Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Toblerone » 2016-10-05 21:13:02

Xtrail3344 skrev:
Toblerone skrev:
Xtrail3344 skrev:
Det kanske behöver sättas in tidigare i skolan. Och förändring sker liksom inte på några månader. Det kan ta år.


Tror du inte att man har provat allt detta? Jag vet inte exakt vad resultaten var, det finns säkert även studier. Du kan ju leta reda på dem om det intresserar dig. Men bara att man inte gör så NU säger mig att det inte kan ha varit så bra.


Men det finns stora fördelar med att dela upp klasserna både för pojkar men även för flickor. Det finns så klart nackdelar också men jag tycker inte man ska såga förslaget rätt igenom för det finns dom som faktiskt skulle va behövda av att ha det uppdelat mellan könen. Och om det är vad som krävs för att pojkar ska få bra betyg igen så är det väl helt klart värt det att dela upp mellan könen?


Men nu är det ju inte så att det skulle vara det som krävs. Därför gör man ju inte så längre. Tror du alla pedagoger, skolverket och lärarhögskolan är idioter, eller? Man har ju testat det mesta. OCH gjort studier på det. Vet du vad som är MYCKET bättre? Läraren delar upp klassen efter behov. Alla klasser är nämligen olika. Det finns inget koncept som funkar för alla. När man delar upp en klass i halvklass, då brukar flera lärare diskutera vad som vore bäst i just det här fallet. Det finns inga generella lösningar som funkar. Det är individuellt anpassad som gäller!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-05 21:32:29

Toblerone skrev:
Xtrail3344 skrev:
Toblerone skrev:
Tror du inte att man har provat allt detta? Jag vet inte exakt vad resultaten var, det finns säkert även studier. Du kan ju leta reda på dem om det intresserar dig. Men bara att man inte gör så NU säger mig att det inte kan ha varit så bra.


Men det finns stora fördelar med att dela upp klasserna både för pojkar men även för flickor. Det finns så klart nackdelar också men jag tycker inte man ska såga förslaget rätt igenom för det finns dom som faktiskt skulle va behövda av att ha det uppdelat mellan könen. Och om det är vad som krävs för att pojkar ska få bra betyg igen så är det väl helt klart värt det att dela upp mellan könen?


Men nu är det ju inte så att det skulle vara det som krävs. Därför gör man ju inte så längre. Tror du alla pedagoger, skolverket och lärarhögskolan är idioter, eller? Man har ju testat det mesta. OCH gjort studier på det. Vet du vad som är MYCKET bättre? Läraren delar upp klassen efter behov. Alla klasser är nämligen olika. Det finns inget koncept som funkar för alla. När man delar upp en klass i halvklass, då brukar flera lärare diskutera vad som vore bäst i just det här fallet. Det finns inga generella lösningar som funkar. Det är individuellt anpassad som gäller!


Ja, de finns politiker som är dumma i huvudet liksom en del lärare och anställda inom skolverket.

Men de elever som tycker det är bra med en könsuppdelad klass med till exempel bara killar i klassen, Ska inte de få gå med enbart killar då?

Forskare har till och med bevisat flera gånger att killar får bättre betyg när dom inte har tjejer i klassen. Är deras forskning falsk då menar du?
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Toblerone » 2016-10-05 22:09:35

Du, jag orkar inte leta fram forskning nu, jag har annat att göra. Kanske har du mer tid med det. Och du påstår ju så säkert att det ÄR så, då BÖR du egentligen länka till en sån studie.

Men det krävs ju bara lite sunt förnuft för att förstå att det kan vara bra för vissa, men nog långt ifrån alla. Och så är det ju med det mesta. Vi har ju friskolor. Om nån vill starta en skola för bara killar eller bara tjejer, så går det ju bra. Varför gör ingen det? Kanske för att efterfrågan inte är så stor?

Jag vet också att det skulle vara väldigt dåligt för en del. T.ex. tjejer med Asperger. Och även en del killar med NPF. Vissa hyperaktiva killar mår jättebra av tjej-klasskamrater och kvinnliga lärare. Och dessutom finns det verkligen viktigare faktorer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Alien » 2016-10-05 23:29:11

Xtrail3344 skrev:Lösningen är att pojkar går för sig. Flickor går för sig. End of discussion.

Lär bli svårt att genomföra mtp vilken hysterisk reaktion det blev bara av att ha idrottslektionerna könsuppdelade: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/konsu ... r-motstand
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav slackern » 2016-10-05 23:35:06

Alien skrev:
Xtrail3344 skrev:Lösningen är att pojkar går för sig. Flickor går för sig. End of discussion.

