Vortioxetin (Brintellix)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Khunark » 2016-05-04 20:22:20

slackern skrev:
Khunark skrev:Jag efterfrågade faktiskt att få prova ketamin innan jag blev satt på brintellix.
Måste säga att jag mår mycket bättre utan det i systemet. Har man inte ångest så tror jag att det är fel preparat.


Ketamin kan man väl inte få utskrivet i Sverige? Jag vet att folk missbrukar det utomlands men vet inte hur tillgången är i Sverige.

GripandeKylig fick in mig på det spåret, jag hade väl inga stora förhoppningar, men det verkade vara värt att fråga eftersom jag har problem med särskilt minnesformation enligt habiliteringen, vilket ketamin ska visa verksamhet mot.

Teorin min psykatrier där har är att jag upplever apati eftersom jag inte får emotionell feedback genom mina minnen. Man ska tydligen associera sina minnen med mycket mer emotion och sensorik än vad jag gör mina. Det kan bli en loop, där man är apatisk, och bildade minnen blir att sakna emotionell relevans och kan därmed inte uppträda och påverka framtida humör, typ. Så då blir man apatisk då med.

Jag nappar på allt som de kastar till mig i nuläget, skadar inte att fråga.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav slackern » 2016-05-04 20:28:02

Khunark skrev:
slackern skrev:
Khunark skrev:Jag efterfrågade faktiskt att få prova ketamin innan jag blev satt på brintellix.
Måste säga att jag mår mycket bättre utan det i systemet. Har man inte ångest så tror jag att det är fel preparat.


Ketamin kan man väl inte få utskrivet i Sverige? Jag vet att folk missbrukar det utomlands men vet inte hur tillgången är i Sverige.

GripandeKylig fick in mig på det spåret, jag hade väl inga stora förhoppningar, men det verkade vara värt att fråga eftersom jag har problem med särskilt minnesformation enligt habiliteringen, vilket ketamin ska visa verksamhet mot.

Teorin min psykatrier där har är att jag upplever apati eftersom jag inte får emotionell feedback genom mina minnen. Man ska tydligen associera sina minnen med mycket mer emotion och sensorik än vad jag gör mina. Det kan bli en loop, där man är apatisk, och bildade minnen blir att sakna emotionell relevans och kan därmed inte uppträda och påverka framtida humör, typ. Så då blir man apatisk då med.

Jag nappar på allt som de kastar till mig i nuläget, skadar inte att fråga.


Intressant tack för att du delade med dig. Skumt att ni har psykiatriker på habiliteringen, det har vi inte här i STHLM utan jag går på en ADHD-mottagning för medicinering, habiliteringen har hand om andra saker.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Khunark » 2016-05-04 21:09:22

slackern skrev:
Khunark skrev:
slackern skrev:
Ketamin kan man väl inte få utskrivet i Sverige? Jag vet att folk missbrukar det utomlands men vet inte hur tillgången är i Sverige.

GripandeKylig fick in mig på det spåret, jag hade väl inga stora förhoppningar, men det verkade vara värt att fråga eftersom jag har problem med särskilt minnesformation enligt habiliteringen, vilket ketamin ska visa verksamhet mot.

Teorin min psykatrier där har är att jag upplever apati eftersom jag inte får emotionell feedback genom mina minnen. Man ska tydligen associera sina minnen med mycket mer emotion och sensorik än vad jag gör mina. Det kan bli en loop, där man är apatisk, och bildade minnen blir att sakna emotionell relevans och kan därmed inte uppträda och påverka framtida humör, typ. Så då blir man apatisk då med.

Jag nappar på allt som de kastar till mig i nuläget, skadar inte att fråga.


Intressant tack för att du delade med dig. Skumt att ni har psykiatriker på habiliteringen, det har vi inte här i STHLM utan jag går på en ADHD-mottagning för medicinering, habiliteringen har hand om andra saker.
Det är jag som är dum i huvudet och blandar ihop psykatrier och psykolog igen. Minns inte namn heller.

