Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gillar du chatten?

Ja, trivs där.
13
15%
Ja, den är trevlig förutom när det gnälls på vad som avhandlas i chatten.
16
18%
Ja, men jag tycker det gnälls för mycket på varandra därinne.
9
10%
Ja, men tycker det är för mycket snuskprat där.
6
7%
Ja, men det är för hätsk stämning emellanåt.
2
2%
Nej, trivs inte där, vet inte riktigt varför.
3
3%
Nej, trivs inte pga för mycket snuskprat.
9
10%
Nej, trivs inte där pga hätsk stämning.
6
7%
Nej, trivs inte där för man blir kritiserad hela tiden, tex får man inte säga "hej" då är det fel.
1
1%
Vet inte, brukar läsa men inte skriva något.
6
7%
Vet inte, är inte intresserad.
16
18%
 
Antal röster : 87

Chatten - gillar du den?

Inläggav Zirre » 2016-11-03 18:41:43

nescio skrev:Vad är det tekniskt för skillnad på chatten och en vanlig tråd i forumet? Varför skriver folk som 10-åringar i chatten?

Din första fråga: Den tekniska skillnaden är att chatten är i realtid det är inte trådarna.

Din andra fråga: Vissa av chattdeltagarna har sagt att de känner sig som typ 14 år. Kanske därför de skriver på ett sätt som kan verka barnsligt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Chatten - gillar du den?

Inläggav nescio » 2016-11-03 18:54:20

Zirre skrev:Din första fråga: Den tekniska skillnaden är att chatten är i realtid det är inte trådarna.
Fast om man laddar om sidan i en tråd blir det väl samma sak? De inlägg som rullat ovanför överkanten i chatten, är de borta för gott?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Chatten - gillar du den?

Inläggav Dao » 2016-11-03 20:31:17

Tråden är uppe i sex sidor nu. Tydligen finns både intresse och starka känslor för "tjatten".
Folk verkar inte riktigt på det klara med att nät-tjattar har en brusnivå. Så är det bara - lev och låt leva!

Jag har släppt tjatten pga. att jag upplever den som djupt osympatisk och otrevlig.
Detta pga. en enda individ, som låtes hållas. För helvete förstår ni forumansvariga inte att även den bästa, friaste demokrati har fängelser, att det faktiskt inte är okej att bete sig som man vill bara för att man kan. För att man är överlägsen ett flertal?

Jag är besviken på forumet och miljön som accepteras på tjatten. Därför är aspergerforum inte längre någon angelägenhet, beklagligt är det, att det ska kännas motbjudande när detta forum dyker upp i tankarna.

Förresten, bra saker skrivna av TheWonderer92 framförallt, hejjpåre!

/D
Dao
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2010-05-01
Ort: stockholm

Chatten - gillar du den?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-11-03 20:46:47

Dao skrev:Tråden är uppe i sex sidor nu. Tydligen finns både intresse och starka känslor för "tjatten".
Folk verkar inte riktigt på det klara med att nät-tjattar har en brusnivå. Så är det bara - lev och låt leva!

Jag har släppt tjatten pga. att jag upplever den som djupt osympatisk och otrevlig.
Detta pga. en enda individ, som låtes hållas. För helvete förstår ni forumansvariga inte att även den bästa, friaste demokrati har fängelser, att det faktiskt inte är okej att bete sig som man vill bara för att man kan. För att man är överlägsen ett flertal?

Jag är besviken på forumet och miljön som accepteras på tjatten. Därför är aspergerforum inte längre någon angelägenhet, beklagligt är det, att det ska kännas motbjudande när detta forum dyker upp i tankarna.

Förresten, bra saker skrivna av TheWonderer92 framförallt, hejjpåre!

/D
Väl skrivet och intressant, har saknat dig i chatten. Man vet inte varför folk försvinner, om de bara hittar på annat eller aktivt väljer bort den och forumet.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Chatten - gillar du den?

Inläggav Zirre » 2016-11-03 22:20:48

nescio skrev:
Zirre skrev:Din första fråga: Den tekniska skillnaden är att chatten är i realtid det är inte trådarna.
Fast om man laddar om sidan i en tråd blir det väl samma sak? De inlägg som rullat ovanför överkanten i chatten, är de borta för gott?


Chatten uppdaterar automatiskt, det gör inte en tråd.

Det som inte längre syns i chatten sparas i en logg som moderatorerna kan kolla i om det skulle behövas.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Chatten - gillar du den?

