Trygg-Hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-16 23:50:57

Hirlo skrev:jag behövde svar på en fråga ingen verkar vilja svara på egentligen.

Jag har inget emot att svara.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-16 23:56:34

Schmetterling skrev:Jag fick 50% ekonomisk invaliditet eftersom jag har hundraprocentig arbetsoförmåga och försäkringskassan förlängde min aktivitetsersättning med tre år. Det är standardförfarandet i det läget. Kvarstår arbetsoförmågan på samma nivå framöver och jag får sjukersättning vid 30 års ålder blir det 100% ekonomisk invaliditet sammanlagt. Den medicinska invaliditeten är för asperger och en annan diagnos, men det hade inget direkt med utbetalningen för ekonomisk invaliditet att göra, utan den gjorde bara att jag fick fjorton procent i stället för bara tio för aspergern.




Okej.
Ja nu blir det lite mer klarare. Jag antar att det kommer bli lika för mig då.
Fast jag läste någonstans också att ekonomisk invaliditet inte betalas ut efter 30-årsåldern?
Men jag kanske läser eller förstår fel.
Något också om typ "i vissa fall kan man bla bla bla efter 30-årsdagen"

Så rent tekniskt sett har du fått 106% i invaliditetsersättning, och när du fyllt 30 och får sjukersättning som det då heter när man fyllt 30 så kommer du att få 180% av ersättningsbeloppet mer eller mindre?


Jag själv har aldrig jobbat, och f-kassan har typ "varnat" mig med att om jag inte har jobbat något eller försökt så kanske jag inte får sjukersättning senare efter 30.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-16 23:57:44

Schmetterling skrev:
Hirlo skrev:jag behövde svar på en fråga ingen verkar vilja svara på egentligen.

Jag har inget emot att svara.




Det verkar faktiskt lite som att ni inte riktigt vågar svara på allting, men det är förståeligt, tror jag.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-17 0:06:09

Hirlo skrev:
Schmetterling skrev:Jag fick 50% ekonomisk invaliditet eftersom jag har hundraprocentig arbetsoförmåga och försäkringskassan förlängde min aktivitetsersättning med tre år. Det är standardförfarandet i det läget. Kvarstår arbetsoförmågan på samma nivå framöver och jag får sjukersättning vid 30 års ålder blir det 100% ekonomisk invaliditet sammanlagt. Den medicinska invaliditeten är för asperger och en annan diagnos, men det hade inget direkt med utbetalningen för ekonomisk invaliditet att göra, utan den gjorde bara att jag fick fjorton procent i stället för bara tio för aspergern.




Okej.
Ja nu blir det lite mer klarare. Jag antar att det kommer bli lika för mig då.
Fast jag läste någonstans också att ekonomisk invaliditet inte betalas ut efter 30-årsåldern?
Men jag kanske läser eller förstår fel.
Något också om typ "i vissa fall kan man bla bla bla efter 30-årsdagen"

Så rent tekniskt sett har du fått 106% i invaliditetsersättning, och när du fyllt 30 och får sjukersättning som det då heter när man fyllt 30 så kommer du att få 180% av ersättningsbeloppet mer eller mindre?


Jag själv har aldrig jobbat, och f-kassan har typ "varnat" mig med att om jag inte har jobbat något eller försökt så kanske jag inte får sjukersättning senare efter 30.

Jodå, det betalas ut efter 30-årsdagen (eftersom man inte kan få sjukersättning förrän man fyllt 30) men bara om arbetsförmågan kunnat påvisas vara nedsatt innan man fyllde 30. Hänger du med? Jag fastnade också det där, så jag ringde och frågade. :D

Rent tekniskt och praktiskt har jag fått 120% i invaliditetsersättning.

Hirlo skrev:
Schmetterling skrev:
Hirlo skrev:jag behövde svar på en fråga ingen verkar vilja svara på egentligen.

Jag har inget emot att svara.




Det verkar faktiskt lite som att ni inte riktigt vågar svara på allting, men det är förståeligt, tror jag.

Jag gör mitt bästa.

