God man hotade mig med förvaltarskap

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav marxisten » 2016-12-08 16:29:54

Som svar på din fråga, vanligen är det överförmyndarnämnden eller nära anhörig som ansöker om det krävs förvaltarskap, dock kan väl en God Man säga till överförmyndaren om den anser det krävs en så pass radikal åtgärd. Förmyndare tillsätts när som det så fint heter någon "inte kan ta hand om sig själv eller sin egendom", men de kan inte besluta om det själva, detta då det krävs tingsrättsbeslut.

Dock anser jag det är olämpligt om han sa det på det sätt du säger då det är en form av hot i min värld, det tror jag du bör ta upp med överförmyndarnämnden. Du kan om du vill byta Gode Man, detta har du rätt till.

http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav kiddie » 2016-12-08 16:34:07

Jag förstår precis hur du tänkt där. Att du har ett bra ekonomiskt sinne i det stora men inte kunnat lära dig vissa av detaljerna och behövde hjälp med det.

De borde skrivit uppdraget klarare och pekat ut var hjälpen behövdes men de verkar snarare bara använt en standardlösning tyvärr.

Det är ju så få saker som du behöver hjälp med, kan man tänka sig att du och en personal på boendet sitter och fixar med räkningar tillsammans? Då skulle du slippa att den gode mannen la sig i din ekonomi och han kunde bara vara till för att blanketter och sånt ska komma iväg. Nu vet jag inte om personalen har tid med detta. Men om de har det vore det ett alternativ. Det skulle alltså vara du som själv betalade räkningar, men med stöd av någon. Som visar och säger till om du gör fel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav marxisten » 2016-12-08 16:36:54

Om du inte vill ha en åtgärd där personen lägger sig i din ekonomi kanske en kontaktperson vore mer lämpligt? Deras huvudsakliga syfte är väl kanske inte att betala räkningar, men det kunde ju kanske gå?

Fördelen med det är ju dessutom att om ni gör allt det där i din närvaro så lär du ju på sikt lära dig hur man gör och på så sätt bli mer självständig. Det är min tanke om det hela.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav kiddie » 2016-12-08 17:05:06

Jag behövde också hjälp först med att betala räkningar. Pga uselt sifferminne. Men det funkar nu men då måste jag stänga ner allt annat och vara fokuserad. Ska också lägga mer saker på autogiro men det har inte blivit av än...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav yusuke20 » 2016-12-08 17:17:54

marxisten skrev:Om du inte vill ha en åtgärd där personen lägger sig i din ekonomi kanske en kontaktperson vore mer lämpligt? Deras huvudsakliga syfte är väl kanske inte att betala räkningar, men det kunde ju kanske gå?

Fördelen med det är ju dessutom att om ni gör allt det där i din närvaro så lär du ju på sikt lära dig hur man gör och på så sätt bli mer självständig. Det är min tanke om det hela.


Jag har 5 kontaktpersoner. En är utanför boendet medans 4 är innanför boendet.

Den jag har utanför är mer som en ledsagare än en kontaktperson och du kanske undrar varför han inte är då min ledsagare istället så är det för att inom malmö så får man inte ha ledsagare längre om man bor på ett lss boende så jag gjorde honom till min kontaktperson då jag trivs mycket med han och känt honom sedan jag var 10 år.

De 4 kontaktpersonerna är de som jobbar på min boende och som ska se till så att jag får stöd i vissa saker samt hjälpa mig med saker i huset och ärenden som jag inte förstår mig på. De hjälper mig också med att organisera i hemmet och att sätta up scheman om hur jag ska städa. Annars så har jag inga problem med att köpa in saker jag behöver som är viktiga som schampo, diskmedel, Hushållspapper, kläder, glödlampor, sängkläder och annat, mat och annat.

När det kommer till mina problem så är jag väldigt kass på att organisera i hemmet som att lägga saker vart de ska va eller slänga godisförpackningar efter att jag ätit de och jag lägger alltid kläder runtom i lägenheten eller på golvet i badrumet istället för att lägga de i korg och när tvätten torkas så låter jag de stå kvar i torkhängaren och tar kläder där ifrån istället för att förvara de i garderoben eller att lägga upp det rena disken i lådorna efter att jag diskat och låtit de torka.