Inläggav kiddie » 2016-11-04 22:16:51

nescio skrev:Vad är det tekniskt för skillnad på chatten och en vanlig tråd i forumet? Varför skriver folk som 10-åringar i chatten?


Därför att chatt funkar så. Det ställs lägre krav och så har det alltid varit. Det är chattens natur. Tål man inte det, att folk talar om simplare saker, använder ett enklare språk osv då får man väl sluta vara i chatten? Om man tycker att chatt och forum är samma kan man likagärna bara vara på forumet. Eller?

Och ja, att det förs fler än ett samtal samtidigt, hör till också. De som tycker att chatten är för oseriös tycker jag ska gå och testa andra chattrum och se hur himla seriösa de är.

Sedan är det gratis för vem som helst att starta sin egna seriösa eller oseriösa chatt på IRC. Man måste inte sitta och trängas på forumchatten och reta sig på saker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Chatten - gillar du den?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-11-04 23:13:44

kiddie skrev:Och ja, att det förs fler än ett samtal samtidigt, hör till också. De som tycker att chatten är för oseriös tycker jag ska gå och testa andra chattrum och se hur himla seriösa de är.
Håller med! Jag får uppfattningen att många av de som klagar aldrig sett en chatt förut. Så de borde verkligen kolla runt lite på internet och sedan komma tillbaka och fundera på om det verkligen är så fruktansvärt dåligt på Aspergerforums chatt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Chatten - gillar du den?

Inläggav slackern » 2016-11-04 23:17:39

sugrövmanövern skrev:
kiddie skrev:Och ja, att det förs fler än ett samtal samtidigt, hör till också. De som tycker att chatten är för oseriös tycker jag ska gå och testa andra chattrum och se hur himla seriösa de är.
Håller med! Jag får uppfattningen att många av de som klagar aldrig sett en chatt förut. Så de borde verkligen kolla runt lite på internet och sedan komma tillbaka och fundera på om det verkligen är så fruktansvärt dåligt på Aspergerforums chatt.


Vilka chattar finns egentligen kvar i dagsläget?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Chatten - gillar du den?

Inläggav Zirre » 2016-11-04 23:20:38

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:
kiddie skrev:Och ja, att det förs fler än ett samtal samtidigt, hör till också. De som tycker att chatten är för oseriös tycker jag ska gå och testa andra chattrum och se hur himla seriösa de är.
Håller med! Jag får uppfattningen att många av de som klagar aldrig sett en chatt förut. Så de borde verkligen kolla runt lite på internet och sedan komma tillbaka och fundera på om det verkligen är så fruktansvärt dåligt på Aspergerforums chatt.


Vilka chattar finns egentligen kvar i dagsläget?


http://www.chatta.nu
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Chatten - gillar du den?

Inläggav kiddie » 2016-11-05 0:59:17

Om du kan utrikiska så finns Wrongplanets chat och en massa olika på Freenode.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Chatten - gillar du den?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-05 12:25:32

sugrövmanövern skrev:
kiddie skrev:Och ja, att det förs fler än ett samtal samtidigt, hör till också. De som tycker att chatten är för oseriös tycker jag ska gå och testa andra chattrum och se hur himla seriösa de är.
Håller med! Jag får uppfattningen att många av de som klagar aldrig sett en chatt förut. Så de borde verkligen kolla runt lite på internet och sedan komma tillbaka och fundera på om det verkligen är så fruktansvärt dåligt på Aspergerforums chatt.

Mja, visst kan det vara oseriöst tugg och låg nivå även på andra chattar.

Men jag har aldrig sett den här trotsåldernivån på andra ställen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Chatten - gillar du den?

Inläggav Zirre » 2016-11-05 17:07:44

KrigarSjäl skrev:
sugrövmanövern skrev:
kiddie skrev:Och ja, att det förs fler än ett samtal samtidigt, hör till också. De som tycker att chatten är för oseriös tycker jag ska gå och testa andra chattrum och se hur himla seriösa de är.
Håller med! Jag får uppfattningen att många av de som klagar aldrig sett en chatt förut. Så de borde verkligen kolla runt lite på internet och sedan komma tillbaka och fundera på om det verkligen är så fruktansvärt dåligt på Aspergerforums chatt.

Mja, visst kan det vara oseriöst tugg och låg nivå även på andra chattar.

Men jag har aldrig sett den här trotsåldernivån på andra ställen.


