Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2016-12-29 3:15:23

Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Fleure123 skrev:
Men det finns väl speciella dagliga verksamheter där man inte jobbar mot någon annan? Finns ju t ex sådana där folk spelar teater för att det är kul, vara.

Sedan är man väl i grunden sjukskriven när man är på en daglig verksamhet? Eller har jag missuppfattat det?


Det är nog ingen som hindrar dig att gå med i Teaterförbundet om du har en DV på en teater, men jag ser ingen vits med det, men vissa kanske vill gå med i facket för att känna sig delaktiga.

Jo man måste nog vara sjukskriven för att få gå på DV, det är ju en form utav sysselsättning.


Googlade på kul nu:

"Teaterförbundet för scen och film är facket för dig som jobbar inom scen och film, oavsett anställningsform."

Men är DV en anställningsform?


Bra fråga inte den blekaste. Dom kanske gör något undantag så att den som går på DV ska känna sig delaktig?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2016-12-29 4:10:15

Jag har en del sömnproblem för närvarande. Så ifall jag skulle ha en daglig verksamhet skulle jag vilja gå dit bara på eftermiddagarna. Typ klockan 14 - 17. Kan man få anpassa på det sättet?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav rapchic » 2016-12-29 10:53:23

Furienna skrev:Jag har idéer, men det är som romanskrivandet ändå gått riktigt illa under 2016. Jag har egentligen redan skrivit tre romaner, men jag vill gå genom dem en gång till först innan jag skickar in dem till något förlag.

Ibland kan det vara bra att låta ett projekt vila och göra något helt annat för att få ny insikt i det vilande projektet
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Charlie72 » 2016-12-29 11:27:17

Fleure123 skrev:
Charlie72 skrev:Förvaltning


Jobbar du med det?


Livnär mig på det
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-29 14:52:16

Fleure123 skrev:Bra att det går då, om det är det du vill. :-)

Men vad är det för "mening" med att frilansa om man inte får så mycket pengar för det? Är det för att du vill kunna behålla den lön du ändå får på en daglig verksamhet och/eller att du vill ha kvar arbetsuppgifterna att sysselsätta dig med? Eller får du låna hem en dator eller något sådant?

Jag har lagt ut mina romaner som följetonger förr, och jag vill fortsätta med det. Jag har även skickat in flera bokrecensioner.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-29 14:53:18

Fleure123 skrev:Jag har en del sömnproblem för närvarande. Så ifall jag skulle ha en daglig verksamhet skulle jag vilja gå dit bara på eftermiddagarna. Typ klockan 14 - 17. Kan man få anpassa på det sättet?

Jag kan av egen erfarenhet säga att det är svårt, om du inte är frilansare.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2016-12-29 14:55:26

Furienna skrev:
Fleure123 skrev:Bra att det går då, om det är det du vill. :-)

Men vad är det för "mening" med att frilansa om man inte får så mycket pengar för det? Är det för att du vill kunna behålla den lön du ändå får på en daglig verksamhet och/eller att du vill ha kvar arbetsuppgifterna att sysselsätta dig med? Eller får du låna hem en dator eller något sådant?

Jag har lagt ut mina romaner som följetonger förr, och jag vill fortsätta med det. Jag har även skickat in flera bokrecensioner.


Coolt skulle inte du kunna skicka in bokrecensioner till lokaltidningen?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Richard » 2016-12-29 15:18:01

Furienna skrev:
Richard skrev:Min dröm är ju att plugga fysik, o jobba med typ kärnfysik!

Så vad hindrar dig från att göra det? Tror du inte att du skulle klara av det?

Ja, att jag inte klarar av det. Jag har börjat 3 ggr på Komvux för att läsa in några nödvändiga gymnasiekurser. Men det har inte gått många dagar utan att jag blivit knäckt, o då blir jag oerhört ledsen att jag inte ens klarar det...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav kiddie » 2016-12-29 19:01:48

Fleure123 skrev:Jag har en del sömnproblem för närvarande. Så ifall jag skulle ha en daglig verksamhet skulle jag vilja gå dit bara på eftermiddagarna. Typ klockan 14 - 17. Kan man få anpassa på det sättet?


Min DV var 14-20. Beror väl på var man har DV. Där jag var stängde de 20.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav kuj kuj » 2016-12-29 19:14:11

jag jobbar som cnc operatör. det verkar som det passar bra.
kuj kuj
 
Inlägg: 179
Anslöt: 2012-02-07

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Kahlokatt » 2016-12-29 22:24:43

kiddie skrev:
Fleure123 skrev:Jag har en del sömnproblem för närvarande. Så ifall jag skulle ha en daglig verksamhet skulle jag vilja gå dit bara på eftermiddagarna. Typ klockan 14 - 17. Kan man få anpassa på det sättet?


