Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Inlagd » 2016-12-24 22:55:30

Hej, jag är inlagd på sjukhus.

Jag märkte att jag fick min lunch och middag vid mycket oregelbundna tider, ibland inte alls. Jag frågade en sköterska vad det är som gäller och hon sa att här utgår de ifrån patientens behov. Jag måste alltså fråga om mat. De gånger jag fått mat hittills har jag bara fått för att någon råkade fråga om jag var hungrig. Jag vet inte hur man frågar efter mat, jag kan ställa mig i korridoren och vänta tills någon kommer men det känns jättekonstigt. Ska det verkligen vara så här?
Inlagd
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2016-12-24

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Flinta » 2016-12-24 23:00:14

Är du inlagd på en somatisk vårdavd? På psykiatriska brukar det finnas "matsalar" där det serveras mat på regelbundna tider där man äter tillsammans med andra patienter.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav ankhh » 2016-12-24 23:00:21

Det låter på ett sätt bra, tycker jag, att de utgår från patientens behov. Men jag gissar att du vill ha mat på bestämda tider, och alltså veta att du t.ex. får din lunch kl. 12?

Har du något att skriva på? Be annars om papper och penna. Gör så att du skriver ner hur dags du vill ha frukost, lunch, middag och fika/mellanmål, ange om det är speciell mat du inte tål (inklusive "bara" har väldigt svårt för) - och så gå till sköterskeexpeditionen och be dem gå efter den listan.

Alternativt, om du inte vill göra lista: fråga vem du ska vända dig till när du vill ha en måltid. Du ska inte behöva vara osäker på hur man gör. Det ska de berätta för dig.

Edit - Såg nu Flintas post. Det kanske är en sådan avdelning med matsal, men jag har själv varit på avdelning där de "tog hänsyn till patientens behov" och man fick mat på rummet. Fast där kom de med papper där man fick kryssa i hur man ville ha det (av flera val), så det var inte så knepigt som för TS.
Senast redigerad av ankhh 2016-12-24 23:03:28, redigerad totalt 1 gång.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Inlagd » 2016-12-24 23:03:05

Det tog mig en hel timme att registrera det här kontot med telefon.
Inlagd
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2016-12-24

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Inlagd » 2016-12-24 23:07:43

Jag är inte inlagd på psykiatri, det är somatisk vård.

Jag struntar i om maten kommer regelbundet eller inte, jag vill bara slippa fråga varje gång. Jag känner mig som en skitstövel som kan kräva mat precis när som helst på dygnet.

Jag har inte fått fylla i några papper.
Inlagd
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2016-12-24

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav slackern » 2016-12-24 23:12:19

När jag har legat inne på sjukhus för somatisk vård har jag fått mat på regelbundna tider. Men det var 12 år sedan så det kan ha ändrats.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Savanten Svante » 2016-12-24 23:13:32

Efter dina behov: De får notera att du inte vill fråga varje gång!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Flinta » 2016-12-24 23:23:25

Enklast vore kanske att skriva ett papper med tider du vill ha din mat, som du blivit föreslagen ovan. Många personal fattar ofta inte varför det är jobbigt att säga till varje gång man vill ha mat och det kan va lätt att bli betraktad som "en som tror hen är på hotell". Personalen kan bli arga för att de inte förstår varför det är viktigt för dig att behöva slippa säga till varje gång. Om du blir ifrågasatt kan första saken att göra vara att säga ungefär att "så här behöver jag ha det för att må bra här, jag har också Aspergers syndrom" (även om det sistnämnda eg aldrig ska behövas nämnas).

Tror du att du behöver vara inlagd länge? Eller väntar avdelningen på att skriva ut dig snart och därför inte vill ge dig några fasta mattider? När jag var inlagd 20 tim fick jag aldrig mat. Bara frågan om kaffe och kaka.
Senast redigerad av Flinta 2016-12-24 23:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Inlagd » 2016-12-24 23:25:13

ankhat skrev: frukost, lunch, middag och fika/mellanmål,

Jag vet inte ens om det finns fika eller mellanmål. Om jag frågar så får jag säkert något men jag vill veta om det är normalt att äta mellanmål. Jag vill inte vara till besvär helt i onödan. Jag kan rätta mig efter personalen
Inlagd
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2016-12-24

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Inlagd » 2016-12-24 23:28:41

Flinta skrev:Enklast vore kanske att skriva ett papper med tider du vill ha din mat, som du blivit föreslagen ovan. Många personal fattar ofta inte varför det är jobbigt att säga till varje gång man vill ha mat och det kan va lätt att bli betraktad som "en som tror hen är på hotell". Personalen kan bli arga för att de inte förstår varför det är viktigt för dig att behöva slippa säga till varje gång. Om du blir ifrågasatt kan första saken att göra vara att säga ungefär att "så här behöver jag ha det för att må bra här, jag har också Aspergers syndrom" (även om det sistnämnda eg aldrig ska behövas nämnas).

