"Grit" (gry, sisu) viktigare än hög IQ för framgång?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Grit" (gry, sisu) viktigare än hög IQ för framgång?

Inläggav Alien » 2016-11-18 14:56:57

Snart använder vi väl alla det engelska ordet "grit" i stället för svenska ord som kämparanda, driv el jävlaranamma. Eller det välkända finska "sisu". Undrar om inte grit är besläktat med "gry" som i "det är gott gry i den den grabben".

En amerikanska psykolog, Angela Duckworth, har forskat om "grit".

Forskning & Framsteg 2016:10 skrev:Det är avsett att mäta en persons förmåga att hålla fast vid långsiktiga mål, trots tillfälliga motgångar. Grit verkade reflektera en ny aspekt av motivation som inte enbart handlade om att drivas av att man tycker att något är roligt, utan tvärtom att kämpa i motgång. Grit skulle också visa sig vara ett av svaren på varför barn lär sig i olika takt.
http://fof.se/tidning/2016/10/artikel/j ... a-i-skolan

Att man inför hinder lägger på ett extra kol istf att ge upp.

Grit betraktas som ett personlighetsdrag, som är relativt stabilt över tid. På så sätt skiljer det sig från motivation som avser en speciell situation, aktivitet eller uppgift. Grit är nära relaterat till det personlighetsdrag som kallas conscientiousness, eller på svenska: samvetsgrannhet. Det är ett av de fem grundläggande personlighetsdragen och innebär att vara noggrann, ordningsam, plikttrogen och organiserad. Men flera studier har visat att grit säger något mer än bara hur samvetsgrann en person är.


Som förälder tycks man inte kunna påverka om barnen får "grit". Det är dels ärftligt, dels beroende av miljön, men inte hemmamiljön.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46221
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Grit" (gry, sisu) viktigare än hög IQ för framgång?

Inläggav Toblerone » 2016-11-18 16:11:37

Jo, jag tror det ligger nåt i det. Min dotter har det, min yngre son har inte det (nu tar jag inte med den äldste, för att han är lite speciell där). Dottern har lärt sig laga mat genom att ta fram recept från nätet, sonen kan stå och undra över små-saker som inte spelar roll. Dottern jobbar extra på restaurang, springer runt och fixar det mesta, sonen kunde tänka sig ge lektioner eller nu gör han några lab-grejer för skolklasser på vetenskapens hus. Dottern talar om för alla hur man gör, sonen frågar hur man gör. Lustigt också att det ändå är dottern som har NPF (ADHD) och inte sonen. Båda är ju vuxna nu, men sonen är faktiskt lite äldre. :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Grit" (gry, sisu) viktigare än hög IQ för framgång?

Inläggav Alien » 2016-11-19 4:42:51

En intervju med författaren till Hjärna, gener och jävlar anamma. Hur barn lär, Torkel Klingberg, professor i neurovetenskap.

DN Insidan skrev:Ett fel som många lärare gör sig skyldiga till är att kalla vissa barn för ”svaga” och andra för ”starka”.

I stället borde vi säga att en del är långsamma och andra är snabba.
---
– Ett barn ska inte tänka att ”jag är dålig på matte”. I stället ska man se på sin matematikförmåga som något förändringsbart som bara handlar om att ge det mer tid. Att säga till ett barn att ”du är svag” skickar signaler om att det är något som inte går att påverka.

Det är först under de senaste åren som man har sett hur viktigt det är att få barnen själva att tro på förändring, och få dem att förstå hur påverkningsbar deras hjärna är. Forskarna kallar det även för ”flexible mindset”, eller ”dynamisk inställning” på svenska.
http://www.dn.se/insidan/barns-hjarnor- ... t-traning/

"Jävlaranamma" är alltså "grit". Kan man lära barn det? Det anser Klingberg.
Torkel Klingberg berättar om en amerikansk undersökning som visar att en endast 45 minuter lång instruktionsfilm – om hur hjärnan fungerar och hur formbar den är – räckte för att barn skulle förbättra sina studieresultat.

– Då kan man tänka sig hur betydelsefullt det skulle kunna vara om de fick den typen av information löpande under terminen. Barn behöver förstå vikten av att träna för att lyckas med svåra uppgifter. Och att det hör till att man ibland misslyckas och blir frustrerad.


Barn behöver också både positiv och negativ feedback. Barn som hela tiden får höra att allt de gör är jättebra, de ger lättare upp. Det är alltså tvärtemot mot vad man fått lära sg att man alltid ska uppmuntra sina barn. Den mor som säger "Du kan vinna om du bara anstränger dig", hon är den elaka häxan som får svaret "Låt bli att stressa mig" som jag såg i serien Förväxlingen. Den goda moderna, hon bara skämmer bort sitt barn och säger aldrig ett kritiskt ord.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46221
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Grit" (gry, sisu) viktigare än hög IQ för framgång?

Inläggav Vaniljflickan » 2016-11-19 9:25:32

"framgång" = inte ifrågasätta och fortsätta oavsett omständigheter.. ungefär som en robot då.. kan vi inte vänta på robotarna istället då?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

"Grit" (gry, sisu) viktigare än hög IQ för framgång?

Inläggav Alien » 2016-11-19 19:28:53

Tja, framgång i skolan är att få bra betyg. Framgång i arbetslivet är att få det jobb man vill ha. Är det samma sak som att vara en robot? Låter som räven och rönnbären.

När man råkar ut för hinder kan man antingen vara beslutsam och ihärdig för att uppnå sitt mål trots hindren. Eller så ger man upp.

Så vem tror du att arbetsgivaren vill ha, den som ger upp när det tar emot och säger "det går inte", den som börjar ägna sig åt något annat än vad uppdraget var el den som ser till att uppdraget blir utfört?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46221
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Grit" (gry, sisu) viktigare än hög IQ för framgång?

Inläggav Huggorm » 2016-11-19 19:39:39

Visst är "sisu" viktigare än IQ. Men nivån på IQ säger väl kanske mer vilken bransch man hamnar i.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Grit" (gry, sisu) viktigare än hög IQ för framgång?

Inläggav Vaniljflickan » 2016-11-20 23:55:14

Alien skrev:Tja, framgång i skolan är att få bra betyg. Framgång i arbetslivet är att få det jobb man vill ha. Är det samma sak som att vara en robot? Låter som räven och rönnbären.

När man råkar ut för hinder kan man antingen vara beslutsam och ihärdig för att uppnå sitt mål trots hindren. Eller så ger man upp.

Så vem tror du att arbetsgivaren vill ha, den som ger upp när det tar emot och säger "det går inte", den som börjar ägna sig åt något annat än vad uppdraget var el den som ser till att uppdraget blir utfört?


Du menar att jag har denna inställning för att jag inte kan få ett arbete? pja.. det kanske börjar närma sig sanningen det om jag skulle söka något såntdär jobb som som inte kräver utbildning,om jag blir tvungen att redogöra för vad jag har gjort de senaste åren.. har blivit anställd förr.. men det har inte varit önskvärt från min sida att jobba på dessa platser.
Jag vill snarare att villkoren ska bli bättre och att utvecklingen ska gå mot en mer human och hållbar riktning.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in