Min andra problem är också att det är svårt för mig att sortera saker och ting för sig själv utan jag lägger istället allt i en samma hög men nu när jag köpt bokhylla så är det lättare för mig att filmer och böcker där men har fortfarande problem med att sortera papper.
jag har också svårt med att borsta tänderna varje dag utan jag gör det bra ibland någon vecka.

Andledningen till varför jag har 4 st kontaktpersoner är för att det ska vara enklare för de att ha mer tid och att jag slipper vänta på en dag då en kontaktperson ska arbeta.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav yusuke20 » 2016-12-08 17:20:08

kiddie skrev:Jag behövde också hjälp först med att betala räkningar. Pga uselt sifferminne. Men det funkar nu men då måste jag stänga ner allt annat och vara fokuserad. Ska också lägga mer saker på autogiro men det har inte blivit av än...


Är det lika lätt som att betala en faktura från klarna tex?

Ofta när jag handlar på tradera så får jag fakturor och är hur lätt som helst att betala. första gången jag skulle betala faktura så var det knepig men efter en dag kändes det lätt.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Re: God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav kiddie » 2016-12-08 20:48:32

Ja, det är ungefär samma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav Alien » 2016-12-09 2:07:17

kiddie skrev:Ja, det är lagligt att brukaren betalar. Har man t ex ledsagare händer det ganska ofta att ledsagaren får avslag av kommunen för ersättning. Om då brukaren ändå vill göra aktiviteten får hen betala allt.


Ok, jag tänkte på att personal inom hemtjänsten inte har rätt att ta emot några pengar el presenter (utöver typ en chokladask) av de boende, eftersom dessa är i beroendeställning och kan ha drabbats av demens el liknande. Det är otroligt lätt att utnyttja sådana personer, och det har också gjorts.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav Liljan » 2016-12-09 3:42:05

yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:
yusuke20 skrev:
Så det du menar är att det är fullt lagligt för en god man att hitta på sina egna defitioner och kan anklaga mig för att vara ekonomisk uttnytjad när jag med min egna vilja skulle vilja bjuda någon på middag eller bio? Du verkar inte tänkt igenom din inlägg.

Med den logiken så kan man inte definera eller ge exempel på vad våldtäkt är utan det är anmälaren själv som bestämmer och avgör vad våldtäkt är. Isåfall innebär det att det är okej att polisanmäla folk som blir kyssta och ljuga om att det är våldtäkt.


Det har jag ju inte sagt alls. Jag har bara sagt att man nog inte kan formulera det så exakt i en lagtext. Man kan inte ge en massa exempel (det skulle behövas så ofantligt många) - alla fall är olika. Därför måste en kompetent person bestämma om det är rimligt eller inte. En lagtext kan inte omfatta alla olika situationer.


Problemet är att han hotade mig att jag skulle få förvaltare om jag betalade resan för personal trots att jag inte har sagt att jag skulle göra det. Han tror jag är dum i huvudet att jag skulle betala betala resa för andra och det är inte första gången han gör sånt.

Han hotade mig innan att jag inte skulle få en dator om jag inte blev bättre på att städa men den här hoten är värre då det har fått mig att känna mig extremt ledsen och rädd då jag vet hur det är att ha förvaltare och hur hemskt det är då jag läst en del människor som levt hemskt liv med det och att jag har en store bror som har förvaltare och lever som om han vore i nordkorea.

Jag har aldrig misskött min ekonomi och jag har aldrig betalat någon en massa pengar och skulle aldrig någonsin göra oavsett hur mycket personen ber mig.


Jag är trött på honom och hur han behandla mig som om jag vore en idiot som inte vet om vad jag gör med pengarna. Han klagade på mig för att jag köpte vhs kamera för 800 kr på tradera och påstod att jag köpte den utan att veta om det fanns pengar till den eller inte när det faktiskt fanns som jag sparat. Så fort jag nämnde. Det värsta är att han försökte bestämma att jag inte skulle köpa begagnad dator genom att säga *jag medverkar inte för inköp av begagnad dator* som om jag inte fick köpa utan hans tillåtelse och trots att jag vet mycket om begagnade dator och vad som gäller så säger han fortfarande samma sak.

