När poletten trillar ner i vuxen ålder.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

När poletten trillar ner i vuxen ålder.

Inläggav slackern » 2017-01-01 1:39:54

NewAspie skrev:
slackern skrev:
NewAspie skrev:Ja exakt...eller glömde är nog fel ord. Visste mkt väl när den skulle betalas. Att jag inte gjort det och att det när som helst skulle kunna ringa på dörren. Men trots vetskapen om allt detta kunde jag inte ta mig för att reda ut det. Men när de ringde på lyckades jag få ordning på det i sista stund. En av många incidenter som aldrig syns riktigt för jag rett upp dom på ett eller annat sätt men det kan inte fortsätta så. Bara en tidsfråga innan det totalt fallerar.


Förstår hur du menar, har även hänt mig någon gång att jag inte har pallat att betala hyran i tid, men aldrig gått så långt att värden har ringt på dörren, men betalar hyran med autogiro så att jag slipper tänka på det längre.


Det va det där m att fylla i blanketten för autogiro. Lyckades inte göra det på två år. Men när dom ringde på fick jag en ny och hon va så gullig och jag förklarade lite kort att jag visste jag inte skött mig men jag HR svårt för sånt här. Vi bestämde att jag skulle posta blanketten dan efter och ringa på hos henne sen. Hade jag inte postat den skulle jag lämna den hos henne. Med dom instruktionerna och "kollen" gick det bra. Antar mer eller mindre precis sådana saker en boendestödjare kan hjälpa till med. Påminna och styra upp att saker blir gjorda.

Lyckan man känner varje gång man får iväg den där blanketten, äntligen diskat upp disken, att man lyckades vattna blommorna..varje liten grej en bedrift. Makes no sense för "vanligt" folk.


Haha förstår precis hur du menar, vilken tur du hade att kvinnan var så pass hjälpsam, trevlig och förstående. Då slipper du bli vräkt pga sen hyra kan du verkligen känna dig stolt och duktig.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När poletten trillar ner i vuxen ålder.

Inläggav NewAspie » 2017-01-01 2:00:59

slackern skrev:
NewAspie skrev:
slackern skrev:
Förstår hur du menar, har även hänt mig någon gång att jag inte har pallat att betala hyran i tid, men aldrig gått så långt att värden har ringt på dörren, men betalar hyran med autogiro så att jag slipper tänka på det längre.


Det va det där m att fylla i blanketten för autogiro. Lyckades inte göra det på två år. Men när dom ringde på fick jag en ny och hon va så gullig och jag förklarade lite kort att jag visste jag inte skött mig men jag HR svårt för sånt här. Vi bestämde att jag skulle posta blanketten dan efter och ringa på hos henne sen. Hade jag inte postat den skulle jag lämna den hos henne. Med dom instruktionerna och "kollen" gick det bra. Antar mer eller mindre precis sådana saker en boendestödjare kan hjälpa till med. Påminna och styra upp att saker blir gjorda.

Lyckan man känner varje gång man får iväg den där blanketten, äntligen diskat upp disken, att man lyckades vattna blommorna..varje liten grej en bedrift. Makes no sense för "vanligt" folk.


Haha förstår precis hur du menar, vilken tur du hade att kvinnan var så pass hjälpsam, trevlig och förstående. Då slipper du bli vräkt pga sen hyra kan du verkligen känna dig stolt och duktig.


Tack :) när folk frågar va man gjort under helgen å man eg vill svara exakt som det ä med ett mkt stolt leende då man är så nöjd med allt man åstadkommitr, "well i lördags vaknade jag och satte igång en tvättmaskin. I söndags vaknade jag, tömde tvättmaskin och t o m hängde upp tvätten". Svaret blir istället..."fixade lite hemma och träffade familjen, tog en promenad och allmänt softade". Så tokigt eg. :lol:
NewAspie
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2016-12-31

När poletten trillar ner i vuxen ålder.

Inläggav slackern » 2017-01-01 2:05:43

NewAspie skrev:
slackern skrev:
NewAspie skrev:
Det va det där m att fylla i blanketten för autogiro. Lyckades inte göra det på två år. Men när dom ringde på fick jag en ny och hon va så gullig och jag förklarade lite kort att jag visste jag inte skött mig men jag HR svårt för sånt här. Vi bestämde att jag skulle posta blanketten dan efter och ringa på hos henne sen. Hade jag inte postat den skulle jag lämna den hos henne. Med dom instruktionerna och "kollen" gick det bra. Antar mer eller mindre precis sådana saker en boendestödjare kan hjälpa till med. Påminna och styra upp att saker blir gjorda.

