Upplever fler nackdelar än fördelar med diagnosen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Upplever fler nackdelar än fördelar med diagnosen

Inläggav Msmacke » 2016-12-15 2:12:21

Hur är det för er? Jag känner att jag inte hittat min plats i livet än. Så kanske är det därför. Kanske have jag upplevt det annorlunda om jag bodde på en planet där majoriteten har asperger. Hur upplever ni det?
Msmacke
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2016-09-07

Upplever fler nackdelar än fördelar med diagnosen

Inläggav Jamesqueen » 2016-12-18 1:47:36

Tjena

Jag ser särskilt en rejäl nackdel med att ha fått diagnosen på papper.

... Folk förutsätter att jag ej kan fatta mogna beslut om min framtid på grund av bristande föreställningsförmåga?? Detta har medfört att jag tidigare i tonåren blev överkörd mot min vilja och att därmed blev saker tokiga eftersom besluten fattades på en NT-grund.

Nu när jag vägrar låta andra styra mitt liv klarar jag mej bättre. Men jag tvingas i bland ta en del skumma beslut som är "minst dåliga" för mig o mitt liv, men det beror på att jag fattar mina beslut som aspergare o ej som neurotypisk. Om du förstår mig. :-)051
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

Upplever fler nackdelar än fördelar med diagnosen

Inläggav kiddie » 2016-12-19 0:31:51

Jag fick inte sjukskrivning pga psykiska problem. Men fick när jag fått aspergerdiagnos. Tack vare den diagnosen har jag kunnat överleva. Så det var ju... trevligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Upplever fler nackdelar än fördelar med diagnosen

Inläggav pychox » 2016-12-20 14:10:55

Nackdelar för mig är jag har svårt att anpassa mig efter samhället.

Fördelar är att jag är extremt duktigt på att skriva musik, måla, historia och biologi. Något som kanske kan hjälpa mig i framtiden.

Är nog glad för min diagnos, upplever att jag har fler fördelar än nackdelar.
pychox
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2016-12-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in