Lär bli svårt att genomföra mtp vilken hysterisk reaktion det blev bara av att ha idrottslektionerna könsuppdelade: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/konsu ... r-motstand


Men vad fan det hade ju jag i högstadiet, inget konstigt med det. Dom enda gångerna vi hade gympa ihop med tjejerna var när vi skulle lära oss att dansa pardans.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-06 1:29:57

Idrotten är ett bra exempel på varför vi bör ha uppdelade klasser.

Tjejer är ömtåligare mot till exempel stötar, knuffar, tacklingar. Inom tjejhockeyn får de tex inte tacklas pga svagare nackmuskler och att kvinnor lättare skadar sig.

Man som kille vågar inte ta i när man spelar mot en tjej på samma sätt som när man spelar med killar. Och det kan leda ytterligare till att man får ett sämre betyg eftersom man inte kan ta i lika mycket eller mer och visa sin fulla potential.

Tycker det är löjligt att man inte kan ha det uppdelat. Varför sån uppståndelse??

Jag är för uppdelning mellan könen.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-06 1:33:57

Alien skrev:
Xtrail3344 skrev:Lösningen är att pojkar går för sig. Flickor går för sig. End of discussion.

Lär bli svårt att genomföra mtp vilken hysterisk reaktion det blev bara av att ha idrottslektionerna könsuppdelade: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/konsu ... r-motstand


Som alltid när det sker nya ändringar så blir det alltid ett himla ståhej. Det är som om jorden går under bara för att man göra en ändrig. Det går ju faktiskt att ändra tillbaka sen om det skulle visa sig att det inte var en bra lösning.

Men jag ser bara positivt på uppdelningen.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Alien » 2016-10-06 3:59:43

Julianus skrev:Det här är ju hemskt!

SVT skrev:Mamman: ”De drog ner hennes byxor och juckade mot henne”

En flicka på mellanstadiet fick sina byxor neddragna i matsalen på en skola i Eskilstuna. Hon kallades fitta och hora – och blev slagen på skolgården. Till sist tvingades flickan lämna skolan. Förövarna blev kvar. Detta enligt en anmälan, som nu granskas av två olika myndigheter.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormla ... a-pa-skola


Det här låter som en dålig ursäkt:
svt skrev:Flickan var nio år när hon kom ny till en klass i Eskilstuna. Påhoppen från några jämnåriga pojkar på skolan började omgående. Det framgår av en anmälan till Skolinspektionen, som nu utreds av både Barn- och elevombudet och Diskrimineringsombudsmannen.

”Hon var blond och söt”
– Vi fick förklarat för oss av en skolpersonal att vår dotter var blond och söt och därför spännande att ge sig på. Hon hade skinn på näsan och det gjorde det ännu roligare för dem, berättar mamman för SVT Nyheter Sörmland.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormla ... a-pa-skola

Oavsett om flickan var söt el alldaglig, tuff el mer mesig, så skulle skolpersonalen stoppat det. Eller är de helt maktlösa, även gentemot 9/10-åriga pojkar? "Pojkar är pojkar, det måste man förstå"

Vid ett tillfälle misshandlades flickan på skolgården, vilket kuratorn på skolan blev vittne till och sedan polisanmälde. Men anmälan lades ner eftersom pojkarna inte var straffmyndiga.


Men kontaktades inte de sociala myndigheterna? Vad gjorde pojkarnas föräldrar, hejade på sina telningar?

Om killarna beter sig så här när de är tio år, hur beter de sig sen när de blivit tonåringar? Då har de lärt sig att de kan göra som de vill, lärarna är maktlösa. Och offrens föräldrar kan inte göra något annat än att flytta sina barn till andra skolor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Toblerone » 2016-10-06 12:50:57

Alien skrev:
Xtrail3344 skrev:Lösningen är att pojkar går för sig. Flickor går för sig. End of discussion.

Lär bli svårt att genomföra mtp vilken hysterisk reaktion det blev bara av att ha idrottslektionerna könsuppdelade: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/konsu ... r-motstand


På idrotten kan det ju vara meningsfullt. Just pga att tjejer kan bli skadade i bollspel tillsammans med killar.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Toblerone » 2016-10-06 12:52:36

Alien skrev:
Julianus skrev:Det här är ju hemskt!

SVT skrev:Mamman: ”De drog ner hennes byxor och juckade mot henne”

En flicka på mellanstadiet fick sina byxor neddragna i matsalen på en skola i Eskilstuna. Hon kallades fitta och hora – och blev slagen på skolgården. Till sist tvingades flickan lämna skolan. Förövarna blev kvar. Detta enligt en anmälan, som nu granskas av två olika myndigheter.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormla ... a-pa-skola


Det här låter som en dålig ursäkt:
svt skrev:Flickan var nio år när hon kom ny till en klass i Eskilstuna. Påhoppen från några jämnåriga pojkar på skolan började omgående. Det framgår av en anmälan till Skolinspektionen, som nu utreds av både Barn- och elevombudet och Diskrimineringsombudsmannen.

