Vad betalar Försäkringskassan?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-29 13:23:13

sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:
Att pröva ROT och RUT mot inkomst vore en god idé faktiskt.
Låt låginkomsttagarna få del av subventionen.
Hushåll med inkomster över 40 papp behöver inga subventioner.
Det prövas ju mot inkomsten. men på så sätt att man får mer ju mer skatt man betalar. Som mest kan man få 50 000:- per år i ROT tex. Jag kan bara få cirka 23 000:- pga att min inkomst från tjänst är väldigt liten, cirka halva pensionen består av det från den tid jag arbetade.

Man kan ju tycka att det är skevt att de som är fattigast får minst subvention, men om du tänker efter är det väl rättvist att de som betalar in mest skatt till detta, får mest av kakan i sådana här fall?

Nej, jag tycker subventioner bör gå till de fattiga och inte till de rika.

Finns ingen anledning att ge barnbidrag till miljonärer, exempelvis.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav Wine » 2016-12-29 13:25:09

KrigarSjäl skrev:Nå, alla har tid att städa sin egen toalett.


Men om det nu finns människor som driver företag och får sin inkomst från att städa åt andra, som kanske t.o.m. trivs med sitt yrke även om du och andra kanske personligen ser ned på yrket eller på städare så kan jag inte förstå vad det finns för problem med att människor som inte själva orkar, har tid eller intresse för att städa anlitar städföretag att göra jobbet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-29 13:26:33

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:Nå, alla har tid att städa sin egen toalett.


Men om det nu finns människor som driver företag och får sin inkomst från att städa åt andra, som kanske t.o.m. trivs med sitt yrke även om du och andra kanske personligen ser ned på yrket eller på städare så kan jag inte förstå vad det finns för problem med att människor som inte själva orkar, har tid eller intresse för att städa anlitar städföretag att göra jobbet.

De jag ser ner på är välbeställda människor som är för fina för att ta rätt på sin egen skit.

Det blir också äckligt när brackor städslar städerska för att demonstrera status.

Min Malgorzata är SÅ duktig må du tro, Bibi!
Ja fast ibland får man påminna henne om hon glömt dammet på flygeln.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-12-29 13:28:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav Wine » 2016-12-29 13:28:05

KrigarSjäl skrev:
sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:
Att pröva ROT och RUT mot inkomst vore en god idé faktiskt.
Låt låginkomsttagarna få del av subventionen.
Hushåll med inkomster över 40 papp behöver inga subventioner.
Det prövas ju mot inkomsten. men på så sätt att man får mer ju mer skatt man betalar. Som mest kan man få 50 000:- per år i ROT tex. Jag kan bara få cirka 23 000:- pga att min inkomst från tjänst är väldigt liten, cirka halva pensionen består av det från den tid jag arbetade.

Man kan ju tycka att det är skevt att de som är fattigast får minst subvention, men om du tänker efter är det väl rättvist att de som betalar in mest skatt till detta, får mest av kakan i sådana här fall?

Nej, jag tycker subventioner bör gå till de fattiga och inte till de rika.

Finns ingen anledning att ge barnbidrag till miljonärer, exempelvis.


Vi lever ju i ett välfärdssamhälle där människor som av olika anledningar inte klarar av att arbeta o.s.v. blir försörjda av andra som arbetar, där människor som har det lite sämre ställt ekonomiskt kan söka en mängd olika bidrag. Vilka tror du finansierar alla dessa bidrag?

Här kan du läsa om fördelningspolitik:

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rdelningspolitik
Senast redigerad av Wine 2016-12-29 13:30:14, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav december16 » 2016-12-29 13:28:23

KrigarSjäl skrev:Framförallt stimulerar det den lata borgarklassen som vill ha pigor och drängar tillbaka.

Det vore bättre om dessa arbetslösa fick jobb inom vården där de faktiskt behövs.


Vi med asperger är väldigt privilegierade, hur många andra grupper i samhället är garanterade aktivitetsersättning? Hur många andra grupper i samhället har rätt till att andra städar åt en? Du förstår hur jag menar.

Asperger är inget förståndshandikapp. Det innebär att en person med asperger, som är högfungerande, kan leva ett relativt normalt liv och samtidigt få all tänkbar uppbackning av samhället. Jag ska erkänna, jag har varit alldeles för otacksam. Men ju äldre jag blir desto mer förstår jag att samhället ställt upp väldigt mycket för mig.

För övrigt håller jag med Wine om att körkort och bil är den bästa lösningen för MimzElo.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-29 13:30:16

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:
sugrövmanövern skrev:Det prövas ju mot inkomsten. men på så sätt att man får mer ju mer skatt man betalar. Som mest kan man få 50 000:- per år i ROT tex. Jag kan bara få cirka 23 000:- pga att min inkomst från tjänst är väldigt liten, cirka halva pensionen består av det från den tid jag arbetade.

