Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav manne » 2016-12-17 23:32:23

jag beställde här i från


Art. nr.
Produkt

Lager
Typ
Pris

140508
Vikings - Säsong 3 (3-disc)


dvd2
99 kr


F
Frakt

29 kr


PF
Postförskott

50 kr





Summa:
178 kr




Produkt

Lager
Typ
Pris

140508
Vikings - Säsong 3 (3-disc)


dvd2
99 kr


F
Frakt

29 kr


PF
Postförskott

50 kr





Summa:
178 kr


tack jag köpte 2 säsonger av den på drickshope.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav manne » 2016-12-17 23:34:25

Ordernr.: 7111699

Art. nr.
Produkt

Lager
Typ
Pris

151119
Vikings - Säsong 4 - Vol. 1 (3-disc)

dvd2
249 kr

F
Frakt

29 kr

PF
Postförskott

50 kr


Summa:
328 kr

min beställning från dem.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav manne » 2016-12-17 23:40:53

Alien skrev:Är det för dyrt att köpa gammaldags dvd tycker du? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2079528


jag köpte säsong 3 och 4 an på discshop.se :-)049
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav Alien » 2016-12-18 0:45:09

Och säsong 1 och 2 finns inte att köpa?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav manne » 2016-12-18 9:25:48

Alien skrev:Och säsong 1 och 2 finns inte att köpa?


redan sätt dem :-)049
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav manne » 2016-12-18 10:19:53

Alien skrev:Och säsong 1 och 2 finns inte att köpa?


jag kommer i håg att 2 ,1 var väldigt bra avsnitt och serien har fått topp betyg också. :-)049
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav manne » 2016-12-18 18:10:42

Alien skrev:I USA går den på History Channel, här på HBO Nordic. Kanske kommer den på någon vanlig TV-kanal här så småningom.

TV-serien ”Vikings”, med Gustaf Skarsgård i en av huvudrollerna, drog storpublik när den hade premiär i USA. 6,2 miljoner tittare bänkade sig för att se vikingadramat.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 6357657.ab

Jag läste om serien i DN men hittar inte artikeln på nätet. I stället denna:

I rollerna ser vi bland andra Gustaf Skarsgård och Gabriel Byrne (”In treatment”) och seriens tre första avsnitt är regisserade av svenske Johan Renck. Dessutom består vinjetten av Fever Rays ”If I had a heart”.
---
Serien ska vara inspirerad av berättelserna om härföraren Ragnar Lodbroks försök att styra över stora delar av nuvarande Skandinavien och Europa på 800-talet. Att skildra vikingatiden på film och i tv brukar som bekant sluta med beklämmande uselt resultat – och jag har svårt att se hur ”Vikings” ska lyckas. Det här är ingen prestigefull HBO-produktion, och det syns. Det ser fattigt ut, som en (social)realistisk kusin till fantasyserien ”Game of thrones”. Och en till synes överspelande Gustaf Skarsgård som excentrisk skeppsbyggare lär få svårt att slå igenom lika stort som storebrorsan Alexander i ”True blood”.
http://blog.svd.se/kultur/2013/03/01/pr ... sk-viking/

Ja, filmer om vikingar blir lätt töntigt. Särskilt när de talar engelska (el svenska för den delen). Vikingar ska tala isländska (som i Korpen flyger) för att vara trovärdiga.

Fast visst skulle jag kolla om den visades i min TV.

Edit: Ändrade rubriken något.


tack för tipset har köpt s 3,4 på dischshop .se nu :-)049
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav slackern » 2016-12-18 18:36:10

manne skrev:
Alien skrev:I USA går den på History Channel, här på HBO Nordic. Kanske kommer den på någon vanlig TV-kanal här så småningom.