”Hon var blond och söt”
– Vi fick förklarat för oss av en skolpersonal att vår dotter var blond och söt och därför spännande att ge sig på. Hon hade skinn på näsan och det gjorde det ännu roligare för dem, berättar mamman för SVT Nyheter Sörmland.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormla ... a-pa-skola

Oavsett om flickan var söt el alldaglig, tuff el mer mesig, så skulle skolpersonalen stoppat det. Eller är de helt maktlösa, även gentemot 9/10-åriga pojkar? "Pojkar är pojkar, det måste man förstå"

Vid ett tillfälle misshandlades flickan på skolgården, vilket kuratorn på skolan blev vittne till och sedan polisanmälde. Men anmälan lades ner eftersom pojkarna inte var straffmyndiga.


Men kontaktades inte de sociala myndigheterna? Vad gjorde pojkarnas föräldrar, hejade på sina telningar?

Om killarna beter sig så här när de är tio år, hur beter de sig sen när de blivit tonåringar? Då har de lärt sig att de kan göra som de vill, lärarna är maktlösa. Och offrens föräldrar kan inte göra något annat än att flytta sina barn till andra skolor.


Håller helt med, det är viktigt att stoppa sånt tidigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Alien » 2016-11-19 19:55:42

Ännu ett fall (hur vanligt är det att småflickor blir sextrakasserade redan i förskolan nuförtiden?!):

Sydsvenskan skrev:Nu slår ett tjugotal föräldrar även larm om situationen på Johannesskolan. Deras barn går i förskoleklass och är alltså sex år gamla. Alla berättar samma sak. Barnen blir misshandlade och sexuellt trakasserade av andra elever. Det är kaos och stök – både på lektionerna och på rasterna.
– Min dotter blir misshandlad dagligen. Det är knytnävar det handlar om, säger Arber Baqaj.
– Vi är rädda för våra barns säkerhet. Det är slagsmål dagligen, säger Sebastian Nasser.
---
Nadja Kvist har två barn på skolan. Hon berättar att pojkar har misshandlat hennes dotter och dragit ner hennes byxor och trosor.
– Hon ska inte gå kvar på Johannesskolan mer. Jag har pratat med rektorn på en skola i Löberöd. Där finns plats direkt, så hon ska börja där. Men det innebär att min mamma får lämna och hämta henne fem dagar i veckan, säger Nadja Kvist.
http://www.sydsvenskan.se/2016-11-18/fo ... nnesskolan

Lärare och rektor står hjälplösa. Föräldrarna kan inte heller göra något - förutom att vända sig till massmedia. Och ta sina barn ur skolan (det är naturligtvis aldrig tal om att de barn som misshandar och sextrakasserar ska tas ur skolan).

Och vad säger rektorn? Hon tonar förstås ned det:
Hon delar inte föräldrarnas bild av skolan.
– Definitivt inte. Men det förekommer konflikter. Framför allt i de lägre åldrarna. Det jobbar vi systematiskt med, säger hon.
---
Det jag har hört är att det finns en mentalitet hos vissa föräldrar att uppmuntra barnen att slå tillbaka. Då blir det jättesvårt för oss att jobba med detta, säger Maria Berben Lidén.

Ja, om föräldrarna uppmuntrar till att slå tillbaka direkt blir det mera bråk. Bättre om de säger till de vuxna. Men om de vuxna inte kan göra något el inte alltid finns i närheten och ens barn blir inträngd i ett hörn? Då skulle sannerligen jag också uppmuntra mitt barn att slå tillbaka. Mitt barn ska inte bli en hjälplös slagpåse bara för att skolan inte klarar av att skydda barnen.

Jag vill precis som föräldrarna att barnen ska ha det så bra som möjligt. Därför blir det lite sorgligt när föräldrarna bestämmer sig för att jobba mot oss i stället för med oss, säger Maria Berben Lidén.

Vad menar rektorn med att föräldrarna "jobbar mot" skolan? Att föräldrarna uppmuntrar barnen att försvara sig själva? Att föräldrarna går till tidningen (när inget annat hjälpt)?

Kanske är rektorn inte lämplig för sitt jobb?
Spoiler: visa
Det har varit kritik från föräldrar tidigare, när hon var rektor för en annan skola:
Kvällsposten 2 jun 2007 skrev:– Vi är trötta på att rektorn ”inte ser några problem”, som hon brukar säga, berättar en Bunkefloförälder.
Den anonyma kritiken mot skolan gäller förutom återkommande mobbning också rasism och sexism, både som klotter och verbala trakasserier.
En incident som flera föräldrar talar om handlar om en flicka som fick sitt skåp nerklottrat med ordet ’fitta’.
– Hennes föräldrar kontaktade rektorn och ville få skåpdörren utbytt. Rektorn sa att det inte gick, berättar en pappa.
Rektor Maria Berben Lidén anser att skolan följer de regler som skolverket satt upp om mobbning. Också efter vad som nu hänt.
http://www.expressen.se/kvallsposten/fo ... orn-avgar/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Huggorm » 2016-11-19 20:07:10

Alien skrev:Ännu ett fall (hur vanligt är det att småflickor blir sextrakasserade redan i förskolan nuförtiden?!)
Tja, det är ju Malmö, den förlorade staden...
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Alien » 2016-11-22 0:55:21

Inte bara i Malmö. (F ö är det inte ok att ge upp någonstans.)