Alla dessa år som jag varit på chatt, främst irc sen kanske -98 med några års avbrott så har jag bara på mött på folk som skriver "prutt", "bajs", "runka" i main på aspergerforums chatt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Chatten - gillar du den?

Inläggav Vaniljflickan » 2016-11-05 17:09:53

Älska tjatten genom eld å vatten!

saknar somliga dock :/
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Chatten - gillar du den?

Inläggav Hettan » 2016-11-05 18:00:45

Vaniljflickan skrev:Älska tjatten genom eld å vatten!

saknar somliga dock :/

Saknar dig.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Chatten - gillar du den?

Inläggav Zirre » 2016-11-05 19:55:25

Synd att Geocache och Lilla Gumman lämnade chatten.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Chatten - gillar du den?

Inläggav snuggelhund » 2016-11-06 16:00:00

KrigarSjäl skrev:
sugrövmanövern skrev:
kiddie skrev:Och ja, att det förs fler än ett samtal samtidigt, hör till också. De som tycker att chatten är för oseriös tycker jag ska gå och testa andra chattrum och se hur himla seriösa de är.
Håller med! Jag får uppfattningen att många av de som klagar aldrig sett en chatt förut. Så de borde verkligen kolla runt lite på internet och sedan komma tillbaka och fundera på om det verkligen är så fruktansvärt dåligt på Aspergerforums chatt.

Mja, visst kan det vara oseriöst tugg och låg nivå även på andra chattar.

Men jag har aldrig sett den här trotsåldernivån på andra ställen.



Vi är ju aspergare !

Alla ska ha sin vilja fram. Alla ska ha rätt.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Chatten - gillar du den?

Inläggav snuggelhund » 2016-11-06 16:21:24

Envis som en stelbent åsna. Sådan är den sanna aspergernaturen.


Jag är dock villig att göra vissa rimliga eftergifter på chatten..

Vuxen och diplomatisk (nåja) som jag är.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Chatten - gillar du den?

Inläggav Zirre » 2016-11-06 16:52:30

Vem fan skulle diskutera koarsel om de sågs irl på typ ett kafé :roll:
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Chatten - gillar du den?

Inläggav Huggorm » 2016-11-06 16:57:11

snuggelhund skrev:Envis som en stelbent åsna. Sådan är den sanna aspergernaturen.


Jag är dock villig att göra vissa rimliga eftergifter på chatten..

Vuxen och diplomatisk (nåja) som jag är.
Du skall väl inte kompromissa med Lennart?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Chatten - gillar du den?

Inläggav kullan » 2016-11-06 17:01:01

Zirre skrev:Vem fan skulle diskutera koarsel om de sågs irl på typ ett kafé :roll:


Jag
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Chatten - gillar du den?

Inläggav Maggie89 » 2016-11-06 17:03:23

Zirre skrev:Vem fan skulle diskutera koarsel om de sågs irl på typ ett kafé :roll:


Bönder, veterinärer, folk som är intresserade av en kos anatomi? Annars är väl det lika vanligt som att diskutera vädret, virkning eller annan skit. Men chatten är inte likvärdig ett café så den liknelsen kanske ni kan droppa nu.
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Chatten - gillar du den?

Inläggav snuggelhund » 2016-11-06 17:03:49

Huggorm skrev:
snuggelhund skrev:Envis som en stelbent åsna. Sådan är den sanna aspergernaturen.


Jag är dock villig att göra vissa rimliga eftergifter på chatten..

Vuxen och diplomatisk (nåja) som jag är.
Du skall väl inte kompromissa med Lennart?


Nope.

Kompromissviljan håller sig isf till att avstå ingående beskrivningar gällande toalettbestyr och kroppsvätskor.


Kul måste man ju fortfarande kunna ha på chatten..
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Chatten - gillar du den?

Inläggav Huggorm » 2016-11-06 17:07:43

Maggie89 skrev:
Zirre skrev:Vem fan skulle diskutera koarsel om de sågs irl på typ ett kafé :roll:


Bönder, veterinärer, folk som är intresserade av en kos anatomi? Annars är väl det lika vanligt som att diskutera vädret, virkning eller annan skit. Men chatten är inte likvärdig ett café så den liknelsen kanske ni kan droppa nu.
Kullan är så vitt jag vet varken bonde eller veterinär så hon måste ha ett brinnande intresse för kors rektum.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Chatten - gillar du den?

Inläggav nallen » 2016-11-06 17:13:51

Zirre skrev:Vem fan skulle diskutera koarsel om de sågs irl på typ ett kafé

Vad har det med chatten här att göra?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in