Min DV var 14-20. Beror väl på var man har DV. Där jag var stängde de 20.


Min öppnar 09:00 och stänger 15:30. Under den tiden får man komma och gå lite som man vill, men man bör ringa om man inte dyker upp. Lunch tar man när man vill, men vill man ha lunchsällskap äter man runt 12-13. Kaffe, te och choklad pimplas hela dagarna.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Flinta » 2016-12-29 22:36:22

Kahlokatt skrev:
kiddie skrev:
Fleure123 skrev:Jag har en del sömnproblem för närvarande. Så ifall jag skulle ha en daglig verksamhet skulle jag vilja gå dit bara på eftermiddagarna. Typ klockan 14 - 17. Kan man få anpassa på det sättet?


Min DV var 14-20. Beror väl på var man har DV. Där jag var stängde de 20.


Min öppnar 09:00 och stänger 15:30. Under den tiden får man komma och gå lite som man vill, men man bör ringa om man inte dyker upp. Lunch tar man när man vill, men vill man ha lunchsällskap äter man runt 12-13. Kaffe, te och choklad pimplas hela dagarna.


Visst är det du som är utbildad museolog?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Kahlokatt » 2016-12-29 22:42:19

Flinta skrev:
Kahlokatt skrev:
kiddie skrev:
Min DV var 14-20. Beror väl på var man har DV. Där jag var stängde de 20.


Min öppnar 09:00 och stänger 15:30. Under den tiden får man komma och gå lite som man vill, men man bör ringa om man inte dyker upp. Lunch tar man när man vill, men vill man ha lunchsällskap äter man runt 12-13. Kaffe, te och choklad pimplas hela dagarna.


Visst är det du som är utbildad museolog?


Ja, det stämmer.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Flinta » 2016-12-29 22:48:14

Kahlokatt skrev:
Flinta skrev:
Kahlokatt skrev:
Min öppnar 09:00 och stänger 15:30. Under den tiden får man komma och gå lite som man vill, men man bör ringa om man inte dyker upp. Lunch tar man när man vill, men vill man ha lunchsällskap äter man runt 12-13. Kaffe, te och choklad pimplas hela dagarna.


Visst är det du som är utbildad museolog?


Ja, det stämmer.


Hade LSS-handläggaren utbildningen i bakhuvudet när ni pratade om hur din DV skulle se ut? Vet alla DV-handledare att du är utbildad museolog? Hur kan du använda utbildningen på DV:n och/eller vilken glädje har du utav den på fritiden? Jag gissar att museologi är ett specialintresse :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Kahlokatt » 2016-12-29 22:59:41

Flinta skrev:
Kahlokatt skrev:
Flinta skrev:
Visst är det du som är utbildad museolog?


Ja, det stämmer.


Hade LSS-handläggaren utbildningen i bakhuvudet när ni pratade om hur din DV skulle se ut? Vet alla DV-handledare att du är utbildad museolog? Hur kan du använda utbildningen på DV:n och/eller vilken glädje har du utav den på fritiden? Jag gissar att museologi är ett specialintresse :)


Ja, det togs i beaktande, men inom museivärlden är det svårt nog att få jobb även om man är NT. Vi är faktiskt flera stycken på min DV som har läst på universitet.
Vet inte om jag kan använda min utbildning på min DV, direkt. Jag har lovat att hålla en guidning i domkyrkan för de DV-deltagare som är intresserade nästa år, men oroar mig över hur folk kommer att uppföra sig. Om de börjar avbryta, rätta mig, etc., är jag rädd att jag kommer att lacka ur och börja gråta.
Egentligen är det inte museologi som är ett specialintresse, jag ville snarare komma på något sätt att kombinera några intressen, nämligen konst, teater och att undervisa...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 1:39:10

Furienna skrev:
Fleure123 skrev:Asch då, dålig stil från jobbets sida. (Men bra iofs att du fick ett höj- och sänkbart bord åtminstone, många som får problem med att få ett sådant har jag hört från en del arbetsplatser).

Jag hade nog turen att mitt bord redan var höjbart. Men det var tyvärr inte till så mycket hjälp... :(

Fleur123 skrev: Aha, kan man frilansa på en daglig verksamhet också? Är det att man jobbar hemifrån men ändå är knuten till den dagliga verksamheten?

