Diskriminering mot personer med Aspergers, vi behöver agera

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav Toblerone » 2016-11-12 12:55:53

Kostymhippie skrev:Precis det jag tänker också.
Det behövs en konkret kamp för våra rättigheter.
Demonstrationer, folk som tar plats i media, högljudda protester när vi svartmålas.
Inte handikappråd och tigga om hjälp från korrupta politiker och myndigheter.


Det blir lite svårt när man talar rättigheter. Samma rättigheter har vi ju i princip. Ska vi ha extra-hjälp och stöd så är vi inne på handikapp. Det är svårt att hitta någon tredje väg där, eller har du en konkret idé där? Förklara gärna närmare.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav jojomamma » 2016-11-12 14:29:26

Toblerone skrev: Samma rättigheter har vi ju i princip. Ska vi ha extra-hjälp och stöd så är vi inne på handikapp. Det är svårt att hitta diskriminering-mot-personer-med-aspergers-vi-behover-agera-t49496-24.html#någon tredje väg där, eller har du en konkret idé där? Förklara gärna närmare.


Med Trump vid makten och en snabbt växande extremhöger ska vi inte vara så säkra på våra rättigheter.

"Det handlar inte längre om höger eller vänster. Det handlar om de där filmerna som vi alla har sett och frågat oss själva 'hur kunde det hända'? Nu vet vi att det bara händer och att det är upp till dig och mig att se till att det inte händer, för det finns inga andra som kommer göra det jobbet åt oss. Det finns bara vi."
Malena Ernman, operasångerska.

Det finns många sätt att fightas för våra rättigheter med. Vi får inte hålla på att lägga krut på att gå emot varandra, stöd konkreta initiativ och tankar! Nästa gång det är en stor demonstration typ den idag ska jag försöka samla några som vill göra en banderoll typ "Aspergare mot nazism" och så ska vi stå där bredvid regnbågsflaggor och överkorsade hakkors och ord mot rasism. Så vi blir synliga.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-12 14:53:41

jojomamma skrev:
Toblerone skrev: Samma rättigheter har vi ju i princip. Ska vi ha extra-hjälp och stöd så är vi inne på handikapp. Det är svårt att hitta diskriminering-mot-personer-med-aspergers-vi-behover-agera-t49496-24.html#någon tredje väg där, eller har du en konkret idé där? Förklara gärna närmare.


Med Trump vid makten och en snabbt växande extremhöger ska vi inte vara så säkra på våra rättigheter.

"Det handlar inte längre om höger eller vänster. Det handlar om de där filmerna som vi alla har sett och frågat oss själva 'hur kunde det hända'? Nu vet vi att det bara händer och att det är upp till dig och mig att se till att det inte händer, för det finns inga andra som kommer göra det jobbet åt oss. Det finns bara vi."
Malena Ernman, operasångerska.

Det finns många sätt att fightas för våra rättigheter med. Vi får inte hålla på att lägga krut på att gå emot varandra, stöd konkreta initiativ och tankar! Nästa gång det är en stor demonstration typ den idag ska jag försöka samla några som vill göra en banderoll typ "Aspergare mot nazism" och så ska vi stå där bredvid regnbågsflaggor och överkorsade hakkors och ord mot rasism. Så vi blir synliga.

Räkna med mig.

Gillar Malena Ernman. Klok.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav Toblerone » 2016-11-12 15:03:57

KrigarSjäl skrev:
jojomamma skrev:
Toblerone skrev: Samma rättigheter har vi ju i princip. Ska vi ha extra-hjälp och stöd så är vi inne på handikapp. Det är svårt att hitta diskriminering-mot-personer-med-aspergers-vi-behover-agera-t49496-24.html#någon tredje väg där, eller har du en konkret idé där? Förklara gärna närmare.


Med Trump vid makten och en snabbt växande extremhöger ska vi inte vara så säkra på våra rättigheter.

"Det handlar inte längre om höger eller vänster. Det handlar om de där filmerna som vi alla har sett och frågat oss själva 'hur kunde det hända'? Nu vet vi att det bara händer och att det är upp till dig och mig att se till att det inte händer, för det finns inga andra som kommer göra det jobbet åt oss. Det finns bara vi."
Malena Ernman, operasångerska.

Det finns många sätt att fightas för våra rättigheter med. Vi får inte hålla på att lägga krut på att gå emot varandra, stöd konkreta initiativ och tankar! Nästa gång det är en stor demonstration typ den idag ska jag försöka samla några som vill göra en banderoll typ "Aspergare mot nazism" och så ska vi stå där bredvid regnbågsflaggor och överkorsade hakkors och ord mot rasism. Så vi blir synliga.

