Daglig verksamhet eller inte

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2017-01-03 3:22:45

Alien skrev:
Fleure123 skrev:
Kahlokatt skrev:Jag har läst 35 poäng musikvetenskap, 60 poäng konstvetenskap (har en fil. kand.-examen), 40 poäng antropologi, 60 poäng museologi och 5 poäng konstpedagogik. Jag har skrivit två kandidatuppsatser, varav en fick högsta betyg.
Jag vill verkligen yrkesarbeta. Men ingen vill ha mig. Jag är fast i praktikantträsket.


Åh, trist. Bor du i Stockholm? Finns väldigt många museer i Stockholm. Sten-Harrys t ex. jag har inte varit där, men hört att det är en privatperson som skapat ett helt eget museum. Kanske kommer det ännu fler museer, och att du kan få jobb på något av dom.


På museerna har de dragit ner på anställda. T ex för att kostnaderna för marknadshyror gör att museer måste gå ihop och trängas på färre ytor. Och det medför också färre anställda experter.


Aha, tack för informationen, Alien. vad synd! Jag tänkte att det kanske kunde finnas många nya arbetsuppgifter eftersom det verkar komma nya museum och därmed ett större intresse från allmänheten dessutom.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav rapchic » 2017-01-03 10:27:50

slackern skrev:Civilingenjör och vårdyrken har jag för mig mer eller mindre garanterar jobb, kulturarbetare brukar alltid ha något tillfälligt skitjobb mellan varven. Så jag skulle säga att lite planering och inte drömyrket är vägen till en anställning.

Jag vet inget om cevilingenjör men även inom vården är det svårt att få jobb. Min man försökte i flera år som man och vårdutbildad att få jobb inom vården men det närmaste han kom var timvick och en jobbintervju (han var en av de som begärt minst i lön, personen som intervjuade erkände det).
Så nej det är inte lätt att få jobb inom vården
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-03 16:14:01

rapchic skrev:
slackern skrev:Civilingenjör och vårdyrken har jag för mig mer eller mindre garanterar jobb, kulturarbetare brukar alltid ha något tillfälligt skitjobb mellan varven. Så jag skulle säga att lite planering och inte drömyrket är vägen till en anställning.

Jag vet inget om cevilingenjör men även inom vården är det svårt att få jobb. Min man försökte i flera år som man och vårdutbildad att få jobb inom vården men det närmaste han kom var timvick och en jobbintervju (han var en av de som begärt minst i lön, personen som intervjuade erkände det).
Så nej det är inte lätt att få jobb inom vården


Jag antar att han är utbildad åtminstone undersköterska? Men klart i Lappland finns det inga enklare jobb om han är utbildad sjuksköterska kan han nog få jobb som det där uppe, är det till SSK han utbildar sig till nu? Men han hittar nog ett jobb som undersköterska i Stockholm så det är ju bra att ni har flyttat ner i närheten så att han kan jobba här nere efter utbildningen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2017-01-03 16:53:47

kiddie skrev:
Fleure123 skrev:För en "normal"/"frisk" kanske det är bra att skapa rutiner. För andra kanske det istället kan bli destruktivt, för att man måste kämpa "onormalt" mycket, och då skapas väl inga rutiner?


Det som pajar rutinerna är att jag måste gå upp tidigare än jag mår bra av, och går jag upp för tidigt klarar jag inte av att äta, och då blir det skippad frukost, ännu en rutin pajad, och sedan blir jag trött i skallen och då orkar jag inte ens kolla på TV för att varva ner. Och så har jag svårt att dricka vatten om jag känner mig stressad så när jag kommer hem kan jag svepa nästan två liter. Som naturligtvis snart vill ut. Så blir det en massa spring...

Det funkade bättre på förra DV:n eftersom det fanns dötid då man kunde varva ner och ta en fika för att kompensera för att jag inte ätit innan.