Lyckan man känner varje gång man får iväg den där blanketten, äntligen diskat upp disken, att man lyckades vattna blommorna..varje liten grej en bedrift. Makes no sense för "vanligt" folk.


Haha förstår precis hur du menar, vilken tur du hade att kvinnan var så pass hjälpsam, trevlig och förstående. Då slipper du bli vräkt pga sen hyra kan du verkligen känna dig stolt och duktig.


Tack :) när folk frågar va man gjort under helgen å man eg vill svara exakt som det ä med ett mkt stolt leende då man är så nöjd med allt man åstadkommitr, "well i lördags vaknade jag och satte igång en tvättmaskin. I söndags vaknade jag, tömde tvättmaskin och t o m hängde upp tvätten". Svaret blir istället..."fixade lite hemma och träffade familjen, tog en promenad och allmänt softade". Så tokigt eg. :lol:


Smart att göra så, så att du slipper att få en massa jobbiga följdfrågor. Hur kommer du att svara vad du gjorde på nyårsafton? Läste lite kanske? Inte allt för långt från sanningen. :wink:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När poletten trillar ner i vuxen ålder.

Inläggav NewAspie » 2017-01-01 2:10:43

slackern skrev:
NewAspie skrev:
slackern skrev:
Haha förstår precis hur du menar, vilken tur du hade att kvinnan var så pass hjälpsam, trevlig och förstående. Då slipper du bli vräkt pga sen hyra kan du verkligen känna dig stolt och duktig.


Tack :) när folk frågar va man gjort under helgen å man eg vill svara exakt som det ä med ett mkt stolt leende då man är så nöjd med allt man åstadkommitr, "well i lördags vaknade jag och satte igång en tvättmaskin. I söndags vaknade jag, tömde tvättmaskin och t o m hängde upp tvätten". Svaret blir istället..."fixade lite hemma och träffade familjen, tog en promenad och allmänt softade". Så tokigt eg. :lol:


Smart att göra så, så att du slipper att få en massa jobbiga följdfrågor. Hur kommer du att svara vad du gjorde på nyårsafton? Läste lite kanske? Inte allt för långt från sanningen. :wink:


Proffs som man är har jag redan fixat det. Föräldrar tror jag är hos en vän (mamma skulle gråta floder å inte klara det om hon visste hur jag eg lever), vänner tror jag är med familj. Ingen av dom känner varandra. Problem solved. :)
NewAspie
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2016-12-31

När poletten trillar ner i vuxen ålder.

Inläggav slackern » 2017-01-01 2:30:21

NewAspie skrev:
slackern skrev:
NewAspie skrev:
Tack :) när folk frågar va man gjort under helgen å man eg vill svara exakt som det ä med ett mkt stolt leende då man är så nöjd med allt man åstadkommitr, "well i lördags vaknade jag och satte igång en tvättmaskin. I söndags vaknade jag, tömde tvättmaskin och t o m hängde upp tvätten". Svaret blir istället..."fixade lite hemma och träffade familjen, tog en promenad och allmänt softade". Så tokigt eg. :lol:


Smart att göra så, så att du slipper att få en massa jobbiga följdfrågor. Hur kommer du att svara vad du gjorde på nyårsafton? Läste lite kanske? Inte allt för långt från sanningen. :wink:


Proffs som man är har jag redan fixat det. Föräldrar tror jag är hos en vän (mamma skulle gråta floder å inte klara det om hon visste hur jag eg lever), vänner tror jag är med familj. Ingen av dom känner varandra. Problem solved. :)


Haha skönt det, egentligen borde din mamma egentligen gilla att du trivs i ditt eget sällskap att du inte har ett behov att träffa människor hela tiden? Hon skulle nog förstå om du berättar det för henne?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När poletten trillar ner i vuxen ålder.

Inläggav geocache » 2017-01-01 2:38:06

Jag var själv 30+ när jag fick min diagnos, och det gav mig äntligen insikt om av vilken anledning jag redan som liten frivilligt valde att tillbringa så mycket tid ensam, under hela min uppväxt.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

När poletten trillar ner i vuxen ålder.

Inläggav Charlie72 » 2017-01-01 2:42:13

Förstod redan när jag var liten att jag var annorlunda och visste på ett ungefär vad jag hade för diagnos, fastställningen av den gjorde ingen större skillnad.
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

När poletten trillar ner i vuxen ålder.

Inläggav Mountain_lion » 2017-01-04 23:59:00

Se forumet som en erfarenhetsbank då här finns några som är eller varit i liknande situation som din. Jag hoppas du hittar strategi som gör ditt liv lite lättare. :-)Happy
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in