TV-serien ”Vikings”, med Gustaf Skarsgård i en av huvudrollerna, drog storpublik när den hade premiär i USA. 6,2 miljoner tittare bänkade sig för att se vikingadramat.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 6357657.ab

Jag läste om serien i DN men hittar inte artikeln på nätet. I stället denna:

I rollerna ser vi bland andra Gustaf Skarsgård och Gabriel Byrne (”In treatment”) och seriens tre första avsnitt är regisserade av svenske Johan Renck. Dessutom består vinjetten av Fever Rays ”If I had a heart”.
---
Serien ska vara inspirerad av berättelserna om härföraren Ragnar Lodbroks försök att styra över stora delar av nuvarande Skandinavien och Europa på 800-talet. Att skildra vikingatiden på film och i tv brukar som bekant sluta med beklämmande uselt resultat – och jag har svårt att se hur ”Vikings” ska lyckas. Det här är ingen prestigefull HBO-produktion, och det syns. Det ser fattigt ut, som en (social)realistisk kusin till fantasyserien ”Game of thrones”. Och en till synes överspelande Gustaf Skarsgård som excentrisk skeppsbyggare lär få svårt att slå igenom lika stort som storebrorsan Alexander i ”True blood”.
http://blog.svd.se/kultur/2013/03/01/pr ... sk-viking/

Ja, filmer om vikingar blir lätt töntigt. Särskilt när de talar engelska (el svenska för den delen). Vikingar ska tala isländska (som i Korpen flyger) för att vara trovärdiga.

Fast visst skulle jag kolla om den visades i min TV.

Edit: Ändrade rubriken något.


tack för tipset har köpt s 3,4 på dischshop .se nu :-)049


Men du dom har inte kommit ut med hela säsong 4 ännu i och med att bara halva har sänts.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav Alien » 2016-12-19 2:57:55

manne skrev:
Alien skrev:Och säsong 1 och 2 finns inte att köpa?


redan sätt dem :-)049


Aha, jag trodde du ville ha alla säsonger för att kunna se dem flera gånger.

Det vore enda orsaken till att jag skulle köpa några serier. De säsonger jag inte sett än nöjer jag mig med att se på TV när de kommer, jag har ingen brådska.

Själv orkade jag inte fortsätta se på Vikings. Den var för brutal och jag gillade inte huvudpersonen.

Däremot har jag kollat på The Last Kingdom på svt, som om också handlar om vikingar. Problemet är att även den är rätt brutal och jag gillar inte huvudpersonen där heller, inte bara brutal men svekfull också. Men den bygger iaf på historiska händelser.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav manne » 2016-12-23 18:17:18

Alien skrev:
manne skrev:
Alien skrev:Och säsong 1 och 2 finns inte att köpa?


redan sätt dem :-)049


Aha, jag trodde du ville ha alla säsonger för att kunna se dem flera gånger.

Det vore enda orsaken till att jag skulle köpa några serier. De säsonger jag inte sett än nöjer jag mig med att se på TV när de kommer, jag har ingen brådska.

Själv orkade jag inte fortsätta se på Vikings. Den var för brutal och jag gillade inte huvudpersonen.

Däremot har jag kollat på The Last Kingdom på svt, som om också handlar om vikingar. Problemet är att även den är rätt brutal och jag gillar inte huvudpersonen där heller, inte bara brutal men svekfull också. Men den bygger iaf på historiska händelser.


jag fick s 3,4 i dag på dvd skall se dem i lugn och ro. :D
köpte dessa från dsicshop.se
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Tv serien vikings.?

Inläggav manne » 2020-09-24 10:54:30

så någon som har sätt denna tv serie och vad tyckte ni om den då.?
den finns på netflix. :wink:

Vikings transports us to the brutal and mysterious world of Ragnar Lothbrok, a Viking warrior and farmer who yearns to explore--and raid--the distant shores across the ocean.

https://www.imdb.com/title/tt2306299/
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Birka och vikingar .?

Inläggav manne » 2021-06-19 12:08:00

så någon som vet något vikingarna då hur levde de och duschade de och borstade de tänderna och hade de tvål och schampo.?

jag har besökt ön Birka när jag var liten och kollat på utgrävningarna.

https://www.google.se/search?q=birka&so ... mj-GSd3gvM

så något som kan något om dem hur ofta badade och hur fungerade styrelse skicket där hade de en hövding mm.?

hur många tusen vikingar bodde i byn mm.?

Är denna tv serie likt vingar tiden är den realistiskt.?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav Alien » 2023-11-20 3:11:23

Lördag betyder ju "lögardag", dvs den dagen tvättade man sig. Alltså badade man en gång i veckan. Schampo hade de nog inte. Tvål fanns under romartiden, men kom den hit till Norden?