"Måste" du gå på ditt DV? Är det att fördelarna med det trots allt överväger? (Fattar inte riktigt).
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-03 17:07:01

Man måste inte ett skit beträffande DV.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav kiddie » 2017-01-03 18:29:32

Det var lite olika arbetsuppgifter på min gamla och nya DV. Gamla slutade jag på pga chefen, annars var det värt att gå dit, det var tillräckligt roligt. Denna plats är inte det. Men det kunde jag inte veta utan att ha provat. Att jag ens kände mig tvungen att prova DV igen var att min läkare började kännas tvär och ville att jag skulle följa hennes plan. Det är lite vanskligt att argumentera med läkare om de är på sitt galna humör, hade precis fått tillbaka min medicin som tagits bort som straff, ville inte riskera en upprepning. Så även om man inte måste, kan man indirekt bli tvingad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Kahlokatt » 2017-01-03 18:30:21

Fleure123 skrev:
Kahlokatt skrev:Jag har läst 35 poäng musikvetenskap, 60 poäng konstvetenskap (har en fil. kand.-examen), 40 poäng antropologi, 60 poäng museologi och 5 poäng konstpedagogik. Jag har skrivit två kandidatuppsatser, varav en fick högsta betyg.
Jag vill verkligen yrkesarbeta. Men ingen vill ha mig. Jag är fast i praktikantträsket.


Åh, trist. Bor du i Stockholm? Finns väldigt många museer i Stockholm. Sten-Harrys t ex. jag har inte varit där, men hört att det är en privatperson som skapat ett helt eget museum. Kanske kommer det ännu fler museer, och att du kan få jobb på något av dom.


Nej, jag bor i Uppsala. Museerna hångarvar i princip när man frågar om de har några lediga tjänster, de måste snarare avskeda folk.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-03 18:31:12

Kahlokatt skrev:
Fleure123 skrev:
Kahlokatt skrev:Jag har läst 35 poäng musikvetenskap, 60 poäng konstvetenskap (har en fil. kand.-examen), 40 poäng antropologi, 60 poäng museologi och 5 poäng konstpedagogik. Jag har skrivit två kandidatuppsatser, varav en fick högsta betyg.
Jag vill verkligen yrkesarbeta. Men ingen vill ha mig. Jag är fast i praktikantträsket.


Åh, trist. Bor du i Stockholm? Finns väldigt många museer i Stockholm. Sten-Harrys t ex. jag har inte varit där, men hört att det är en privatperson som skapat ett helt eget museum. Kanske kommer det ännu fler museer, och att du kan få jobb på något av dom.


Nej, jag bor i Uppsala. Museerna hångarvar i princip när man frågar om de har några lediga tjänster, de måste snarare avskeda folk.


Lönebidragsanställning då?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Geastrum » 2017-01-03 19:10:21

rapchic skrev:
slackern skrev:Civilingenjör och vårdyrken har jag för mig mer eller mindre garanterar jobb, kulturarbetare brukar alltid ha något tillfälligt skitjobb mellan varven. Så jag skulle säga att lite planering och inte drömyrket är vägen till en anställning.

Jag vet inget om cevilingenjör men även inom vården är det svårt att få jobb. Min man försökte i flera år som man och vårdutbildad att få jobb inom vården men det närmaste han kom var timvick och en jobbintervju (han var en av de som begärt minst i lön, personen som intervjuade erkände det).
Så nej det är inte lätt att få jobb inom vården

Jag har en civilingenjörsexamen i bagaget, men något "garanterat jobb" har jag inte sett röken av. Det har förstås betydelse vilken inriktning man har läst. Data och elektronik har nog de bästa förutsättningarna. Själv har jag läst kemi, med specialinriktningen värmeteknik. Det är stenhård konkurrens om alla jobb och anställningsintervjuerna är fruktansvärt svåra. Emellertid var det just mina svårigheter med att söka och få ett jobb som ledde fram till min AS-diagnos. Tack vare diagnosen kunde jag få en lönebidragsanställning, inte som civilingenjör dock.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Huggorm » 2017-01-03 19:29:26

rapchic skrev:
slackern skrev:Civilingenjör och vårdyrken har jag för mig mer eller mindre garanterar jobb, kulturarbetare brukar alltid ha något tillfälligt skitjobb mellan varven. Så jag skulle säga att lite planering och inte drömyrket är vägen till en anställning.

Jag vet inget om cevilingenjör men även inom vården är det svårt att få jobb. Min man försökte i flera år som man och vårdutbildad att få jobb inom vården men det närmaste han kom var timvick och en jobbintervju (han var en av de som begärt minst i lön, personen som intervjuade erkände det).
Så nej det är inte lätt att få jobb inom vården
I vissa delar av landet kanske men min syster är sjuksköterska och hon kan välja och vraka mellan jobberbjudanden. Det är brist på sjuksköterskor på alla sjukhus här i västsverige
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-03 19:31:16

Huggorm skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:Civilingenjör och vårdyrken har jag för mig mer eller mindre garanterar jobb, kulturarbetare brukar alltid ha något tillfälligt skitjobb mellan varven. Så jag skulle säga att lite planering och inte drömyrket är vägen till en anställning.

