Dejtar ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-12-15 19:52:18

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Köper inte det, utseende har ju med attraktion att göra men pengar...?

Det finns ett ord för såna: golddiggers. Lyxluder.


Om män följer sina (biologiska?) preferenser, så är det helt enligt naturens ordning och inget man kan göra något åt el kritisera.

Om kvinnor följer sina (biologiska?) preferenser, så ska de skambeläggas och kallas lyxluder. :-| :roll:

Förresten är det ingen ny företeelse och heller ingen enbart kvinnlig företeelse. Har hittat män på 1800-talet som gift sig med änkor 30-40 år äldre än de själva. Tror du det berodde på kärlek? Nej, de ville åt hemmanet. När frun dött kunde de gifta om sig och skaffa barn. För änkan själv låg fördelen att hon fick någon som kunde ta hand om hemmanet.

Att gå efter tjockast plånbok har inte ett skvatt med biologi, kärlek eller attraktion att göra.

Om det är ok för kvinnor att gå efter tjockast plånbok borde det i rimlighetens namn vara lika ok för män att helt sonika betala prostituerade för sex.
Same thing.


Inte nödvändigtvis med kärlek.. men det har definitivt med biologi och attraktion att göra.


Sen om de är "ok" är ju en annan sak, självklart kan man ha moraliska invändningar.

Men då bör man även kunna ha det mot mäns sätt att välja kvinnor - de skola vara bra avelsmaterial dvs unga och vackra..

En gammal och ful kvinna må inte vara lika tändande att knulla men hon kan ju ha annat att bidra med om man nu förmår förbise denna horribla ytlighet..


Bara att inse fakta : män och kvinnor är lika ytliga när det gäller partnerval. Skillnaden ligger i att deras val görs utifrån olika preferenser. Preferenser som till stor del är biologiskt betingade.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-12-15 19:54:49

KrigarSjäl skrev:Nej, det finns ingen som helst dubbelmoral.

Bli attraherad av pengar!?

Det är snarare ni på feministkanten som praktiserar dubbelmoral då ni bara ser jämställdhet ur kvinnlig synvinkel.


Japp, det finns kvinnor som blir det. Status och pengar.


I mina åsikter finns ingen dubbelmoral, jag bara framför fakta.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav Kristofer » 2016-12-15 20:01:35

Jag vet att jag inte ska försöka dejta. Av två skäl:

1. Jag är nog inte så intressant för kvinnor. Inte nuförtiden i alla fall.

2. De få gånger jag lyckats få till ett förhållande så har jag inte klarat av att vara i det.

Men nu har jag börjat tråna efter kvinnor igen så jag aktiverade mitt medlemskap på den dejtingsite. I bästa fall kanske det blir en sketen fikaträff men som det är nu så genererar mina kontaktförsök noll respons. Karlar med asperger är inte en så attraktiv grupp. Och nej... Givetvis skriver jag ingenting om det på siten.

Ett resonemang rent generellt och inte utifrån min situation:
Min känsla är att kvinnor med asperger tenderar till att välja NT-män. Dessa kan oftast ge dem möjligheter som AS-männen inte kan. AS-männen är i högre grad än NT-männen arbetslösa eller bidragstagare vilket inte är speciellt attraktivt i de flesta kvinnors ögon. Att vara arbetslös eller bidragstagare tycks idag generellt vara ett större problem för män än kvinnor när det kommer till dejting och att träffa en partner. Och nej tjejer, jag klandrar er inte.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Dejtar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-12-15 20:06:57

KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:Tillägg: Om man inte bor ihop, så påverkar det förstås inte ekonomin.

Nej, just det.


Ja, jag utgick ifrån att man så småningom flyttar ihop. Alla gör nog inte det, men jag personligen skulle inte vara nöjd med en särbo-relation.

På andra sidan: om man INTE flyttar ihop, så ska man väl sköta sin egen ekonomi och betala sitt. Visst, partnern kan bjuda oftare om man går ut tillsammans, men det är ju inte största kostnaden. Så man har ju inte så mycket nytta av att partnern har pengar om man själv inte har. Personligen skulle jag hellre ha en partner med lite lagom med pengar. Det skulle bara stressa mig om jag måste tänka på om det är okej att den andra personen bjuder eller liknande.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav Alien » 2016-12-15 20:24:39

KrigarSjäl skrev:Nej, det finns ingen som helst dubbelmoral.

Bli attraherad av pengar!?