Går till öppenvården för medicinering, de skickade mig vidare till habiliteringen. Vi gör inte så mycket på våra möten. Mest bollar runt tankar och sånt, det är liksom en slags uppföljning typ. Jag gillar att prata med folk, och är bara glad att ha någon kvalificerad som bollplank så att man inte snöar fast.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav slackern » 2016-05-04 21:14:44

Khunark skrev:
slackern skrev:
Khunark skrev:GripandeKylig fick in mig på det spåret, jag hade väl inga stora förhoppningar, men det verkade vara värt att fråga eftersom jag har problem med särskilt minnesformation enligt habiliteringen, vilket ketamin ska visa verksamhet mot.

Teorin min psykatrier där har är att jag upplever apati eftersom jag inte får emotionell feedback genom mina minnen. Man ska tydligen associera sina minnen med mycket mer emotion och sensorik än vad jag gör mina. Det kan bli en loop, där man är apatisk, och bildade minnen blir att sakna emotionell relevans och kan därmed inte uppträda och påverka framtida humör, typ. Så då blir man apatisk då med.

Jag nappar på allt som de kastar till mig i nuläget, skadar inte att fråga.


Intressant tack för att du delade med dig. Skumt att ni har psykiatriker på habiliteringen, det har vi inte här i STHLM utan jag går på en ADHD-mottagning för medicinering, habiliteringen har hand om andra saker.
Det är jag som är dum i huvudet och blandar ihop psykatrier och psykolog igen. Minns inte namn heller.

Går till öppenvården för medicinering, de skickade mig vidare till habiliteringen. Vi gör inte så mycket på våra möten. Mest bollar runt tankar och sånt, det är liksom en slags uppföljning typ. Jag gillar att prata med folk, och är bara glad att ha någon kvalificerad som bollplank så att man inte snöar fast.


Klart att du inte är dum i huvudet bara för att du blandar ihop två till namnet snarlika yrkesgrupper, skulle även kunna hända mig. :)

OK det där låter bra som du får göra hos habiliteringen står själv i kö för att få träffa psykologen där, var på ett första möte vad jag ville ha hjälp med, så väntar på att få göra samma sak som du. Förstår där hur du tänker med att bolla runt och prata med någon.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2016-05-05 6:34:53

Gripandekylig, tack för omtanken! :-)Hug Jo, jag vet ju att det tar flera veckor för medicinerna att sätta in. Det var bara det att jag svarade löjligt snabbt på cipralexen som min kropp kände igen, så kontrasten blev så stor. Jag antar att jag är väldigt mottaglig för den sorts placebo som kommer av att en kropp känner igen ett preparat och vet hur den skall svara på preparatet. Det finns ju forskning på sådant, vad jag förstår, och teorier om att kunna minska på medicinering genom att använda just denna specialvariant av placebo medvetet.

Nu känns det iaf som att det går åt rätt håll. Jag har blivit klar med en deadline och kan glädjas över det, och nyss vaknade jag och var glad över det vackra vårvädret snarare än att fokusera på tunga tankar. De senaste dagarna har jag haft som glimtar av glädje och energi som sedan tar slut och leder till en smärre kraschlandning. Jag tänker att jag får acceptera det och ge det tid. Bättring är på väg. Bara att jag kan tänka så tyder ju på att något blivit bättre.

Khunark, det var en väldigt intressant hypotes din psykolog hade, det där med minnen som saknar emotionell relevans. Så kvalificerade psykologer har jag inte mött på HAB.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2016-07-01 14:19:09

Jag är nu uppe i en dos om 20 mg och har fortfarande ett fungerande sexliv, så jag tänker nog fortsätta med denna medicin. Energin är fortfarande inte på topp, men jag är ju fysiskt sjuk också (histaminintolerans som gör att jag reagerar på väldigt många födoämnen med bland annat hjärndimma) så det kanske inte är så konstigt. Jag tänker mer konstruktivt. Är dock i stort behov av semester.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Zerotonin » 2016-11-24 10:44:10

Hej!