Och på tal om det har jag missat att svara på din fråga om bostadstillägget. Ja, det påverkas av stora summor pengar och den som har miljonbelopp får inte ut bostadstillägg. Det påverkas dock inte förrän året efter att försäkringsbeloppet kommit till ditt konto (och gör du av med alla pengar innan dess händer ingenting). Eventuellt bostadsbidrag påverkas omedelbart.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-17 0:16:21

Schmetterling skrev:
Hirlo skrev:
Schmetterling skrev:Jag fick 50% ekonomisk invaliditet eftersom jag har hundraprocentig arbetsoförmåga och försäkringskassan förlängde min aktivitetsersättning med tre år. Det är standardförfarandet i det läget. Kvarstår arbetsoförmågan på samma nivå framöver och jag får sjukersättning vid 30 års ålder blir det 100% ekonomisk invaliditet sammanlagt. Den medicinska invaliditeten är för asperger och en annan diagnos, men det hade inget direkt med utbetalningen för ekonomisk invaliditet att göra, utan den gjorde bara att jag fick fjorton procent i stället för bara tio för aspergern.




Okej.
Ja nu blir det lite mer klarare. Jag antar att det kommer bli lika för mig då.
Fast jag läste någonstans också att ekonomisk invaliditet inte betalas ut efter 30-årsåldern?
Men jag kanske läser eller förstår fel.
Något också om typ "i vissa fall kan man bla bla bla efter 30-årsdagen"

Så rent tekniskt sett har du fått 106% i invaliditetsersättning, och när du fyllt 30 och får sjukersättning som det då heter när man fyllt 30 så kommer du att få 180% av ersättningsbeloppet mer eller mindre?


Jag själv har aldrig jobbat, och f-kassan har typ "varnat" mig med att om jag inte har jobbat något eller försökt så kanske jag inte får sjukersättning senare efter 30.

Jodå, det betalas ut efter 30-årsdagen (eftersom man inte kan få sjukersättning förrän man fyllt 30) men bara om arbetsförmågan kunnat påvisas vara nedsatt innan man fyllde 30. Hänger du med? Jag fastnade också det där, så jag ringde och frågade. :D

Rent tekniskt och praktiskt har jag fått 120% i invaliditetsersättning.

Hirlo skrev:
Schmetterling skrev:Jag har inget emot att svara.




Det verkar faktiskt lite som att ni inte riktigt vågar svara på allting, men det är förståeligt, tror jag.

Jag gör mitt bästa.

Och på tal om det har jag missat att svara på din fråga om bostadstillägget. Ja, det påverkas av stora summor pengar och den som har miljonbelopp får inte ut bostadstillägg. Det påverkas dock inte förrän året efter att försäkringsbeloppet kommit till ditt konto (och gör du av med alla pengar innan dess händer ingenting). Eventuellt bostadsbidrag påverkas omedelbart.



Där ser man, då förstår jag mig på det där också då.
Jättemycket tack hörru, du verkar väldigt kunnig faktiskt.

Awsome! Då hinner jag fixa inkomst med hjälp av avkastningar genom fonder istället. :D
Jag får ändå c.a 7600:- i a-ersättning, och de avkastningar jag får av bara en miljon är mer än vad jag har nu i månaden.
Så ja, grymt!

Tackar innerligt för de svar du gett.


Problemet med att ringa och fråga är något jag har.. Jag klarar inte av att ringa närsomhelst. Jag avskyr att prata i telefon. Jag åker hellre dit och pratar mellan 4 ögon hehe. Är lite udda, ja. Men jag tror mycket ligger i att jag inte kan förstå vissa saker röstmässigt. Jag måste se på en person för att förstå utförligt, eller i skrift funkar också.

Och att få ett svar på ett mejl från trygg hansa är omöjligt, bortsett från den handläggare jag har då. H*n är duktig som tusan faktiskt, väldigt utförande svar.'Fast känns tjatigt att fråga 5000 frågor haha!
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-03-05 18:59:11

Har den 18e fått hem papper om att trygg hansa mottagit journalerna ifrån försäkringskassan, och har nu skickat in det för medicinsk rådgivning.
Får se hur lång tid det tar för det. Någon som vet på ett ungefär?

Kommer sammanställa hela ärendet med datum och tider sen, så att nästa person som undrar får svaret här. 8)
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-03-24 14:17:42

Hej!

Det tog c.a 1 månad att få hem beslut om medicinsk invaliditet som sattes på 4% på ett försäkringsbelopp om 1.581.000:-
Detta är ju då helt fel försäkringsbelopp för det första, och invaliditeten också, men det ordnar sig med de jurister jag har rådfrågat sedan jag fick hem papperna från första början.

Juristerna hurrar och tar sig MER än gärna till sig målet (av uppenbara skäl)

Ekonomisk invaliditet har ännu inte fastställts verkar det som, men jag antar att det kommer att bli ett "50% nu och 50% sen" som en schmitterling, att sätta 0% vore underligt i fallet såklart.