Tror du att du behöver vara inlagd länge? Eller väntar avdelningen på att skriva ut dig snart och därför inte vill ge dig några fasta mattider?
När jag var inlagd 20 tim fick jag aldrig mat. Bara frågan om kaffe och kaka.

Är det inte mindre jobbigt att dela ut lunch till alla samtidigt än att få förfrågningar lite när som helst?
Jag ska vara här i en vecka.
Inlagd
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2016-12-24

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav slackern » 2016-12-24 23:31:18

Inlagd skrev:
Flinta skrev:Enklast vore kanske att skriva ett papper med tider du vill ha din mat, som du blivit föreslagen ovan. Många personal fattar ofta inte varför det är jobbigt att säga till varje gång man vill ha mat och det kan va lätt att bli betraktad som "en som tror hen är på hotell". Personalen kan bli arga för att de inte förstår varför det är viktigt för dig att behöva slippa säga till varje gång. Om du blir ifrågasatt kan första saken att göra vara att säga ungefär att "så här behöver jag ha det för att må bra här, jag har också Aspergers syndrom" (även om det sistnämnda eg aldrig ska behövas nämnas).

Tror du att du behöver vara inlagd länge? Eller väntar avdelningen på att skriva ut dig snart och därför inte vill ge dig några fasta mattider?
När jag var inlagd 20 tim fick jag aldrig mat. Bara frågan om kaffe och kaka.

Är det inte mindre jobbigt att dela ut lunch till alla samtidigt än att få förfrågningar lite när som helst?
Jag ska vara här i en vecka.


Jag tror att det kan bero på att dom vill minska matsvinnet, både för miljöns och ekonomins skull.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav ankhh » 2016-12-24 23:31:47

Leta rätt på sköterskeexpeditionen. Säg som det är: att du inte vill vara till besvär, och att du vill veta hur du ska göra med måltider. Gillar du idén med lista, fråga om det funkar för dem. Om du inte gillar idén, be dem berätta hur du ska göra. Du ska inte behöva undra!

Du kan ju rentav fråga om det är vissa tider som passar dem bäst. Spelar tiden inte så stor roll för dig kan ni ju bestämma att du ska ha dina måltider då. Men prata med dem!

---

När det gäller mellanmål brukar det, vad jag vet, ses som normalt, fast finns det mat- eller sällskaps/TV-rum på avdelningen tror jag att det är vanligt att de ställer fram där, så får patienterna hämta själva istället för att bli serverade på rummet.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Flinta » 2016-12-24 23:35:52

slackern skrev:
Inlagd skrev:
Flinta skrev:Enklast vore kanske att skriva ett papper med tider du vill ha din mat, som du blivit föreslagen ovan. Många personal fattar ofta inte varför det är jobbigt att säga till varje gång man vill ha mat och det kan va lätt att bli betraktad som "en som tror hen är på hotell". Personalen kan bli arga för att de inte förstår varför det är viktigt för dig att behöva slippa säga till varje gång. Om du blir ifrågasatt kan första saken att göra vara att säga ungefär att "så här behöver jag ha det för att må bra här, jag har också Aspergers syndrom" (även om det sistnämnda eg aldrig ska behövas nämnas).

Tror du att du behöver vara inlagd länge? Eller väntar avdelningen på att skriva ut dig snart och därför inte vill ge dig några fasta mattider?
När jag var inlagd 20 tim fick jag aldrig mat. Bara frågan om kaffe och kaka.

Är det inte mindre jobbigt att dela ut lunch till alla samtidigt än att få förfrågningar lite när som helst?
Jag ska vara här i en vecka.


Jag tror att det kan bero på att dom vill minska matsvinnet, både för miljöns och ekonomins skull.