Räkna med mig.

Gillar Malena Ernman. Klok.


Hon har ett barn med Asperger. Kanske är det Asperger-dragen hos henne som gör att hon är klok. :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav Toblerone » 2016-11-12 15:09:17

jojomamma skrev:
Toblerone skrev: Samma rättigheter har vi ju i princip. Ska vi ha extra-hjälp och stöd så är vi inne på handikapp. Det är svårt att hitta diskriminering-mot-personer-med-aspergers-vi-behover-agera-t49496-24.html#någon tredje väg där, eller har du en konkret idé där? Förklara gärna närmare.


Med Trump vid makten och en snabbt växande extremhöger ska vi inte vara så säkra på våra rättigheter.

"Det handlar inte längre om höger eller vänster. Det handlar om de där filmerna som vi alla har sett och frågat oss själva 'hur kunde det hända'? Nu vet vi att det bara händer och att det är upp till dig och mig att se till att det inte händer, för det finns inga andra som kommer göra det jobbet åt oss. Det finns bara vi."
Malena Ernman, operasångerska.

Det finns många sätt att fightas för våra rättigheter med. Vi får inte hålla på att lägga krut på att gå emot varandra, stöd konkreta initiativ och tankar! Nästa gång det är en stor demonstration typ den idag ska jag försöka samla några som vill göra en banderoll typ "Aspergare mot nazism" och så ska vi stå där bredvid regnbågsflaggor och överkorsade hakkors och ord mot rasism. Så vi blir synliga.


Nåja, Trump är i USA, inte här. Jag är definitivt också för att göra något och vill också engagera mig. Men jag anser att man måste vara lite försiktig ändå så att det inte blir tvärtom. Dvs. vi måste vara hyfsat säkra att vi framstår som vettiga och intelligenta. Om folk istället gör bort sig, bråkar med alla möjliga, så skulle det vara mindre bra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav Titus » 2016-11-13 3:44:09

Jag föreslår att vi börjar sammanställa en lista med konkreta exempel på hur personer med Aspergers diskrimineras. Denna kan successivt utökas med mer information och diskutera problemet ur olika perspektiv, även hur det har sett ut historiskt.

Vi börjar helt enkelt med att identifiera, utforska, och dokumentera hur problemet ser ut, och jobbar vidare utifrån det.

Ambitionen med dokumentet bör såklart vara mycket hög, men man kan börja väldigt enkelt.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav matterik » 2016-11-13 3:47:49

Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav jojomamma » 2016-11-13 10:54:24

Titus skrev:Jag föreslår att vi börjar sammanställa en lista med konkreta exempel på hur personer med Aspergers diskrimineras. Denna kan successivt utökas med mer information och diskutera problemet ur olika perspektiv, även hur det har sett ut historiskt.

Vi börjar helt enkelt med att identifiera, utforska, och dokumentera hur problemet ser ut, och jobbar vidare utifrån det.

Ambitionen med dokumentet bör såklart vara mycket hög, men man kan börja väldigt enkelt.


Stödjer din idé. Det gäller att hitta någon/några som kan genomföra det och kanske finansiering någonstans ifrån. Det är inte omöjligt, men det kräver insatser som kan kännas oöverstigliga för en aspi tänker jag (förhoppningsvis har jag fel). Jag har märkt att det är svårt att ta sig in i föreningar/organisationer med funktionsvariationen asperger, det gäller även organisationer som säger sig arbeta även för oss.

En enkel början kan ju vara en tråd här på nätet, med nya inlägg och länkar till gamla som redan tagit upp ämnet.

Slutligen: Det där med att en högre makt ska rädda en ur alla svåra situationer känner jag mig lite skeptisk till. Det tror ju självmordsbombaren också. Jag tror på kunskap, marknadsföring och organisationer där många går samman, typ gamla folkrörelser kan förbättra världen lite.....
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav debase » 2016-11-14 15:37:49

Skulle nog gissa på att numerären har betydelse som någon sa. Jag är aspie och (extrem-)höger och jag vet att jag inte är ensam. Säkerligen finns det på samma vis bögar och flator med allsköns politiska färger, men kanske deras högre antal i slutändan gör att man åtminstone kan utkristallisera en grupp tillräckligt nära varandra ideologiskt att de kan samla ihop ett kollektiv.

