Daglig verksamhet eller inte

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-31 10:40:34

Toblerone skrev: Jag har hört tonåringar med AS säga att de tänker leva på bidrag hela livet och sen har de dessutom en massa krav vilka prylar de vill ha trots det. Den attityden är inte okej, och därför tycker jag också att det kan vara bra om vuxna inte "skryter" med hur bra de har det på bidrag, hur mycket tid för sina egna intressen osv. Det kan inte vara ett argument att man trivs bäst med att inte jobba. Och det argumentet har väl förekommit i den här tråden. För, som sagt, någon måste ju tjäna pengar till alla bidrag.

Vi ska alltså skämmas, hålla käften och osynliggöras eftersom vi är dåliga förebilder för uppväxande släkten som bör fostras till goda lutheraner?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-12-31 10:48:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Savanten Svante » 2016-12-31 10:45:41

Alien skrev:Men de som går på DV har ju aktivitets/sjukersättning från staten som försörjning och kan ju inte få lön dessutom.


Man kan få lön ISTÄLLET och känna sig lite mer delaktig, och mindre fattig.


manne skrev:en bra DV bör ha något i hantverkshåll till tex möbelmåleri eller finsnickeri eller något sådant.
inte bara packa saker man bör lära sig även något hantverk också på min förra dv så hade vi även en hund där som jag brukade gå ut med det var kul det.


Manne har helt rätt. Det måste inte vara hantverksjox, men det SKA vara något som känns meningsfullt och utvecklande för deltagaren, i Mannes fall är det hantverk.

Jag provade på det där med DV för några år sen, och jag får ge Krigaren rätt också. Det inte till för aspies, åtminstone inte när det funkar som i min kommmun. Liten verksamhet, inriktad helt på förståndshandikappade. Rent iq-mässigt ligger jag lika långt från medel som övriga deltagare, fast på andra sidan... och då blir det inte bra.


Toblerone skrev:Däremot finns det också sådana som från början, från tonåren, har bestämt sig att de INTE SKA jobba. Jag har hört tonåringar med AS säga att de tänker leva på bidrag hela livet och sen har de dessutom en massa krav vilka prylar de vill ha trots det. Den attityden är inte okej, och därför tycker jag också att det kan vara bra om vuxna inte "skryter" med hur bra de har det på bidrag, hur mycket tid för sina egna intressen osv. Det kan inte vara ett argument att man trivs bäst med att inte jobba. Och det argumentet har väl förekommit i den här tråden. För, som sagt, någon måste ju tjäna pengar till alla bidrag.


Jag förstår känslan. När man gång på gång får veta att man inte är välkommen att ens försöka, så känner man för att pissa på hela världen, och faktiskt ta för sig ändå. Det är inte nödvändigtvis dåligt. Gjort på rätt sätt är det frigörelse, enpowerment, eller vad du vill kalla det.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-31 10:59:28

Savanten Svante skrev:Jag förstår känslan. När man gång på gång får veta att man inte är välkommen att ens försöka, så känner man för att pissa på hela världen, och faktiskt ta för sig ändå. Det är inte nödvändigtvis dåligt. Gjort på rätt sätt är det frigörelse, enpowerment, eller vad du vill kalla det.

Jo.
Vi människor har ju bara ett liv och man vill ju få ut NÅT av det.

Inte sjutton är det empowerment att vara underdånigt tacksam gentemot de som haft turen att kunna arbeta, den saken är klar.

Jävla sätt förresten - bara för att man haft turen att kunna fungera och vara gångbar på arbetsmarknaden så ska man slå sig för bröstet och tala om hur duktig man är som "försörjer" oss som inte haft den turen!

Att betala skatt är er förbannade skyldighet och skatter är till just för att medborgare inte ska behöva stå med mössan i hand och vara tacksamma mot patron.

Förresten är inte Luther tillämplig i det postindustriella globaliserade samhället.
På arbetsmarknaden räcker det inte med bara flit.
Du behöver utbildning, kontakter, flyt, rätt föräldrar... nåt av det och helst flera.

Du kan om du har otur hamna i situationer där du jobbar dig blå utan att få ett skvatt för det.
Meningslösa praktikplatser finns det gott om och företag som satt i system att utnyttja arbetslösa och praktikanter som gratisarbetare är ingenting ovanligt.

Luther och spotta i nävarna är bullshit att komma med nu 2016.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-12-31 11:06:27, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Savanten Svante » 2016-12-31 11:06:20

KrigarSjäl skrev:På arbetsmarknaden räcker det inte med bara flit.