Men det ordnar vi enkelt med jurist.

Jag är själv intresserad av juridik och "vad som är rätt och vad som är fel" och i det här fallet vet jag att jag har rätt såklart.
Har aldrig varit så säker som i det här fallet.

Jag tycker absolut att ni ska göra detsamma, om ni känner till era villkor och dylikt. Kontakta försäkringsrättsjurist (finns några stycken, och är enkelt att googla fram)


Ha en superdag!
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg-Hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Abbreviation » 2015-04-16 0:56:39

Det går inte att svara allmänt på frågan. Vad som täcks och på vilka nivåer, beror på villkoren som gällde vid försäkringsfallet - tidpunkten då läkare första gången uppmärksammade symtomen. Jag har ett diffust minne av att försäkringsbeloppet räknas efter vad det var vid försäkringsfallet, med korrigering för inflationen, så det belopp som står i försäkringen nu är inte nödvändigtvis det som gäller för försäkringsfallet.

Riktlinjerna med 10 % invaliditet för Asperger syndrom är just en riktlinje, ett schablonbelopp. Det görs alltid en individuell bedömning. Du kan ha 100 % ekonomisk invaliditet utan att för den delen ha särskilt hög medicinsk invaliditet. Du kan också ha hög medicinsk invaliditet utan ekonomisk invaliditet. Asperger i sig måste inte nödvändigtvis innebära att du har mer än 4 % invaliditet. Autismspektrumstörning är en skala och graden av medicinsk invaliditet är väldigt olika för olika personer.

Det är också möjligt att du anses ha högre medicinsk invaliditet totalt, men att andra tillstånd, som inte täcks av försäkringen, anses stå för en del av denna invaliditet. Ekonomisk invaliditet på full nivå kan du få först när alla möjligheter till rehabilitering och arbete har prövats, och misslyckats. (Att du redan fått 25 % innebär att du antagligen får 25 % till nu, om du anses fullt arbetsoförmögen.)

Maxbeloppet är alltid 300 % av försäkringsbeloppet i alla fall.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Trygg-Hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-04-16 13:37:19

Abbreviation skrev:Jag har ett diffust minne av att försäkringsbeloppet räknas efter vad det var vid försäkringsfallet, med korrigering för inflationen, så det belopp som står i försäkringen nu är inte nödvändigtvis det som gäller för försäkringsfallet.

Jag fick ut för mitt senaste barnförsäkringsbelopp, vilket i och för sig kan bero på att jag haft samma hela tiden, plus inflationsuppräkningen, förstås. Om ens försäkringsbelopp höjts vid efter att läkare först upptäckte något som relateras till diagnosen är det förstås möjligt att det försäkringsbelopp ersättningen beräknas på inte överensstämmer med nuvarande försäkringsbelopp (men så som jag uppfattat det har TS haft högsta möjliga försäkringsbelopp från att försäkringen tecknades).

Eller, du skrev ju också "med korrigering för inflationen", insåg jag nu, så jag förstår inte hur du menar att det inte skulle bli det belopp som står på senaste försäkringspappret. Försäkringsbeloppet räknas ju upp enligt inflationen.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg-Hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Abbreviation » 2015-04-16 14:35:05

Försäkringsbeloppet kan ändras av den försäkrade själv, höjas eller sänkas, och det är det belopp som var aktuellt vid försäkringsfallet som gäller. Det är irrelevant om en aldrig ändrat beloppet, så klart, eftersom det ju automatiskt ändras genom inflationsuppräkningen.

Jag har läst regeringens propositioner osv för åren sedan aktivitetsersättning infördes, och så som de förändringar som det arbetas mot idag ser ut, så kommer det bli omöjligt för en person som inte prövats på arbetsmarknadens alla områden att få sjukersättning ganska snart. Aktivitetsersättning ska helt slopas (kan inte hitta några indikationer på att det har ändrats sedan valet) och istället ersättas med "sjukersättning för unga". De riktlinjer som är föreslagna kommer innebära att väldigt många som idag har en ersättning i denna stil, inte kommer kunna ha det senare. Enbart de som redan övergått till permanent sjukersättning kommer kunna fortsätta ha detta utan att uppfylla ganska så höga krav. Ingen kommer kunna få ersättning utan att prövas i arbete.

Jag vet inte hur gammal du är Hirlo, men om du är närmare 20 än 30, ja till och med närmare 25, så bör du akta dig för att anta att du kommer ha den här sortens ekonomiska skydd i framtiden. Då Försäkringskassans bedömning även direkt påverkar försäkringsbolagens bedömning, så bör du alltså inte heller räkna med att du kommer få mer från Trygg-Hansa om fem år, än vad du kan få just nu.