Jag orkar inte gå igenom alla 77 inläggen utan ställer en snabb fråga:

Det står och jag citerar
>Noradrenalintransportör- (NET)-blockerare (NRI
men att det inte var med i den schematiska bilden. Påverkar Vortioxetin noradrenalin eller inte? :S Har börjat på 5 mg idag, nämligen.
Zerotonin
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2016-11-24

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Ananas » 2016-11-24 13:08:51

Såvitt jag vet så påverkar den bara serotonin. Jag äter den själv och min läkare har beskrivit den som att den påverkar serotoninet men på ett lite annat sätt än SSRI.


Zerotonin skrev:Hej!

Jag orkar inte gå igenom alla 77 inläggen utan ställer en snabb fråga:

Det står och jag citerar
>Noradrenalintransportör- (NET)-blockerare (NRI
men att det inte var med i den schematiska bilden. Påverkar Vortioxetin noradrenalin eller inte? :S Har börjat på 5 mg idag, nämligen.
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Zerotonin » 2016-11-24 15:05:41

Jo jag är med på serotoninbanan :) Okej, ingen Noradrenalin, får se om min rastlöshet försvinner. Ska bli intressant resa med tanke på alla olika sorters serotonin den påverkar. Skönt att den inte är som klassiska och hämmar återupptaget av 5HTP1A, slipper man sexuella biverkningarna :)
Zerotonin
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2016-11-24

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Ananas » 2016-11-25 0:36:20

Zerotonin skrev:Jo jag är med på serotoninbanan :) Okej, ingen Noradrenalin, får se om min rastlöshet försvinner. Ska bli intressant resa med tanke på alla olika sorters serotonin den påverkar. Skönt att den inte är som klassiska och hämmar återupptaget av 5HTP1A, slipper man sexuella biverkningarna :)


Har du blivit rastlös av noradrenalin-mediciner?

Tror du att man generellt kan säga att Brintellix ger färre biverkningar än SSRI?
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Zerotonin » 2016-11-25 9:43:54

Jag blev rastlös när jag slutade med venlafaxin samt varje gång jag minskade dosen Mirtazapin. Båda ökar noradrenalin. Återstår att se om min teori stämmer. Är det inte noradrenalinet så är det serotoninet, och det påverkar ju Vortioxetin.
Zerotonin
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2016-11-24

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Zima33 » 2016-12-09 18:24:46

Hej!
Har blivit föreslagen Brintellix men jag är skeptisk. Har främst problem med sömnen, stora problem - tar 5 mediciner för sömnen - men av det jag läst så verkar inte Brintellix hjälpa direkt för sömnen.
Ni som tagit eller tar den, har ni fått bättre sömn?

Känns ju sådär att lägga till en åttonde medicin (har antidep och cs också)... :(
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Ananas » 2016-12-15 23:46:27

Zima33 skrev:Hej!
Har blivit föreslagen Brintellix men jag är skeptisk. Har främst problem med sömnen, stora problem - tar 5 mediciner för sömnen - men av det jag läst så verkar inte Brintellix hjälpa direkt för sömnen.
Ni som tagit eller tar den, har ni fått bättre sömn?

Känns ju sådär att lägga till en åttonde medicin (har antidep och cs också)... :(


Jag har inte fått bättre sömn av Brintellix som jag har ätit i ett år. Äter Propavan för att kunna varva ner och somna. När jag väl somnar sover jag länge och utan att vakna, dock med en del mardrömmar.

Jobbigt att du behöver så många mediciner för sömnen. Vilka äter du?
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Jamesqueen » 2016-12-18 12:05:25

Jag gillade ej denna antidepressiva. Blev så att jag fick ökad ångest och depressionssymptomen fanns kvar. Tummen ner från mig!

Sömnen funkar rätt bra men blev instabilare med denna. Mer mardrömmar och så vidare. Men på den punkten var Valdoxan än värre.
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Zima33 » 2016-12-19 16:21:34

Ananas skrev:
Zima33 skrev:Hej!
Har blivit föreslagen Brintellix men jag är skeptisk. Har främst problem med sömnen, stora problem - tar 5 mediciner för sömnen - men av det jag läst så verkar inte Brintellix hjälpa direkt för sömnen.
Ni som tagit eller tar den, har ni fått bättre sömn?

