En sak jag lagt märke till

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

En sak jag lagt märke till

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-22 20:19:54

Liljan skrev:Hur hjälper det andra än dig själv att du mediterar och söker efter någon slags sanning? Om du vill hjälpa till påriktigt finns det mycket att göra, du kan volontärjobba på Stadsmissionen, stå i soppkök, samla in kläder och ge till tiggare, samla in pengar till olika välgörande ändamål, volontärjobba på ett flyktingboende och så vidare. Genom att bara tänka så bidrar man inte överhuvudtaget.


Och genom att inte tänka alls så bidrar man inte heller, även om man tror att det man gör är bra och i enighet med vad som förväntas eller krävs.
Säkert mycket därför världen ser ut som den gör. :-)018
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

En sak jag lagt märke till

Inläggav Liljan » 2016-10-23 16:43:33

triggerhappyD skrev:
Liljan skrev:Hur hjälper det andra än dig själv att du mediterar och söker efter någon slags sanning? Om du vill hjälpa till påriktigt finns det mycket att göra, du kan volontärjobba på Stadsmissionen, stå i soppkök, samla in kläder och ge till tiggare, samla in pengar till olika välgörande ändamål, volontärjobba på ett flyktingboende och så vidare. Genom att bara tänka så bidrar man inte överhuvudtaget.


Och genom att inte tänka alls så bidrar man inte heller, även om man tror att det man gör är bra och i enighet med vad som förväntas eller krävs.
Säkert mycket därför världen ser ut som den gör. :-)018

Man bidrar lika mycket om man bara tänker som om man inte tänker, dvs inte alls så det spelar ingen roll.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

En sak jag lagt märke till

Inläggav Zima33 » 2016-10-26 15:41:19

slackern skrev:Du ska nog inte räkna med att få ett läkarintyg innan du har träffat din läkare öga mot öga. Vad du kan göra för att underlätta vilket jag tycker fungerar alldeles utmärkt är att boka en tid via Vårdguiden, slipper jag sitta i telefon kö och prata med människor så att den mänskliga faktorn försvinner ur ekvationen för eventuella fel.


Det vore ju bra om alla mottagningar har tidsbokning via vårdguiden 1177.se. Min psykmottagning finns inte ens med där.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-28 18:52:55

KrigarSjäl skrev:Svårt med exekutiva funktioner?

En sak i taget.

Skitsvårt. Får ingen kontinuerlighet på mitt liv. När jag väl kommer igång med något så tappar jag det ganska snabbt pg.a. att jag har svårt att hålla mig fast vid rutiner, jag dras till kaos när jag inte får tillräckligt med kaos i mitt liv blir jag galen och skapar det istället.. ELler någonting. Jag kan inte riktigt klura ut mig själv, och har länge känt att jag skulle behöva bli insatt på ett behandlingshem eller något, men inte för "droganvändande" utan snarare för mina svårigheter. Tror knappast att älta att droger är skit kommer göra mycket nytta, men allt det andra som finns på ett behandlingshem tilltalar mig, hjälp med att få tillbaka rutin i livet osv.. Jag menar, ska jag gå och aktivt tänka på droger genom att tänka på att inte ta droger så kommer jag ju bara bygga mitt fokus på droger, som jag vill komma ifrån. Jag vill varken tänka på droger eller inte på droger. Jag vill bara byta inriktning i livet helt, men jag finner ingen lösning, och jag behöver hjälp som jag inte hittar. Hade elvanse som medicin ett tag och mitt liv blev ju drastiskt bättre, men sen började jag röka och berättade som det var för läkare osv, för jag trodde att om jag var ärlig med allting (och tro mig jag har inte varit som sådan att jag haft en grundtanke på att jag vill vara en stor belastning på samhället, utan jag vill göra nytta, jag vill vara värderad men våra världar krockar)...

På ena sidan finns det en värld som motarbetar mig och inte vill möta mig, eller är det jag som inte vill möta dom. Både och antar jag, två fel gör inte rätt. Men det är ett samhälle som inte anpassar hjälpen efter mig och sen är det jag som inte anpassar mig efter hjälpen samhället har att erbjuda, och jag vill finna en kompromiss mellan båda världar, men det är svårt när man blir motarbetad och rentutav utkastad ur systemet och i smyg (verkar det som) ignorerad och bortglömd. Det känns så, när jag söker efter hjälp så mycket och de bara säger "När du slutat med droger" osv.. Det är ju just pg.a. det här som jag behöver dom, för att jag sitter i situationen jag gör, men de vill att jag ska vara i en annan livsituation för att de ska möta mig, och jag kan inte hjälpa att jag är där jag är, eller ja, det är ju en perspektivssfråga.. Hursomhelst vet jag inte hur jag ska lösa min situation, och jag blir väldigt frustrerad över det här. Lätt att bli cynisk... Trött på hela moment 22:et.. Antar jag är deprimerad, och tilliten till samhället finns inte alls där längre. Jag talade sanning hela tiden, hade min integritet, och den har återigen lämnat mig ensam och övergiven, så jag måste vara självständig men har aldrig varit bra på det. Känner igen det här scenariot.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-28 19:11:17

Så var det hela det här med förtroendet. Mitt förtroende för att få hjälp eller att min situation ska lösas avtar mer och mer, och hoppet sviker mig, jag antar det är bra för det tvingar mig att möta min situation och göra det bästa utav det, oavsett om det blir självmord till slut eller vart nu än mitt öde ligger.

