Kontaktperson? Ledsagare?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Ledsagare

Inläggav Arcas » 2012-03-25 18:46:01

Jag har haft, när jag bodde hemma hade jag 5-10 timmar i veckan. När jag flyttade hemifrån fick jag 18 timmar i veckan.
Nu får jag inte något för jag är inte singel och ensam tydligen.

Det funkade väldigt bra när jag väl hade det men det är ena jävla kärringar i denna kommunen så man får bråka väldigt mycket för att bli beviljad. Jag tror allvarligt en sten har mer IQ än folket som sitter där och de vet inget om AS trots att de jobbar med AS individer.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Kontaktperson? Ledsagare?

Inläggav notwoodstock » 2014-02-20 2:32:17

Intressant att veta. Bor på LSS-boende, dom fixar väl också saker?! Framtiden lär utvisa. :shock: :-)049

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Kontaktperson? Ledsagare?

Inläggav Miche » 2014-02-20 4:07:35

Arcas skrev:Det funkade väldigt bra när jag väl hade det men det är ena jävla kärringar i denna kommunen så man får bråka väldigt mycket för att bli beviljad. Jag tror allvarligt en sten har mer IQ än folket som sitter där och de vet inget om AS trots att de jobbar med AS individer.
Visserligen off topic men det är klassiskt att de som ordnar hjälpen inte har en jävla aning om hur vi egentligen fungerar och hjälpen kan därför bli totalt felriktad.
Arcas skrev:Jag har haft, när jag bodde hemma hade jag 5-10 timmar i veckan. När jag flyttade hemifrån fick jag 18 timmar i veckan.
Nu får jag inte något för jag är inte singel och ensam tydligen.
Vad är skillnaden (enligt taNTerna) på att bo med familj och att bo med någon annan?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kontaktperson?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2016-11-26 19:04:02

Har du kontaktperson?
Isåfall, hur upplever du det?
Tycker du att du får ut vad du behöver, eller skulle du behöva mer? Mer tid? Eller nåt annat?..?

Själv tycker jag inte ens det är nån ide att ansöka om det (har haft kp förr, men den insatsen drogs in. De ansåg väl inte att de hade råd :( ) pga att i den stadsdel i Sthlm där jag bor är det svårt att få kp och man måste vara i princip helt socialt isolerad för att anses behöva en. (Ja, de skrev ungefär så i avslaget till mig!) Plus att om man har turen att få en kp så får denne träffa dig endast 2 ggr per månad!! (Bara jag som känner då att då kan jag lika gärna vara utan??)
Säg tex att jag vill/behöver nån att gå och träna med. Ska jag då bara få träna 2 ggr/månad?!
Finns det nåt annat, vad ni vet? Ledsagare, okej, men det blir lite för mycket dadda över det känner jag!

atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Kontaktperson?

Inläggav Alien » 2016-11-26 19:30:34

Skillnaden på kontaktperson och ledsagare är att en kontaktperson träffar man regelbundet, i det här fallet 2 ggr i månaden som en låtsaskompis. Och är man helt isolerad så är det ändå mycket bättre med 2 gr/månad än ingen alls. Är man tvärtom inte isolerad utan t ex träffar familjen ofta el går på daglig verksamhet, så kanske men inte hinner/orkar med fler träffar.

En ledsagare ska däremot följa med på vissa aktiviteter, t ex bio, konsert, föredrag, promenad. Eller som i ditt fall träning. Jag tycker att du ska försöka skaka av dig dina förutfattade meningar om "dadda" och ansöka om ledsagare. Men iofs kan även antalet gånger du får ha ledsagare också vara begränsat.

Kanske går det att få både kontaktperson och ledsagare?

En tidigare tråd om kontaktperson: kontaktpersoner-vad-kan-de-gora-t6184.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in