Faktum är att de som BARA är flitiga, de kommer ingen vart. De fortsätter att vara städare, men de blir inte "framgångsrika" och ekonomiskt oberoende. Man måste ha andra egenskaper, och inte minst tur. Bara flitig räcker ingenstans alls, utom till att göra din arbetsgivare nöjd. "Dig kan man lita på minsann!" Provade den varianten på en av alla rehab-praktik-skitställen jag var på. Tror ni jag fick nån anställning? Näe, varför skulle de anställa duktige Svante? Han var ju redan gratis! ... och påväg in i väggen igen, eftersom han var så flitig.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-31 11:10:06

Ja det där tugget om flit och spotta i nävarna är bara skitsnack.

Det kanske funkade för 40 år sen när det fanns fabriker och industrier i landet som bara låg och väntade på arbetskraft men nu i det datoriserade informations- och tjänstesamhället... pyttsan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav sugrövmanövern » 2016-12-31 11:18:28

Fleure123 skrev:
sugrövmanövern skrev::D Jag tycker det är lätt att fylla sin vardag med saker att göra utan att gå på nån sysselsättningstjofräs. Hur tänker ni andra, blir ni frustrerade av att gå hemma och inte ha någon bestämd uppgift? Krigiz/He-Man verkar klara sig bra utan iaf.


Har du någon speciell "struktur" på dagarna.
Nä, sånt passar inte mig, det gör mig stressad :-)Happy . Skulle inte vilja ha ett schema med grejer som ska göras vissa tider.

Men jag har hundar, och måste därmed kliva upp på morgnarna och rasta dem sedan under dagen regelbundet. Samt katter som ska skötas, tömmas kattlådor åt, matas mm.

Utan dem skulle jag nog inte kliva ur sängen vissa dagar och det skulle vara ohälsosamt!

Någon slags flytande struktur brukar infinna sig automatiskt om jag mår någorlunda bra. Tex att jag fyller diskmaskinen, kör en maskin tvätt, städar lite varje dag eller några gånger i veckan. Efter det plus djurskötseln och några mål mat, i bästa fall något lagat och inte bara fil och sånt, är jag rätt slut och skulle inte orka mer på en dag.

De gånger jag träffar kontaktpersonen gör jag tex inget annat än sköter hundarna och katterna. Resten av orken går åt till umgänge.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-31 11:46:51

Savanten Svante skrev:
Alien skrev:Men de som går på DV har ju aktivitets/sjukersättning från staten som försörjning och kan ju inte få lön dessutom.


Man kan få lön ISTÄLLET och känna sig lite mer delaktig, och mindre fattig.


manne skrev:en bra DV bör ha något i hantverkshåll till tex möbelmåleri eller finsnickeri eller något sådant.
inte bara packa saker man bör lära sig även något hantverk också på min förra dv så hade vi även en hund där som jag brukade gå ut med det var kul det.


Manne har helt rätt. Det måste inte vara hantverksjox, men det SKA vara något som känns meningsfullt och utvecklande för deltagaren, i Mannes fall är det hantverk.

Jag provade på det där med DV för några år sen, och jag får ge Krigaren rätt också. Det inte till för aspies, åtminstone inte när det funkar som i min kommmun. Liten verksamhet, inriktad helt på förståndshandikappade. Rent iq-mässigt ligger jag lika långt från medel som övriga deltagare, fast på andra sidan... och då blir det inte bra.


Toblerone skrev:Däremot finns det också sådana som från början, från tonåren, har bestämt sig att de INTE SKA jobba. Jag har hört tonåringar med AS säga att de tänker leva på bidrag hela livet och sen har de dessutom en massa krav vilka prylar de vill ha trots det. Den attityden är inte okej, och därför tycker jag också att det kan vara bra om vuxna inte "skryter" med hur bra de har det på bidrag, hur mycket tid för sina egna intressen osv. Det kan inte vara ett argument att man trivs bäst med att inte jobba. Och det argumentet har väl förekommit i den här tråden. För, som sagt, någon måste ju tjäna pengar till alla bidrag.


