Vill du bli förälder? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill du bli förälder?

Ja
8
17%
Nej
12
26%
Jag kan inte få barn
3
6%
Jag/vi planerar att skaffa barn
2
4%
Jag/vi ska snart få barn
0
Inga röster
Jag har barn och ska få fler
0
Inga röster
Jag har barn och vill ha fler
1
2%
Jag har barn men vill inte ha fler
6
13%
Det räcker att vara barnvakt
4
9%
Barn är inte min grej
11
23%
 
Antal röster : 47

Vill du bli förälder?

Inläggav Toblerone » 2016-12-19 10:04:24

Charlie72 skrev:Tycker det är läskigt att hålla så små barn


Jo, lite läskigt är det. Man är så noga med att hålla huvudet och ryggen är ganska flexibel. I alla fall brukar de rulla ihop sig lite.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill du bli förälder?

Inläggav River » 2016-12-19 19:38:09

Vill du bli förälder?

Nej :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vill du bli förälder?

Inläggav slackern » 2016-12-19 19:43:46

Toblerone skrev:
Charlie72 skrev:Tycker det är läskigt att hålla så små barn


Jo, lite läskigt är det. Man är så noga med att hålla huvudet och ryggen är ganska flexibel. I alla fall brukar de rulla ihop sig lite.


När min pojke var liten föll det sig naturligt att bära och hålla om honom, fast nu när jag håller om småbarn tycker jag att det är läskigt. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill du bli förälder?

Inläggav Toblerone » 2016-12-19 20:07:06

slackern skrev:
Toblerone skrev:
Charlie72 skrev:Tycker det är läskigt att hålla så små barn


Jo, lite läskigt är det. Man är så noga med att hålla huvudet och ryggen är ganska flexibel. I alla fall brukar de rulla ihop sig lite.


När min pojke var liten föll det sig naturligt att bära och hålla om honom, fast nu när jag håller om småbarn tycker jag att det är läskigt. :lol:


Det är alltid något magiskt med att ha kontakt med bebisar/småbarn. Jag tror jag får en oxytocin-kick (var det rättstavad) av kontakten.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill du bli förälder?

Inläggav Richard » 2016-12-28 18:55:06

Men tänk i t.ex. skolan; -Nu ska ni skriva vad era föräldrar gör!

Hur kul är det för barnet att skriva, min pappa är sjuk, konstig o är mest hemma, o vi säger att min dejt blir mamma till barnet. Mamma har borderline och är helt sönderskuren. Hon är också mest hemma, när hon inte är på behandlingshem för självskadebeteende...
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vill du bli förälder?

Inläggav rapchic » 2016-12-28 19:16:37

Richard skrev:Men tänk i t.ex. skolan; -Nu ska ni skriva vad era föräldrar gör!

Hur kul är det för barnet att skriva, min pappa är sjuk, konstig o är mest hemma, o vi säger att min dejt blir mamma till barnet. Mamma har borderline och är helt sönderskuren. Hon är också mest hemma, när hon inte är på behandlingshem för självskadebeteende...

Det finns inget som säger att man inte kan ha jobb bara för att man har AS, det finns ju en hel del som har jobb här inne faktiskt.

Sen så hittar man saker att skriva ändå, min pappa var expert på att lura systemet förr och jobbade el pluggade bara så länge som han var tvungen, då han inte skötte sitt eget företag då (vilket han inte alltid gjorde ofta låg det på is). Ofta sa och säger jag min favorit. Tex så säger jag fortfarande att han var kock, även om han mest jobbade som städare (då han jobbade)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vill du bli förälder?

Inläggav Richard » 2016-12-28 20:16:49

rapchic skrev:
Richard skrev:Men tänk i t.ex. skolan; -Nu ska ni skriva vad era föräldrar gör!

Hur kul är det för barnet att skriva, min pappa är sjuk, konstig o är mest hemma, o vi säger att min dejt blir mamma till barnet. Mamma har borderline och är helt sönderskuren. Hon är också mest hemma, när hon inte är på behandlingshem för självskadebeteende...

Det finns inget som säger att man inte kan ha jobb bara för att man har AS, det finns ju en hel del som har jobb här inne faktiskt.