Känns ju sådär att lägga till en åttonde medicin (har antidep och cs också)... :(


Jag har inte fått bättre sömn av Brintellix som jag har ätit i ett år. Äter Propavan för att kunna varva ner och somna. När jag väl somnar sover jag länge och utan att vakna, dock med en del mardrömmar.

Jobbigt att du behöver så många mediciner för sömnen. Vilka äter du?


Nozinan, theralen, melatonin, stesolid och så imovane eller stilnoct.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Zerotonin » 2016-12-20 19:44:48

Zima33 skrev:
Ananas skrev:
Zima33 skrev:
Nozinan, theralen, melatonin, stesolid och så imovane eller stilnoct.


Nozinan OCH theralen? Fyfan din seghet dagen efter lär vara förlamande :O
Zerotonin
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2016-11-24

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Zima33 » 2017-01-07 21:34:55

Zerotonin skrev:
Zima33 skrev:
Ananas skrev:


Nozinan OCH theralen? Fyfan din seghet dagen efter lär vara förlamande :O


Jag har vant mig. Haft dem länge, och så tar jag Elvanse på morgonen men somnar oftast några timmar mitt på dagen. Vill sluta med nozinan men då sover jag inte pga att hjärnan blir uppvarvad.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Gripandekylig » 2017-01-09 22:59:30

Zerotonin skrev:Hej!

Jag orkar inte gå igenom alla 77 inläggen utan ställer en snabb fråga:

Det står och jag citerar
>Noradrenalintransportör- (NET)-blockerare (NRI
men att det inte var med i den schematiska bilden. Påverkar Vortioxetin noradrenalin eller inte? :S Har börjat på 5 mg idag, nämligen.

Till en början, innan man hade klarlagt dess farmakodynamiska verkningsmekanism väl nog, valde man från läkemedelsbolagets sida att omnämna dess affinitet för noradrenalinåterupptagstransportören men man visste redan då att denna inte var speciellt omfattande i jämförelse med preparatets verkningar på serotoninsystemen. Likt många andra antidepressiva läkemedel binder även vortioxetin till övriga receptorer och transportörer utöver de som ligger bakom dess verkningsmekanism.

Idag omnämns inte längre i vetenskapliga artiklar dess NET-blockerande egenskaper som relaterade till läkemedlets antidepressiva effekt eller ens till eventuella biverkningar - med rätta. Man bör därför idag bortse från denna NET-affinitet då den har visat sig vara alltför svag för att föranleda kliniska effekter.

Nu är det ett drygt år sedan jag slutade att äta Brintellix (vortioxetin) och, efter att ha ätit Nardil (fenelzin) sedan dess kan jag jämförelsevis säga att den sistnämnda medicinen har givit mig en starkare antidepressiv verkan i fråga om minskad ångest och nedstämdhet, men kombinationen vortioxetin och modafinil gav mig bättre hjälp mot exekutiva besvär. Vad biverkningarna anbelangar märkte jag knappt av några från vortioxetin emedan fenelzin har föranlett högt blodtryck, anorgasmi och påtaglig viktuppgång i vätskeansamlingar.

Jämfört med övriga antidepressiva läkemedel jag provat (mirtazapin, sertralin, fluoxetin, agomelatin, bupropion, venlafaxin och kanske några till jag f.n. inte minns) har Brintellix utan tvekan varit det läkemedel jag upplevt ge mildast biverkningar.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav kokoong » 2017-12-06 23:41:53

Tråden må va gammal. Har inte tagit första tabletten än, får samma biverkningar som dig, och har testat alla dina exempel på antidepressiva. Fick den utskriven idag för att jag själv letat fram den. Älskar att du gjorde research! Jag har gjort en gedigen själv. Jag tänker att om vi har samma biverkningar skulle våran verkan av medicinen kunna fungera lika. Egentligen är det väl BRA att fråga så pass lång tid efteråt som nu, hur du upplevde medicinen? Sjukt dåliga erfarenheter av antidepp.. vågar man testa så pass nära julafton..?
kokoong
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2017-12-06

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Gripandekylig » 2018-03-22 2:11:02

kokoong skrev:Egentligen är det väl BRA att fråga så pass lång tid efteråt som nu, hur du upplevde medicinen?