Jag förstår känslan. När man gång på gång får veta att man inte är välkommen att ens försöka, så känner man för att pissa på hela världen, och faktiskt ta för sig ändå. Det är inte nödvändigtvis dåligt. Gjort på rätt sätt är det frigörelse, enpowerment, eller vad du vill kalla det.


precis på mitt första finsnickeri så jobbade jag enbart under ca 1,5 års tid enbart med möbelrenovering
sedan efter flytten så började jag att jobba med allround grejer och allmänsnickeri inte enbart inriktade på möbler och det var ett sämre finsnickeri det

jag tyckte nog bäst om finsnickeriet och möbelrenoverigen i Danderyd det var roligast och bäst dära
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-31 18:27:03

precis. :!:
jag tyckte bara om en sak när det gäller finsnickeri och det var att göra smörknivar allt anat var inte kul det.
detta var det ända som var kul allt anat var trist.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Toblerone » 2016-12-31 20:04:00

Alien skrev:
Fleure123 skrev:Några som i alla fall borde gilla att arbeta på daglig verksamhet är PERSONALEN som arbetar där. De får ju en riktig lön.

Kanske har vi med Asperger hjälpt till i samhället genom att skapa en massa schyssta arbetstillfällen åt andra.


Det går ingen särskild personal där för att ta hand om DV:arna. Inte på extern DV. Där jobbar man som de andra på arbetsplatsen och frågar den man arbetar åt/med om man har några frågor om arbetet.

Men det finns förstås kommunal personal som avlönas av kommunen. De ska kartlägga personernas behov, önskemål och kompetens. De ska jaga lämpliga DV-platser. Och de ska följa upp genom att träffa personerna och DV-företagen och kolla upp att det går bra.


Företaget som jag jobbar hos har också DV (förutom specialskola). Jag har ibland varit i deras lokaler och vi har möten ihop ibland. De verkar mest syssla med att placera ut folk på olika praktikplatser, vilket jag tycker är meningsfullt. Då får de ju förhoppningsvis göra något meningsfullt. Men personal måste det finnas. Det finns bara två där, varav bara en jobbar heltid, men nån måste ju finnas för att ta emot folk, prata med dem om vilken praktik som kan passa, följa upp, m.m. De brukar också äta lunch tillsammans. Sedan brukar det finnas några som inte klarar praktik för tillfället. Då får de ju vara med personalen i lokalerna och träna på sina rutiner, strategier och liknande och umgås lite. Men lokal och personal måste man ju ha så fort man har några som inte kan praktisera. Och även om man placerar alla måste det ju administreras.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-01 12:18:03

KrigarSjäl skrev:Förresten är inte Luther tillämplig i det postindustriella globaliserade samhället.
På arbetsmarknaden räcker det inte med bara flit.
Du behöver utbildning, kontakter, flyt, rätt föräldrar... nåt av det och helst flera.

Du behöver också rätt personliga egenskaper och rätt psykologiskt funktionssätt.

Så gott som alltid och överallt är flexibel, social, stresstålig, arbeta i grupp och hålla många bollar i luften honnörsord.

Och kan man inte leva upp till dessa samtidens grundkrav, många av oss som försökt har gått in i väggen, hänvisas man till avstjälpningscentraler av olika slag och med andra namn.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2017-01-01 12:29:00, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav elle » 2017-01-01 12:24:55

KrigarSjäl skrev:Poängen är att de som klagar på oss som "lever på bidrag" alltid klagar på oss som är sjukskrivna, arbetslösa, med funktionshinder. Det är alltid vi som ska finna oss i att bli kallade parasiter.

De i samhällets övre skikt som skor sig på det allmänna (på allehanda olika vis, en del lagliga och enligt avtal, en del olagliga) knystar man inte om, även om de bokstavligen roffar åt sig.

KrigarSjäl skrev:På arbetsmarknaden räcker det inte med bara flit.
Du behöver utbildning, kontakter, flyt, rätt föräldrar... nåt av det och helst flera.

+1

@KrigarSjäl,

Vad bra skrivet. Det är konkreta ord.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-01 13:01:25

Tack!

Jo, jag strävar efter att skriva klart och kärnfullt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2017-01-01 14:31:25

KrigarSjäl skrev:Tack!

Jo, jag strävar efter att skriva klart och kärnfullt.


grejen du tycker inte att det krävs någon motprestation då om man har bidrag att man skall söka sig till någon dv då eller ha någon sysselsättning tex kommunal trädgård eller anat. :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-01 14:40:01

manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Tack!

Jo, jag strävar efter att skriva klart och kärnfullt.


grejen du tycker inte att det krävs någon motprestation då om man har bidrag att man skall söka sig till någon dv då eller ha någon sysselsättning tex kommunal trädgård eller anat. :?:

Nej absolut inte.

Sjukersättning får man för att man har funktionshinder och det kräver inte motprestation nej.

Det ska den heller inte göra - vi ska inte ha ett låglöneproletariat som gör uppgifter förvärvsarbetande kan göra och därmed tar arbetstillfällen.

