Dejtar ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Dejtar ni?

Inläggav rdos » 2016-12-15 10:40:39

trulpen skrev:
slackern skrev:Här har vi en sann gentleman som kan tänka sig att bli ihop med en tiggande EU-migrant, det är ädelt utav dig.

Intressant slutledningsförmåga. Eller snarare märklig.


Märklig var ordet. Bara för att man inte ställer konstiga krav behöver det inte betyda att man tar vem som helst. Det finns ju fler sätt att "sålla" än via nätdejting, vanlig dejting, social position, subkulturer, pengar och makt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Dejtar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-12-15 11:02:20

KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:
tvilling99 skrev:Har du någon gång varit på en dejtingsajt?


Det har jag, och det var precis som Alien säger.

Varit på dejtingsajter som man?


Nej, men även om man är där som kvinna så ser man ju vad männen har för krav. Jag minns en som bara gillade blonda kvinnor och en annan nobbade mig för att jag var ETT år äldre än han. Och det fanns en hel del män som helst ville ha (mycket) yngre kvinnor. Det är klart att det säkert finns lika många kvinnor med mycket konstiga krav på en partner. Jag tycker bara det är fel att framställa det som om det bara är kvinnorna som kräver konstiga saker. Det gör männen med.

I övrigt är det väl vettigt som Alien sa att man söker nån "i sin egen liga", dvs. INTE nån som ser mycket bättre ut, har mycket bättre utbildning och lön - då kan man ju inte räkna med att få napp.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav rdos » 2016-12-15 11:23:31

Toblerone skrev:I övrigt är det väl vettigt som Alien sa att man söker nån "i sin egen liga", dvs. INTE nån som ser mycket bättre ut, har mycket bättre utbildning och lön - då kan man ju inte räkna med att få napp.


Fast då har man ju accepterat att det är subkulturer, utseende, makt och pengar som gäller. Om man vill ställa sig utanför det så bör man ju ignorera just dessa saker.

För fördelen med att välja någon utanför ens egen liga är ju att man vet att man inte blev vald på dessa attribut, alternativt att andra parten vet att man inte valde dem på sådana ytligheter.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Dejtar ni?

Inläggav tvilling99 » 2016-12-15 11:45:38

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:
Det har jag, och det var precis som Alien säger.

Varit på dejtingsajter som man?


Nej, men även om man är där som kvinna så ser man ju vad männen har för krav. Jag minns en som bara gillade blonda kvinnor och en annan nobbade mig för att jag var ETT år äldre än han. Och det fanns en hel del män som helst ville ha (mycket) yngre kvinnor. Det är klart att det säkert finns lika många kvinnor med mycket konstiga krav på en partner. Jag tycker bara det är fel att framställa det som om det bara är kvinnorna som kräver konstiga saker. Det gör männen med.

I övrigt är det väl vettigt som Alien sa att man söker nån "i sin egen liga", dvs. INTE nån som ser mycket bättre ut, har mycket bättre utbildning och lön - då kan man ju inte räkna med att få napp.

Det är klart att det finns kräsna män där också som ställer orimliga krav.
tvilling99
 
Inlägg: 8387
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Dejtar ni?

Inläggav tvilling99 » 2016-12-15 11:50:41

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:
Det har jag, och det var precis som Alien säger.

Varit på dejtingsajter som man?


Nej, men även om man är där som kvinna så ser man ju vad männen har för krav. Jag minns en som bara gillade blonda kvinnor och en annan nobbade mig för att jag var ETT år äldre än han. Och det fanns en hel del män som helst ville ha (mycket) yngre kvinnor. Det är klart att det säkert finns lika många kvinnor med mycket konstiga krav på en partner. Jag tycker bara det är fel att framställa det som om det bara är kvinnorna som kräver konstiga saker. Det gör männen med.

I övrigt är det väl vettigt som Alien sa att man söker nån "i sin egen liga", dvs. INTE nån som ser mycket bättre ut, har mycket bättre utbildning och lön - då kan man ju inte räkna med att få napp.

Hur kan man avgöra om någon ser bättre ut?
Det ligger väl i betraktarens ögon?
tvilling99
 
Inlägg: 8387
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-15 12:26:48

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:
Det har jag, och det var precis som Alien säger.

Varit på dejtingsajter som man?


