hjälpmedel till autism

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

hjälpmedel till autism

Inläggav schizotism » 2016-12-26 20:56:13

hej är helt ny här, har mestadels varit på viska.se men hittade nu det här forumet.

det är så att jag har 4 diagnoser som kanske löper på varandra?
högfungerande autism som jag föddes med så har extrema talsvårigheter. sedan har jag lindrig utvecklingstörning och så har jag paranoid schizofreni och anorexia. samt då social fobi. jag är säker på att dom löper om varandra hela tiden.. nu är läget så svårt att kommunicera med andra att jag slutat helt att prata med alla förutom 5 personer jag känner och litar på. jag funderar på att studera teckenspråk nu som hjälpmedel. finns ju center för autism och asperger lika som center för ätstörningar som jag går på.
kan man be dom om kurser för tecken språk?
har ju alltid haft problem att tala medfött ju (talsvårigheter under 3 års ålder) men det har förvärats helt nu har gått i special klass hela mitt liv samt haft personlig lärare som stöd för mig har inte delat rum med andra i klassen så ja jag har haft mycket hjälp


förut hade jag lättare att gå ut tex köpa mig en läsk i affären eller bara gå ut och promenera men nu är min fobi så extremt extrem så jag är bara hemma hela dagarna går kanske ut 2 gånger i månaden endast.. har nu ledsagning 40 timmar i veckan men vill höra med min lss handläggare om jag skulle kunna bli beviljad assisten pga min dåliga förmåga att kommunicera. jag känner att jag måste kunna gå och köpa mig mat i affären eller andra ärenden som banken och då vill jag ha någon som talar för mig har ju min ledsagare och hon vågar jag prata med men hon är bara 40 timmar i månaden om hon kunde bli min assistent? borde ha rätt till det iom mina diagnoser så det är en fråga om ni tror det kan vara möjligt?

har högfungerande autism vet inte hur ni andra på forumet upplever stöd vid det dagliga livet men kände några när jag kunde och de hade alla asperger syndrom och dom klarade allt själv var alltid jag som behövde stöd hela tiden men säker många med asperger som också har mer grova svårigheter eller`?

sen en annan sak som är jobbig nu, inte drar jag mig från omvärlden men nu börjar dra mig från mina föräldrar med som jag inte har något emot men jag tycker att allt börjar bli så jobbigt allt och alla och jag gråter varje dag. jag incheckade in mig på hotel nu under julen då med hjälp då jag är extremt ljudkänslig men hotel är ju dyrt och jag lever på försäkringskassan med väntan på lägenhet
jag vet inte men jag undrar om det finns någon avdelning för dom med autism vid akuta fall om man tycker att det blir så jobbigt så man behöver stöd från profesionella?

så vill veta kna jag kräva om stöd att kunna teckenspråk, om jag har rätt till assistent (har redan ledsagare) och om det finns akut boende där det inte är stor säkerhet på självskada tex man får inte ha kablar etc...

jag vet att jag har flera allvarliga diagnoser men vet att min autism är den som påverkar mig mest har ju rätt antipsykotiska mediciner för min schizofreni så den belastar mig inte

hoppas på svar
är helt ny på detta forum men då asperger är i samma spectrum som högfungerande autism kommer detta forum vara nödvändigt för mig lika mycket som viska.se
schizotism
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-12-26

hjälpmedel till autism

Inläggav december16 » 2016-12-27 16:54:12

Hej och välkommen!

Jag tror du kan läsa teckenspråk om det räknas som en aktivitet som försäkringskassan kan betala. På samma sätt som man kan få andra hobbys betalda av försäkringskassan. För övrigt så märks det inte att du har en lindrig utvecklingsstörning, du är bra på att uttrycka dig i text och du skriver väldigt bra.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

hjälpmedel till autism

Inläggav schizotism » 2016-12-27 18:06:06

tack vi ska prata med försökringskassan omdet
hoppas det kommer gå för det skulle underlätta mig mycket


för övrigt att nämna fick jag dels jag hjälp av min syster att skriva allt detta
schizotism
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-12-26

hjälpmedel till autism

Inläggav Liljan » 2016-12-28 0:30:03

Har du en lindrig utvecklingsstörning har du inte högfungerande autism. Högfungerande är att man inte har en utvecklingsstörning.

Habiliteringen har inte teckenspråk med dövas riksförbund ordnar kurser på vissa orter, du kan också höra av dig till folkhögskolor. Men jag tycker du först och främst ska söka hjälp hos en logoped. Den hjälpen kan du få inom vården, börja med att kontakta vårdcentralen.

Vad gäller personlig assistans, tänk på att du inte kan ha både det och ledsagning samtidigt. Får du personlig assistans måste du alltså säga upp din ledsagare.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

hjälpmedel till autism

Inläggav schizotism » 2016-12-28 8:46:47

hej tack för svaret förlåt ska vara kanners autistisk syndrom jag har vi läste journalen

jagi ska kontakta min psykolog igen om teckenspråket

kan man kräva assistent ha samma person som var ledsagare?
schizotism
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-12-26

hjälpmedel till autism

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-28 8:53:06

Tycker du skriver bra med tanke på dina svårigheter.
Hjälpmedel... har nog inga tips där men vill ändå säga lycka till.

Ljudkänslighet, jo det är vanligt om man har autism/asperger.
Man får hitta strategier för att hantera det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

hjälpmedel till autism

Inläggav schizotism » 2016-12-28 10:22:02

kul att höra!! jo använder både öronproppar och öronskydd
tack för alla tps! förslker så bra jag kan att vara självständig
får lite hjälp av min syster att skriva dock
schizotism
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in