Medeltidens tvål i Norden innehöll troligtvis både talg från slaktade djur och fiskolja, vilken antas ha haft en mycket motbjudande lukt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5l

Dusch fanns förstås inte men frågan är när man började bada bastu i Skandinavien.

Bastubad var vida utbrett i Mellan- och Nordeuropa under medeltiden.
---
Den nordeuropeiska bastuns historia är svår att följa, men senast 2000 f.Kr. ska denna sedvänja ha funnits hos finsk-ugriska folk, liksom hos östslaver och balter. Den tidigaste varianten av bastu i Finland lär ha varit jordsaunan, en grävd grop i en sluttning som täcktes över för eldning och uppvärmning likt en rökbastu. De tidigaste spåren av bastuliknande konstruktioner i Norden har återfunnits i Sverige, på Helgö där man har hittat rester efter en byggnad som antas ha varit någon slags badstuga.[6][5] Till Sverige kom seden troligen från Finland, Ryssland eller Estland, men det kan också ha förekommit influenser från övriga Europa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bastu
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav slackern » 2023-11-20 14:42:36

Alien skrev:Lördag betyder ju "lögardag", dvs den dagen tvättade man sig. Alltså badade man en gång i veckan. Schampo hade de nog inte. Tvål fanns under romartiden, men kom den hit till Norden?

Medeltidens tvål i Norden innehöll troligtvis både talg från slaktade djur och fiskolja, vilken antas ha haft en mycket motbjudande lukt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5l

Dusch fanns förstås inte men frågan är när man började bada bastu i Skandinavien.

Bastubad var vida utbrett i Mellan- och Nordeuropa under medeltiden.
---
Den nordeuropeiska bastuns historia är svår att följa, men senast 2000 f.Kr. ska denna sedvänja ha funnits hos finsk-ugriska folk, liksom hos östslaver och balter. Den tidigaste varianten av bastu i Finland lär ha varit jordsaunan, en grävd grop i en sluttning som täcktes över för eldning och uppvärmning likt en rökbastu. De tidigaste spåren av bastuliknande konstruktioner i Norden har återfunnits i Sverige, på Helgö där man har hittat rester efter en byggnad som antas ha varit någon slags badstuga.[6][5] Till Sverige kom seden troligen från Finland, Ryssland eller Estland, men det kan också ha förekommit influenser från övriga Europa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bastu


Helgö är ju ett jätte känd bosättning från 200-800 efkr var väl som störst under Vendeltiden vill jag minnas.

Utgrävningarna visade att här funnits ett forntida samhälle som var levande och verksamt under minst sexhundra år, från 200- till och med 800-talet.[

https://sv.wikipedia.org/wiki/Helg%C3%B6

Så bastu verkar ha funnits här innan medeltiden, du vet dom har ju hittat väldigt mycket österländska föremål på Helgö bland annat en Buddhastaty.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav Skogkatt » 2023-11-20 15:56:07

Faktum är att många av dessa myter om att vikingarna var så smutsiga har motbevisats för länge sedan. De som startade dessa rykten var människor som inte gillade vikingarna. Så har det alltid varit, en grupp människor som hör ihop kommer alltid att snacka skit om en annan grupp. Speciellt om de får stryk av den gruppen. Då kallar man dem för smutsiga vildar.

En hel del intressanta saker har hittats vid utgrävningar både i Norge och Sverige. Till exempel kammar för hår och små verktyg som de gjorde för att rengöra öronen. I skriftliga källor kan man hitta beskrivningar av hur viktigt håret var för vikingarna och att de tog väl hand om sitt hår och tvättade det. De var helt enkelt inte smutsiga vildar, det är bara myter. Det finns ingen anledning att tro att de var värre än andra folk på den tiden.

En del säger att "de badade bara en gång i veckan". Många folk badade inte alls eller en gång om året. Man kan ju prova att leva som vikingar i några månader och se hur lätt det är att duscha varje dag när man måste jobba hela tiden och bära vatten och inte har duschkabin eller någon av de redskap vi har nu.

Men hur som helst, min poäng är att folk fortfarande sprider myter om 'smutsiga vikingar'. Myter som skapades av vikingarnas fiender och offer.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Amerikanska TV-serien Vikings (på TV4)

Inläggav manne » 2023-11-20 18:30:56



denna där har jag sätt alla säsongerna :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2023-12-11 13:02:31





deras tv serie är i all fall väldigt bra :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in