Nej, men även om man är där som kvinna så ser man ju vad männen har för krav. Jag minns en som bara gillade blonda kvinnor och en annan nobbade mig för att jag var ETT år äldre än han. Och det fanns en hel del män som helst ville ha (mycket) yngre kvinnor. Det är klart att det säkert finns lika många kvinnor med mycket konstiga krav på en partner. Jag tycker bara det är fel att framställa det som om det bara är kvinnorna som kräver konstiga saker. Det gör männen med.

I övrigt är det väl vettigt som Alien sa att man söker nån "i sin egen liga", dvs. INTE nån som ser mycket bättre ut, har mycket bättre utbildning och lön - då kan man ju inte räkna med att få napp.

Klart att vi män också har krav - men det är alltid kvinnorna som har krav om status och pengar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav Richard » 2016-12-15 14:16:06

Min partner övertalade mig att göra ett konto på http://www.bodycontact.com/ (sex-kontaktsida), när vi höll på med swingers o sånt. Där är väl 95% killar som har en profilbild på sin kuk... :roll: Jag hade i.a.f. en profilbild på mitt ansikte, jag tror det lockar betydligt bättre än dickpics. Fick kontakt med en tjej som började skicka porriga bilder till mig. Men vi träffades aldrig.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Dejtar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-12-15 14:30:55

rdos skrev:
Toblerone skrev:I övrigt är det väl vettigt som Alien sa att man söker nån "i sin egen liga", dvs. INTE nån som ser mycket bättre ut, har mycket bättre utbildning och lön - då kan man ju inte räkna med att få napp.


Fast då har man ju accepterat att det är subkulturer, utseende, makt och pengar som gäller. Om man vill ställa sig utanför det så bör man ju ignorera just dessa saker.

För fördelen med att välja någon utanför ens egen liga är ju att man vet att man inte blev vald på dessa attribut, alternativt att andra parten vet att man inte valde dem på sådana ytligheter.


Jo, det är klart att man själv kan välja att göra annorlunda. Men om man utgår ifrån att andra inte bryr sig om "liga", då kan man råka ut för en hel del besvikelser. Så det är ju bra att vara förberedd på att andra kan tänka så.

Och det är ju inte bara ytliga saker. Det kan vara praktiska saker. Att man t.ex. inte vill ha en partner med små barn när ens egna barn precis är vuxna. Även när det gäller pengar kan det vara förståligt - man har kanske jobbat hårt för lite välstånd och vill då inte ha en partner med skulder eller på bidrag som drar ned en i träsket igen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-12-15 14:32:44

tvilling99 skrev:
Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:Varit på dejtingsajter som man?


Nej, men även om man är där som kvinna så ser man ju vad männen har för krav. Jag minns en som bara gillade blonda kvinnor och en annan nobbade mig för att jag var ETT år äldre än han. Och det fanns en hel del män som helst ville ha (mycket) yngre kvinnor. Det är klart att det säkert finns lika många kvinnor med mycket konstiga krav på en partner. Jag tycker bara det är fel att framställa det som om det bara är kvinnorna som kräver konstiga saker. Det gör männen med.

I övrigt är det väl vettigt som Alien sa att man söker nån "i sin egen liga", dvs. INTE nån som ser mycket bättre ut, har mycket bättre utbildning och lön - då kan man ju inte räkna med att få napp.

Hur kan man avgöra om någon ser bättre ut?
Det ligger väl i betraktarens ögon?


Visst, men i vissa fall kan det ju vara ganska uppenbart också. Om en av parterna har drömfigur och är verkligen snygg och den andra ser ut som ringaren i Notre Dame så.....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-15 14:42:32

Toblerone skrev:Även när det gäller pengar kan det vara förståligt - man har kanske jobbat hårt för lite välstånd och vill då inte ha en partner med skulder eller på bidrag som drar ned en i träsket igen.

På vilket sätt drar man ned någon i "träsket" genom att leva på bidrag?

Och om man nu har jobbat sig till ett välstånd, och därmed kan försörja sig själv, varför ska partnerns ekonomi då ha betydelse?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav rdos » 2016-12-15 14:55:08

Toblerone skrev:Jo, det är klart att man själv kan välja att göra annorlunda. Men om man utgår ifrån att andra inte bryr sig om "liga", då kan man råka ut för en hel del besvikelser. Så det är ju bra att vara förberedd på att andra kan tänka så.


Nja, det vet jag inte. Det blir mest som erfarenheter att "är folk verkligen så ytliga?". Plus att man slipper personen.

