Återanvänds gamla simkort?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav Lilla Gumman » 2017-01-04 9:18:59

Jag har en ny knapptelefon med Telia kontantkort för ett visst uppdrag i en förening. Den är köpt på Elgiganten. I mobilen finns det tre år gamla sms, uppenbart skrivna av ungdomar. Numren går till personer som inte har koppling till den man som gav mig telefonen eller till föreningen. Är det så att Telia återanvänder gamla telefonnummer? Eller är telefonen inte ny?

Efter nyår, funkar inte automatisk tid och datuminställning på telefonen. Den vägrar acceptera ett årtal högre än 2016. Det går att manuellt ställa in datum och tid hur till lite vad som helst, men årtalet får inte vara större än 2016. Varför det?

Telefonen funkar till att ringa och ta emot samtal med, vilket är det enda jag ska göra. Men varför funkar inte 2017? Och varför är det gamla sms i ny telefon?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav ankhh » 2017-01-04 14:21:46

Det låter som att telefonen inte är helt ny, utan har återställts efter att någon annan haft den. SMS kan finnas kvar i minnet även efter fabriksåterställning. Gamla telefonnummer återanvänds i och för sig när de varit lediga en viss tid (jag kommer inte ihåg hur länge), men här låter det i mina öron mer som att Elgiganten har rensat en telefon och sålt den som ny. Vad är det för modell - fanns den på marknaden då SMSen skrevs? (Förresten, även om den är nyare kan ju förra ägaren ha flyttat över gamla SMS från en annan telefon. Däremot skickas knappast tre år gamla SMS ut om telefonnumret, efter karantän, används av någon annan.)

Tid- och datumproblemet kan ha att göra med att det lades till en extra sekund i slutet av 2016. Sånt kan ibland åtgärdas med fabriksåterställning och uppdatering av telefonens OS.

Jag tycker att du ska vända dig till Elgiganten och ifrågasätta om telefonen verkligen är ny, och be dem fixa tid- och datumproblemet. Har de sålt telefonen som ny bör den ju ha grundläggande garanti hos dem.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav kiddie » 2017-01-04 19:06:56

Fascinerande. Undrar om mina gamla SMS åker omkring i cyberrymden någonstans. Sedan har det ju hänt att SMS kommit till helt fel nummer med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav slackern » 2017-01-04 19:54:19

kiddie skrev:Fascinerande. Undrar om mina gamla SMS åker omkring i cyberrymden någonstans. Sedan har det ju hänt att SMS kommit till helt fel nummer med.


Måste operatörerna även spara SMS? Eller räknas det in i den nya lagen om att bredbandsoperatörerna måste lagra datatrafiken. Då är det väl upp till 6 månader det ska sparas.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav ankhh » 2017-01-04 21:14:36

slackern skrev:
kiddie skrev:Fascinerande. Undrar om mina gamla SMS åker omkring i cyberrymden någonstans. Sedan har det ju hänt att SMS kommit till helt fel nummer med.


Måste operatörerna även spara SMS? Eller räknas det in i den nya lagen om att bredbandsoperatörerna måste lagra datatrafiken. Då är det väl upp till 6 månader det ska sparas.

De ska inte spara själva innehållet i kommunikationen (oavsett vad man använt för medium).

Från Post- och telestyrelsens vägledning:

Enkelt uttryckt kan man säga att de uppgifter som ska sparas svarar på frågor om vem som kommunicerade med vem, när det skedde, var de som kommunicerade befann sig och vilken typ av kommunikation som användes (t.ex. SMS eller telefonitjänst). I de fall uppgifterna inte genereras eller behandlas av leverantörerna finns det inte heller något krav på att leverantörerna ska lagra dem. Uppgifter som avslöjar kommunikationens innehåll får enligt direktivet inte lagras.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav slackern » 2017-01-04 21:18:12

ankhat skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:Fascinerande. Undrar om mina gamla SMS åker omkring i cyberrymden någonstans. Sedan har det ju hänt att SMS kommit till helt fel nummer med.


Måste operatörerna även spara SMS? Eller räknas det in i den nya lagen om att bredbandsoperatörerna måste lagra datatrafiken. Då är det väl upp till 6 månader det ska sparas.

De ska inte spara själva innehållet i kommunikationen (oavsett vad man använt för medium).

Från Post- och telestyrelsens vägledning:

Enkelt uttryckt kan man säga att de uppgifter som ska sparas svarar på frågor om vem som kommunicerade med vem, när det skedde, var de som kommunicerade befann sig och vilken typ av kommunikation som användes (t.ex. SMS eller telefonitjänst). I de fall uppgifterna inte genereras eller behandlas av leverantörerna finns det inte heller något krav på att leverantörerna ska lagra dem. Uppgifter som avslöjar kommunikationens innehåll får enligt direktivet inte lagras.