Man kan ju tycka att det är skevt att de som är fattigast får minst subvention, men om du tänker efter är det väl rättvist att de som betalar in mest skatt till detta, får mest av kakan i sådana här fall?

Nej, jag tycker subventioner bör gå till de fattiga och inte till de rika.

Finns ingen anledning att ge barnbidrag till miljonärer, exempelvis.


Vi lever ju i ett välfärdssamhälle där människor som av olika anledningar inte klarar av att arbeta o.s.v. blir försörjda av andra som arbetar, där människor som har det lite sämre ställt ekonomiskt kan söka en mängd olika bidrag. Vilka tror du finansierar alla dessa bidrag?

Vi allihop.
Jag, bland annat.

Jag betalar procentuellt mer i skatt än en förvärvsarbetande.

Det är ett bevis på taskig attityd att se det som att vi med sjukersättning är FÖRSÖRJDA av de som arbetar.
Du formulerar dig så bara för att du vill se dig som lite förmer, lite viktigare sådär.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-12-29 13:36:37, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-29 13:32:41

december16 skrev:
KrigarSjäl skrev:Framförallt stimulerar det den lata borgarklassen som vill ha pigor och drängar tillbaka.

Det vore bättre om dessa arbetslösa fick jobb inom vården där de faktiskt behövs.


Vi med asperger är väldigt privilegierade, hur många andra grupper i samhället är garanterade aktivitetsersättning? Hur många andra grupper i samhället har rätt till att andra städar åt en? Du förstår hur jag menar.

Asperger är inget förståndshandikapp. Det innebär att en person med asperger, som är högfungerande, kan leva ett relativt normalt liv och samtidigt få all tänkbar uppbackning av samhället.

-Nä.

I studier och i arbetsliv är det överallt krav på att du ska vara flexibel, stresstålig och social.

I LSS- och habiliteringssvängen möts du av nedlåtande attityder och åtgärder som är tänkta för förståndshandikappade.

Städar åt en, såna åtgärder finns inte.

Privilegierade my ass!
Snarare faller man mellan alla stolar eftersom man inte passar in i samhällets matriser.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav Wine » 2016-12-29 13:36:21

december16 skrev:
KrigarSjäl skrev:Framförallt stimulerar det den lata borgarklassen som vill ha pigor och drängar tillbaka.

Det vore bättre om dessa arbetslösa fick jobb inom vården där de faktiskt behövs.


Vi med asperger är väldigt privilegierade, hur många andra grupper i samhället är garanterade aktivitetsersättning? Hur många andra grupper i samhället har rätt till att andra städar åt en? Du förstår hur jag menar.


Exakt, bra formulerat, många beklagar sig här på forumet över NT och pratar om hur bra aspergare egentligen är, hur mycket positiva egenskaper aspergare besitter och få vill bli förknippade med individer med utvecklingsstörning eller förståndshandikapp efterom aspergare ofta anser sig vara eller är mer intelligenta än genomsnittssvensken.

december16 skrev:Asperger är inget förståndshandikapp. Det innebär att en person med asperger, som är högfungerande, kan leva ett relativt normalt liv och samtidigt få all tänkbar uppbackning av samhället.


Ja, jag är faktiskt förvånad över hur mycket hjälp och stöd som kan erbjudas.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-29 13:38:11

Wine skrev:... och få vill bli förknippade med individer med utvecklingsstörning eller förståndshandikapp

Tycker du detta är konstigt på nåt sätt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav Wine » 2016-12-29 13:39:11

KrigarSjäl skrev:
Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, jag tycker subventioner bör gå till de fattiga och inte till de rika.

Finns ingen anledning att ge barnbidrag till miljonärer, exempelvis.


Vi lever ju i ett välfärdssamhälle där människor som av olika anledningar inte klarar av att arbeta o.s.v. blir försörjda av andra som arbetar, där människor som har det lite sämre ställt ekonomiskt kan söka en mängd olika bidrag. Vilka tror du finansierar alla dessa bidrag?

Vi allihop.
Jag, bland annat.

Jag betalar procentuellt mer i skatt än en förvärvsarbetande.


Jo men du förstår väl att om ingen arbetade så skulle det inte fungera eller gå ihop, pengarna kommer liksom inte bara nerregnande från staten till medborgarna utan ansträngning.
Senast redigerad av Wine 2016-12-29 13:39:52, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav slackern » 2016-12-29 13:39:36

december16 skrev:
KrigarSjäl skrev:Framförallt stimulerar det den lata borgarklassen som vill ha pigor och drängar tillbaka.

Det vore bättre om dessa arbetslösa fick jobb inom vården där de faktiskt behövs.


