Nobelpriset i litteratur i år 2016 (Bob Dylan)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav Kahlokatt » 2016-10-17 22:17:15

Jag gillar Bob Dylans sånger, men har svårt för hans röst, tycker han låter som om han är konstant skitnödig. Däremot älskar jag när Joan Baez sjunger Dylan, hennes röst påminner mig om ett rent och klart vattenfall. Baez verkar dessutom genomsympatisk, medan Dylan verkar vara en riktig trulgubbe.

Vet inte riktigt vad jag skall tycka om att Bob Dylan fått Nobelpriset. Först blev jag glatt överraskad, men nu när han tydligen vägrar uttala sig tycker jag att han är otroligt barnslig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav HGJ » 2016-10-17 22:34:33

Bob Dylan var i alla fall inte mer otippad än att han figurerade i Kulturnyheternas inslag om Nobelpriset kvällen före tillkännagivandet (runt en minut in i programmet):

http://www.svtplay.se/video/10585109/kulturnyheterna/kulturnyheterna-12-okt-21-39

Toblerone skrev:Jag håller med om att Bob Dylan inte är trevligt att lyssna på. Bäst han låter nån annan sjunga det.

Tobleerone skrev:Bara i Dylans fall har jag personligen alltid sett honom som poet. Sjunga kan han ju inte särskilt bra.

Samma som med Evert Taube alltså?




Taube fick aldrig Nobelpriset. Han ska dock ha velat bli medlem i Svenska Akademien. Det lär väl inte Bob Dylan kunna bli.
HGJ
 
Inlägg: 5309
Anslöt: 2007-06-02

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav atoms » 2016-10-17 22:52:39

kullan skrev:Bob Dylan har tydligen skrivit en bok. Men det räcker väl knappast för att man ska få nobelpriset. Tänker jag då.... :roll:


"Tarantula" heter den, beskrevs som surrealism på amfetamin (surrealism on speed) av dåtiden. Skrevs i mitten av 60-talet och bär på sätt och vis tidens prägel, lite nonsens & skoj som småböckerna som John Lennon gav ut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tarantula_(Dylan_book)

Edit; jämförs faktiskt med John Lennons In his own writ.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18061
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav Savanten Svante » 2016-12-10 20:44:21

hestmatte.jpg


relevant hest.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav joey_truelove » 2016-12-11 0:44:58

Rent generellt tycker jag att utnämningen är rätt långsökt och populistisk. Oavsett hur stor diktare Dylan kan sägas vara så är han i första hand en musiker och låtskrivare och jag tycker vi kan få låta honom vara just det. Blir rätt konstigt när man blandar ihop begreppen typ bara för att det är möjligt att göra så. Så låt litteraturpristagarna vara någon som de flesta (utom de insatta) inte känner igen till namnet.

Vet inte om jag vill dra några genus-växlar på detta. Kvinnor har en tendens att lyfta fram män och män lyfter fram kvinnor i högre grad, vilket är rätt tydligt med t.ex. Pop Idol: anledningen killar oftast vinner är för de flesta som röstar är tjejer. Visst går det att ta upp möjligheten av ett normaliserande här, men bör inte förringa t.ex. Selma Lagerlöf här.

Kahlokatt skrev:Vet inte riktigt vad jag skall tycka om att Bob Dylan fått Nobelpriset. Först blev jag glatt överraskad, men nu när han tydligen vägrar uttala sig tycker jag att han är otroligt barnslig.

Håller helt med om vad du säger om Joan Baez. Faktum är de flesta covers på Robert Zimmerman är bättre än originalet: I'll Be Your Baby Tonight, All Along the Watchtower...

Jag tror att han inte tror på den sortens beröm och vill se sig själv som en rebell och så'na är inte i de finare kretsarna eller ens blir erkänd av dem. Han fick ju Polar-priset för ett litet tag sedan också, så på ett sätt kan jag förstå att han är rätt trött på oss svenskar som ständigt ska prisbelöna storheter. Han är ju den han är med eller utan pris, vilket jag vill mena egentligen är rätt sunt.

