Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-17 2:53:03

Tänkte väl det...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav sugrövmanövern » 2016-11-17 3:03:51

Dock kan inte han bära upp hela serien själv :-)005 . Tycker det var synd att Peter Stormare dog, hade hoppats att han skulle haft en mer framträdande roll.

Sparen är en person som faktiskt finns på riktigt, som fenomen här uppe. Om än med mindre intressant backstory. Kanske inget flamingorum heller 8) . Har varit hemma hos flera äldre herrar och köpt bär av deras thaifruar under årens lopp. Mest blåbär, hjortron och hallon.

Allmänt: Instämmer i det atoms skrev också om att serien saggar ihop och samtidigt är ojämn.

Det händer inget / händer inget/ händer inget - och så plötsligt händer massor, hon blir kidnappad, blablabla och man vaknar upp ur dimman, bara för att inse att det knappt blev något djuplodande kring det skedda.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-17 3:10:35

Ja det har man ju sett även härnere, vanligen tjocka medelålders män som är tillsammans med thailändskor.
Fast det är säkert ett vanligare fenomen uppåt landet.

Rätt lustigt, satt och pratade om det här med en tjejkompis för ett tag sen, sa som jag skrev nu att det vanligen är medelålders tjocka herrar som blir tillsammans med thailändskor... - rätt vad det var gick det förbi exakt ett sånt par.
Mannen tjock, grått skägg.
Kvinnan thailändsk, liten och nätt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav nescio » 2016-11-17 16:27:02

KrigarSjäl skrev:Men vad tycker du om "Sparen" då, han som har en rosa flamingo i sitt kyffe?
Jag förstår inte vad han har med huvudhandlingen att göra. Finns det någon koppling alls?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav kiddie » 2016-11-17 20:12:43

Han vävs nog in på något vis, det måste ha att göra med sonen. Typ hela bygden bär på en stooor hemlighet... :roll:

Annars så har jag inte sett det öppna samehatet men mina norrländska kompisar hatar samer, ja. Men inte så att de gör något mot dem. De har bara fått lära sig sedan de var små att samer umgås man inte med, de är inte bra människor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav antonius » 2016-11-17 20:27:23

kiddie skrev:Han vävs nog in på något vis, det måste ha att göra med sonen. Typ hela bygden bär på en stooor hemlighet... :roll:


Hans son hade en affär med åklagaren, sen hände något...?
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav nescio » 2016-11-17 20:57:17

Jag har slutat titta i alla fall.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Eeira » 2016-11-18 23:35:08

Alien skrev:Det var väl inte alla som var rasistiska. Men ja, jag tror att det finns en förbittring bland avkomlingarna till nybyggarna mot samerna. De anser att samerna har extra privilegier när det gäller jakt och fiske för att inte tala om renskötseln som endast tillåts i samebyar. Samtidigt anser sig samerna diskriminerade och att de inte har de fulla rättigheter de borde ha som ursprungsbefolkning.

Intressant. Hur man än gör blir det fel, dvs någon kommer alltid känna sig orättvist behandlad.

kiddie skrev:Annars så har jag inte sett det öppna samehatet men mina norrländska kompisar hatar samer, ja. Men inte så att de gör något mot dem. De har bara fått lära sig sedan de var små att samer umgås man inte med, de är inte bra människor.

Trist. Jag trodde i min enfald att det var något som låg i det förgångna, typ 50-talet när de inte fick tala samiska i skolan.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Eeira » 2016-11-18 23:37:31

antonius skrev:
kiddie skrev:Han vävs nog in på något vis, det måste ha att göra med sonen. Typ hela bygden bär på en stooor hemlighet... :roll:

Hans son hade en affär med åklagaren, sen hände något...?

Nja, sonen dog som barn. Sannolikt till följd av något som de 22 var inblandade i. Fotot hemma hos Sparen föreställde ett barn och i dödsnotisen som thailändskan(?) plockade upp stod det "Vi ses i Nangijala". En fras som är karakteristisk för just barns dödsnotiser.

Det är förresten lustigt hur olika man uppfattar saker. Jag gillar den franska huvudrollsinnehavaren och tycker att hennes ångest går rakt genom rutan. M a o är jag inte alls likgiltig för hur det går för henne.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav antonius » 2016-11-19 2:13:04

Eeira skrev:Nja, sonen dog som barn. Sannolikt till följd av något som de 22 var inblandade i. Fotot hemma hos Sparen föreställde ett barn och i dödsnotisen som thailändskan(?) plockade upp stod det "Vi ses i Nangijala". En fras som är karakteristisk för just barns dödsnotiser.


Bra där, en med sinne för detaljer... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Alien » 2016-11-19 3:30:11

slackern skrev:Midnattssol har tydligen drabbats utav starka reaktioner och blivit anklagad för historieförfalskning.

”Det är en historieförfalskning om kväner”

– De som gjort TV-serien får gärna producera en dålig story det lägger jag mig inte i men eftersom serien även innehåller tydliga folkbildande delar där skådespelarna undervisar tittarna så reagerade jag direkt på beskrivningen av att kväner och samer varit i luven på varandra i alla tider. Det är helt felaktigt eftersom kväner och samer många gånger bott ihop, samarbetat och hjälpt varandra, säger Henning Johansson, professor emeritus som bor i Stockholm men har rötter från övre Soppero i Norrbotten.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbo ... -om-kvaner

Vad tycker ni om det här? Är det OK använda sig utav konstnärlig frihet när man skapar en TV-serie? Eller ska man följa historien till punkt och pricka?