Vortioxetin var det enda serotoninåterupptagshämmande preparat jag har ätit som jag kunde fortsätta att äta under en längre tid - sannolikt tack vare dess multimodala verkningsmekanism vilken kan ha mildrat biverkningarna. Ifall någon jag känner skulle rådfråga mig om vilket SSRI-liknande antidepressivt preparat (tänk förstahandsalternativ) som jag skulle rekommendera så vore nog ändå Brintellix mitt svar.

Personligen blev jag emellertid inte frisk av Brintellix utan jag fick byta till Nardil (fenelzin) och idag använder jag, sedan cirka ett år tillbaka, Neupro (rotigotin) samt Tostrex (testosteron).

kokoong skrev:Sjukt dåliga erfarenheter av antidepp.. vågar man testa så pass nära julafton..?

Ja det vågar man nog =) Du känner efter bäst själv, men med tanke på hur länge sedan du skrev har du säkerligen redan fattat ditt beslut. Hur bestämde du dig för att göra?

Tack för ditt inlägg; det var trevligt att skriva lite här på forumet igen. Lycka till!
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Smoyy » 2018-03-22 15:12:14

Gripandekylig skrev:Vortioxetin var det enda serotoninåterupptagshämmande preparat jag har ätit som jag kunde fortsätta att äta under en längre tid - sannolikt tack vare dess multimodala verkningsmekanism vilken kan ha mildrat biverkningarna. Ifall någon jag känner skulle rådfråga mig om vilket SSRI-liknande antidepressivt preparat (tänk förstahandsalternativ) som jag skulle rekommendera så vore nog ändå Brintellix mitt svar.

Personligen blev jag emellertid inte frisk av Brintellix utan jag fick byta till Nardil (fenelzin) och idag använder jag, sedan cirka ett år tillbaka, Neupro (rotigotin) samt Tostrex (testosteron).



Får man fråga vilket testosteronvärde du hade för att få beviljad TRT? Var det svårt att få igenom?
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Gripandekylig » 2018-03-23 7:05:56

Smoyy skrev:
Gripandekylig skrev:Vortioxetin var det enda serotoninåterupptagshämmande preparat jag har ätit som jag kunde fortsätta att äta under en längre tid - sannolikt tack vare dess multimodala verkningsmekanism vilken kan ha mildrat biverkningarna. Ifall någon jag känner skulle rådfråga mig om vilket SSRI-liknande antidepressivt preparat (tänk förstahandsalternativ) som jag skulle rekommendera så vore nog ändå Brintellix mitt svar.

Personligen blev jag emellertid inte frisk av Brintellix utan jag fick byta till Nardil (fenelzin) och idag använder jag, sedan cirka ett år tillbaka, Neupro (rotigotin) samt Tostrex (testosteron).



Får man fråga vilket testosteronvärde du hade för att få beviljad TRT? Var det svårt att få igenom?

Jag hade ett värde på S-test = 8,6 nmol/L vilket jag upptäckte efter att själv ha bekostat ett blodprov via en sajt på nätet som säljer hälsokontrolltjänster; det fungerar så att man köper en remiss som man därefter kan använda på en lokal vårdcentral. Testet analyseras samma dag och bedöms av läkare inom ett dygn.

Efter det första provresultatet tog jag kontakt med min husläkare för att göra ytterligare ett test: subventionerat denna gång. Han menade emellertid att det inte vore någon idé att han vare sig remitterade mig till androlog eller själv ordinerade testosteron. Därför vände jag mig till professor Åke Pousette, Sveriges androloginestor nummer ett, som högst tillmötesgående erbjöd mig rekommendationer utifrån den anonymiserade patientbeskrivning jag mailat honom.

