Historieätarna

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Historieätarna

Inläggav kiddie » 2016-12-05 19:37:34

Tycker också att 90-talet var igår men när jag ser detaljer och tänker på vissa saker så ser man hur hisnande annorlunda det är.

Men det som är lika tycker jag är väl att man bröt sig ur det vansinnigt fördömande hårda 80-talet och blev lite mer normal igen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Historieätarna

Inläggav kiddie » 2016-12-05 19:40:52

Det där med att äta "konstig" köttmat om man var fattig, det kändes nog helt OK. Mina fattiga förfäder levde på sill och potatis och sedan på sillspad och potatis när sillen var slut. Det blev väldigt mycket kolhydrater. Och sedan blev det vanligare med bröd, gröt har "alltid" funnits. Så jag tror att man var tacksam för alla proteiner för de bröt av så starkt mot alla kolhydrater, kroppen skrek nog efter variation så att man glatt stoppade i sig den maten.

Förövrigt är jag en sån där konstig människa som ser kött som kött, alla kroppsdelar kan ätas, inget är äckligt. Helt omodern på det sättet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Historieätarna

Inläggav Kahlokatt » 2016-12-05 22:19:59

Trodde 90-talet skulle bli en riktig nostalgitripp, men dels är jag yngre än Erik och Lotta (jag var bara 20 när vi firade in det nya millenniet), dels var jag skolans tönt. Jag tillbringade inte min tonårstid med att hångla med så många killar som möjligt (jag var nästan 18 innan jag ens hade fått min första kyss), smygröka i busskuren och dricka mig ned till apstadiet på fester, jag satt hemma och lyssnade på The Phantom of the Opera, skrev deppiga dikter, lade tarot och hatade mig själv. Och sånt gör man inga nostalgiprogram om, direkt. :(

Jag minns att jag var med en kompis och hörde ett föredrag om Ecce Homo i domkyrkan (här i Uppsala). Tyvärr var det så mycket folk att man inte såg speciellt mycket av bilderna, men jag tyckte att de var fina.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Historieätarna

Inläggav Kahlokatt » 2016-12-05 22:33:33

Alien skrev: måltiden, så nära de övriga att alla kunde höra. :shock:

Sedan har det blivit ett jäkla liv om ordet "tattare". Löjligt tycker jag, man sa så på den tiden. Att prata om "romer" el "resande" (både grupperna kallades för tattare på den tiden) hade varit historieförfalskning. Alltid är det någon jävel som blir "kränkt" för att man använder "fel" ord el för att man inte är tillräckligt utförlig (tattarna var ju inte huvudämnet för programmet).
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/hi ... m-tattare/


Ja det ante mig...men herregud, folk SADE ju tattare. De framhöll ju tydligt att det var ett nedsättande ord och att man inte skall använda det längre. Samt att det var något ANDRA sade, inte de resande själva.
T.o.m. vissa romer ser ned på resande, kallar dem "knallhattar" och menar att de är wannabe-romer som inte "räknas", för alla har inte romskt påbrå och en resande kan vara ljus och blåögd. De är väl mer rester av ett gammalt trasproletariat med egen kultur.
Sedan visade de ju också tydligt hur upprörande de tyckte det var att "tattarna" behandlades som smutsiga och smittsamma. Antiziganism, då hade de väl klätt ut sig till svartmuskiga typer i slokhatt och huckle som gick runt och lurade folk på pengar.

När jag var barn var det poppis att ha maskerad och då gick jag ofta som "zigenerska" (ja, man sade så då!), fastän jag är ljusblond och blåögd. Jag hade mycket gamla sjalar och exotiska 70-talsplagg i min utklädningslåda och mamma har alltid varit duktig på att göra maskeradutstyrslar, så hon klädde ut mig i långa kjolar, vackra sjalar och tygrosor. Det var ingen nidbild, jag tyckte att "zigenarna" var vackra och spännande, för jag älskade böckerna om Katitzi. Men i dag hade det väl blivit ett ramaskri om man kom till en maskerad utklädd till en representant för en viss folkgrupp.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Historieätarna

Inläggav slackern » 2016-12-05 22:45:52

Kahlokatt skrev:
Alien skrev: måltiden, så nära de övriga att alla kunde höra. :shock:

