Aspie med lite skit i hörnen?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav GreysFly » 2016-12-06 9:37:29

Hej, första postningen...

Kan vara så att jag kanske dras med Asperger. Under utredning just nu.

Jag funderar mest på det här med ordningssinnet. Innan jag satte mig in i ämnet så hade man en stereotyp bild av att Aspergare i grund och botten alla var pedantiska ut i fingerspetsarna. Detta stämmer absolut inte in på mig, går jag in i ett rent och välstädat rum så kan det se ut som om en handgranat har exploderat en timme senare.

Således expert på att dra fram, dra ut, och sedan inte återställa. Hade jag inte levt med en ordningsam (och stark) kvinna så hade det varit en katastrof.

Hur förhåller det sig egentligen?
GreysFly
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-12-06
Ort: Västsverige

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav Zirre » 2016-12-06 10:15:06

Nog finns det aspegare som är pedantiska men även dem som trivs bäst när det är lite rörigt omkring dem. Vissa behöver hjälp med städning av boendestöd medan vissa klara det på egen hand.
Någon kanske betalar en städfirma. Andra gör på andra sätt.

Folk är helt enkelt olika med eller utan diagnos.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav GreysFly » 2016-12-06 10:22:06

Hej Zirre, tack för svar. Ja, tänkte väl att det var ett stereotypt tänkande men ville få det klarlagt. Gillar du en torsdag?
GreysFly
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-12-06
Ort: Västsverige

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav Winterblues » 2016-12-06 13:10:14

Jag är lite både och. Det går i perioder :)
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav Parvlon » 2016-12-06 14:00:26

diskade kaffekokaren idag.

är fortfarande osäker på om det var flugskit eller gammalt kaffe i och utanpå kaffekokaren..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav kiddie » 2016-12-07 1:57:17

Jag tycker egentligen om var sak på sin plats. Men det blir mer att jag minns var saker är även på fel plats. Rörigt ja! Ostädat, kan det nog bli...

Min specialpedagog sa att hon iallafall träffat fler aspergare som hade svårt med ordningen än de som var jätteordningsamma. Jag blev förvånad för på den tiden trodde jag att de flesta aspergare levde efter strikta rutiner plus hade extrem ordning hemma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav antonius » 2016-12-07 2:15:17

kiddie skrev:Min specialpedagog sa att hon iallafall träffat fler aspergare som hade svårt med ordningen än de som var jätteordningsamma. Jag blev förvånad för på den tiden trodde jag att de flesta aspergare levde efter strikta rutiner plus hade extrem ordning hemma.


Men det där är väl ngt som går i perioder för alla, ibland kan man ha välstädat och så, sen kommer perioder då man mår sämre och då sjunker städmoralen... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav kiddie » 2016-12-07 2:53:32

En del människor är tvärtom, städar mer när de mår dåligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav DIProgan » 2016-12-07 14:59:40

Känner flera Aspergare med kaos runt sig. Why The Most Creative People Flourish In Clutter
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-01 11:58:22

För mig är det så att stök, skräp och plotter tar energi och leder till vantrivsel.

Mår direkt dåligt av rörighet, både i den konkreta bemärkelsen och rörigt i betydelsen kaos och osäkerhet i strukturer/organisatoriska sammanhang.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav kiddie » 2017-01-01 12:33:44

Trivs med ordning men vantrivs av minimalism. Att allt ska vara inne i skåp och i sofflådor och inga ägodelar får synas. Man ska bara fokusera på jättetvskärmen och de deprimerande tapeterna i vitt silver och svart. Urk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav Mountain_lion » 2017-01-01 13:08:04

det blir så tydligt att människor är så olika. Vi finns så att säga i alla färger.
Trivs med ordning men det går i perioder om jag orkar hålla det som jag mår bäst av.
Försöker hålla på att städa en gång per vecka. Men har jag semester eller lite ledigt kan det lätt dra iväg. Ibland hoppar jag över ngn vecka pga att jag tycker att det är tråkigt.
Jag har blivit bättre på att städa sedan jag skaffade hund. Nu blir det tydligare snabbare att jag behöver städa.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav RapeRegs » 2017-01-01 13:33:05

Har inget emot lite oordning, så länge det är jag själv som skapat den. Skrivborden i mitt arbetsrum är fyllda av uppslagna böcker, artiklar och anteckningar. Utmed väggarna trängs fullklottrade whiteboards med överfyllda bokhyllor och smockfulla anslagstavlor.

Har ett rum med extra ventilation och dragskåp. Där har jag lödstation, tunnfilmsutrustning, mönsterkortstillverkning, diverse mätutrustning/nätverksanalysator, lock-förstärkare m.m., mkt skräp och damm. Halva golvet är täckt av skyddspapp eftersom jag försöker måla i olja där. Fullt av lösningsmedel, färgtuber, penslar och mer eller mindre rengjorda paletter. Det råder hundförbud i detta rum.