Stärkt av hans utlåtande återvände jag till min husläkare men även det återbesöker var fruktlöst. Jag fann därför inga bättre råd än att ta upp saken med min privata psykiatriker, som var både erfaren och trygg nog att ordinera Tostrex. Jag ville emellertid undersöka möjliga orsaker till det låga värdet varför jag skrev en egenremiss till urologen. Den avslogs raskt eftersom man vid mottagningen försökte begränsa antalet patienter. Jag hänvisades istället till neurologen.

Parallellt med att jag skickade in en egenremiss till neurologen, vilken rätteligen avslogs, tog jag kontakt med min landstingspsykiatriker som remitterade mig till sin man som arbetade vid urologen. Denna gång accepterades remissen och jag fick en (slarvig) specialistutredning cirka 9 månader efter att jag först upptäckt mina låga nivåer, och cirka 6 månader efter att jag redan hade börjat behandlas med Tostrex av min privatpraktiserande psykiatriker.

I punktform:
- Privat blodprov = 8,6 nmol/L
- Blodprov hos husläkare = 11 nmol/L
- Underlåtenhet att erbjuda vård av husläkare
- Kontakt med andrologiprofessor
- Andra underlåtenhet att erbjuda vård av husläkare
- Tostrex ordineras av privatpraktiserande psykiatriker
- Egenremiss till urolog (spec. androlog)
- Avslag på egenremiss till urolog
- Egenremiss till neurolog
- Remiss av landstingspsykiatriker till urolog
- Privat blodprov = 15 nmol/L efter cirka 4 månaders behandling med Tostrex 60 mg/dygn
- Avslag på egenremiss till neurolog
- Kallelse till urolog
- Utsättning av Tostrex inför ny undersökning
- Undersökning hos urolog
- Insättning av Tostrexbehandling av urolog
- Uppföljningsprov = 26 nmol/L efter cirka 1 månads behandling med Tostrex 60 mg/dygn

Vad som är en alltför låg nivå beror på patientens ålder, kön och uppvisade symptom. Jag är en 27-årig man som upplevde initiativlöshet innan jag började behandlingen med testosteron. Det hjälper.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Smoyy » 2018-03-23 13:42:24

Gripandekylig skrev:
Smoyy skrev:
Gripandekylig skrev:Vortioxetin var det enda serotoninåterupptagshämmande preparat jag har ätit som jag kunde fortsätta att äta under en längre tid - sannolikt tack vare dess multimodala verkningsmekanism vilken kan ha mildrat biverkningarna. Ifall någon jag känner skulle rådfråga mig om vilket SSRI-liknande antidepressivt preparat (tänk förstahandsalternativ) som jag skulle rekommendera så vore nog ändå Brintellix mitt svar.

Personligen blev jag emellertid inte frisk av Brintellix utan jag fick byta till Nardil (fenelzin) och idag använder jag, sedan cirka ett år tillbaka, Neupro (rotigotin) samt Tostrex (testosteron).


Får man fråga vilket testosteronvärde du hade för att få beviljad TRT? Var det svårt att få igenom?

Jag hade ett värde på S-test = 8,6 nmol/L vilket jag upptäckte efter att själv ha bekostat ett blodprov via en sajt på nätet som säljer hälsokontrolltjänster; det fungerar så att man köper en remiss som man därefter kan använda på en lokal vårdcentral. Testet analyseras samma dag och bedöms av läkare inom ett dygn.

Efter det första provresultatet tog jag kontakt med min husläkare för att göra ytterligare ett test: subventionerat denna gång. Han menade emellertid att det inte vore någon idé att han vare sig remitterade mig till androlog eller själv ordinerade testosteron. Därför vände jag mig till professor Åke Pousette, Sveriges androloginestor nummer ett, som högst tillmötesgående erbjöd mig rekommendationer utifrån den anonymiserade patientbeskrivning jag mailat honom.