Jag vet inget om cevilingenjör men även inom vården är det svårt att få jobb. Min man försökte i flera år som man och vårdutbildad att få jobb inom vården men det närmaste han kom var timvick och en jobbintervju (han var en av de som begärt minst i lön, personen som intervjuade erkände det).
Så nej det är inte lätt att få jobb inom vården
I vissa delar av landet kanske men min syster är sjuksköterska och hon kan välja och vraka mellan jobberbjudanden. Det är brist på sjuksköterskor på alla sjukhus här i västsverige


Det är tydligen brist på SSK i hela Sverige. Om nu hennes man utbildar sig till SSK här nere så har han nog lätt att hitta ett jobb.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav kiddie » 2017-01-03 19:35:20

Sjuksköterska är en hög utbildning. Alla klarar inte den. Folk fattar inte den enorma skillnaden mot USK.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Kahlokatt » 2017-01-03 22:18:14

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Fleure123 skrev:
Åh, trist. Bor du i Stockholm? Finns väldigt många museer i Stockholm. Sten-Harrys t ex. jag har inte varit där, men hört att det är en privatperson som skapat ett helt eget museum. Kanske kommer det ännu fler museer, och att du kan få jobb på något av dom.


Nej, jag bor i Uppsala. Museerna hångarvar i princip när man frågar om de har några lediga tjänster, de måste snarare avskeda folk.


Lönebidragsanställning då?


Nej, ingen vill ha mig. :cry:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav rapchic » 2017-01-03 22:36:12

slackern skrev:
Jag antar att han är utbildad åtminstone undersköterska? Men klart i Lappland finns det inga enklare jobb om han är utbildad sjuksköterska kan han nog få jobb som det där uppe, är det till SSK han utbildar sig till nu? Men han hittar nog ett jobb som undersköterska i Stockholm så det är ju bra att ni har flyttat ner i närheten så att han kan jobba här nere efter utbildningen.

Jo han är Uska, men han fick inget "garanterat jobb". Nej han utbildar sig inte till SSK utan till bilsadelmakare då han fick för stor efterfrågan på hans eget företag på deltid för att hinna med det.

Nej vi vägrar flytta till Stockholm, vi håller på att dö i Tärnsjö av hemlängtan och det är definitivt mer likt Lycksele än vad Stockholm är.

Det jag opponerade mig mot var att man skulle ha garanterat jobb inom vårdyrken, för det är ju faktiskt inte mer än uska (eller vårdbiträde) man kan få utan utbildning (om folk nu även ska ta jobb som dom inte är utbildade till dvs ett "tillfälligt skitjobb mellan varven")
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-03 22:40:42

rapchic skrev:
slackern skrev:
Jag antar att han är utbildad åtminstone undersköterska? Men klart i Lappland finns det inga enklare jobb om han är utbildad sjuksköterska kan han nog få jobb som det där uppe, är det till SSK han utbildar sig till nu? Men han hittar nog ett jobb som undersköterska i Stockholm så det är ju bra att ni har flyttat ner i närheten så att han kan jobba här nere efter utbildningen.

Jo han är Uska, men han fick inget "garanterat jobb". Nej han utbildar sig inte till SSK utan till bilsadelmakare då han fick för stor efterfrågan på hans eget företag på deltid för att hinna med det.

Nej vi vägrar flytta till Stockholm, vi håller på att dö i Tärnsjö av hemlängtan och det är definitivt mer likt Lycksele än vad Stockholm är.