Jag vill inte vara här, hjälp?
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-28 20:34:51

Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-31 14:21:36

Jomen så här är det ju, jag har varit ärlig, för jag hoppades på att ärligheten skulle ge mig hjälpen jag behövde, men ärligheten gjorde att de glömde bort att jag hade asperger, och tog bort mig deras flexibilitet vilket gör att jag inte kan umgås med dom och dom inte med mig.

Tänkte på en artikel vid en google-sökning "Så länge vi umgås på hans sätt är allt jättetrevligt"... Japp, jag är det, så länge folk fattar att jag inte KAN eller VILL eller BRYR MIG om de vill umgås på ett sätt som jag inte har I MIG att bete mig som. Har jag något som säger "Det här kan skada x" eller "Det här kan resultera i y" osv, alltså en stark rättspatos, så kommer jag ställa mig prompt och säga NEJ! och protestera och vägra.

Sådan har jag varit sedan jag var hmmmm vad kan det vara... sedan jag ens kommer ihåg??? DVS ALLTID!

Varför, var det en sådan här PISSGREJ! som får de att sluta samarbeta med mig? Jahapp tänker jag nu, nästa del som ledarna sakta leder befolkningen till utveckling.. För det är ju just det jag är en del av, ledare som leder mänskligheten åt rätt riktning. Haha. Att jag inte fattat det tidigare.. Det är lätt värt uppoffran, inte som jag har något val hehu.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-31 16:43:30

Det är helt enkelt min plikt att vara en hörnsten som vänder världen uppochner. Det måste ju alla aspergare eller adhd-barn vara egentligen. Eftersom vi inte är ett primärtal, utan ett udda-tal, så sker det den högsta kontrasten, och vi visar andra en ny väg, för vi går ensamma. Vi är sökare, vi möter allt och alla aspekter av oss själva och andra, det är därför vi inte passar in. Vi passar in i att inte passa in. Det är vår norm. Vi är inte samarbetsvilliga för vi går våra egna vägar.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav nallen » 2016-10-31 17:24:01

:-)002
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-31 17:31:26

nallen skrev::-)002

:lol:
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Flinta » 2016-10-31 19:37:57

Hettan skrev:Det är helt enkelt min plikt att vara en hörnsten som vänder världen uppochner. Det måste ju alla aspergare eller adhd-barn vara egentligen. Eftersom vi inte är ett primärtal, utan ett udda-tal, så sker det den högsta kontrasten, och vi visar andra en ny väg, för vi går ensamma. Vi är sökare, vi möter allt och alla aspekter av oss själva och andra, det är därför vi inte passar in. Vi passar in i att inte passa in. Det är vår norm. Vi är inte samarbetsvilliga för vi går våra egna vägar.


Kloka och fina ord :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-31 19:48:06

Flinta skrev:
Hettan skrev:Det är helt enkelt min plikt att vara en hörnsten som vänder världen uppochner. Det måste ju alla aspergare eller adhd-barn vara egentligen. Eftersom vi inte är ett primärtal, utan ett udda-tal, så sker det den högsta kontrasten, och vi visar andra en ny väg, för vi går ensamma. Vi är sökare, vi möter allt och alla aspekter av oss själva och andra, det är därför vi inte passar in. Vi passar in i att inte passa in. Det är vår norm. Vi är inte samarbetsvilliga för vi går våra egna vägar.


Kloka och fina ord :-)Happy

Tack själv för dina fina ord och bekräftelsen. =)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-11-01 10:54:48

Okej då. Jag är en ful fisk. Jag har tittat mig själv i spegeln och gillar inte vad jag ser... MEN VAD ÄR NI DÅ?!
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-11-01 13:11:31

Hettan skrev:Okej då. Jag är en ful fisk. Jag har tittat mig själv i spegeln och gillar inte vad jag ser... MEN VAD ÄR NI DÅ?!

Vi är kärlek. Vi är galenskap. Vi är levande! Vi är knas! Jag är stolt över det!
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-11-01 17:18:30

Det var som fan, dom lyssnade! Jag har bevis på min mobil. Ett sms står det skrivet, att de fått in min ansökan om god man. Kanske trollar de bara mig igen nu? Hehu vem vet.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-11-04 2:09:47

Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in