Även om tanken är god får man komma ihåg att långt ifrån alla ser diagnosen som vad man primärt identifierar sig med eller brinner mest kring.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav matterik » 2016-11-14 15:43:10

Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor, utan tar emot den som fruktar honom och gör det som är rätt, vilket folk han än tillhör.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav Toblerone » 2016-11-14 20:40:14

Någon mer som läst Aftonbladet idag? Debattartikeln? Wow, precis vad vi behöver! :-)049

Över 600 000 personer i åldrarna 16-64 år har en funktionsvariation som medför nedsatt arbetsförmåga. Hälften av dem – 300 000 personer – är utan sysselsättning. Personer som har värdefulla kunskaper, kompetenser och drömmar – men som inte ges chansen att förverkliga dem. Det är ett gigantiskt kompetensslöseri.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/19Rz ... ter-lofven
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav Toblerone » 2016-11-14 20:45:51

Och det som står bakom är "visa vägen projektet"? Dvs. jag är inte riktigt säker på att det ens är ett projekt, men det är ett pris som delas ut till nån som anställer funktionshindrade.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav DIProgan » 2016-11-14 20:56:24

Känns som Organiserade Aspergare (OA) ska bli nämnda i sammanhanget av valfri orsak. http://www.aspergare.org/
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-14 21:38:29

Toblerone skrev:Någon mer som läst Aftonbladet idag? Debattartikeln? Wow, precis vad vi behöver! :-)049

Över 600 000 personer i åldrarna 16-64 år har en funktionsvariation som medför nedsatt arbetsförmåga. Hälften av dem – 300 000 personer – är utan sysselsättning. Personer som har värdefulla kunskaper, kompetenser och drömmar – men som inte ges chansen att förverkliga dem. Det är ett gigantiskt kompetensslöseri.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/19Rz ... ter-lofven

Vackra ord, men lever höjdarna som skrivit under upp till det själva?

Hur många med funktionshinder har dom anställt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav Toblerone » 2016-11-14 23:16:54

KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:Någon mer som läst Aftonbladet idag? Debattartikeln? Wow, precis vad vi behöver! :-)049

Över 600 000 personer i åldrarna 16-64 år har en funktionsvariation som medför nedsatt arbetsförmåga. Hälften av dem – 300 000 personer – är utan sysselsättning. Personer som har värdefulla kunskaper, kompetenser och drömmar – men som inte ges chansen att förverkliga dem. Det är ett gigantiskt kompetensslöseri.
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/19Rz ... ter-lofven

Vackra ord, men lever höjdarna som skrivit under upp till det själva?

Hur många med funktionshinder har dom anställt?


De är inte arbetsgivare, så det är ju inte alternativet. De är bara en jury som ska ge ett pris till det företaget som har gjort bäst med att anställa funktionshindrade.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav Toblerone » 2016-11-14 23:17:32

DIProgan skrev:Känns som Organiserade Aspergare (OA) ska bli nämnda i sammanhanget av valfri orsak. http://www.aspergare.org/


Förstår inte?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav kvicksilver » 2016-11-21 4:26:43

Jag skrev en artikel på forumet för nästan precis ett år sedan om detta. I stort om att vi inte har uppdaterat vårat sätt att kommunicera med omvärlden - vi måste bli bättre på att utnyttja nya tiders teknik och nätverkstänk.

Spoiler: visa
Organiserade Autister, sedermera Organiserade Aspergare, bildades 2007. Sedan dess har föreningen stått och stampat och har fortfarande inte mycket mer än 200 medlemmar – många av dessa som kommit och gått, då de inte har sett syftet med föreningen.

Inte bara går det dåligt för större föreningar i stort, aspergare är nog bland de mer svårorganiserade - vi har ofta starka åsikter om hur saker ska göras– bara att tillsammans organisera sig i en förening kan vara otänkbart. Det i synnerhet tror jag har gjort det svårt att skapa en stabil sammanslutning utan utomstående.

Det finns några saker som jag tycker har begränsat aspergerrörelsen:

Dels utifrån – till skillnad från många andra minoritetsgrupper så har aspergerrörelsen inga större resurser – även om det är en stor grupp, så är det få diagnostiserade som har mycket kapital, vilket krävs om man är en svårorganiserad grupp som inte når taket för statsbidrag (500 medlemmar).

Dessutom har OA, med flera, kanske för sent anammat den nya organiserade verkligheten med sociala medier.

Om man tittar bland framväxande rörelser i samhället som fått uppmärksamhet så handlar det ofta om personers och nätverks initiativ på sociala medier som sedan växt fram till en snöbollseffekt med delningar. Vi har i dagens läge varit alltför benägna att satsa på att försöka få fram pressmeddelanden, vilket dels kräver ett stort arbete som kan vara ett berg att ta sig an (särskilt med igångssättningssvårigheter), dels så är det svårt att lyckas som en mindre organisation att nå ut i media.