Toblerone skrev:Och det är ju inte bara ytliga saker. Det kan vara praktiska saker. Att man t.ex. inte vill ha en partner med små barn när ens egna barn precis är vuxna. Även när det gäller pengar kan det vara förståligt - man har kanske jobbat hårt för lite välstånd och vill då inte ha en partner med skulder eller på bidrag som drar ned en i träsket igen.


Det kan jag ha lite förståelse för. Man behöver ju vara kompatibel i förväntningar typ är det en monogam relation, ska vi skaffa barn och sånt. Allt utöver det klassar däremot jag som konstigheter.

Det finns några klurigheter som folk borde använda mer. Som kille kan man t.ex. se till att tjejer man är intresserad av inte får veta något om ens status, inkomst eller sociala position förrän man lärt känna henne bättre. Om hon prompt vill veta ändå, så vet man att det är en gold-digger man har att göra med. Som tjej kan man låta bli att fråga om sådant och dumpa killar som prompt ska skryta om det.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-12-15 17:29:23

fel
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-12-15 17:31:09

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:
Det har jag, och det var precis som Alien säger.

Varit på dejtingsajter som man?


Nej, men även om man är där som kvinna så ser man ju vad männen har för krav. Jag minns en som bara gillade blonda kvinnor och en annan nobbade mig för att jag var ETT år äldre än han. Och det fanns en hel del män som helst ville ha (mycket) yngre kvinnor. Det är klart att det säkert finns lika många kvinnor med mycket konstiga krav på en partner. Jag tycker bara det är fel att framställa det som om det bara är kvinnorna som kräver konstiga saker. Det gör männen med.

I övrigt är det väl vettigt som Alien sa att man söker nån "i sin egen liga", dvs. INTE nån som ser mycket bättre ut, har mycket bättre utbildning och lön - då kan man ju inte räkna med att få napp.


Jo speciellt det där är ju ganska typiskt.

Många män vill ej ha jämnåriga eller fasansfulla tanke äldre kvinnor.

De kan mycket väl tänka sig nån som är tio år yngre men tio år äldre är usch och fy.



Men man får trösta sig med att det finns en viss absurd jämställdhet mitt i all gräslig ojämlikhet dock.

Där kvinnors status sitter i ungdom och skönhet sitter mäns i arbete och pengar.

En fattig och arbetslös man kan ej förvänta sig att få en ung och vacker kvinna.
En ful och gammal kvinna kan ej förvänta sig att ro hem en pengastinn man.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-15 17:40:48

Köper inte det, utseende har ju med attraktion att göra men pengar...?

Det finns ett ord för såna: golddiggers. Lyxluder.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-12-15 17:51:26

KrigarSjäl skrev:Köper inte det, utseende har ju med attraktion att göra men pengar...?

Det finns ett ord för såna: golddiggers. Lyxluder.


Biologi vet du, Biologi.

En del kvinnor kanske tycker det är avtändande med fattiga män, då har det i allra högsta grad med attraktion att göra.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-12-15 18:09:58

KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:Även när det gäller pengar kan det vara förståligt - man har kanske jobbat hårt för lite välstånd och vill då inte ha en partner med skulder eller på bidrag som drar ned en i träsket igen.

På vilket sätt drar man ned någon i "träsket" genom att leva på bidrag?

Och om man nu har jobbat sig till ett välstånd, och därmed kan försörja sig själv, varför ska partnerns ekonomi då ha betydelse?


För att den personen som lever på bidrag, förlorar bidragen om hen flyttar ihop med någon som tjänar tillräckligt bra. Så den partnern som tjänar bättre får försörja den andra så fort de har flyttat ihop. Om nu partnern som tjänar bättre har barn, så drabbas ju också dessa av försämrad ekonomi pga av förälderns nya partner.

Den situationen skulle jag ha haft, om jag hade träffat en potentiell ny partner som får bidrag. Ensamstående med tre barn - då har man inte råd att försörja en partner också. Det är okej om han kan försörja sig själv, men kan han inte det, så hade det gått för mig, pga hänsyn till mina barn. Jag var lite tveksam när min nuvarande man och jag flyttade ihop, för att han hade skulder. Det har gått jättebra, han har betalat allt nu, men då var jag osäker om jag tar ett beslut som påverkar barnens välmående.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-12-15 18:12:07

Tillägg: Om man inte bor ihop, så påverkar det förstås inte ekonomin.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dejtar ni?

Inläggav Alien » 2016-12-15 19:22:42

rdos skrev:
Toblerone skrev:I övrigt är det väl vettigt som Alien sa att man söker nån "i sin egen liga", dvs. INTE nån som ser mycket bättre ut, har mycket bättre utbildning och lön - då kan man ju inte räkna med att få napp.