Jag är också trött på hur han svarar i telefonen med seriöst ton och även på email så klarar han inte av att klarar han inte av att svara lite mer trevligare trots att jag gör det.

På möten så ler han men det känns som om att han fejkar det och låtsas gilla mig då han egentligen bara tycker att jag funktionshindrad idiot som inte kan något.

Han måste ju ha fått idéen från någon, jag fick också uppfattningen att du tänkte betala någon annans resa av ditt inlägg. Jag tror (av vad du skriver) att det kan vara bra för dig att få en förvaltare. Det är inte så jättestor skillnad på en förvaltare och en Godman. En förvaltare ska lyssna på sin brukare, men får säga nej till vissa saker, det får inte en Godman göra eftersom det är en frivillig insats. Om du behöver personal för att ta dig runt så är du väldigt funktionshindrad så där har den godemannen rätt. Om du vill byta Godman kan du ansöka om det hos överförmyndarnämnden. Be inte din godeman att göra det utan prata med någon i personalen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav kiddie » 2016-12-09 13:13:37

Rätt stor skillnad. Man ska undvika förmyndare om det går.

Förstår inte vad problem med att ta sig runt har med saken att göra, sådant sköter inte en förmyndare, det ska boendet fixa med eftersom ledsagare inte får användas.

Tror mer på att byta god man. Och det är väl boendet, inte gode mannen som ska hjälpa till med städning, jösses.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav marxisten » 2016-12-09 14:35:36

yusuke20 skrev:
kiddie skrev:Jag behövde också hjälp först med att betala räkningar. Pga uselt sifferminne. Men det funkar nu men då måste jag stänga ner allt annat och vara fokuserad. Ska också lägga mer saker på autogiro men det har inte blivit av än...


Är det lika lätt som att betala en faktura från klarna tex?

Ofta när jag handlar på tradera så får jag fakturor och är hur lätt som helst att betala. första gången jag skulle betala faktura så var det knepig men efter en dag kändes det lätt.


Klarna rekommenderar jag på e-faktura! Då dyker de bara upp på din internetbank och man behöver bara trycka på betala. Har de på så många räkningar som möjligt så man inte glömmer de. I mobilappen är de dessutom ett stort utropstecken på den fliken när de kommit in en räkning, iaf på Swedbank.

Gällande pappersräkning funkar alla på precis samma sätt och det är egentligen enklare än man tror (så länge man vet var de är så att säga). Enklast är att varje gång du får pengar betala direkt så slipper du problemet, då majoriteten av alla räkningar kommer innan det datumet.

1) Mottagare. Är de ex hyran finns bolagets BG/PG-nummer inlagt under dessa namn, annars skriver du in det som står på räkningen.
2) Summan som står på räkningen
3) Du kan skriva in datum för betalningen, görs inte det så betalas den direkt.
4) OCR. På OCR kan jag rekommendera att ha en penna till hands på vissa räkningar, för vissa bolag har för sjuka nummer, Värsta jag varit med om är svenska kennelklubben som hade över 20 siffror. Dock så kommer inte en betalning där du skrivit fel OCR att fungera utan det kommer att stå "felaktigt OCR-nummer", så det är inget att få panik över risken att skriva fel.

Tips: mobilapparna har OCR-scanner idag, så om du kan är det väldigt smidigt att betala med appen, då scannas både summa och OCR-numret in automatiskt.

Sista steget är validering vilket görs med bankdosan eller med BankID.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav marxisten » 2016-12-09 14:51:14

yusuke20 skrev:Min andra problem är också att det är svårt för mig att sortera saker och ting för sig själv utan jag lägger istället allt i en samma hög men nu när jag köpt bokhylla så är det lättare för mig att filmer och böcker där men har fortfarande problem med att sortera papper.


Här har jag ett tips som fungerar för mig gällande just pappersfakturor. I bokhandeln finns det mappar med exakt tolv flikar för årets allt månader. Varje räkning du får lägger du in i denna mapp under korrekt månad (kolla när den ska betalas), och när du får pengar går du till fliken "December" och betalar de räkningar du har.

