Är AS en funktionsnedsättning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2017-01-03 23:24:28

Verkar helt enkelt som att AS inte är en "funktionsnedsättning" utan att det är på gott och ont. Bra och dåligt, funktionsnedsättning och funktionsöversättning eller hur man ska kalla det. Helt otroligt att folk kallar det nedsättning och sjukdomar och så! :-)Raging :D
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-03 23:28:12

Karamell skrev:Verkar helt enkelt som att AS inte är en "funktionsnedsättning" utan att det är på gott och ont. Bra och dåligt, funktionsnedsättning och funktionsöversättning eller hur man ska kalla det. Helt otroligt att folk kallar det nedsättning och sjukdomar och så! :-)Raging :D


Vad står NPF för? Och ingår AS under NPF?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2017-01-03 23:34:54

slackern skrev:
Karamell skrev:Verkar helt enkelt som att AS inte är en "funktionsnedsättning" utan att det är på gott och ont. Bra och dåligt, funktionsnedsättning och funktionsöversättning eller hur man ska kalla det. Helt otroligt att folk kallar det nedsättning och sjukdomar och så! :-)Raging :D


Vad står NPF för? Och ingår AS under NPF?

Jag gör min egen slutsats. Dummer.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Batte » 2017-01-03 23:50:20

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Verkar helt enkelt som att AS inte är en "funktionsnedsättning" utan att det är på gott och ont. Bra och dåligt, funktionsnedsättning och funktionsöversättning eller hur man ska kalla det. Helt otroligt att folk kallar det nedsättning och sjukdomar och så! :-)Raging :D


Vad står NPF för? Och ingår AS under NPF?

Jag gör min egen slutsats. Dummer.
Hva skal dette bety? :shock:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2017-01-04 0:00:23

Batte skrev:Hva skal dette bety? :shock:

Ingen har patent på sanningen.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav ankhh » 2017-01-04 0:01:35

Batte skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Vad står NPF för? Och ingår AS under NPF?

Jag gör min egen slutsats. Dummer.
Hva skal dette bety? :shock:

Slackern ställer ironiska retoriska frågor. AS räknas per definition (ICD-10) in under NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, och är alltså per den definitionen en funktionsnedsättning.

Karamell tycks inte hålla med om definitionen. :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2017-01-04 0:03:38

ankhat skrev:
Batte skrev:
Karamell skrev:Jag gör min egen slutsats. Dummer.
Hva skal dette bety? :shock:

Slackern ställer ironiska retoriska frågor. AS räknas per definition (ICD-10) in under NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, och är alltså per den definitionen en funktionsnedsättning.

Karamell tycks inte hålla med om definitionen. :-)Happy
Menar du att jag inte fattade att han var ironisk?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-04 0:03:51

Karamell skrev:Ingen har patent på sanningen.


Bild
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav ankhh » 2017-01-04 0:06:29

Karamell skrev:
ankhat skrev:
Batte skrev: Hva skal dette bety? :shock:

Slackern ställer ironiska retoriska frågor. AS räknas per definition (ICD-10) in under NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, och är alltså per den definitionen en funktionsnedsättning.

Karamell tycks inte hålla med om definitionen. :-)Happy
Menar du att jag inte fattade att han var ironisk?

Det tror jag att du fattade. men jag tror att Batte kanske inte har koll på våra svenska förkortningar.

Jag hoppas att du, Batte, inte tar illa upp för svaret (också). Jag uppfattar dig som en mycket intelligent person. :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-04 0:09:27

Om man är bättre på vissa saker, är det en funktionsuppsättning då? :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Batte » 2017-01-04 0:11:01

ankhat skrev:
Karamell skrev:
ankhat skrev:Slackern ställer ironiska retoriska frågor. AS räknas per definition (ICD-10) in under NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, och är alltså per den definitionen en funktionsnedsättning.

Karamell tycks inte hålla med om definitionen. :-)Happy
Menar du att jag inte fattade att han var ironisk?

Det tror jag att du fattade. men jag tror att Batte kanske inte har koll på våra svenska förkortningar.

Jag hoppas att du, Batte, inte tar illa upp för svaret (också). Jag uppfattar dig som en mycklet intelligent person. :-)Happy
Takk det samme, ankhat! :D Nei, det tok jeg ikke ille opp. Man vil jo komme til bunns i ting. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Batte » 2017-01-04 0:12:30

kiddie skrev:Om man är bättre på vissa saker, är det en funktionsuppsättning då? :-)063
Det skulle man kunne si. :lol:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2017-01-04 0:14:31

kiddie skrev:Om man är bättre på vissa saker, är det en funktionsuppsättning då? :-)063

Vad ska man kalla det? :)
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-04 0:17:07

kiddie skrev:Om man är bättre på vissa saker, är det en funktionsuppsättning då? :-)063


Det är det som kallas ojämn begåvningsprofil. Blir inte det ett problem för dig i vardagen? Det gör det onekligen för mig.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2017-01-04 0:19:27

slackern skrev:
kiddie skrev:Om man är bättre på vissa saker, är det en funktionsuppsättning då? :-)063


Det är det som kallas ojämn begåvningsprofil. Blir inte det ett problem för dig i vardagen? Det gör det onekligen för mig.
Så om man är ett geni kan man också vara utvecklingsstörd?
Allt är väl på ont och gott?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-04 1:03:19

slackern skrev:
kiddie skrev:Om man är bättre på vissa saker, är det en funktionsuppsättning då? :-)063


Det är det som kallas ojämn begåvningsprofil. Blir inte det ett problem för dig i vardagen? Det gör det onekligen för mig.