Schmetterling fick inte sin ersättning utan att ha testat annan försörjning först, räkna inte med att få i närheten av det hon fått om du aldrig arbetat eller studerat.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Trygg-Hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Levial » 2017-01-01 3:22:58

Hej!
Jag har en barn/ungdoms-försäkring som tecknades när jag var ca 14-15.
För några år sen fick jag pga den ut pengar från den, pga vad jag senare fick veta min aspergerdiagnos. Nu har även diagnosen fobisk personlighetsstörning (ställd efter utredning hos sjukskötelska) tillkommit. I våras då jag fyllde 30 fick jag beslut om sjukerättning. I läkarintyget fastslogs att jag inte är i skick att arbeta mer, ens i skyddade arbeten. I beslutet fastställdes detsamma, och de ansåg att min arbetsoförmåga sägs ha inträffat runt 2002, vilket var ungefär då mina föräldrar tecknade försäkringen. Jag gissar att utredaren för att fastställa det gått på ett personligt brev jag sände med där jag beskrev en hel del traumatiserande händelser som hänt mig, vilka flera tog sin början där. Det var bland annat där jag fick mina sömnproblem. Jag själv är övertygad om att jag har ptsd, men psyk tycker inte jag har tillräckliga symtom för det längre (?) och vill därför inte sätta diagnosen. Jag har ej längre någon försäkring jag aktivt betalar för, tror att barn/ungdomsförsäkringen endast betalades i några år. Iaf: jag har en vän som fick ut pengar pga sk "ekonomisk invaliditet" iom att han fick sjukersättning. Tror dock att hans föräldrar fortfarande betalar försäkring för honom. Vet dock inte om det beror på den eller hans tidigare barnförsäkring.
Vad jag undrar är om någon vet om det finns någon chans för mig att kunna få ut mer försäkringspengar iom att jag fått sjukersättning..?
Eller är detta omöjligt då jag ej har någon "aktiv" försäkring..?
De andra pengarna är i princip slut pga dyra veterinärkostnader, betalning av skulder och annat. Och skulle verkligen behöva pengar pga kommande veterinärkostnader och annat.
Skulle vara väldigt tacksam för ett svar.
Levial
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-12-31

Trygg-Hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Fighterbabe » 2017-01-01 23:51:53

Levial skrev:Hej!
Jag har en barn/ungdoms-försäkring som tecknades när jag var ca 14-15.
För några år sen fick jag pga den ut pengar från den, pga vad jag senare fick veta min aspergerdiagnos. Nu har även diagnosen fobisk personlighetsstörning (ställd efter utredning hos sjukskötelska) tillkommit. I våras då jag fyllde 30 fick jag beslut om sjukerättning. I läkarintyget fastslogs att jag inte är i skick att arbeta mer, ens i skyddade arbeten. I beslutet fastställdes detsamma, och de ansåg att min arbetsoförmåga sägs ha inträffat runt 2002, vilket var ungefär då mina föräldrar tecknade försäkringen. Jag gissar att utredaren för att fastställa det gått på ett personligt brev jag sände med där jag beskrev en hel del traumatiserande händelser som hänt mig, vilka flera tog sin början där. Det var bland annat där jag fick mina sömnproblem. Jag själv är övertygad om att jag har ptsd, men psyk tycker inte jag har tillräckliga symtom för det längre (?) och vill därför inte sätta diagnosen. Jag har ej längre någon försäkring jag aktivt betalar för, tror att barn/ungdomsförsäkringen endast betalades i några år. Iaf: jag har en vän som fick ut pengar pga sk "ekonomisk invaliditet" iom att han fick sjukersättning. Tror dock att hans föräldrar fortfarande betalar försäkring för honom. Vet dock inte om det beror på den eller hans tidigare barnförsäkring.
Vad jag undrar är om någon vet om det finns någon chans för mig att kunna få ut mer försäkringspengar iom att jag fått sjukersättning..?
Eller är detta omöjligt då jag ej har någon "aktiv" försäkring..?
De andra pengarna är i princip slut pga dyra veterinärkostnader, betalning av skulder och annat. Och skulle verkligen behöva pengar pga kommande veterinärkostnader och annat.
Skulle vara väldigt tacksam för ett svar.


Om du inte har någon försäkring som du betalar för så skulle jag vilja påstå att det är omöjligt att få nån ersättning. Tyvärr.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Återgå till Aspergare och vården



Logga in