Aha tack så mycket att du letade fram det där. :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav ankhh » 2017-01-04 21:42:20

slackern skrev:Aha tack så mycket att du letade fram det där. :)

Nemas problemas. Så här i förtroende kan jag ju berätta att integritetsfrågor är ett av mina specialintressen, så det tog mig inte lång stund att hitta det där. :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav Moggy » 2017-01-04 21:47:04

Inte så att SMSen ligger lagrade på Simkortet då?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav ankhh » 2017-01-04 22:20:40

Moggy skrev:Inte så att SMSen ligger lagrade på Simkortet då?

Självklart möjligt, eftersom SMS kan sparas även på SIM-kort, men tveksamt, eftersom tekniker normalt inser att det kan finnas data lagrad på SIM-kort, och därmed inte ger gamla kunders SIM-kort till nya kunder. Detta förutsatt att SIM-kortet följde med telefonen vid inköp, såklart.

Är det ett fristående inköp från Telia ska det definitivt vara ett nytt, obegagnat, SIM-kort (som kan ha ett gammalt nummer som plockats ur karantän).

Sista möjligheten, som inte verkar vara aktuell här, är att den man som gav telefonen till Lilla Gumman själv använt SIM-kortet tidigare. Men SMS-avsändarna har ju ingen koppling till honom.

Så troligast är att en använd telefon har återställts utan att de har rensat minnet. Förvånansvärt många tekniker, som borde kunna det här, är okunniga om att fabriksåterställning inte rensar (all) data.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav slackern » 2017-01-04 22:25:44

Hoppas att du inte hittar några nakenbilder som någon har skickat som MMS.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav Lilla Gumman » 2017-01-05 14:41:40

Den här telefonen har inga sparade MMS men däremot en bröstbild på någon, antagligen en bild som är tagen som test av telefonens kamera. Det är en Samsung SGH M310, en viktelefon med knappsats och alltså ingen smartphone. Den fanns för ett par år sen (den jag fick den av har en likadan och köpte den för nåt år sen). Den har JAVA-program (läs: spel). Jag ska bara ha den till att svara i på bestämda tider. Laddare har jag fått, och kartongen som följde med. Ingen datakabel.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav sugrövmanövern » 2017-01-05 16:59:58

Lilla Gumman skrev:(den jag fick den av har en likadan och köpte den för nåt år sen).
Den är alltså begagnad? Du hämtade den inte på elgiganten?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav kiddie » 2017-01-05 19:47:58

Mannen köpte en ny telefon men tog den och gav bort den gamla? Inklusive bröstbild. *Ryser lite*
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav Seurat » 2017-01-05 21:42:54

kiddie skrev:Mannen köpte en ny telefon men tog den och gav bort den gamla? Inklusive bröstbild. *Ryser lite*


Men det var antagligen bara för att testa kamerafunktionen! Det kan vara ett bra motiv för att kontrollera linjespel, skuggor och detaljskärpa.

LillaGumman skrev:Den här telefonen har inga sparade MMS men däremot en bröstbild på någon, antagligen en bild som är tagen som test av telefonens kamera.


Jag gillar tanken och ska fortsättningsvis själv använda denna testmetod :-)021
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav Savanten Svante » 2017-01-05 23:04:23

Använder vi samma betydelse?

Bröstbild kallas inom bildkonsten en avbildning av en person, begränsad till huvud, hals, bröst och eventuellt armar.



eller

TUTTAR!



(jag åker på en snyting om jag försöker illustrera med bilder va?)


Spoiler: visa
HA! Trodde du att jag hade lagt en bild på en tutte här?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav nallen » 2017-01-05 23:07:02

Savanten Svante skrev:
Spoiler: visa
HA! Trodde du att jag hade lagt en bild på en tutte här?

Spoiler: visa
Nä, men hoppas kan man ju alltid.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav Savanten Svante » 2017-01-05 23:09:20

Spoiler: visa
Jup. Som här tillexempel



Spoiler: visa
finns det inte HELLER nån tutte!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav ankhh » 2017-01-05 23:18:58

Spoiler: visa
Här är en:
willim_tutte.jpg

(Från http://www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-29064159)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återanvänds gamla simkort?

Inläggav Lilla Gumman » 2017-01-07 11:12:58

Haha, de gamla sms:en är raderade och saken är utagerad. Dock har jag inte brytt mig om datumkrånglet. Rätt dag och månad samt rätt tid räcker. Nej, jag har inte hämtat den själv. Den kvitterades väl ut av kassören i föreningen. Jag är inte kassör.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in