrev:Högfungerande autister borde kunna skapa egna nätverk för habilitering och rehabilitering.

Bra inlägg och jag håller med dig Flinta.
Just jag skulle dock vinkla om det lite till:
"Autister/aspergare borde utveckla det nätverk vi har för samarbete om utveckling."
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav rdos » 2017-03-13 8:10:38

All autismforskning borde upphöra då diagnoserna saknar relevans för bakgrunden till neurodiversitet. All sådan forskning som bedrivs drar bara uppmärksamhet (och anslag) till saker som saknar relevans och aldrig kommer att leda någonvart. Istället måste man börja forska om neurodiversitet.

Att diagnosticerade autister skulle få en större roll i forskningen ser jag ingen mening med ö.h.t. Däremot så bör neurodiversa ha en större roll och vara inblandade i alla större forskningsstudier. De bör oxå agera peer-reviewers så vi får bort det värsta skräpet som publiceras idag. Fast det kan inte ske med "kvotering", utan genom att duktiga människor tar på sig en sådan roll.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav slackern » 2017-03-13 8:33:57

rdos skrev:All autismforskning borde upphöra då diagnoserna saknar relevans för bakgrunden till neurodiversitet. All sådan forskning som bedrivs drar bara uppmärksamhet (och anslag) till saker som saknar relevans och aldrig kommer att leda någonvart. Istället måste man börja forska om neurodiversitet.

Att diagnosticerade autister skulle få en större roll i forskningen ser jag ingen mening med ö.h.t. Däremot så bör neurodiversa ha en större roll och vara inblandade i alla större forskningsstudier. De bör oxå agera peer-reviewers så vi får bort det värsta skräpet som publiceras idag. Fast det kan inte ske med "kvotering", utan genom att duktiga människor tar på sig en sådan roll.

KI och proffsen utför ju redan forskning, så jag håller med dig att du och andra lekmän som saknar relevant utbildning håller er så långt borta som möjligt från fältet.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav rdos » 2017-03-13 9:17:36

slackern skrev:
rdos skrev:All autismforskning borde upphöra då diagnoserna saknar relevans för bakgrunden till neurodiversitet. All sådan forskning som bedrivs drar bara uppmärksamhet (och anslag) till saker som saknar relevans och aldrig kommer att leda någonvart. Istället måste man börja forska om neurodiversitet.

Att diagnosticerade autister skulle få en större roll i forskningen ser jag ingen mening med ö.h.t. Däremot så bör neurodiversa ha en större roll och vara inblandade i alla större forskningsstudier. De bör oxå agera peer-reviewers så vi får bort det värsta skräpet som publiceras idag. Fast det kan inte ske med "kvotering", utan genom att duktiga människor tar på sig en sådan roll.

KI och proffsen utför ju redan forskning, så jag håller med dig att du och andra lekmän som saknar relevant utbildning håller er så långt borta som möjligt från fältet.


Det KI och de flesta andra sysslar med på området leder ingenvart, och oftast är det dessutom helt värdelöst från en vetenskaplig utgångspunkt. Jag gör mitt bästa för att få den värsta sk*ten refuserad. :mrgreen:

Själv har jag en ny artikel på peer-review just nu. :wink: T.o.m. två stycken då en äldre är på peer-review igen.

Så du bör nog inte hoppas för mycket på att vi "lekmän" ska lägga av. Lär inte hända de närmsta decennierna. Du vet aspergianska specialintressen. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav Flinta » 2017-03-21 1:44:34

TORatANDET skrev:
Flinta skrev:Högfungerande autister borde kunna skapa egna nätverk för habilitering och rehabilitering.

Bra inlägg och jag håller med dig Flinta.
Just jag skulle dock vinkla om det lite till:
"Autister/aspergare borde utveckla det nätverk vi har för samarbete om utveckling."


Hoppas bara de som rest sig är intresserade av att engagera sig. De är nog inte så många. De som både rest sig och orkar engagera sig tänker jag.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav tahlia » 2017-03-21 1:48:54

Själv undrar jag då hur man samarbetar bort sensoriska svårigheter och stresskänsligher till följd av utmattning då det är största problemet bland samtliga aspies i min familj och det enda som hindrar från att leva de liv samtliga vill ha.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad borde "autismforskning" fokusera på?

Inläggav Corvus Corone » 2017-03-21 2:01:35

hur man kan få en normal dygnsrytm utan mediciner och klockor. Få den där delen i skallen som håller kol på tid att fungera.
Corvus Corone
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2017-01-10

Återgå till Aspergare och vården



Logga in