Här har vi ett fall i en förort till Stockholm:

Expressen skrev:Pojkarna som är i sjuårsåldern ska ha försökt få den jämnåriga flickan att klä av sig naken i skolan.
De ska också ha bett henne att följa med till en toalett och visa upp sin kropp.
– Var sjuåringar kan få det här ifrån, att be en tjej klä av sig naken och dansa kring en stång, är helt obegripligt för mig, säger flickans mamma om händelsen som skolan utreder.
http://www.expressen.se/nyheter/pojkar- ... sig-naken/

Tja, har de suttit bredvid pappa/äldre bröder och kollat på porr? På egen hand hittat fram till "intressanta sidor" på internet? Trodde detta intresse kom först när barn närmade sig puberteten. Men barndomen tycks ha försvunnit, snart får man väl läsa om treåringar som försöker få jämnåriga tjejer att göra som tjejer gör i porrfilmer.

I samtalet med fritidspedagogen ska det ha framgått att dottern sagt ifrån.
– Jag berömde min dotter för att hon sa nej till pojkarna flera gånger. Då sa fritidspedagogen till henne ”ja, men du ska också tänka på att inte krama killarna”. Det tyckte jag lät helt idiotiskt. Bara för att man kramar en killkompis betyder det inte att de får klä av en naken, säger mamman.

Nej, verkligen inte. Men i vår översexualiserade tid så måste tydligen även 7-åriga tjejer tänka på vad de ger killar för signaler.

Verkar inte säkert för flicka att gå på den skolan.
För bara några veckor sedan ska samma pojkar ha tagit strypgrepp på dottern, en händelse som mamman polisanmälde. Förundersökningen lades då ner i brist på bevis.
Nu ska en ny polisanmälan göras efter den senaste händelsen.
– Jag misstänker att vi kommer få samma svar – att inget händer. De anser att "barn ska få vara barn". Men jag tycker att trygghet är det viktigaste, säger mamman.
Sedan i fredags har mamman till den utsatta flickan haft svårt att sova. Hon berättar att hennes dotter har oroskänslor och stundvis är väldigt nedstämd.

Får poliser ens förhöra sjuåringar? Det borde iaf leda till att socialtjänsten tar kontakt med pojkarnas familjer. Men det får förstås inte flickans mamma veta om.

Rektorn på skolan bekräftar att händelsen i fråga utreds, men vill inte svara på några frågor.
Mamman känner sig hjälplös efter de två händelserna.
– Vi har försökt byta skola åt henne. Men de resurserna finns inte heller. Jag är helt matt och orkeslös, säger hon.

Det är väl sekretess men det gör knappast mamman lugnare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Alien » 2017-03-11 5:07:38

Som jag tidigare skrev i tråden så får tjejer som sextrakasseras i skolan sämre stöd än vuxna, eftersom varken DO el Skolinspektionen/BEO vill ta tag i det. (Ja, sextrakasserade killar i skolan får förstås heller inget stöd.) Lagen behöver ändras.

Sydsvenskan skrev:Sexuella trakasserier i skolan utreds inte av Skolinspektionen utan av diskrimineringsombudsmannen. Men DO driver inte den typen av ärenden eftersom barn inte ska pekas ut som sexualförövare. Nu vill regeringen ändra skollagen.ör

– I praktiken är det så att de som utsätts för sexuella trakasserier har sämre rättsskydd än de som utsätts för andra trakasserier, säger skolminister Gustav Fridolin (MP).
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-08/la ... akasserade

Men först måste lagförslaget skickas ut på remiss.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-11 17:39:35

Sextrakasserier i skolan var väl en sådan sak som vuxenvärlden inte ansåg var deras problem förr i tiden.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav sugrövmanövern » 2017-03-11 19:39:00

Pinghis Khan skrev:Sextrakasserier i skolan var väl en sådan sak som vuxenvärlden inte ansåg var deras problem förr i tiden.
Så enkelt kan det nog vara. Grejerna killarna gjorde mot mig i mellanstadiet kallades när det råkade ses av någon lärare för "kärleksgnabb". Det hade det garanterat inte gjort om jag var vuxen.

Jag vågade aldrig skvallra heller.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in