Stärkt av hans utlåtande återvände jag till min husläkare men även det återbesöker var fruktlöst. Jag fann därför inga bättre råd än att ta upp saken med min privata psykiatriker, som var både erfaren och trygg nog att ordinera Tostrex. Jag ville emellertid undersöka möjliga orsaker till det låga värdet varför jag skrev en egenremiss till urologen. Den avslogs raskt eftersom man vid mottagningen försökte begränsa antalet patienter. Jag hänvisades istället till neurologen.

Parallellt med att jag skickade in en egenremiss till neurologen, vilken rätteligen avslogs, tog jag kontakt med min landstingspsykiatriker som remitterade mig till sin man som arbetade vid urologen. Denna gång accepterades remissen och jag fick en (slarvig) specialistutredning cirka 9 månader efter att jag först upptäckt mina låga nivåer, och cirka 6 månader efter att jag redan hade börjat behandlas med Tostrex av min privatpraktiserande psykiatriker.

I punktform:
- Privat blodprov = 8,6 nmol/L
- Blodprov hos husläkare = 11 nmol/L
- Underlåtenhet att erbjuda vård av husläkare
- Kontakt med andrologiprofessor
- Andra underlåtenhet att erbjuda vård av husläkare
- Tostrex ordineras av privatpraktiserande psykiatriker
- Egenremiss till urolog (spec. androlog)
- Avslag på egenremiss till urolog
- Egenremiss till neurolog
- Remiss av landstingspsykiatriker till urolog
- Privat blodprov = 15 nmol/L efter cirka 4 månaders behandling med Tostrex 60 mg/dygn
- Avslag på egenremiss till neurolog
- Kallelse till urolog
- Utsättning av Tostrex inför ny undersökning
- Undersökning hos urolog
- Insättning av Tostrexbehandling av urolog
- Uppföljningsprov = 26 nmol/L efter cirka 1 månads behandling med Tostrex 60 mg/dygn

Vad som är en alltför låg nivå beror på patientens ålder, kön och uppvisade symptom. Jag är en 27-årig man som upplevde initiativlöshet innan jag började behandlingen med testosteron. Det hjälper.


Jaha intressant. Ligger själv på 14nmol/L och vägras behandling. Tycker det är alldeles för lågt för en som är under 30. Jag fick göra en liten utredning via endokrinolog med blodprover och man fann inget direkt fel mer än något högt prolaktin. Sedan ligger jag ju lite för högt med TSH-värdet. Misstänker att allt är rester av antidepressiva under hela min barndom och uppväxt, samt mina grova sömnproblem. Känns hopplöst.

Gav undersökning hos urolog något för dig? Fann man någon orsak?
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Arkadisk » 2018-09-15 21:21:26

När man googlar svenska resultat efter erfarenheter av olika preparat hittar man i princip ingen som har något gott att säga om någon medicin! Man skulle vilja läsa lite fler som berättar om sina positiva erfarenheter! Men går man efter sökningar på nätet till diskussionstrådar får man intrycket antidepressiva i princip aldrig fungerar. Kan det vara att de som de fungerar för mer sällan skriver och bildar ett felaktigt urval? För om det inte fungerade skulle väl inte dessa mediciner fortsätta skrivas ut?

Jag har iaf fått Brintellix utskrivet som antidepressivt preparat. Jag är deppig och har lite social ångest men en stor del av deppigheten beror på yttre omständigheter (gjorde slut med en tjej efter 10 års förhållande, fick flytta till min hemstad för två månader sen, där jag inte bott sen ungdomen, döende föräldrar, måste hitta ny lägenhet, skall börja på en praktik, får ett utlåtande att jag ev är autistisk). (Ja : tamejfan om inte min katt dog igår också. På riktigt! Sjuk. Fick avlivas. Han var en riktig personlighet, han var en kattversion av mig typ)

Såna här jobbiga yttre grejer vet jag inte om medicin kan hjälpa en med om man inte typ äter kraftigt sederande medicin som gör att man sover hela tiden.

I alla fall tycker jag Britellixen hjälper lite under de vardagar då jag inte känner mig upprörd över någon yttre motgång. Lite mjukare och inte lika känslig kanske. Men den hjälper inte mot den ångest som jobbig livssituation orsakar.
Arkadisk
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2018-09-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in