Det är snarare ni på feministkanten som praktiserar dubbelmoral då ni bara ser jämställdhet ur kvinnlig synvinkel.


Jag vet inte vad feminismen har med saken att göra. Du menar väl inte att du blir attraherad av just feminister?

Om man låter bli att moralisera så kan man säga att ju hårdare krav man har, desto svårare gör man det för sig. T ex om en man är medelålders, tjock och skallig men ändå absolut vill ha en 10-15 år yngre och snygg kvinna, så blir det svårt om han inte kan kompensera med t ex stor charm, status el just pengar. Har han inte det, så riskerar han att bli utan.

Sedan kan ju en man med hög status automatiskt utstråla hög självsäkerhet, vilket är attraktivt för många kvinnor.

Spoiler: visa
Min dotters senaste har högavlönat jobb och en dyr bostadsrätt (med lån) i ett högstatusområde (och är trevlig också). Det gläder givetvis mig som förälder. :-)Happy Men redan första gången hon såg honom bestämde hon sig för honom. Och då visste hon inget om jobb el ekonomi. Men kanske är hon ett lyxluder också? Jag ser det snarare som att de är jämställda i utbildning och ambition, bara inte i inkomst.
I verkliga livet attraheras man kanske av utseende och charm men upptäcker efter ett tag att man inte passar ihop. Trial and error. På nätsajter blir det en tydligare sållning innan man blir ihop.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dejtar ni?

Inläggav rdos » 2016-12-15 21:13:31

Alien skrev:Förresten är det ingen ny företeelse och heller ingen enbart kvinnlig företeelse. Har hittat män på 1800-talet som gift sig med änkor 30-40 år äldre än de själva. Tror du det berodde på kärlek? Nej, de ville åt hemmanet. När frun dött kunde de gifta om sig och skaffa barn. För änkan själv låg fördelen att hon fick någon som kunde ta hand om hemmanet.


Nejdå, det finns manliga lyxluder med. :mrgreen:

Det gör dock inte företelelsen mer legitim.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Dejtar ni?

Inläggav rdos » 2016-12-15 21:16:27

Alien skrev:Om man söker någon som är över en själv i utseende, förmögenhet, status el mycket yngre, är man inte ytlig då?


Inte nödvändigtvis. Man kan ju råka träffa på någon som är över en själv i något av det som man tycker om.

Alien skrev:Det handlar inte om att välja enbart efter sådant utan att sålla. Iaf kvinnor behöver sålla på dejtingsajter. Män kanske kastar ett vidare nät men de sållar också.


Tänkte innan att säga att dejting, och speciellt online-dejting, mestadels handlar om att match utseende, status, ålder och subkulturer, så om man är seriöst ointresserad av sånt så kan man inte syssla med dejting.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Dejtar ni?

Inläggav staff3 » 2016-12-16 14:05:13

nej, men skulle behöva, är 36 år nu och det skulle vara bra att ha en tjej att visa upp på släktträffen nästa år, annars får man skämmas som tidigare.
Trodde inte jag skulle bli mer och mer desperat att träffa någon men nu börjar jag känna det komma på en mer och mer att man borde träffa någon nu.
Har tagit det lugnt tidigare och väntat som de säger att man ska göra och låta slumpen eller att den rätta plötsligt ska dyka upp, men om man som jag inte är ute på något utan går hemma på gården mestadels och knappt ser människor och nästan alla de som man växte upp med har träffat någon och har familj så är det inte så lätt att ens få möjlighet till en enda träff med någon.
De föreningar som finns är en bit bort och nätdejting är också svårt
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

Dejtar ni?

Inläggav Yukina » 2016-12-17 2:50:47

Nej, men visst skulle det vara trevligt om man hade någon intressant. :)
Yukina
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2016-07-18

Dejtar ni?

Inläggav Liljan » 2016-12-17 11:17:33

sugrövmanövern skrev:För många av oss här skulle en rik partner innebära sänkt inkomst för egen del vid hopflytt. Helt borttaget bostadstillägg om partnern tjänar för mycket.

Vad din partner tjänar påverkar ju inte bostadstillägget, däremot får du bara bostadstillägg för halva hyran om du är sambo vilket är både logiskt och rätt, din partner betalar ju halva. Sedan är det långt ifrån alla med Asperger som går på bidrag.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-12-17 12:26:33

Liljan skrev:
sugrövmanövern skrev:För många av oss här skulle en rik partner innebära sänkt inkomst för egen del vid hopflytt. Helt borttaget bostadstillägg om partnern tjänar för mycket.