Lägg mappen på det ställe du vanligen lägger posten på och lägg in det direkt när det är en räkning som kommer, det är enklast. Mappen skall endast användas för räkningarna du har. På detta sätt slipper du dessutom tänka på "vilka har jag betalat och inte betalat"-sorteringen, då det ger sig själv. Alla under fliken november och bakåt är betalda, och nu ska endast december betalas. Betala ALLA månadens räkningar samtidigt för smidighetens skull (efter 25e så har alla räkningar inkommit vanligtvis. När de är betalda lägger du tillbaka de under samma flik.

Om du får en räkning från ex Klarna som ska betalas inom 14 dagar, betala den direkt och märk med "betald" eller lägg den under föregående månad så vet du den är betald.

Men på allt du kan rekommenderar jag e-faktura, då det då ligger på internetbanken. Dels slipper du hålla reda på pappret och dels slipper du alla OCR osv.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav kiddie » 2016-12-09 23:42:11

Jag har ett simpelt system. Räkningar som är betalda markerar jag. Sedan brukar jag ha dem som klotterlappar och till slut slängs de. Man ska spara allt i 1 miljon år ju men jag ids inte det, särskilt inte när betalningen gått igenom, då har man ju bevis på att det betalats. Slänger faktiskt de flesta myndighetspappren. Skulle man slänga fel kan man ofta få nytt.

Undrar jag över vad jag haft för utgifter en månad går jag in på internetbanken och kollar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav Toblerone » 2016-12-10 12:12:39

kiddie skrev:Jag har ett simpelt system. Räkningar som är betalda markerar jag. Sedan brukar jag ha dem som klotterlappar och till slut slängs de. Man ska spara allt i 1 miljon år ju men jag ids inte det, särskilt inte när betalningen gått igenom, då har man ju bevis på att det betalats. Slänger faktiskt de flesta myndighetspappren. Skulle man slänga fel kan man ofta få nytt.

Undrar jag över vad jag haft för utgifter en månad går jag in på internetbanken och kollar.


Klotterlappar? :o Jag lägger alla betalda räkningar i en papplåda (Ikea-förvaringslåda med lock). De ska sparas i 3 år. En gång om året drar jag bara ut dem äldsta från längst ner och slänger dem. Det är gjort på 2 minuter. :wink: Det går snabbare än att skriva "betald" på varenda räkning. Det gjorde jag tidigare nämligen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav kiddie » 2016-12-11 4:02:07

Aldrig råkat illa ut för att jag inte sparat en räkning. Förr fick man inte behålla dem ens. De tog räkningen och man fick en liten gul klisterlapp som kvitto.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav Kristofer » 2016-12-15 22:22:41

Mitt system för räkningar:

En lista med samtliga räkningar jag får. Varje räkning beskrivs efter kategori, vem som är betalingsmottagare, hur räkningen betalas och hur ofta räkningen betalas.
Exempel:
Karegori: Hyra
Betalningsmottagare: [Hyresvärdens namn]
Betalningssätt: E-faktura
Betalningsintervall: Månadsvis

För räkningar som betalas årsvis t.ex. medlemsavgifter till föreningar noterar jag även senaste betaldatum på listan.

Aktuell lista skriver jag ut och lägger i en mapp. I denna lägger jag också alla obetalda räkningar som jag får i pappersform.

När inkomsten kommer in på kontot betalas räkningarna och e-fakturor godkänns. Betalda pappersräkningar sätts i en pärm sorterat efter kategori och betaldatum noteras på varje räkning. Kort efter varje månadsskifte går jag igenom listan, jämför den med lönekontots utdrag och ser att allt är betalt.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav Toblerone » 2016-12-15 23:10:46

kiddie skrev:Aldrig råkat illa ut för att jag inte sparat en räkning. Förr fick man inte behålla dem ens. De tog räkningen och man fick en liten gul klisterlapp som kvitto.


Jag har varit med om det ganska många gånger att jag antigen har fått räkna ut t.ex. mina elkostnader (när jag sålde huset), eller att jag hade betalat för lite eller för mycket och var tvungen att kolla igen. Eller att jag fick något nytt erbjudande för TV och internet och skulle kolla hur mycket jag betalar nu och för vad exakt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav kiddie » 2016-12-16 8:40:42

Om jag behöver se vad jag betalat innan går jag in på min internetbank och ser vad jag betalade innan.

