Skapa egna former/uttryck för stöd, skapa egna LSS-insatser

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skapa egna former/uttryck för stöd, skapa egna LSS-insatser

Inläggav slackern » 2016-12-30 19:42:13

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Jo men för mig verkar det inte vara något då jag inte har (större) kommunikationssvårigheter


Du vet väl att du har rätt att träffa en kurator på Habliteringen som kan hjälpa dig och informera vilka bidrag du kan söka om du har behov utav det?

Nope, det har ingen sagt till mig. När jag pratat om det tex så jag var inskriven på arbetsförmedlingen i flera månader och förlorade 40 000:- på att försöka få ett bidrag så var det min egen idé att söka det bidraget.

Fast just bidrag för problem med kommunikation hjälper inte just mig, men det är bra att det finns för dom som behöver det


Jag menade bidrag i stort alla sorters bidrag inte det för kommunikation. Kuratorer på Habliteringen har koll på vilka, därför föreslog jag och tipsade jag dig om det.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skapa egna former/uttryck för stöd, skapa egna LSS-insatser

Inläggav rapchic » 2016-12-30 19:47:34

slackern skrev:
Jag menade bidrag i stort alla sorters bidrag inte det för kommunikation. Kuratorer på Habliteringen har koll på vilka, därför föreslog jag och tipsade jag dig om det.

Jo jag förstod det, jag syftade bara på att just det bidraget tidigare i citatet inte skulle funka för mig.
Sen flytten har jag tyvärr ingen HAB kontakt men senare i vår ska jag få det (om det inte försenas, igen)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Skapa egna former/uttryck för stöd, skapa egna LSS-insatser

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 22:19:37

Här är en artikel om en kvinna med Asperger som har personligt biträde. Eller en artikel om att vara personligt biträde. OM jag fattade rätt så är hon med Asperger egen företagare.

http://jennystrom.com/artiklar-fordjupn ... nny-strom/
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Skapa egna former/uttryck för stöd, skapa egna LSS-insatser

Inläggav Flinta » 2016-12-31 19:22:26

Fleure123 skrev:Här är en artikel om en kvinna med Asperger som har personligt biträde. Eller en artikel om att vara personligt biträde. OM jag fattade rätt så är hon med Asperger egen företagare.

http://jennystrom.com/artiklar-fordjupn ... nny-strom/


Låter mycket bra :-)Happy Undrar varför hon fick och inte andra föreläsare t ex:
http://blogg.aspiration.nu/arbetslinjen/
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skapa egna former/uttryck för stöd, skapa egna LSS-insatser

Inläggav Flinta » 2021-09-19 15:57:48

Dumpar denna då jag gillar idén om att spåna om vad man skulle önska för stöd om man fick tänka fritt :-)Happy
Hoppas någon vill bidra.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skapa egna former/uttryck för stöd, skapa egna LSS-insatser

Inläggav Flinta » 2021-09-23 15:41:59

Önskar en handledare i ett fritidsintresse jag har.
Svårt att hitta någon dock då de som håller på med det jag är intresserad av främst arbetar med det och när de är lediga vill de inte tänka på nåt som anknyter till deras yrkesvardag.

Skulle även vilja ha en egen ingång till min bostad och slippa möten och interaktioner med grannar i trapphuset. Det skulle kunna ge mig mer energi över till viktigare saker. Önskar e v även få bostaden ljudisolerad.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skapa egna former/uttryck för stöd, skapa egna LSS-insatser

Inläggav BellaBelle » 2021-09-24 18:43:51

Flinta skrev:Önskar en handledare i ett fritidsintresse jag har.
Svårt att hitta någon dock då de som håller på med det jag är intresserad av främst arbetar med det och när de är lediga vill de inte tänka på nåt som anknyter till deras yrkesvardag.

Skulle även vilja ha en egen ingång till min bostad och slippa möten och interaktioner med grannar i trapphuset. Det skulle kunna ge mig mer energi över till viktigare saker. Önskar e v även få bostaden ljudisolerad.


Angående bostad med egen ingång: Om du bor i vanlig hyresrätt eller bostadsrätt så kan du försöka byta din lägenhet till en lägenhet som har egen ingång, sådana finns ju. Då brukar det vara en uteplats direkt på marken också, istället för balkong. (Risken finns dock att du börjar reta upp dig på andra möten/interaktioner efter att trapphus är eliminerade.

Låter som ett udda fritidsintresse. Vad pysslar du med? Onkologi? Fritidsbrevbärare? :lol:

Ja, det är förstås tradigt att socialt inriktade DV:n och dylikt mest är inriktade på allmän hobby utan personal med några specialkunskaper. Man ska nog ha stor tur om man får en kunnig handledare på ett DV. Jag har ingen lust gå till ett DV och sitta och sy eftersom jag har bättre material och maskiner hemma samt kan förmodligen mer än personalen. Plus det verkar så hurtigt och käckt på DV:n, typ som scouterna fast inomhus. :twisted:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Skapa egna former/uttryck för stöd, skapa egna LSS-insatser

Inläggav Flinta » 2021-09-25 17:48:15

BellaBelle skrev:
Flinta skrev:Önskar en handledare i ett fritidsintresse jag har.
Svårt att hitta någon dock då de som håller på med det jag är intresserad av främst arbetar med det och när de är lediga vill de inte tänka på nåt som anknyter till deras yrkesvardag.

Skulle även vilja ha en egen ingång till min bostad och slippa möten och interaktioner med grannar i trapphuset. Det skulle kunna ge mig mer energi över till viktigare saker. Önskar e v även få bostaden ljudisolerad.


Angående bostad med egen ingång: Om du bor i vanlig hyresrätt eller bostadsrätt så kan du försöka byta din lägenhet till en lägenhet som har egen ingång, sådana finns ju. Då brukar det vara en uteplats direkt på marken också, istället för balkong. (Risken finns dock att du börjar reta upp dig på andra möten/interaktioner efter att trapphus är eliminerade.

Låter som ett udda fritidsintresse. Vad pysslar du med? Onkologi? Fritidsbrevbärare? :lol:

Ja, det är förstås tradigt att socialt inriktade DV:n och dylikt mest är inriktade på allmän hobby utan personal med några specialkunskaper. Man ska nog ha stor tur om man får en kunnig handledare på ett DV. Jag har ingen lust gå till ett DV och sitta och sy eftersom jag har bättre material och maskiner hemma samt kan förmodligen mer än personalen. Plus det verkar så hurtigt och käckt på DV:n, typ som scouterna fast inomhus. :twisted:


Jag har funderat på om jag skulle trivas i ett mindre radhus på någon trygg plats.. Bl a med tanke på möjligheten till egen ingång.

Ja skulle jag ta med intresset till en DV eller sysselsättning så är sannolikheten hög att ingen där skulle kunna ge mig det stöd jag önskar. Det skulle bli jag som skulle behöva undervisa personalen och deltagarna och det är inget som lockar.

Har sökt mig till olika föreningar där det finns vissa som delvis har samma intresse men upplevde inte att någon var i närheten av så intresserad som jag av ämnet :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in