Det jag opponerade mig mot var att man skulle ha garanterat jobb inom vårdyrken, för det är ju faktiskt inte mer än uska (eller vårdbiträde) man kan få utan utbildning (om folk nu även ska ta jobb som dom inte är utbildade till dvs ett "tillfälligt skitjobb mellan varven")


Jo men arbetslösheten är nog skyhög i Lycksele och han kan säkert pendla till Stockholm och få jobb som uska. Om det inte finns jobb på orten där man bor så får man nog flytta på sig istället för att gnälla eller fixa sig en sysselsättning som genererar pengar så att man kan stanna kvar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav rapchic » 2017-01-03 22:43:40

slackern skrev:
Jo men arbetslösheten är nog skyhög i Lycksele och han kan säkert pendla till Stockholm och få jobb som uska. Om det inte finns jobb på orten där man bor så får man nog flytta på sig istället för att gnälla eller fixa sig en sysselsättning som genererar pengar så att man kan stanna kvar.

Fast det skulle ju vara garanterat jobb enligt dig eller hur?

Sen så sitter vi inte och gnäller utan fixar jobb på orten genom att starta eget (sen så är det brister på jobb i vissa områden i Lycksele och normala förhållanden inom andra)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-03 22:47:11

rapchic skrev:
slackern skrev:
Jo men arbetslösheten är nog skyhög i Lycksele och han kan säkert pendla till Stockholm och få jobb som uska. Om det inte finns jobb på orten där man bor så får man nog flytta på sig istället för att gnälla eller fixa sig en sysselsättning som genererar pengar så att man kan stanna kvar.

Fast det skulle ju vara garanterat jobb enligt dig eller hur?

Sen så sitter vi inte och gnäller utan fixar jobb på orten genom att starta eget (sen så är det brister på jobb i vissa områden i Lycksele och normala förhållanden inom andra)


Ja om han skulle flytta till Stockholm eller någon annan storstad skulle han troligtvis få jobb som uska i och med att det råder brist på utbildade, om man bor i ett område där det saknas jobb kan man ju inte räkna med att få ett jobb utan man måste ju givetvis flytta dit där arbeten finns, det fungerar ju inte längre med Vi flytt int" för då med rätta blir man av med sina bidrag som A-kassa.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav rapchic » 2017-01-03 22:51:47

slackern skrev:
Ja om han skulle flytta till Stockholm eller någon annan storstad skulle han troligtvis få jobb som uska i och med att det råder brist på utbildade, om man bor i ett område där det saknas jobb kan man ju inte räkna med att få ett jobb utan man måste ju givetvis flytta dit där arbeten finns, det fungerar ju inte längre med Vi flytt int" för då med rätta blir man av med sina bidrag som A-kassa.

Fast nu säger du emot dig själv man skulle ju jobba som uska som ett skitjobb mellan jobben för det var ett garanterat jobb enligt inlägget jag svarade på. Så är det inte, garanterade jobb finns i princip inte, inte ens i bristyrken helt enkelt för att mer spelar in.

Sen att vi inte flyttar har egentligen inget med det hela att göra, jag gav bara min man som tekniskt sett borde ha kvoterats in för länge sen som ett exempel. Vi har båda sysselsättning som vi fixat själv, det var ju för att min man fick för mycket jobb som han var tvungen att vidareutbilda sig.
Så vi flytt int
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-03 22:58:47

rapchic skrev:
slackern skrev:
Ja om han skulle flytta till Stockholm eller någon annan storstad skulle han troligtvis få jobb som uska i och med att det råder brist på utbildade, om man bor i ett område där det saknas jobb kan man ju inte räkna med att få ett jobb utan man måste ju givetvis flytta dit där arbeten finns, det fungerar ju inte längre med Vi flytt int" för då med rätta blir man av med sina bidrag som A-kassa.

Fast nu säger du emot dig själv man skulle ju jobba som uska som ett skitjobb mellan jobben för det var ett garanterat jobb enligt inlägget jag svarade på. Så är det inte, garanterade jobb finns i princip inte, inte ens i bristyrken helt enkelt för att mer spelar in.

Sen att vi inte flyttar har egentligen inget med det hela att göra, jag gav bara min man som tekniskt sett borde ha kvoterats in för länge sen som ett exempel. Vi har båda sysselsättning som vi fixat själv, det var ju för att min man fick för mycket jobb som han var tvungen att vidareutbilda sig.
Så vi flytt int


Du förstår väl själv att man måste flytta ditt jobben finns? Om han hade velat fortsätta jobba som uska förstår du väl att han var tvungen att flytta för att få ett jobb? Man kan ju inte få ett jobb där det inte finns några jobb utan man måste ju flytta till orter där jobben finns, rätt enkelt att räkna ut.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav rapchic » 2017-01-03 23:05:01

slackern skrev:
Du förstår väl själv att man måste flytta ditt jobben finns? Om han hade velat fortsätta jobba som uska förstår du väl att han var tvungen att flytta för att få ett jobb? Man kan ju inte få ett jobb där det inte finns några jobb utan man måste ju flytta till orter där jobben finns, rätt enkelt att räkna ut.