Ordning vet jag inte vad det är. Jag har försökt hålla reda på papper och sånt men det är omöjligt. För mig är det inte att "bara" göra sånt för guud vad lätt det är.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav Toblerone » 2016-12-16 10:12:13

kiddie skrev:Om jag behöver se vad jag betalat innan går jag in på min internetbank och ser vad jag betalade innan.

Ordning vet jag inte vad det är. Jag har försökt hålla reda på papper och sånt men det är omöjligt. För mig är det inte att "bara" göra sånt för guud vad lätt det är.


Visst, summan kan du ju se på internetbank. Däremot kan du inte se om du nu skulle vilja kolla vad elen kostar per enhet eller vad TV, telefon och internet kostar var för sig, när man betalar det tillsammans.

Jag tycker också att det är svårt med att hålla reda på saker, men så som jag gör - lägga alla betalda räkningar i en låda och slänga en del längst ned när lådan är full - det tycker jag är det enklaste man kan göra. :wink:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav kiddie » 2016-12-16 13:04:46

Jag sparar vissa sådana papper för referens men de hamnar bara i en stor hög. Tänker att jag kanske ska kolla elpriser och sådant, jämföra. Blir aldrig av. Men jag sparar inte allt och det jag sparat har ofta hunnit bli meningslöst. Man kan kanske logga in på mitt elbolag, vet inte, men man kan det på min internetleverantör och se detaljer, antar för de som inte har pappersräkning.

Jag har som tur är få räkningar. Hyra, el, internet, försäkringar, HGF, CSN och någon mer.

Till TS skulle jag vilja säga att ha allt som är lika varje månad på autogiro. Det förenklar väldigt mycket. Gode mannen kan t o m redan lagt det på autogiro. Då dras det automatiskt tills man begär en ändring. Det kan dock vara bra att ändå kolla på internetbanken och se att allt dragits som det ska.

Jag ska försöka lägga några saker till på autogiro, men bara det känns jobbigt. Fattar inte ens vad i processen som är jobbigt. Det är mystiskt när man har motstånd mot att göra något man kan, eller ett motstånd som gör att man inte kan lära sig en sak fast man har kapacitet för det!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav Patarei » 2016-12-17 12:55:13

Känner igen mig i frågan.

Hade också en god man för många år sedan som hotade samt ansökte om att bli förvaltare.
Tingsrätten bestämde dock att behovet inte var tillräckligt då, även om dom tyckte det var "nära".

Bytte god man en relativt kort tid efter det.
Fick en som var bättre, men inte helt bra.
Efter några år så sa jag upp min god man.

Jag har nu full koll på min ekonomi, vilket jag tyckte var svårt att ha under tiden med god man.

Brukar försöka att betala större kostnader som exempelvis årsavgiften på min lägenhet en gång per år. Även om jag inte tjänar på det ekonomiskt så är det skönt att ha den avgiften avklarad.
Likaså vissa andra kostnader.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav Richard » 2016-12-20 14:37:49

Hotet var dålig stil!

Men min gode man (eller dam) är jättebra o jag ska strax gå o köpa en julklapp till henne. Men hon gillar inte att man betalar för andra. Det har varit ok en del gånger när jag vill bjuda ut min dejt på middag på någon finare restaurang.

Men annars har jag lite problem med en kompis, han är en jättebra kompis. Men han är hemlös o lägger de få pengar han har på alkohol o droger. När han är nykter får han bo på t.ex. KRIS. Men en gång välte han öl över min laptop så att tangentbordet blev förstört. Jag sa till min gode man som det var o ville ha pengar till ett nytt tangentbord. Då påpekade hon att han skulle betala, men jag sa; -Han är hemlös o jag kommer aldrig att få några pengar av honom.

För övrigt är han skyldig mig 280 kr, ingen jättesumma, men de har jag räknat bort. Men han tigger pengar ofta, men jag lånar inte ut till honom mer.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav yusuke20 » 2016-12-28 13:47:41

Liljan skrev:
yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:
Det har jag ju inte sagt alls. Jag har bara sagt att man nog inte kan formulera det så exakt i en lagtext. Man kan inte ge en massa exempel (det skulle behövas så ofantligt många) - alla fall är olika. Därför måste en kompetent person bestämma om det är rimligt eller inte. En lagtext kan inte omfatta alla olika situationer.