Vill kommunerna ha lokaler städade eller möbler flyttade kan de gott betala för det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2017-01-01 14:42:48

KrigarSjäl skrev:
manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Tack!

Jo, jag strävar efter att skriva klart och kärnfullt.


grejen du tycker inte att det krävs någon motprestation då om man har bidrag att man skall söka sig till någon dv då eller ha någon sysselsättning tex kommunal trädgård eller anat. :?:

Sjukersättning får man för att man har funktionshinder och den kräver inte motprestation nej.

Det ska den heller inte göra - vi ska inte ha ett låglöneproletariat som gör uppgifter förvärvsarbetande kan göra.

Vill kommunerna ha lokaler städade eller möbler flyttade kan de gott betala för det.


man får inget betalt på dv heller utan man jobbar 4 free dära.
på vissa dvs så får man ett mål mat på dagen medans andra så tvingas man betala sitt eget käk.
Men jag jobbade på dv under 3 års tid och då även med psykos problematiken.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2017-01-01 14:45:57

KrigarSjäl skrev:
manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Tack!

Jo, jag strävar efter att skriva klart och kärnfullt.


grejen du tycker inte att det krävs någon motprestation då om man har bidrag att man skall söka sig till någon dv då eller ha någon sysselsättning tex kommunal trädgård eller anat. :?:

Nej absolut inte.

Sjukersättning får man för att man har funktionshinder och det kräver inte motprestation nej.

Det ska den heller inte göra - vi ska inte ha ett låglöneproletariat som gör uppgifter förvärvsarbetande kan göra och därmed tar arbetstillfällen.

Vill kommunerna ha lokaler städade eller möbler flyttade kan de gott betala för det.


det är väldigt olika på olika dvs på en del dvs så kräver dem att man skall ha jobb eller ha något att göra under dagarna är väl olika från kommun och kommun också. :-)063
beror nog olika vilken lss kommunal man bor i också.
jag har tex blivit tvingad till dv 6 timmar per dag under 2 års tid i danderyd och där så fick man inget pröjs alls.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2017-01-01 14:58:17

KrigarSjäl skrev:
manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Tack!

Jo, jag strävar efter att skriva klart och kärnfullt.


grejen du tycker inte att det krävs någon motprestation då om man har bidrag att man skall söka sig till någon dv då eller ha någon sysselsättning tex kommunal trädgård eller anat. :?:

Nej absolut inte.

Sjukersättning får man för att man har funktionshinder och det kräver inte motprestation nej.

Det ska den heller inte göra - vi ska inte ha ett låglöneproletariat som gör uppgifter förvärvsarbetande kan göra och därmed tar arbetstillfällen.

Vill kommunerna ha lokaler städade eller möbler flyttade kan de gott betala för det.


som om lss tanterna vill att du skulle gå till någon dv så skulle du tacka nej till det. :?:
du skulle väl aldrig stå och fixa möbler i ett kommunalt snickeri eller hålla på med trädgård åt kommunen. :?:
jag vet att många utvecklingsstörda personer gör just detta. :-)063
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-01 15:05:25

Har ingen kontakt med LSS-tanter.
Inga insatser eller åtgärder whatsoever.

Men som svar på din fråga; idag skulle jag be dom fara åt helvete.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2017-01-01 15:09:02

KrigarSjäl skrev:Har ingen kontakt med LSS-tanter.
Inga insatser eller åtgärder whatsoever.

Men som svar på din fråga; idag skulle jag be dom fara åt helvete.


jag upplever lss tanterna som snälla och omtänksamma men jag gillade inte att de placerade mig på ett behandlingshem en gång i tiden :x icon

blir såvrare att klara sig stjälv senare i livet om man har bott på olika hem under hela livet. :x icon :-)Crying
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-01 15:17:32

manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Har ingen kontakt med LSS-tanter.
Inga insatser eller åtgärder whatsoever.

Men som svar på din fråga; idag skulle jag be dom fara åt helvete.


jag upplever lss tanterna som snälla och omtänksamma men jag gillade inte att de placerade mig på ett behandlingshem en gång i tiden :x icon

blir såvrare att klara sig stjälv senare i livet om man har bott på olika hem under hela livet. :x icon :-)Crying


Ja bättre ju om du hade gått på Sigtuna bland dom andra grevarna å baronerna hade du fått lära dig hur dom andra ur högadeln lever. Fast dom har nog problem att torka sig i röven själva vilket du har lärt dig att göra.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2017-01-01 15:27:19

slackern skrev:
manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Har ingen kontakt med LSS-tanter.
Inga insatser eller åtgärder whatsoever.