Vi med asperger är väldigt privilegierade, hur många andra grupper i samhället är garanterade aktivitetsersättning? Hur många andra grupper i samhället har rätt till att andra städar åt en? Du förstår hur jag menar.

Asperger är inget förståndshandikapp. Det innebär att en person med asperger, som är högfungerande, kan leva ett relativt normalt liv och samtidigt få all tänkbar uppbackning av samhället. Jag ska erkänna, jag har varit alldeles för otacksam. Men ju äldre jag blir desto mer förstår jag att samhället ställt upp väldigt mycket för mig.

För övrigt håller jag med Wine om att körkort och bil är den bästa lösningen för MimzElo.


Är vi verkligen garanterade aktivitetsersättning? Jag hade för mig att det var baserat på vilken funktionsnivå man har oavsett diagnos?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-12-29 13:41:00

Skulle vilja inflika att man faktiskt får betala för en del åtgärder. Det varierar över landet, men jag fick betala för boendestöd tex. En maxkostnad på 600 kr i månaden tror jag det var. På en del håll är det gratis. Hemtjänst och dylikt kostar också.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-29 13:41:52

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:
Wine skrev:
Vi lever ju i ett välfärdssamhälle där människor som av olika anledningar inte klarar av att arbeta o.s.v. blir försörjda av andra som arbetar, där människor som har det lite sämre ställt ekonomiskt kan söka en mängd olika bidrag. Vilka tror du finansierar alla dessa bidrag?

Vi allihop.
Jag, bland annat.

Jag betalar procentuellt mer i skatt än en förvärvsarbetande.


Jo men du förstår väl att om ingen arbetade så skulle det inte fungera eller gå ihop, pengarna kommer liksom inte bara nerregnande från staten till medborgarna utan ansträngning.

Sjukersättning hör till allmänna försäkringar och det finns ingen anledning att sätta sig själv på höga hästar för att man haft turen att kunna arbeta, turen att få arbete.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav Wine » 2016-12-29 13:44:46

KrigarSjäl skrev:
Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:Vi allihop.
Jag, bland annat.

Jag betalar procentuellt mer i skatt än en förvärvsarbetande.


Jo men du förstår väl att om ingen arbetade så skulle det inte fungera eller gå ihop, pengarna kommer liksom inte bara nerregnande från staten till medborgarna utan ansträngning.

Sjukersättning hör till allmänna försäkringar och det finns ingen anledning att sätta sig själv på höga hästar för att man haft turen att kunna arbeta, turen att få arbete.


Spelar ingen roll, det är fortfarande så att en del måste arbeta för annars fungerar det inte.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-29 13:48:29

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:
Wine skrev:
Jo men du förstår väl att om ingen arbetade så skulle det inte fungera eller gå ihop, pengarna kommer liksom inte bara nerregnande från staten till medborgarna utan ansträngning.

Sjukersättning hör till allmänna försäkringar och det finns ingen anledning att sätta sig själv på höga hästar för att man haft turen att kunna arbeta, turen att få arbete.


Spelar ingen roll, det är fortfarande så att en del måste arbeta för annars fungerar det inte.

Jovisst, och det är också så att en del måste hållas utanför arbetsmarknaden eftersom de inte passar in i matriserna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav Moggy » 2016-12-29 14:33:16

december1 skrev:Asperger är inget förståndshandikapp. Det innebär att en person med asperger, som är högfungerande, kan leva ett relativt normalt liv och samtidigt få all tänkbar uppbackning av samhället. Jag ska erkänna, jag har varit alldeles för otacksam. Men ju äldre jag blir desto mer förstår jag att samhället ställt upp väldigt mycket för mig.



All tänkbar uppbackning...? :-)063
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav Richard » 2016-12-29 15:13:20

sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:
Att pröva ROT och RUT mot inkomst vore en god idé faktiskt.
Låt låginkomsttagarna få del av subventionen.
Hushåll med inkomster över 40 papp behöver inga subventioner.
Det prövas ju mot inkomsten. men på så sätt att man får mer ju mer skatt man betalar. Som mest kan man få 50 000:- per år i ROT tex. Jag kan bara få cirka 23 000:- pga att min inkomst från tjänst är väldigt liten, cirka halva pensionen består av det från den tid jag arbetade. Bostadstillägget är ju ett bidrag så det räknas inte in. Allt som allt betalar jag inte tillräckligt med skatt för att komma upp i maxnivån.

Man kan ju tycka att det är skevt att de som är fattigast får minst subvention, men om du tänker efter är det väl rättvist att de som betalar in mest skatt till detta, får mest av kakan i sådana här fall?

Jag har anställt en städerska, kostar 190 kr/h, o på det utnyttjar jag RUT-avdraget.