Vad din partner tjänar påverkar ju inte bostadstillägget, däremot får du bara bostadstillägg för halva hyran om du är sambo vilket är både logiskt och rätt, din partner betalar ju halva. Sedan är det långt ifrån alla med Asperger som går på bidrag.


Är det så? Jag vet inte, men jag har hört att det förväntas då att partnerns högre inkomst får stå för hyra och annat, och att man inte får bostadstillägg då.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-12-17 12:33:57

staff3 skrev:nej, men skulle behöva, är 36 år nu och det skulle vara bra att ha en tjej att visa upp på släktträffen nästa år, annars får man skämmas som tidigare.
Trodde inte jag skulle bli mer och mer desperat att träffa någon men nu börjar jag känna det komma på en mer och mer att man borde träffa någon nu.
Har tagit det lugnt tidigare och väntat som de säger att man ska göra och låta slumpen eller att den rätta plötsligt ska dyka upp, men om man som jag inte är ute på något utan går hemma på gården mestadels och knappt ser människor och nästan alla de som man växte upp med har träffat någon och har familj så är det inte så lätt att ens få möjlighet till en enda träff med någon.
De föreningar som finns är en bit bort och nätdejting är också svårt


Det var verkligen dåliga anledningar! Varför bryr du dig om vad släkten tycker? Jag känner folk som inte vill ha en partner och som fullständigt struntar i vad andra tycker. Antagligen tycker de inte ens så, du bara tror det. Men de utgår ifrån att du VILL ha en partner. Du får bestämma dig vad DU vill och om det är så att du inte känner för det, så skulle folk säkert acceptera det, bara du säger tydligt hur det ligger till. Man gör inte saker bara för att andra gör. Och framför allt så skulle en kvinna känna sig väldigt utnyttjad om du skulle vara ihop med henne av såna anledningar. Känn efter först om du VERKLIGEN vill ha en partner. För din skull, inte för släktens. Annars bör du låta bli, det är inte schysst.

Och ja, jag säger så för att jag själv har råkat ut för det. Min ex-man tyckte också att det var dags att skaffa partner och framför allt barn. Men egentligen ville han inte bo med en partner, han bara försökte dra sig undan så mycket som möjligt. Det är taskigt mot en partner som vill ha gemenskap. Numera lever mitt ex själv och vill aldrig mer flytta ihop med någon. I alla fall nu gör han rätt och lurar inte in en kvinna i något som han inte kan leva upp till.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-17 13:38:21

staff3 skrev:nej, men skulle behöva, är 36 år nu och det skulle vara bra att ha en tjej att visa upp på släktträffen nästa år, annars får man skämmas som tidigare.

Så där ska man inte tänka, om de tycker det är konstigt att du är singel är det deras problem.

Själv är jag hellre singel än ger mig in i ett förhållande 'bara för att'.
Det ska vara 110 procent kärlek eller ingenting alls.

Och det här med kärlek kanske inte är för alla... det kanske är nån slags nåd som kan falla över oss människor, om vi har tur.

Tror inte man kan räkna med det.
Tror inte man kan jäkta fram det.
Eller att platonisk vänskap så småningom kan utvecklas till den typen av kärlek.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-17 13:45:05

snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, det finns ingen som helst dubbelmoral.

Bli attraherad av pengar!?

Det är snarare ni på feministkanten som praktiserar dubbelmoral då ni bara ser jämställdhet ur kvinnlig synvinkel.


Japp, det finns kvinnor som blir det. Status och pengar.

Den sorten går under benämningen luder.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav Liljan » 2016-12-17 14:25:12

Toblerone skrev:
Liljan skrev:
sugrövmanövern skrev:För många av oss här skulle en rik partner innebära sänkt inkomst för egen del vid hopflytt. Helt borttaget bostadstillägg om partnern tjänar för mycket.

Vad din partner tjänar påverkar ju inte bostadstillägget, däremot får du bara bostadstillägg för halva hyran om du är sambo vilket är både logiskt och rätt, din partner betalar ju halva. Sedan är det långt ifrån alla med Asperger som går på bidrag.


Är det så? Jag vet inte, men jag har hört att det förväntas då att partnerns högre inkomst får stå för hyra och annat, och att man inte får bostadstillägg då.