Sen så hittar man saker att skriva ändå, min pappa var expert på att lura systemet förr och jobbade el pluggade bara så länge som han var tvungen, då han inte skötte sitt eget företag då (vilket han inte alltid gjorde ofta låg det på is). Ofta sa och säger jag min favorit. Tex så säger jag fortfarande att han var kock, även om han mest jobbade som städare (då han jobbade)

Jo, jag har jobbat i runt 4 år. Sista tiden mycket deltid. Fick gå p.g.a. nerdragningar av personalen. Ett år senare fick jag min AS-diagnos. Men jag utvecklade också paranoida och schizofrena drag. Det funkar hyfsat med medicin, o jag går på en daglig verksamhet så man kommer ut o träffar lite folk. Det är viktigt.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vill du bli förälder?

Inläggav Seurat » 2016-12-28 21:17:57

rapchic skrev:Sen så hittar man saker att skriva ändå, min pappa var expert på att lura systemet förr och jobbade el pluggade bara så länge som han var tvungen, då han inte skötte sitt eget företag då (vilket han inte alltid gjorde ofta låg det på is). Ofta sa och säger jag min favorit. Tex så säger jag fortfarande att han var kock, även om han mest jobbade som städare (då han jobbade)


Right on! Hade själv tråkiga föräldrar så brukade ljuga ihop att min pappa satt i fängelse för mord eftersom det verkade mer intressant och spännande. Blev jättekonstig stämning på kvartsamtalen! :wink:
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Vill du bli förälder?

Inläggav slackern » 2016-12-28 21:25:27

rapchic skrev:
Richard skrev:Men tänk i t.ex. skolan; -Nu ska ni skriva vad era föräldrar gör!

Hur kul är det för barnet att skriva, min pappa är sjuk, konstig o är mest hemma, o vi säger att min dejt blir mamma till barnet. Mamma har borderline och är helt sönderskuren. Hon är också mest hemma, när hon inte är på behandlingshem för självskadebeteende...

Det finns inget som säger att man inte kan ha jobb bara för att man har AS, det finns ju en hel del som har jobb här inne faktiskt.

Sen så hittar man saker att skriva ändå, min pappa var expert på att lura systemet förr och jobbade el pluggade bara så länge som han var tvungen, då han inte skötte sitt eget företag då (vilket han inte alltid gjorde ofta låg det på is). Ofta sa och säger jag min favorit. Tex så säger jag fortfarande att han var kock, även om han mest jobbade som städare (då han jobbade)


Sedan finns det ju folk här på forumet som har fler diagnoser än AS, då kan jag tänka mig att det blir ännu svårare, fast när jag var i din ålder jobbade jag och har aldrig i hela mitt liv haft aktivitetsersättning och då har jag 2 NPF-diagnoser plus ytterligare en funktionsnedsättning.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill du bli förälder?

Inläggav rapchic » 2016-12-28 22:20:14

slackern skrev:
rapchic skrev:
Richard skrev:Men tänk i t.ex. skolan; -Nu ska ni skriva vad era föräldrar gör!

Hur kul är det för barnet att skriva, min pappa är sjuk, konstig o är mest hemma, o vi säger att min dejt blir mamma till barnet. Mamma har borderline och är helt sönderskuren. Hon är också mest hemma, när hon inte är på behandlingshem för självskadebeteende...

Det finns inget som säger att man inte kan ha jobb bara för att man har AS, det finns ju en hel del som har jobb här inne faktiskt.

Sen så hittar man saker att skriva ändå, min pappa var expert på att lura systemet förr och jobbade el pluggade bara så länge som han var tvungen, då han inte skötte sitt eget företag då (vilket han inte alltid gjorde ofta låg det på is). Ofta sa och säger jag min favorit. Tex så säger jag fortfarande att han var kock, även om han mest jobbade som städare (då han jobbade)


Sedan finns det ju folk här på forumet som har fler diagnoser än AS, då kan jag tänka mig att det blir ännu svårare, fast när jag var i din ålder jobbade jag och har aldrig i hela mitt liv haft aktivitetsersättning och då har jag 2 NPF-diagnoser plus ytterligare en funktionsnedsättning.

Även jag har flera diagnoser, eller egentligen kan man kanske inte kalla det diagnos då läkare inte tror mig (så jag har ingen diagnos på papper) men jag har fler funktionshinder än bara AS (ledproblem med flera).

Det jag menar är att det är inte alla med diagnos som inte jobbar, det finns till och med flera vad jag förstår som jobbar 100% eller mer (vilket jag själv inte gör). Just det bör inte vara ett hinder, det finns flera NTare som inte har jobb och ändå har barn.

Nu är det förvisso bra att ha bra ekonomi om man har barn men att ta för givet att personer med AS inte har jobb är bara fel
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in