Donald Trumps son - Autism?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Donald Trumps son - Autism?

Inläggav Leffe » 2016-11-28 0:08:46

Kanhända har USA:s nyvalde presidentens son Barren Trump autistiska drag. Såg jag nyligen på youtube. Ingen vet riktigt tydligen, men kroppsspråket är åt det hållet. Trump var 60 år när han fick Barren, en hög ålder kan öka sannolikheten för autism. Trump har talat om vaccin och autism också, att det kan finnas ett samband där. Kanhända kan det skapas engagemang här för människor med autistiska drag...

Moderator Puzzle: Förtydligade rubriken och rättade till i texten så det framgår att det är presidentens son det handlar om.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Trump

Inläggav triggerhappyD » 2016-11-28 0:11:00

Vilka "autistiska drag" skulle han ha då?

Jag ser knappt några, tycker han känns som typ motsatsen till autistisk, vad nu det är ^^
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Trump

Inläggav Leffe » 2016-11-28 0:13:23

Detta är filmen som går in på detta...

https://www.youtube.com/watch?v=yZAd5Pu9iw4
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Trump

Inläggav triggerhappyD » 2016-11-28 0:19:41

Aha, sry jag missuppfattade.

Jag visste inte att hans son hette så, utan jag var korkad nog o tro att du syftade på Donald Trump :o

Så tar tillbaks det jag skrev.

Ska kika på videon sen.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Trump

Inläggav Titus » 2016-11-28 7:31:32

Vet inte vad som är mest irriterande. Musiken som ska få en att förstå hur tragiskt det där med autism är, eller faktafelen.

Snubben som har gjort den där videon vet ju för tusan inte vad han snackar om. Bäst var ju "When barron [...] his anti-social behavior was on display". Seriöst?

Materialet är taget ur mängder med innehåll. Ja grabben beter sig kanske lite märkligt kanske, men det kan vara ett symptom på trötthet, stress eller något annat.

Det verkar gå någon jävla trend i att diagnosticera människor och beteenden överallt med psykiatriska diagnoser och begrepp man inte förstår sig på. Till stor del är det psykiatrins eget fel men lika pinsamt och illa är det för det.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Trump

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-28 13:34:43

Videon ifråga är ju bara rent amatörpyssel och det som framförs är tyck och hittepå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Trump

Inläggav Flatline » 2016-11-28 13:57:35

Stora beviset är alltså att en grabbhalva inte är så pigg kl fem på morgonen efter att ha varit uppe hela natten och att han tycker att det är tråkigt att sitta med på politiska konvent?
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Trump

Inläggav rdos » 2016-11-28 14:01:54

Leffe skrev:Kanhända har USA:s nyvalde president Barren Trump autistiska drag. Såg jag nyligen på youtube. Ingen vet riktigt tydligen, men kroppsspråket är åt det hållet. Trump var 60 år när han fick Barren, en hög ålder kan öka sannolikheten för autism.


Nej, hög ålder ökar inte risken för autism. Det är hög ålder på fadern som ökar sannolikheten att HAN är neurodivers, och får ett autistiskt barn.

Leffe skrev:Trump har talat om vaccin och autism också, att det kan finnas ett samband där. Kanhända kan det skapas engagemang här för människor med autistiska drag...


Låter intressant. Dessvärre så lär väl vänsternissarna här helt såga det. De är ju helt blinda kring vad som är bra och dåligt för neurodiversa, liksom västvärlden i allmänhet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Donald Trumps son - Autism?

Inläggav Alien » 2016-11-28 20:24:29

Teorin om att vaccin skulle orsaka autism är gammal och vederlagd för flera år sedan. Wakefields "forskning" höll inte måttet: vacciner-och-autism-lancet-drar-tillbaka-autismlarm-t243.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Donald Trumps son - Autism?

Inläggav saltisol » 2016-11-28 20:45:40

rdos skrev:
Nej, hög ålder ökar inte risken för autism.


Källa på detta?
saltisol
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2016-01-12

Donald Trumps son - Autism?