Själv tycker jag att det är helt OK att dom använder sig utav konstnärlig frihet, OK för att jag kan störa mig om jag vet att något är fel, men sedan tycker jag att det även är bra för folk kanske blir intresserade utav historia och tar reda på fakta själv om hur saker ligger till. Jag inser ju även att ibland kanske dom måste justera historian för att det ska passa in i en TV-serie så att det ska bli spännande och intriger.


Själv är jag kluven. Jag tycker att om man skildrar en minoritetsgrupp som varit förtryckt och diskriminerad (el som varit helt okänd för de flesta), så har man en moralisk plikt att inte skildra enbart skurkar och skummisar. Betr kvänerna så har vi bara fått se kriminella. Samerna är väl inte heller så nöjda.

svt skrev:Andreas Ali Jonasson gillar tv-seriens manus men inte hur minoriteter porträtteras. Och nu har fått igång reaktionerna på Facebook.
– Jag tycker att serien är bra manusmässigt men när det kommer till presentationen om kväner så tycker jag verkligen att finskspråkiga minoriteter porträtteras på en gammelmodigt sätt för att vara 2016. Det påminner om hur mina föräldrar bemöttes när de kom från norra Finland till Sverige på 60-talet, säger Andreas Ali Jonasson från Göteborg som är minoritetsfolksaktivist och tidigare haparandabo som startade två trådar om hur kvänerna porträtteras.
---
Vad tycker folk i dina trådar då?

– Från samiskt håll har det kommit in kommentarer där man är både negativt- och positiv inställd till porträtteringen av kväner och från kvänerns håll har det varit mest kritiska kommentarer, säger Andreas Ali Jonasson.

Vad har folk varit mest kritiskt till?

– Att folk som pratar finlandsvenska ska representera kväner. Och att de påstår att kväner är färre än samer, vet man verkligen det? Jag har då inte sett några siffror, säger Andreas Ali Jonasson.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbo ... idnattssol

Vaddå, den enda som jag hört prata finlandssvenska är den gravida kvinnan (Jessica Grabowsky som jag nu fick se igen efter att ha sett henne för första gången i Tjockare än vatten). Ska hon föreställa kvän? Jag trodde hon bara skulle vara någon från Finland som gift sig med en kirunabo (har inte fattat om han är same el svensk el är han kvän?)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46095
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Eeira » 2016-11-19 11:45:41

Alien skrev:Vaddå, den enda som jag hört prata finlandssvenska är den gravida kvinnan (Jessica Grabowsky som jag nu fick se igen efter att ha sett henne för första gången i Tjockare än vatten). Ska hon föreställa kvän? Jag trodde hon bara skulle vara någon från Finland som gift sig med en kirunabo (har inte fattat om han är same el svensk el är han kvän?)

Jag tror inte att hon är kvän och inte heller hennes karl. Han är nog "vanlig" svensk.
Däremot pratade kvänen som blev förhörd av Kahina Zadi finlandssvenska. Det hördes inte när de pratade engelska, men däremot när han senare misshandlade henne.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-19 13:37:22

Har fått uppfattningen att samer och andra minoritetsgrupper inte gillar att bli tilldelade språkrör utifrån som blir kränkta å deras räkning och i naiv välvilja börjar missionera om vad deras kultur och historia är för nåt och hur de bör skildras i kulturen.

Och jag förstår varför.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-20 6:41:45

Sápmi syns oftare nu och därför är den eviga diskussionen om samisk autenticitet aldrig långt borta. Den här gången lyfte Gunilla Brodrej på locket i Expressen (13/11) där hon med självpåtagen medvetenhet sågade SVT-serien "Midnattssol".

Vi samer bedöms alltid utifrån ett förutbestämt mått av autenticitet men den måttstock som vi mäts med är inte formad av oss själva utan skapad av majoritetssamhället, vilket Brodrej klart och tydligt visar.

http://www.expressen.se/kultur/gunilla- ... r-har-det/
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Zirre » 2016-11-22 13:23:11

Ur eftertexten:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svensk-fransk thrillerserie "Midnattssol" svt 1 kl 21

Inläggav Alien » 2016-11-22 18:00:25

Eeira skrev:
Alien skrev:Vaddå, den enda som jag hört prata finlandssvenska är den gravida kvinnan (Jessica Grabowsky som jag nu fick se igen efter att ha sett henne för första gången i Tjockare än vatten). Ska hon föreställa kvän? Jag trodde hon bara skulle vara någon från Finland som gift sig med en kirunabo (har inte fattat om han är same el svensk el är han kvän?)

Jag tror inte att hon är kvän och inte heller hennes karl. Han är nog "vanlig" svensk.
Däremot pratade kvänen som blev förhörd av Kahina Zadi finlandssvenska. Det hördes inte när de pratade engelska, men däremot när han senare misshandlade henne.


Ja, det borde då egentligen ha varit en meänkielipratande. Men eftersom han oftast talade svenska el engelska, så hade det gått lika bra med någon med finska som modersmål. Tvivlar på att vi skulle höra någon skillnad på brytningen. Och skådespelare med meänkieli som modersmål finns det väl inte så många av, kanske ingen alls. Men vanligt okunnigt folk fattar väl inte skillnaden mellan finsk brytning och finlandssvenska.

Ja, om kriminelle Marko är den som får representera minoritetsgruppen tornedalingar (av en del kallade kväner) i serien, så kan jag förstå att kvänerna är missnöjda.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46095
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in