Sedan har det blivit ett jäkla liv om ordet "tattare". Löjligt tycker jag, man sa så på den tiden. Att prata om "romer" el "resande" (både grupperna kallades för tattare på den tiden) hade varit historieförfalskning. Alltid är det någon jävel som blir "kränkt" för att man använder "fel" ord el för att man inte är tillräckligt utförlig (tattarna var ju inte huvudämnet för programmet).
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/hi ... m-tattare/


Ja det ante mig...men herregud, folk SADE ju tattare. De framhöll ju tydligt att det var ett nedsättande ord och att man inte skall använda det längre. Samt att det var något ANDRA sade, inte de resande själva.
T.o.m. vissa romer ser ned på resande, kallar dem "knallhattar" och menar att de är wannabe-romer som inte "räknas", för alla har inte romskt påbrå och en resande kan vara ljus och blåögd. De är väl mer rester av ett gammalt trasproletariat med egen kultur.
Sedan visade de ju också tydligt hur upprörande de tyckte det var att "tattarna" behandlades som smutsiga och smittsamma. Antiziganism, då hade de väl klätt ut sig till svartmuskiga typer i slokhatt och huckle som gick runt och lurade folk på pengar.

När jag var barn var det poppis att ha maskerad och då gick jag ofta som "zigenerska" (ja, man sade så då!), fastän jag är ljusblond och blåögd. Jag hade mycket gamla sjalar och exotiska 70-talsplagg i min utklädningslåda och mamma har alltid varit duktig på att göra maskeradutstyrslar, så hon klädde ut mig i långa kjolar, vackra sjalar och tygrosor. Det var ingen nidbild, jag tyckte att "zigenarna" var vackra och spännande, för jag älskade böckerna om Katitzi. Men i dag hade det väl blivit ett ramaskri om man kom till en maskerad utklädd till en representant för en viss folkgrupp.


Jag tror att under 50-talet så hade dom delat upp tattarna i zigenare=romer och tattare=resande innan så kallades alla för tattare.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historieätarna

Inläggav Kahlokatt » 2016-12-05 22:50:35

Råkade visst "klippa" Aliens citat lite fel...aja, ingen skada skedd, hoppas jag. :-)051
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Historieätarna

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-05 23:38:54

Pastasallad med Rhode Islandsås minns man ja...

Vanligen menlösa fabriksmässiga snabbmakaroner, burkskinka eller tonfisk, burkmajs, gurka, isberg och den fientligt bleksiktiga Rhode Islandsåsen.

Säkert praktisk, enkel och ekonomisk för skolkökstanter att sno ihop av rester på kort tid utan att behöva värma upp ugnar och pannor men där stannar anrättningens förtjänster.

Denna eländiga utfodringsröra serverades alltid kall till på köpet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historieätarna

Inläggav kiddie » 2016-12-06 0:49:49

Kahlokatt skrev:Trodde 90-talet skulle bli en riktig nostalgitripp, men dels är jag yngre än Erik och Lotta (jag var bara 20 när vi firade in det nya millenniet), dels var jag skolans tönt. Jag tillbringade inte min tonårstid med att hångla med så många killar som möjligt (jag var nästan 18 innan jag ens hade fått min första kyss), smygröka i busskuren och dricka mig ned till apstadiet på fester, jag satt hemma och lyssnade på The Phantom of the Opera, skrev deppiga dikter, lade tarot och hatade mig själv. Och sånt gör man inga nostalgiprogram om, direkt. :(


Det kan vara så. Jag är väl typ 10 år äldre än du och jag var fattig student på 90-talet. Då kom man inte i kontakt med populär mat och dryck. Man fick klara sig på det man hade råd med. Visst, viss påverkan var det från tiden, men inte på samma sätt som om man hade varit barn i en medelklassfamilj eller haft en hög inkomst själv.

Jag och mina kompisar hade mycket andrahandskläder för köpa nytt var dyrt och dels hade man kvar det som inte var utslitet från innan man flyttade hemifrån, dvs 80-tal. Så jag känner inte alls igen de kläder de hade på sig.