Se'n är han känd för att vara rätt svår, att intervjua eller ens förutse hur han kommer att reagera på något man säger eller gör. Han är rent av osmidig - kanske några bokstavskombinationer? Men egentligen en lättviktare jämfört med den nyss hädangångne Leonard Cohen, där man måste ha studerat honom för att kunna genomföra en intervju. Cohen var dock lite mer filosofiskt sinnad och hade rätt bra samtal med de han väl släppte inpå sig.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav kiddie » 2016-12-11 3:19:31

Nobelpristagare måste inte vara trevliga. Doris Lessing var inte alls trevlig. Men tycker hon förtjänade det iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav LordNelson » 2016-12-11 4:48:00

joey_truelove skrev:Faktum är de flesta covers på Robert Zimmerman är bättre än originalet: I'll Be Your Baby Tonight

Är det den, https://youtu.be/i0oRnyXxIrY
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav honeypie81 » 2016-12-12 16:16:57

Jag tyckte att priset i litteratur gick till helt rätt man! Hans texter är lite "som poesi". Det var fint när Patty Smith sjöng. Jag visste inte vem hon var innan och nu blir jag uppriktigt intresserad: Jag kanske ska undersöka Spotify om Patty Smith.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav honeypie81 » 2016-12-12 16:20:38

LordNelson skrev:
joey_truelove skrev:Faktum är de flesta covers på Robert Zimmerman är bättre än originalet: I'll Be Your Baby Tonight

Är det den, https://youtu.be/i0oRnyXxIrY


nej jag vet inte vem Lord Nelson menar i och för sig men UB-40 har gjort en jättebra cover på denna låt. I'll be your baby tonite. Lite regge takter.

Däremot, håller jag inte med att alla covers skulle vara bättre än Dylans original. Kan bara komma på 3 stycken, ovan stående UB 40's version, Jimmy Hendrix's "All along the watchttower"och Guns n roses när dem gör: Knocking on heavens door.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav honeypie81 » 2016-12-12 16:28:04

Monica Törnell gjorde även Knocking on heaven door på Svenska "Som en sparkad sten" ifrån skivan Ingica Mångrind https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingica_M%C3%A5ngrind

en mycket bra skiva och artist för resten. :-)005
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav Toblerone » 2016-12-12 18:54:05

Hörde talet som Dylan skrev. Det var fint faktiskt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav Alien » 2016-12-13 14:21:12

Kanske går priset i framtiden till en manusförfattare, en barnboksförfattare el en serieboksförfattare. Eller en genreförfattare som bara skriver fantasy, science fiction el kriminalromaner. Anything can happen!

Facklitteraturförfattare är däremot inget nytt; Winston Churchill fick inte priset för sin roman Savrola utan för sitt historiska och biografiska författarskap. Redan den andre nobelpristagaren, Theodor Mommsen, fick priset för sitt historiska författarskap.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav slackern » 2016-12-13 14:42:58

Selma Lagerlöf skrev ju barnböcker bla och hon fick ju priset.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav Alien » 2016-12-13 14:45:42

Jag syftade på de som enbart skriver barnböcker. Många tyckte ju att Astrid Lindgren skulle få priset.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav Alien » 2016-12-13 15:26:47

Moderator:
Diskussionen om kvinnliga nobelpristagare har avdelats hit: kvinnliga-nobelpristagare-i-litteratur-t49809.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav honeypie81 » 2016-12-15 0:24:36

Selma Lagerlöf skrev inte bara barnböcker hon är ingen barnboksförfattare. Nils Holgersson skrev hon DESSUTOM som en lärobok först.
Att hon fick Nobelpriset var tack vare till exempel Gösta Berlings saga och Körkarlen och det är inga barnböcker.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Nobelpriset i litteratur i år 2016

Inläggav Alien » 2019-10-14 23:26:03

Apropå serieromaner så tyckte Jessika Gedin (programledare för TV-programmet Babel) att Art Spiegelman borde få det för serieromanen Maus.

Maus är en serieroman i två delar av den amerikanske tecknaren Art Spiegelman. Handlingen kretsar kring författarens far, Vladek Spiegelman, och om hur denne överlevde Förintelsen.
Spoiler: visa
Maus är tecknad med antropomorfistiska djur, där bland annat judarna är möss, tyskarna katter och polackerna grisar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maus_(tecknad_serie)

Jag har inte själv läst den men den verkar läsvärd, även om den inte skulle hålla nobelprisklass.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in