Många är ju ofta väldigt sjuka och orkar inte äta som man ska under inläggningar. Man kanske har för ont, vill och behöver sova istället för att äta, genomgår behandlingar som gör en illamående, ska fasta osv. Då sparar man på det sättet kanske?

@Inlagd: Tror du att personalen ser dig som "en som mår för dåligt för att orka äta/inta mat och dryck"?

Jag skulle nog bara våga förvänta mig kaffe, möjligen någon kaka till, som "mellanmål".
Senast redigerad av Flinta 2016-12-24 23:46:35, redigerad totalt 2 gånger.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Inlagd » 2016-12-24 23:44:26

Flinta skrev:
slackern skrev:
Inlagd skrev:Är det inte mindre jobbigt att dela ut lunch till alla samtidigt än att få förfrågningar lite när som helst?
Jag ska vara här i en vecka.


Jag tror att det kan bero på att dom vill minska matsvinnet, både för miljöns och ekonomins skull.

Många är ju ofta väldigt sjuka och orkar inte äta som man ska under inläggningar. Man kanske har för ont, vill och behöver sova istället för att äta, genomgår behandlingar som gör en illamående, ska fasta osv

Man kan väl ha vissa tider bestämda fast anpassa om det behövs? Jag var sängliggande ett par dagar och det är ju bara att fråga om jag orkar äta just då. De har stenkoll på om man ska fasta osv.
Inlagd
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2016-12-24

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Flinta » 2016-12-24 23:47:41

Inlagd skrev:
Flinta skrev:
slackern skrev:
Jag tror att det kan bero på att dom vill minska matsvinnet, både för miljöns och ekonomins skull.

Många är ju ofta väldigt sjuka och orkar inte äta som man ska under inläggningar. Man kanske har för ont, vill och behöver sova istället för att äta, genomgår behandlingar som gör en illamående, ska fasta osv

Man kan väl ha vissa tider bestämda fast anpassa om det behövs? Jag var sängliggande ett par dagar och det är ju bara att fråga om jag orkar äta just då. De har stenkoll på om man ska fasta osv.


Ja, jag är FÖR fasta mattider :-)Happy Men det jag skrev ovan kan vara en del av en förklaring till varför de ej erbjuder det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Inlagd » 2016-12-24 23:50:38

När jag var sängliggande frågade de hela tiden om jag ville ha något lätt. Nu är jag friskare och de har tagit bort lappen där det står vad jag ätit och druckit. Det är nu när jag kan äta normalt som jag börjat missa måltider.
Inlagd
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2016-12-24

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav kiddie » 2016-12-25 1:54:03

När jag varit inlagd har det varit regelbundna måltider och de har i förväg frågat vad man äter till frukost. Aldrig varit med på att det inte varit mat på normala tider. Däremot serverades inga mellanmål! Bara 3 vanliga måltider.

Tycker det låter jättekonstigt att man ska behöva tigga till sig mat på sjukhuset. Vad kommer den ifrån om man vill ha? Vanligtvis gör ju köket till alla och alla serveras samtidigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav Lillakatten » 2016-12-26 19:13:32

Vad är det för konstigt sjukhus du ligger på? Jag har jobbat på sjukhus i hela mitt vuxna liv och det serveras ALLTID mat på bestämda tider. Det låter som att något är väldigt fel tycker jag. För du ligger väl på sjukhus i Sverige? Utomlands är det ibland så att anhöriga förväntas komma med mat till den sjuke. Men här får man alltid mat.
Lillakatten
 
Inlägg: 317
Anslöt: 2016-04-07
Ort: Stockholm

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav kiddie » 2016-12-26 21:20:34

När jag varit såpass dålig att jag inte orkat gå och hämta mat (typ alltid), så har de tagit in mat till mig. Det tog dock ett tag innan jag fattade att man faktiskt kunde få mer om man ville, att matvagnen stod utanför och att de som orkade gick och tog hur mycket mat de ville därute. Jag fick för mig att alla bara fick en ranson och det var allt.

Men de struntade inte bara i att ta in mat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inlagd på sjukhus, svårt att få mat

Inläggav antonius » 2016-12-26 22:11:13

Det är en ny drajv de börjat med man svälter patienterna så blir de så hungriga att de smiter och då blir vårdköerna mindre, nästa fas är att de intagna börjar äta upp varann då blir köerna ännu mindre, win win...mohahahah... :-)006
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in