Jag minns att ris var billigt för det var innan skatt på mat från utanför EU. Så man åt det som student i mängder. Tror att student var lite av en subkultur där man experimenterade mer med etnisk mat än andra när man hade råd. Minns inte ens tacos utan vi försökte laga helt andra saker. Gärna starka kryddor. Sedan åt vi hemmagjord sockerkaka eller popcorn som gott för det var det billigaste snackset man kunde komma över. Så jag tror att som fattig student kan man också missa vissa grejer i tidsandan.

Det jag mest minns av tidsandan var det som påverkade sådant som var lite finare ansett som intellektuell, som kultur. Filmen var väldigt dyster från denna tid.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Historieätarna

Inläggav kiddie » 2016-12-07 23:38:12

En sak jag kom på jag kände igen var förhoppningen om att ens foton blivit bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Historieätarna

Inläggav Kahlokatt » 2016-12-12 23:15:42

Kan ingen tala om för Erik Haag att han inte längre är 26 år och jättecool och jobbar på Z-TV? Eller är han bara med som någon sorts "comic relief", lite som Timon och Pumbaa i Lejonkungen? :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Historieätarna

Inläggav kiddie » 2016-12-13 3:43:18

Tyckte det var jobbigt när han höll på med den riktiga bebisen och floppade omkring dess huvud utan något stöd alls. Huvudet hängde bakåt och sen floppade omkring.

Att de ens tillät det. Barn kan få svåra skador av det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Historieätarna

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-13 9:07:10

Kahlokatt skrev:Kan ingen tala om för Erik Haag att han inte längre är 26 år och jättecool och jobbar på Z-TV?

Det är hög tid för det...

Och sent på jorden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historieätarna

Inläggav Chrilleb » 2016-12-13 10:04:32

Jag brukar se på Historieätarna, gillar Erik för han är lite skoj och bjuder på sig själv....han passar ihop med kvinnan oxå.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Historieätarna

Inläggav slackern » 2016-12-13 10:53:37

Chrilleb skrev:Jag brukar se på Historieätarna, gillar Erik för han är lite skoj och bjuder på sig själv....han passar ihop med kvinnan oxå.


Dom har ju blivit ett par och flyttat ihop. En utav hans ungar går i min sons klass, han och exfrugan har ju ett gäng ungar ihop, rätt många fler än medelsvensson.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historieätarna

Inläggav antonius » 2016-12-13 11:58:45

Vad ni nu hackar på Erik, han har väl lite adhd och studsar runt och har sig, men vi som är aspiga av oss, ska väl ändå kunna ha lite överseende. Tycker överlag att serien är både bildande och åtm stundtals underhållande... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historieätarna

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-13 12:00:29

antonius skrev:Vad ni nu hackar på Erik, han har väl lite adhd och studsar runt och har sig, men vi som är aspiga av oss, ska väl ändå kunna ha lite överseende. Tycker överlag att serien är både bildande och åtm stundtals underhållande... :-)005

Nej, det handlar om hans programledarstil och inte om hans person.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historieätarna

Inläggav slackern » 2016-12-13 12:09:24

KrigarSjäl skrev:
antonius skrev:Vad ni nu hackar på Erik, han har väl lite adhd och studsar runt och har sig, men vi som är aspiga av oss, ska väl ändå kunna ha lite överseende. Tycker överlag att serien är både bildande och åtm stundtals underhållande... :-)005

Nej, det handlar om hans programledarstil och inte om hans person.


Du skall vara glad att du inte har barn och behövt se barnprogram med en hyperaktiv skåning som har den värsta jävla breda malmöitiska dialekten.

Litet matklipp med honom.

slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historieätarna

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-13 12:21:09

En enerverande, dumdryg och högljudd programledarstil ja.

Tyvärr inget ovanligt i mer nutida svenska barnprogram.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historieätarna

Inläggav JCSweden » 2016-12-21 15:43:39

Sista avsnittet var verkligen så träffsäkert som det bara kan bli. Kommer sakna programmet otroligt mycket :cry:
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Historieätarna

Inläggav nescio » 2016-12-21 17:08:29

Maträtterna från 90- och 00-talet var obekanta för mig. Mina matvanor hör till 60-70-talet.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in