Men som svar på din fråga; idag skulle jag be dom fara åt helvete.


jag upplever lss tanterna som snälla och omtänksamma men jag gillade inte att de placerade mig på ett behandlingshem en gång i tiden :x icon

blir såvrare att klara sig stjälv senare i livet om man har bott på olika hem under hela livet. :x icon :-)Crying


Ja bättre ju om du hade gått på Sigtuna bland dom andra grevarna å baronerna hade du fått lära dig hur dom andra ur högadeln lever. Fast dom har nog problem att torka sig i röven själva vilket du har lärt dig att göra.


klockrent, :!:
ja fy fan skulle aldrig vilja gå i denna dära skolan
Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket - Internatskola
:cry:
MEn jag bodde i täby på ett gruppboende förut men där så jobbade jag med möbelsnickeri så jag hade ett vanligt hantverksyrke där.så det var inget överklass liv det direkt.
:lol: :lol: :lol: du är stört skön du. :wink:
sedan så var min lägenhet i täby väldigt liten också och jag jobbade varje dag 6 timmar per dag med hantverksyrke att måla möbler.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2017-01-02 1:29:05

Toblerone skrev:
Alien skrev:
Fleure123 skrev:Några som i alla fall borde gilla att arbeta på daglig verksamhet är PERSONALEN som arbetar där. De får ju en riktig lön.

Kanske har vi med Asperger hjälpt till i samhället genom att skapa en massa schyssta arbetstillfällen åt andra.


Det går ingen särskild personal där för att ta hand om DV:arna. Inte på extern DV. Där jobbar man som de andra på arbetsplatsen och frågar den man arbetar åt/med om man har några frågor om arbetet.

Men det finns förstås kommunal personal som avlönas av kommunen. De ska kartlägga personernas behov, önskemål och kompetens. De ska jaga lämpliga DV-platser. Och de ska följa upp genom att träffa personerna och DV-företagen och kolla upp att det går bra.


Företaget som jag jobbar hos har också DV (förutom specialskola). Jag har ibland varit i deras lokaler och vi har möten ihop ibland. De verkar mest syssla med att placera ut folk på olika praktikplatser, vilket jag tycker är meningsfullt. Då får de ju förhoppningsvis göra något meningsfullt. Men personal måste det finnas. Det finns bara två där, varav bara en jobbar heltid, men nån måste ju finnas för att ta emot folk, prata med dem om vilken praktik som kan passa, följa upp, m.m. De brukar också äta lunch tillsammans. Sedan brukar det finnas några som inte klarar praktik för tillfället. Då får de ju vara med personalen i lokalerna och träna på sina rutiner, strategier och liknande och umgås lite. Men lokal och personal måste man ju ha så fort man har några som inte kan praktisera. Och även om man placerar alla måste det ju administreras.


Fast finns väl DV där folk inte är ute på praktik också. Utan detta att vara på DV:t blir "som ett jobb" i sig.

Hm, är det viktigt att träna på rutiner och strategier som ett självändamål? Jag menar det nu som en "riktig" fråga till er andra här, inte som en retorisk. Jag tänker att man då sätter formen framför innehållet!? OM man har något intressant att göra finns det kanske inte då en chans att man skaffar sig rutiner och strategier för att man vill hålla på med detta intressanta?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Alien » 2017-01-02 2:53:53

Det beror ju vad man har för mål.

Om målet är att komma ut i arbetslivet och få en riktig lön (ev med lönebdrag) så kan rutiner och strategier vara bra. (Fast då är nog inte DV det rätta utan praktik.)

Likaså kan det finnas de som känner sig ensamma och isolerade och vill lära sig hur man ska umgås på "NT-sätt". DV kan vara enda sättet att komma ut och träffa folk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46095
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2017-01-02 4:36:12

Alien skrev:Det beror ju vad man har för mål.

Om målet är att komma ut i arbetslivet och få en riktig lön (ev med lönebdrag) så kan rutiner och strategier vara bra. (Fast då är nog inte DV det rätta utan praktik.)

Likaså kan det finnas de som känner sig ensamma och isolerade och vill lära sig hur man ska umgås på "NT-sätt". DV kan vara enda sättet att komma ut och träffa folk.


Jag känner mig tyvärr ensam och isolerad i den meningen att jag har för lite givande vuxenkontakter. Men tyvärr skulle jag inte orka med ett DV i dagsläget, jag skulle inte orka ha något inbokat varje dag på det sättet. :(
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in