Mina styrkor vållar väldigt sällan problem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-04 1:13:14

kiddie skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:Om man är bättre på vissa saker, är det en funktionsuppsättning då? :-)063


Det är det som kallas ojämn begåvningsprofil. Blir inte det ett problem för dig i vardagen? Det gör det onekligen för mig.


Mina styrkor vållar väldigt sällan problem.


Det var ojämn begåvningsprofil jag syftade på, för du har väl inte bara styrkor? För varför lever du annars på sjukersättning?

Själv har jag både styrkor och svagheter pga min ojämna begåvningsprofil och det är inte för mina styrkor jag har sjukersättning utan för mina svårigheter. Exekutiva funktioner brukar inte vara våran starka sida som har NPF, det är inte mina i varje fall. Sedan att mina starka sidor är dom logiska och abstrakta är en annan femma.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-04 1:33:57

Jag tror jag skulle jobba om det inte vore för mina andra sjukdomar. Jag tror jag skulle kunna komma runt aspergern om jag inte hade så stor energiförlust till de andra sakerna. Jag tror inte jag hade jobbat heltid men jag klarar mig på lite pengar.

Jag tycker du låter väldigt arg och anklagande till höger och vänster idag. Du kanske ska fundera på vad du egentligen är missnöjd med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2017-01-04 1:41:11

Personer är ju olika, endel har stora problem med sina handikapp andra har mest bra sidor. Många genier och framgångsrika personer är autistiska, men även såna som inte kan jobba. Det är ju ett spektrum.

kiddie skrev:Jag tycker du låter väldigt arg och anklagande till höger och vänster idag. Du kanske ska fundera på vad du egentligen är missnöjd med.
Vem tilltalar du?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-04 1:43:06

kiddie skrev:Jag tror jag skulle jobba om det inte vore för mina andra sjukdomar. Jag tror jag skulle kunna komma runt aspergern om jag inte hade så stor energiförlust till de andra sakerna. Jag tror inte jag hade jobbat heltid men jag klarar mig på lite pengar.

Jag tycker du låter väldigt arg och anklagande till höger och vänster idag. Du kanske ska fundera på vad du egentligen är missnöjd med.


Vad är det för anklagande jag kommer med? Jag förklarade bara vad ojämn begåvningsprofil var för något och att jag själv lider utav det även om det innebär att jag har några styrkor tack vara det så har jag även svårigheter med det.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2017-01-04 1:49:59

Du verkar vara på dissningstur runt alla aspergare som "borde" jobba eller "borde" jobba med annat. Anpassa sig och veta hut.

Känns tillräckligt jobbigt att inte ens klara av DV:n och vara tvungen att sluta. Känner mig redan som ett miffo och totalt värdelös. Jag menar, vem är så korkad att hen inte ens klarar DV? :roll:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2017-01-04 1:52:40

Men dom sakerna har jag aldrig skrivit, jag har bara klankat ner på dom som aldrig ens har försökt, som redan har bestämt sig på gymnasiet att dom är för fina att ta ett skitjobb för att dom har AS och leva på systemet.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Furienna » 2017-01-04 3:11:06

kiddie skrev:Känns tillräckligt jobbigt att inte ens klara av DV:n och vara tvungen att sluta. Känner mig redan som ett miffo och totalt värdelös. Jag menar, vem är så korkad att hen inte ens klarar DV? :roll:

Men jag tror inte att du är korkad, utan det var nog så att just den här DV:n inte passade dig. Jag har ju varit i en liknande situation, vilket jag nu har skrivit en hel del om i andra trådar.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Furienna » 2017-01-04 3:11:49

slackern skrev:Men dom sakerna har jag aldrig skrivit, jag har bara klankat ner på dom som aldrig ens har försökt, som redan har bestämt sig på gymnasiet att dom är för fina att ta ett skitjobb för att dom har AS och leva på systemet.

Men vilka har sagt att de vill göra så? Aspergers eller inte, så vill de flesta ha ett jobb. Och de som vill ha mer än ett "skitjobb" utbildar sig, så att de får högre chanser att få ett "finare" jobb. Det är nog en försvinnande liten grupp, som bara vill utnyttja systemet och slippa jobba fast de är friska.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in