Än en gång, jag reagerade på att du sa att det var garanterat jobb inom vården. Min man måste inte alls flytta för att få jobb, inte jag heller, vi skapar våra egna jobb genom att starta eget.

Men det var inte något garanterat jobb inom vården, varken i Lycksele eller Umeå. Det spelar mer in i sånt än bara yrkesval.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-03 23:10:01

rapchic skrev:
slackern skrev:
Du förstår väl själv att man måste flytta ditt jobben finns? Om han hade velat fortsätta jobba som uska förstår du väl att han var tvungen att flytta för att få ett jobb? Man kan ju inte få ett jobb där det inte finns några jobb utan man måste ju flytta till orter där jobben finns, rätt enkelt att räkna ut.

Än en gång, jag reagerade på att du sa att det var garanterat jobb inom vården. Min man måste inte alls flytta för att få jobb, inte jag heller, vi skapar våra egna jobb genom att starta eget.

Men det var inte något garanterat jobb inom vården, varken i Lycksele eller Umeå. Det spelar mer in i sånt än bara yrkesval.


Finns ju många tjänster som uska inom Stockholmslän. Så vist finns det jobb om han vill ha.

https://www.jobbsafari.se/jobbsoekning? ... regionid=1
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav rapchic » 2017-01-03 23:19:35

slackern skrev:
Finns ju många tjänster som uska inom Stockholmslän. Så vist finns det jobb om han vill ha.

https://www.jobbsafari.se/jobbsoekning? ... regionid=1

Än en gång. Det jag reagerade på var att du påstod att det var garanterat jobb, det är det inte. Det beror på mer än bara yrket.

OT: Sen så säger det där inte så mycket.
I Stockholms län så är det 27 yrken som uska, vårdbiträde osv och i Västerbottens län 16 st. Men det är nästan 10 gånger fler invånare i Stockholms län jämfört med Västerbottens län så det borde ju vara lägre chans att han får jobb som uska i Stockholm.

Sen än en gång så söker han inte jobb som uska längre, han har jobb som egen företagare och pluggar dessutom på heltid.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-03 23:31:43

rapchic skrev:
slackern skrev:
Finns ju många tjänster som uska inom Stockholmslän. Så vist finns det jobb om han vill ha.

https://www.jobbsafari.se/jobbsoekning? ... regionid=1

Än en gång. Det jag reagerade på var att du påstod att det var garanterat jobb, det är det inte. Det beror på mer än bara yrket.

OT: Sen så säger det där inte så mycket.
I Stockholms län så är det 27 yrken som uska, vårdbiträde osv och i Västerbottens län 16 st. Men det är nästan 10 gånger fler invånare i Stockholms län jämfört med Västerbottens län så det borde ju vara lägre chans att han får jobb som uska i Stockholm.

Sen än en gång så söker han inte jobb som uska längre, han har jobb som egen företagare och pluggar dessutom på heltid.


Men flytta så hittar ni jobb. Klart att ni inte hittar några jobb i Lycksele i och med att det är hög arbetslöshet där. Här hittar du fler jobb än på AMS som verkade vara en dålig sida.

http://www.usk-jobb.se/stockholm
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav rapchic » 2017-01-04 8:12:09

slackern skrev:
Men flytta så hittar ni jobb. Klart att ni inte hittar några jobb i Lycksele i och med att det är hög arbetslöshet där. Här hittar du fler jobb än på AMS som verkade vara en dålig sida.

http://www.usk-jobb.se/stockholm

men gode gud, vi har jobb. Vi startade eget och skapade våra egna jobb, istället för att flytta dit alla flyttar för att försöka att hitta jobb.

Vi kommer inte flytta till Stockholm. Vi mår skit i Tärnsjö för att vi har hemlängtan och det är nog betydligt mer likt Lycksele än vad Stockholm är och vi har nog med vett för att inte flytta till ett ställe som bara kommer göra oss sjul

Det jag reagerade på var att du påstod att det var garanterat jobb inom vården med mera, det är det inte
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in