Jag försökte göra RUT-avdrag för en advokatkostnad, han kostar 1625 kr/h, men det gick inte. Dock behövde jag inte betala hela hans kostnader.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav rapchic » 2016-12-29 17:04:48

december16 skrev:
KrigarSjäl skrev:Framförallt stimulerar det den lata borgarklassen som vill ha pigor och drängar tillbaka.

Det vore bättre om dessa arbetslösa fick jobb inom vården där de faktiskt behövs.


Vi med asperger är väldigt privilegierade, hur många andra grupper i samhället är garanterade aktivitetsersättning? Hur många andra grupper i samhället har rätt till att andra städar åt en? Du förstår hur jag menar.

Asperger är inget förståndshandikapp. Det innebär att en person med asperger, som är högfungerande, kan leva ett relativt normalt liv och samtidigt få all tänkbar uppbackning av samhället. Jag ska erkänna, jag har varit alldeles för otacksam. Men ju äldre jag blir desto mer förstår jag att samhället ställt upp väldigt mycket för mig.

För övrigt håller jag med Wine om att körkort och bil är den bästa lösningen för MimzElo.

Nope vi är varken garanterade aktivitetsersättning el städhjälp utan det går efter behov och hur bra man är på att fylla i FKs papper (även om bara det första borde vara nödvändigt men tyvärr spelar mer in)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav slackern » 2016-12-29 17:13:17

rapchic skrev:
december16 skrev:
KrigarSjäl skrev:Framförallt stimulerar det den lata borgarklassen som vill ha pigor och drängar tillbaka.

Det vore bättre om dessa arbetslösa fick jobb inom vården där de faktiskt behövs.


Vi med asperger är väldigt privilegierade, hur många andra grupper i samhället är garanterade aktivitetsersättning? Hur många andra grupper i samhället har rätt till att andra städar åt en? Du förstår hur jag menar.

Asperger är inget förståndshandikapp. Det innebär att en person med asperger, som är högfungerande, kan leva ett relativt normalt liv och samtidigt få all tänkbar uppbackning av samhället. Jag ska erkänna, jag har varit alldeles för otacksam. Men ju äldre jag blir desto mer förstår jag att samhället ställt upp väldigt mycket för mig.

För övrigt håller jag med Wine om att körkort och bil är den bästa lösningen för MimzElo.

Nope vi är varken garanterade aktivitetsersättning el städhjälp utan det går efter behov och hur bra man är på att fylla i FKs papper (även om bara det första borde vara nödvändigt men tyvärr spelar mer in)


Det beror nog snarare hur pass bra läkarna är på att skriva intyg, dessutom har inte FK hand om boendestöd eller hemtjänst utan kommunen och där är det behovet som styr.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav Richard » 2016-12-29 17:21:42

Är det någon som betalar för sitt boendestöd? Innan fick jag betala, det var rätt mycket, runt 1800 kr i månaden för några timmar i veckan... Men nu kostar det inget.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav rapchic » 2016-12-29 17:25:11

slackern skrev:
Det beror nog snarare hur pass bra läkarna är på att skriva intyg, dessutom har inte FK hand om boendestöd eller hemtjänst utan kommunen och där är det behovet som styr.

Jo även det spelar roll även om det enda som borde spela roll är behovet. Glömde tillfälligt att det är kommunen som står för boendestöd tack för påminnelsen.

Sen så är det väl få boendestöd som städar åt en? Snarare kollar på en när man gör det (därför har jag inte det)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav rapchic » 2016-12-29 17:26:01

Richard skrev:Är det någon som betalar för sitt boendestöd? Innan fick jag betala, det var rätt mycket, runt 1800 kr i månaden för några timmar i veckan... Men nu kostar det inget.

Då jag hade behövde jag inte betala men jag tror det beror på från vilken insats man får det men jag är inte alls säker, det kan vara så att det tex varierar mellan kommuner eller så istället
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav slackern » 2016-12-29 17:42:24

rapchic skrev:
slackern skrev:
Det beror nog snarare hur pass bra läkarna är på att skriva intyg, dessutom har inte FK hand om boendestöd eller hemtjänst utan kommunen och där är det behovet som styr.

Jo även det spelar roll även om det enda som borde spela roll är behovet. Glömde tillfälligt att det är kommunen som står för boendestöd tack för påminnelsen.

Sen så är det väl få boendestöd som städar åt en? Snarare kollar på en när man gör det (därför har jag inte det)


Mitt boendestöd hjälper mig, och dom alla har gjort det genom åren.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad betalar Försäkringskassan?

Inläggav slackern » 2016-12-29 17:44:00

Richard skrev:Är det någon som betalar för sitt boendestöd? Innan fick jag betala, det var rätt mycket, runt 1800 kr i månaden för några timmar i veckan... Men nu kostar det inget.


Jag bor i Stockholm och får det gratis, så jag tror det beror på vilken kommun du bor i.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in