Om vi börjar utifrån OA, så kan man dels börja att vara mer aktiv på sin Facebookkanal (när det här skrivs har inget publicerats på fyra månader), dels skaffa och underhålla konton på några av de stora sociala medierna (ex Twitter och Instagram). Inte bara för att finnas där människor finns, utan det krävs en betydligt mindre sträcka och energi för att ge snabba och konstanta uppdateringar snarare än att lägga all energi i en korg och satsa internt och mot traditionell media.

Sedan tror jag att man måste lätta på synen på ”utomstående”– det är förståeligt att man vill minimera anhöriginflytandet, men jag tror man vinner oerhört mycket mer om man inbjuder ”välvilliga NTs” till ex inspelningar av filmer och att organisera montrar på event.

Jag tror jag inte att man ska begränsa sig till att titta på föreningar i sig – det finns en frustration att ”när ska de lära sig att det blir bättre om man går med”? – snarare än att utnyttja den diversiteten vi har med ett stort forum, tre föreningar av olika storlek och en mängd olika mindre initiativ på sociala medier. Då har vi inte bara en förening vi borde satsa energi på, utan en hel rörelse att rikta in oss i.

Det aspergare skulle främst tjäna på är inte fler riktade initiativ från statligt håll, utan initiativ som dels innebär att vi har en stark röst i debatten med berättelser och perspektiv, dels initiativ som gör att aspergares kompetens tas till vara på en allt hårdare arbetsmarknad.

I dagens delningsekonomi, som växer sig allt starkare med tjänster som där människor kan utföra tjänster som översättning, programmering och korrekturläsning och få betalt på Internet per uppgift kan tänkas passa väldigt bra för många aspergare med hög kompetens och låg sysselsättning - vägledning till dessa arbeten och tjänster kan vara något att satsa på.

Sammanfattningsvis så tror jag det finns otroligt mycket potential i aspergerrörelsen idag, och de initiativ som har tagits på senare år med träffar, forum och föreläsningar etc har bidragit enormt både för oss själva och för att dela våra historier till omvärlden.

Nu är det bara dags för oss att uppdatera.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-21 5:17:43

Många bra tankar där...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav slackern » 2016-12-11 17:18:45

Här är en grupp men autism/AS som gör sig själva synliga och gjort en dokumentär.

In this coming of age documentary, four friends on the Autism spectrum whom have bonded through humor and performed as the comedy troupe "Asperger's Are Us" will prepare for one final, ambitious show before going their separate ways.

http://www.imdb.com/title/tt4109268/

Den finns på Netflix så jag ska kolla in den inom en snar framtid.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-13 9:09:12

slackern skrev:Här är en grupp men autism/AS som gör sig själva synliga och gjort en dokumentär.

In this coming of age documentary, four friends on the Autism spectrum whom have bonded through humor and performed as the comedy troupe "Asperger's Are Us" will prepare for one final, ambitious show before going their separate ways.

http://www.imdb.com/title/tt4109268/

Den finns på Netflix så jag ska kolla in den inom en snar framtid.

Det är ju fan att de måste se ut som levande schabloner.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav slackern » 2016-12-13 10:18:52

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:Här är en grupp men autism/AS som gör sig själva synliga och gjort en dokumentär.

In this coming of age documentary, four friends on the Autism spectrum whom have bonded through humor and performed as the comedy troupe "Asperger's Are Us" will prepare for one final, ambitious show before going their separate ways.

http://www.imdb.com/title/tt4109268/

Den finns på Netflix så jag ska kolla in den inom en snar framtid.

Det är ju fan att de måste se ut som levande schabloner.


Det beror nog på att dom är komiker och driver med stereotypen?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-13 10:27:36

-Nä.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav slackern » 2016-12-13 10:38:12

Jag har själv inte sett filmen så jag vet inte om min teori stämmer.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Diskriminering mot personer med Aspergers vi behöver agera.

Inläggav NormBrytaren » 2023-06-04 12:58:14

Jag har funderat på att göra en dokumentär om mitt liv som handlar om hur jag och andra blir diskriminerade pågrund av diagnosen.
Tex funderar jag på att filma samtalen jag har med psykologer där de nekar mig vård pågrund av min diagnos och min familj när de särbehandlar mig pågrund av diagnosen.

Jag ringde polisen en gång och frågade under vilka förutsättningar det är lagligt att filma folk men fick inget tydligt svar.
Det lär ju vara möjligt dock eftersom tex "kalla fakta" har gjort det tidigare.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in