Fast då har man ju accepterat att det är subkulturer, utseende, makt och pengar som gäller. Om man vill ställa sig utanför det så bör man ju ignorera just dessa saker.

För fördelen med att välja någon utanför ens egen liga är ju att man vet att man inte blev vald på dessa attribut, alternativt att andra parten vet att man inte valde dem på sådana ytligheter.


Om man söker någon som är över en själv i utseende, förmögenhet, status el mycket yngre, är man inte ytlig då?

Det handlar inte om att välja enbart efter sådant utan att sålla. Iaf kvinnor behöver sålla på dejtingsajter. Män kanske kastar ett vidare nät men de sållar också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dejtar ni?

Inläggav Alien » 2016-12-15 19:32:57

KrigarSjäl skrev:Köper inte det, utseende har ju med attraktion att göra men pengar...?

Det finns ett ord för såna: golddiggers. Lyxluder.


Om män följer sina (biologiska?) preferenser, så är det helt enligt naturens ordning och inget man kan göra något åt el kritisera.

Om kvinnor följer sina (biologiska?) preferenser, så ska de skambeläggas och kallas lyxluder. :-| :roll:

Förresten är det ingen ny företeelse och heller ingen enbart kvinnlig företeelse. Har hittat män på 1800-talet som gift sig med änkor 30-40 år äldre än de själva. Tror du det berodde på kärlek? Nej, de ville åt hemmanet. När frun dött kunde de gifta om sig och skaffa barn. För änkan själv låg fördelen att hon fick någon som kunde ta hand om hemmanet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-15 19:34:53

snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:Köper inte det, utseende har ju med attraktion att göra men pengar...?

Det finns ett ord för såna: golddiggers. Lyxluder.


Biologi vet du, Biologi.

En del kvinnor kanske tycker det är avtändande med fattiga män, då har det i allra högsta grad med attraktion att göra.

-Lyxluder, som sagt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-15 19:36:31

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Köper inte det, utseende har ju med attraktion att göra men pengar...?

Det finns ett ord för såna: golddiggers. Lyxluder.


Om män följer sina (biologiska?) preferenser, så är det helt enligt naturens ordning och inget man kan göra något åt el kritisera.

Om kvinnor följer sina (biologiska?) preferenser, så ska de skambeläggas och kallas lyxluder. :-| :roll:

Förresten är det ingen ny företeelse och heller ingen enbart kvinnlig företeelse. Har hittat män på 1800-talet som gift sig med änkor 30-40 år äldre än de själva. Tror du det berodde på kärlek? Nej, de ville åt hemmanet. När frun dött kunde de gifta om sig och skaffa barn. För änkan själv låg fördelen att hon fick någon som kunde ta hand om hemmanet.

Att gå efter tjockast plånbok har inte ett skvatt med biologi, kärlek eller attraktion att göra.

Om det är ok för kvinnor att gå efter tjockast plånbok borde det i rimlighetens namn vara lika ok för män att helt sonika betala prostituerade för sex.
Same thing.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-12-15 19:41:05, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-15 19:39:14

Toblerone skrev:Tillägg: Om man inte bor ihop, så påverkar det förstås inte ekonomin.

Nej, just det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-12-15 19:42:26

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Köper inte det, utseende har ju med attraktion att göra men pengar...?

Det finns ett ord för såna: golddiggers. Lyxluder.


Om män följer sina (biologiska?) preferenser, så är det helt enligt naturens ordning och inget man kan göra något åt el kritisera.

Om kvinnor följer sina (biologiska?) preferenser, så ska de skambeläggas och kallas lyxluder. :-| :roll:

Förresten är det ingen ny företeelse och heller ingen enbart kvinnlig företeelse. Har hittat män på 1800-talet som gift sig med änkor 30-40 år äldre än de själva. Tror du det berodde på kärlek? Nej, de ville åt hemmanet. När frun dött kunde de gifta om sig och skaffa barn. För änkan själv låg fördelen att hon fick någon som kunde ta hand om hemmanet.



Instämmer.


Dubbelmoralen och inkonsekvensen ligger som tjocka dimmor.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-15 19:43:29

Nej, det finns ingen som helst dubbelmoral.

Bli attraherad av pengar!?

Det är snarare ni på feministkanten som praktiserar dubbelmoral då ni bara ser jämställdhet ur kvinnlig synvinkel.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in