Problemet är att han hotade mig att jag skulle få förvaltare om jag betalade resan för personal trots att jag inte har sagt att jag skulle göra det. Han tror jag är dum i huvudet att jag skulle betala betala resa för andra och det är inte första gången han gör sånt.

Han hotade mig innan att jag inte skulle få en dator om jag inte blev bättre på att städa men den här hoten är värre då det har fått mig att känna mig extremt ledsen och rädd då jag vet hur det är att ha förvaltare och hur hemskt det är då jag läst en del människor som levt hemskt liv med det och att jag har en store bror som har förvaltare och lever som om han vore i nordkorea.

Jag har aldrig misskött min ekonomi och jag har aldrig betalat någon en massa pengar och skulle aldrig någonsin göra oavsett hur mycket personen ber mig.


Jag är trött på honom och hur han behandla mig som om jag vore en idiot som inte vet om vad jag gör med pengarna. Han klagade på mig för att jag köpte vhs kamera för 800 kr på tradera och påstod att jag köpte den utan att veta om det fanns pengar till den eller inte när det faktiskt fanns som jag sparat. Så fort jag nämnde. Det värsta är att han försökte bestämma att jag inte skulle köpa begagnad dator genom att säga *jag medverkar inte för inköp av begagnad dator* som om jag inte fick köpa utan hans tillåtelse och trots att jag vet mycket om begagnade dator och vad som gäller så säger han fortfarande samma sak.

Jag är också trött på hur han svarar i telefonen med seriöst ton och även på email så klarar han inte av att klarar han inte av att svara lite mer trevligare trots att jag gör det.

På möten så ler han men det känns som om att han fejkar det och låtsas gilla mig då han egentligen bara tycker att jag funktionshindrad idiot som inte kan något.

Han måste ju ha fått idéen från någon, jag fick också uppfattningen att du tänkte betala någon annans resa av ditt inlägg. Jag tror (av vad du skriver) att det kan vara bra för dig att få en förvaltare. Det är inte så jättestor skillnad på en förvaltare och en Godman. En förvaltare ska lyssna på sin brukare, men får säga nej till vissa saker, det får inte en Godman göra eftersom det är en frivillig insats. Om du behöver personal för att ta dig runt så är du väldigt funktionshindrad så där har den godemannen rätt. Om du vill byta Godman kan du ansöka om det hos överförmyndarnämnden. Be inte din godeman att göra det utan prata med någon i personalen.


Det har han inte för jag skrev rakt och tydligt till han vad chefen på boendet sa och jag har inte sakt till någon att jag tänkt betala resan så vad sitter du och ljuger om egentligen? Sammanfatta vad andra sagt är inte samma sak som att berätta vad man tycker. ska det vara så svårt för dig att skilja på de två sakerna?

Jag behöver förvaltare? har du läst mina inlägg? Vad vet du om mitt liv och min ekonomi? Känner du mig? Vart skrev jag att jag missköt min ekonomi? ÄR du kompis till min godman eller? Sluta vara så blind och försvara honom när jag

Jag skrev klart och tydligt att jag har bra koll på min ekonomi och att det enda orsaken till varför jag har godman är för att jag inte vet hur man betalar räkningar och gör bankärenden. Varför ska jag ha en förvaltare bara för att min godman har sakt något som jag inte sakt jag ska göra? Och varför ska jag har förvaltare när jag aldrig har missköt min ekonomi eller gått på skulder?

Lägg av att försöka spela en korrupt advokat för min god man och lär dig läsa vad folk skriver istället för att hitta på ursäkter till att försvara honom när jag faktiskt har skrivit flertals anledningar till varför han inte gör sitt jobb bra.

Att du försvarar honom är lika sjukt att försvara en våldtäktsman som våldtagit en tonåring bara för att hon är mamma.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

God man hotade mig med förvaltarskap

Inläggav Zirre » 2016-12-28 14:55:44

Säg upp din gode man så är du fri att betala 21.000 för resa till USA.
Detta kan dock medföra dig trubbel om du är av orsak att behöva en god man.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in