Inläggav Leffe » 2016-11-29 22:33:59

Hmmm. Sedan jag postade detta med videon har jag läst att Melania Trump hotat att stämma den som gjort filmen om Donald Trumps - den som nu också verkar ha tagits bort och som hävdar att kanske är autistisk. Det är ju inte heller bekräftat på något sätt hur det ligger till. Men det är kanske inte lille Trump junior egentligen som är intressant här utan att fadern har gjort vissa uttalande om autism. Och det lite märkligt är det måhända att han inte låtit den yngste sonen vara med på olika TV-framträdanden utan endast sina andra barn. Han har ju flera andra barn, som jag sett vid flera tillfällen och som fått tillfälle att framträda.

Oavsett hur det ligger till har även jag kanske en kluven inställning till att jag blivit diagnostiserad/etiketterad. Ty för 20 år sedan skulle jag inte ha ansett mig ha "autistiska drag" eller nåt sånt. Endast om man hamnar i arbetslöshet en längre tid blir man liksom inknuffad i en diagnos av arbetsförmedlingen, om ni förstår. Man kanske har rätt till lönebidrag eller nåt, men man blir också kategoriserad. Och det blir svårare att byta jobb om man en gång hamnat i en bidragsanställning. Kanhända kan det vara en fälla också. Kanske har det något att göra med själva låneekonomin.

Nåväl hur det än står till med denna nu borttagna video, "amatörpyssel" eller inte, även psykiatrin är i hög grad subjektiv, vem som faller innanför eller utanför inte givet.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Donald Trumps son - Autism?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-29 23:05:42

Kompetensen att sätta diagnos är dock inte relativ och nog fan var videon ett amatörpyssel hopknåpat av uppenbar lekman.

Sånt hittepå kan man inte fästa något som helst avseende vid.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Donald Trumps son - Autism?

Inläggav Titus » 2016-11-30 0:19:46

Leffe skrev:Oavsett hur det ligger till har även jag kanske en kluven inställning till att jag blivit diagnostiserad/etiketterad. Ty för 20 år sedan skulle jag inte ha ansett mig ha "autistiska drag" eller nåt sånt. Endast om man hamnar i arbetslöshet en längre tid blir man liksom inknuffad i en diagnos av arbetsförmedlingen, om ni förstår. Man kanske har rätt till lönebidrag eller nåt, men man blir också kategoriserad. Och det blir svårare att byta jobb om man en gång hamnat i en bidragsanställning. Kanhända kan det vara en fälla också. Kanske har det något att göra med själva låneekonomin.

Nåväl hur det än står till med denna nu borttagna video, "amatörpyssel" eller inte, även psykiatrin är i hög grad subjektiv, vem som faller innanför eller utanför inte givet.


Psykiatriska diagnoser medför många problem, några av dem tar du upp. Varför inte starta en tråd om det?

KrigarSjäl skrev:Kompetensen att sätta diagnos är dock inte relativ och nog fan var videon ett amatörpyssel hopknåpat av uppenbar lekman.


Visst är videon ett amatörpyssel. Men hur diagnoser ställs är dock i allra högsta grad subjektivt.

Nu blir det ganska off topic här. Men i psykiatrin används screeningformulär och psykometriska test till stor del och hur dessa besvaras och tolkas är subjektivt. Hur och om en diagnos ställs beror på vad en patient och dess omgivning medvetet och omedvetet delar med sig av, samt en klinikers omdöme och tolkning.

Även om det finns standardiserade test m.m. så saknar psykiatrin fortfarande biomarkörer som på ett tillförlitligt sätt kan fastställa en diagnos.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Donald Trumps son - Autism?

Inläggav Leffe » 2016-11-30 20:49:01

Well, jo kanske jag blir lite "off topic" här eftersom tråden skulle handla om Donald Trump och hans grabb. :-)004 Men lite intressant är det kanske - för det än förhåller sig - att "autisminsinuationer" i en film kan leda till hot om stämning. Jag har tänkt på det själv! Kanske har jag fått mer problem än jag borde av att få en diagnos. I så fall borde man kunna få detta omprövat. Systemet med allt fler bidragsanställningar är kanske inte hållbart i grunden i alla fall tror jag.

Ett amatörpyssel. Men - som sagt - vissa omständigheter finns trots allt. Varför undantas yngste sonen - till motsats till de andra barnen - helt från offentligheten? Varför tar Trump plötsligt upp frågan om autism och vaccin som en politisk fråga? Kanhända är det egna erfarenheter av något slag som gör att detta blir viktigt..
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in