I övriga rum råder för det mesta god ordning, avskalat och stilrent även om hundleksaker och illaluktande löparskor ibland dyker upp på de mest oväntade ställen. Brukar städa varannan vecka eller så.

Det finns dock två undantag. Kök och badrum. Där håller jag tvångsmässigt skinande rent och fint. Hela tiden.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav Stenhumla » 2017-01-02 20:22:56

Jag bor med en slusk som aldrig någonsin städar. För det mesta tröttnar jag på oredan och gör allt själv, diskar, städar och putsar. Städandet händer när jag har en uppsving i humöret och jag skrubbar väggar och putsar hunden. /Mjau
Stenhumla
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2017-01-02

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav Toblerone » 2017-01-02 20:31:01

När det gäller städning har jag verkligen rutiner. Det har jag inte med så mycket annat, men just där. Det måste städas varje helg och det måste först dammas, sen dammsugas och sen våttorkas. Numera har vi några rum som inte används så mycket. Så där kör vi med varannan vecka. Ytor i köket torkar jag av varje dag. Det ingår i dagliga disken så att säga. Matbordet torkar jag av efter middagen, men slarvar oftast efter frukosten eller lunchen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav geocache » 2017-01-02 20:48:57

Zirre skrev:Nog finns det aspegare som är pedantiska men även dem som trivs bäst när det är lite rörigt omkring dem. Vissa behöver hjälp med städning av boendestöd medan vissa klara det på egen hand.
Någon kanske betalar en städfirma. Andra gör på andra sätt.

Folk är helt enkelt olika med eller utan diagnos.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-03 23:11:14

kiddie skrev:Trivs med ordning men vantrivs av minimalism. Att allt ska vara inne i skåp och i sofflådor och inga ägodelar får synas. Man ska bara fokusera på jättetvskärmen och de deprimerande tapeterna i vitt silver och svart. Urk.


Åh, vad skönt höra att det finns fler som inte gillar minimalist-trenden, eller vad den ska kallas. Väldigt lite grejer framme, men sedan den där jätte-teven, ja. Känns inte riktigt som ett hem för mig, det blir så opersonligt och konstigt.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav geocache » 2017-02-04 2:35:58

Fleure123 skrev:
kiddie skrev:Trivs med ordning men vantrivs av minimalism. Att allt ska vara inne i skåp och i sofflådor och inga ägodelar får synas. Man ska bara fokusera på jättetvskärmen och de deprimerande tapeterna i vitt silver och svart. Urk.


Åh, vad skönt höra att det finns fler som inte gillar minimalist-trenden, eller vad den ska kallas. Väldigt lite grejer framme, men sedan den där jätte-teven, ja. Känns inte riktigt som ett hem för mig, det blir så opersonligt och konstigt.


Ja, "hu" för sådan inredning, tycker jag också. Det känns som att vara i någon sorts "modernt" museum... men, å andra sidan... exempelvis 1970-talets "murriga" inredningsideal, med brun/grön träpanel eller "medaljongtapeter" på väggarna, mörkt gröna heltäckande mattor och orangea och beiga möbler i gillestugan i villakällaren... :-)051
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav mondo beyondo » 2017-02-04 13:55:29

Kaos eller ordning är sidor av samma mynt enligt en läkare jag träffat. Det handlar om kontrollbehov, sa han. Citerar:

Dust if you must, but wouldn't it be better
to paint a picture, or write a letter,
bake a cake or plant a seed,
ponder the difference between want and need?

Dust if you must, but there's not much time,
with rivers to swim and mountains to climb,
music to hear and books to read,
friends to cherish and life to lead.

Dust if you must, but the worlds out there,
with the sun in your eyes and the wind in your hair,
a flutter of snow, a shower of rain.
this day will not come 'round again.

Dust if you must, but bear in mind,
old age will come and it's not always kind.
And when you go - and go you must -
you - yourself - will make more dust.

Personligen tycker jag att det är bättre med ett rent helvete, än lite skit i hörnen.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav Chrilleb » 2017-02-04 14:45:58

@mondo beyondo



Ojojoj, jag läste den högt här hemma i min lägenhet, vaad fin dikt !! Tack!!




Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Aspie med lite skit i hörnen?

Inläggav kiddie » 2017-02-04 20:16:21

geocache skrev:Ja, "hu" för sådan inredning, tycker jag också. Det känns som att vara i någon sorts "modernt" museum... men, å andra sidan... exempelvis 1970-talets "murriga" inredningsideal, med brun/grön träpanel eller "medaljongtapeter" på väggarna, mörkt gröna heltäckande mattor och orangea och beiga möbler i gillestugan i villakällaren... :-)051


Jag tycker om färgerna från sent 90-tal. Fast det var för mycket bårder. Man fick ha färg på väggarna igen efter att allt skulle vara vitt. Och mycket prydnadssaker som var naivistiska och mycket katter. :-)005

Men tycker det finns bra saker från varje epok och sedan mindre bra saker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in