Så fungerar det med många andra bidrag, men inte bostadstillägg. Min gissning är att du tänker på bostadsbidrag, där påverkar partnerns inkomst, många blandar ihop de bidragen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-12-17 15:46:56

Liljan skrev:
Toblerone skrev:
Liljan skrev:Vad din partner tjänar påverkar ju inte bostadstillägget, däremot får du bara bostadstillägg för halva hyran om du är sambo vilket är både logiskt och rätt, din partner betalar ju halva. Sedan är det långt ifrån alla med Asperger som går på bidrag.


Är det så? Jag vet inte, men jag har hört att det förväntas då att partnerns högre inkomst får stå för hyra och annat, och att man inte får bostadstillägg då.

Så fungerar det med många andra bidrag, men inte bostadstillägg. Min gissning är att du tänker på bostadsbidrag, där påverkar partnerns inkomst, många blandar ihop de bidragen.
Fast alltså, det är så att partnerns inkomst påverkar bostadstillägget.

Din inkomst påverkar hur mycket du kan få i
bostadstillägg. Även din makes eller sambos
inkomst påverkar bostadstillägget.


Källa: https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... OD=AJPERES
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Dejtar ni?

Inläggav slackern » 2016-12-17 15:51:41

sugrövmanövern skrev:
Liljan skrev:
Toblerone skrev:
Är det så? Jag vet inte, men jag har hört att det förväntas då att partnerns högre inkomst får stå för hyra och annat, och att man inte får bostadstillägg då.

Så fungerar det med många andra bidrag, men inte bostadstillägg. Min gissning är att du tänker på bostadsbidrag, där påverkar partnerns inkomst, många blandar ihop de bidragen.
Fast alltså, det är så att partnerns inkomst påverkar bostadstillägget.

Din inkomst påverkar hur mycket du kan få i
bostadstillägg. Även din makes eller sambos
inkomst påverkar bostadstillägget.


Källa: https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... OD=AJPERES


Fast det står även såhär i samma dokument. Men jag kan å andra sidan ha tolkat det fel.Eller fan byråkrat svenska är motsägelsefullt. :lol:
Så beräknas bostadskostnaden
År du gift eller sambo räknas bostadskostnaden
för var och en av er som hälften av er gemensamma
bostadskostnad.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav danne_k » 2016-12-17 15:56:14

Jag är i en relation sen 11 år tillbaka. Vi träffades när jag var 16. Att hon har stått ut med mig förstår jag då inte 8)
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-12-17 23:59:04

KrigarSjäl skrev:
snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, det finns ingen som helst dubbelmoral.

Bli attraherad av pengar!?

Det är snarare ni på feministkanten som praktiserar dubbelmoral då ni bara ser jämställdhet ur kvinnlig synvinkel.


Japp, det finns kvinnor som blir det. Status och pengar.

Den sorten går under benämningen luder.


Vad ska man då kalla män som attraheras av ungdom och skönhet.. :-)063

Jo, jag vet. - Sexfixerade idioter som enbart förmår tänka med kuken sin.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav River » 2016-12-18 0:05:13

Dejtar ni?

Flaut og vanskelig å date sikkert :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-12-18 0:06:26

Finns ingen vettig anledning att okritiskt svälja mäns sexuella preferenser samtidigt som kvinnors ska dissas. :-)019



( Givetvis inte samtliga män och kvinnor. Utgår nu från de mest ytliga männen och de mest statuskåta kvinnorna )
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav rdos » 2016-12-18 0:16:29

snuggelhund skrev:Vad ska man då kalla män som attraheras av ungdom och skönhet.. :-)063

Jo, jag vet. - Sexfixerade idioter som enbart förmår tänka med kuken sin.


Varför tror du att attraktion för män alltid handlar om sex? Är det inte väldigt enkelspårigt?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-12-18 0:44:13

rdos skrev:
snuggelhund skrev:Vad ska man då kalla män som attraheras av ungdom och skönhet.. :-)063

Jo, jag vet. - Sexfixerade idioter som enbart förmår tänka med kuken sin.


Varför tror du att attraktion för män alltid handlar om sex? Är det inte väldigt enkelspårigt?


Tråden handlar om dejting och det som då följaktligen avhandlas är sexuell attraktion.

F.ö läs mitt senaste inlägg i tråden.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav Huggorm » 2016-12-18 0:53:36

Räcker det med att plocka ut en bunt hundralappar ur bankomaten och vinka med för att attrahera kvinnor eller måste man vara mer subtil?
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in