Tja, det går ju inte på de flesta ställen. Men i det här fallet skulle det kunna gå...


Hm, att frilansa dit då? Tänker du jobba hemma? Tänker du försöka "ha fasta tider"? (Det är ett j-a tjat om vikten av struktur överallt).

Tror du att kommer att sakna de så kallade sociala kontakterna, eller tror du tvärtom? (Ibland kan det ju vara skönt att slippa vara bland folk).
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Jaysindab » 2016-12-30 2:31:22

Har jobbat som fönstermålare, på gym, som telefonförsäljare och som scenarbetare på festivaler och konserter runt om i Sverige. Alla dessa yrken har varit fel för mig men scenarbetare var det jag trivdes bäst med eftersom det var vid olika tider, både dag och natt och det fanns chans att återhämta mig mellan jobben. Jag hann med en del yrken innan jag fick min diagnos. Men det jag alltid drömt om är lantbruk och kanske tillverka saker att sälja på nätet som t ex skäggolja eller liknande. Har försökt att utbilda mig inom foto, men det är en döende bransch och har svårt med skolbänken pga att jag även har ADHD & kronisk värk utöver min AS.
Jaysindab
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2016-05-14

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-30 3:44:58

slackern skrev:Coolt skulle inte du kunna skicka in bokrecensioner till lokaltidningen?

Kanske en dag...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-30 3:46:14

Richard skrev:Ja, att jag inte klarar av det. Jag har börjat 3 ggr på Komvux för att läsa in några nödvändiga gymnasiekurser. Men det har inte gått många dagar utan att jag blivit knäckt, o då blir jag oerhört ledsen att jag inte ens klarar det...

Okej. Så synd... :(
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-30 3:48:38

Fleure123 skrev:Hm, att frilansa dit då? Tänker du jobba hemma? Tänker du försöka "ha fasta tider"? (Det är ett j-a tjat om vikten av struktur överallt).

Det blir nog ingen struktur alls, tyvärr. Jag är heklt hopplös på det nuförtiden.

Fleur123 skrev:Tror du att kommer att sakna de så kallade sociala kontakterna, eller tror du tvärtom? (Ibland kan det ju vara skönt att slippa vara bland folk).

Nä, jag har inte saknat något med jobbet egentligen. Det blev så otrevligt på slutet. :(
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 4:03:34

Furienna skrev:
Fleure123 skrev:Hm, att frilansa dit då? Tänker du jobba hemma? Tänker du försöka "ha fasta tider"? (Det är ett j-a tjat om vikten av struktur överallt).

Det blir nog ingen struktur alls, tyvärr. Jag är heklt hopplös på det nuförtiden.

Fleur123 skrev:Tror du att kommer att sakna de så kallade sociala kontakterna, eller tror du tvärtom? (Ibland kan det ju vara skönt att slippa vara bland folk).

Nä, jag har inte saknat något med jobbet egentligen. Det blev så otrevligt på slutet. :(


Men det kanske blir mycket bättre när du frilansar istället och kan sköta det hela när du mår ok. Och kul att du har romanskrivandet också, du kommer nog igång med det mera igen så småningom! :-)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav CrystalHeart » 2016-12-30 14:13:07

Jobbar som städkärring. Egentligen ett för utslitande jobb för mig som varit väldigt sjuk.

Framtidsutsikt... ingen... jag har inga drömmar... inga mål.
Mitt liv är att bara vara här. Ingenting annat. Mitt liv är rent utsagt skit och har ingen lust att leva med det, men är så illa tvungen.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav manne » 2016-12-30 18:32:18

djurpark med vilda djur.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Toblerone » 2016-12-30 20:03:41

Richard skrev:
Furienna skrev:
Richard skrev:Min dröm är ju att plugga fysik, o jobba med typ kärnfysik!

Så vad hindrar dig från att göra det? Tror du inte att du skulle klara av det?

Ja, att jag inte klarar av det. Jag har börjat 3 ggr på Komvux för att läsa in några nödvändiga gymnasiekurser. Men det har inte gått många dagar utan att jag blivit knäckt, o då blir jag oerhört ledsen att jag inte ens klarar det...


Prova folkhögskola istället för komvux. De har mycket bättre pedagogik och det passar folk med AS mycket bättre. Även KTH (för studier efter gymnasiet) är bra på det sättet, anpassar individuellt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in